Nye hjemmekino-høyttalere til H/K 635 - tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye hjemmekino-høyttalere til H/K 635 - tips?

De siste fire årene har jeg hatt B&W 600-serien: 602 S3, LCR60 S3, 600 S3 og DS600. I første omgang skal jeg bytte ut frontrekken, og prisen bør ikke overskride 12k. Brukt er svært interessant. Skal brukes sammen med en SVS PB10, som etter hvert kommer bli å bli byttet ut med en større SVS.

Å anbefale høyttalere er vanskelig, men problemet er at jeg ikke har muligheten til å høre på så mange høyttalermerker. Jeg har Hi Fi Klubben og Hi-Fi Center Kjeden i nærheten, så B&W, Dali, JBL osv. kan jeg få sjekket ut.

Siden jeg har mest erfaring med engelske høyttalere som Mordaunt Short, Kef og B&W, vil jeg gjerne prøve et merke som ikke er så analytisk og tilbakelent som disse sofistikerte engelskmennene. Jeg ønsker et fyldigere lydbilde med mer dynamikk, derfor tror jeg gulvhøyttalere med minst 2 x 6.5" store elementer er mest aktuelle. En stor, god senter er også viktig.

Skal kun brukes til hjemmekinolyd, så kvaliteter i stereo er streng tatt ikke viktig.

Etter å ha lest en del om ulike merker, virker det som om Infinity, Patos og JBL kan være gode matcher med H/K 635.

Hvis du har erfaring med H/K 635 eller noen av høyttalermerkene, så setter jeg pris på tilbakemeldinger.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør sjekke ut JBL Studio L-serien. Den spiller veldig bra mot HK, men center alternativene i denne serien er dessverre ikke de største.
    Patos Lyric serien er også å anbefale, og med 402 + 202C burde du kunne forhandle deg innenfor budgett. (Send en PM til Cinema Mort, han får gode priser rett fra Patos og det er mulig han kan hjelpe deg her)
    Begge disse høyttaler-merkene har en veldig annerledes spillestil enn B&W, men er man litt lei av engelsk lyd er overgangen veldig morsom og engasjerende. Jeg har selv gått fra JMlab Electra 946 og 901 til Patos Lyric 502 og 202 i kinoen min. Er strålende fornøyd med dette som kinovalg. Mye mer trykk og morro
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg satt akkurat og leste om JBL Studio L-serien. Den største senterhøyttaleren i denne serien, LC2 er spesialdesignet for å henges på vegg, noe som forsåvidt er mulig i min hjemmekino. Hadde foretrukket en mer tradisjonell konstruksjon, men ellers virker den kompetent og voksen nok til å holde følge L880 eller L890.

Takk for svaret, og det gleder meg å høre at overgangen fra engelsk lyd til amerikansk (?) lyd falt i smak. Mange film-lydspor har store svakheter, og da kan B&W blir for avslørende og slitsom i lengden. Og siden jeg kun bruker hjemmekinoen til film, så er trøkk og moro å foretrekke fremfor detaljrikdom og korrekthet.

Jeg leste nettopp om JBL's historie, og gründeren James B. Lansing tok faktisk sitt eget liv i 1949. Det er jo selvfølgelig tragisk, men jeg er litt tiltrukket av menneskets mørkere sider, så på en gotesk måte tiltaler JBL's historie meg og kan være avgjørende i mitt valg av høyttalermerke. Jeg er litt skrudd, ja.

Patos Lyric er noe dyrere, og jeg er litt bekymret for den lave impedansen. Som nevnt, så skal jeg i første omgang bytte ut frontrekken og bruke mine B&W-høyttalere som surround, og da kan det kanskje bli problemer fordi Patos og B&W har ulik impedans.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig. Selv kjører jeg LC2 som surround side og L820 som surround back. Studio-serien gir mye morro for pengene, men jeg endte på Patos i front pga centern som er ca dobbelt så kraftig.
    L890 er en meget kompetent ht som har dynamikk som passer godt inn i en hjemmekino. Ta et par med hjem til test er mitt forslag
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Klipsch på min 635 og synes selv at dette låter bra. Jeg liker også lyden i JBL som regel, men jeg synes spesielt detaljene på symbaler og ambient lyder på film kommer bedre frem på Klipsch. Brukes både til film og musikk, og jeg er fornøyd med denne komboen til begge deler.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret, dagkr.

Jo, jeg har vurdert Klipsch, men jeg er redd horndiskantene blir vel frempå for min del. Nå har jeg ikke hørt Klipsch, men ut fra det jeg har lest, så tar jeg ikke sjansen på å kjøpe Klipsch uhørt. Jeg forventer å miste noen detaljer når jeg går fra B&W til JBL, Patos eller hva det nå blir, men jeg satser på at dynamikk og trøkk veier opp.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet frem til noen alternativer:

Klipsch: RF-82 og SC-62.

JBL: Studio L890 og LC2.

Infinity: Beta 50 og C360.

Monitor Audio: Chorus 826V og CC800V

Patos: Lyric 402 og 202 C.

Beta-høyttalerne er en del billigere enn de andre alternativene, og det er jo positivt, men kanskje ofrer jeg lydkvalitet og det er ikke ønskelig.

Har kun mulighet til å få hørt JBL, så noen sammenligning får jeg ikke til. Derfor setter jeg pris på synspunkter fra dere som har erfaringer med nevnte høyttalere, og gjerne i samspill med H/K. Som nevnt i mitt første innlegg, så er jeg ute etter "film"-høyttalere med trøkk og en klang som heller mot det varme.

Newcomer mortifer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan anbefale Studio L til HK, siden jeg har det selv. (Studio L880, Studio LC1 og HK340). Syns de spiller meget godt, og er ikke så skarpe i toppen som klipsch

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan spiller LC1, klarer den å følge frontene?

Hvis jeg skal kjøpe JBL, så vurderer jeg å gå for LC2, den største senteren, selv om konstruksjonen er beregnet for plassering på vegg.

Jeg må nok få en demo av JBL Studio-serien hos Hi Fi Center Kjeden. Da får jeg hørt dem med H/K, så da finner jeg vel ut om de er noe for meg eller ikke.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    deilej:
    Jeg er meget imponert over stereoanlegget ditt og hjemmekinoen din. Usher-høyttalerne er så innmari lekre at jeg blir helt ør. Gratulerer!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller med JBL Studio L880 og LC2 på H/K 435 i min frontrekke. Er godt fornøyd med sammenhengen det gir mellom senter og fronter. Det er særlig til film/konsert-bruk kombinasjonen imponerer meg. Gir en deilig "live"-følelse med konsert-DVD'er masse futt og fart på film. Har en SVS PB10 på lur også for L880 trenger litt hjelp nederst!
    Og så synes jeg Studio L er stilige i sort utførelse...

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK funker megabra på Dali også, hvis det skulle være av interesse:-D

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hungers
    Jeg stiller med JBL Studio L880 og LC2 på H/K 435 i min frontrekke. Er godt fornøyd med sammenhengen det gir mellom senter og fronter. Det er særlig til film/konsert-bruk kombinasjonen imponerer meg. Gir en deilig "live"-følelse med konsert-DVD'er masse futt og fart på film. Har en SVS PB10 på lur også for L880 trenger litt hjelp nederst!
    Og så synes jeg Studio L er stilige i sort utførelse...
    Takk for svaret!

Futt og fart høres bra ut, og det er godt å høre at senteren gjør en god jobb. Designmessig er jeg ikke helt begeistret for disse høyttalerne, men i min mørke hjemmekino har det lite å si. Jeg må reise en liten time for å få hørt på disse, så det blir nok ikke før etter påske. Nå begynner jeg virkelig å glede meg til å kjøpe nye høyttalere.

Jeg har også en PB10, og regner med å sette delefrekvensen til 60hz. Har du sammenlignet L890 og L880? Begge har fått mye skryt, men jeg er usikker på hvilken modell jeg skal gå for. Prisforskjellen er ganske stor, og kombinert med en sub tror jeg L880 spiller nok dypt. Men L890 er jo heftig, da.

Hvordan vil dere som har JBL og H/K karakterisere lyden; rockete, engasjerende, fyldig, kvass...?

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    HK funker megabra på Dali også, hvis det skulle være av interesse:-D
    Hehe, takk for at du bragte nok et høyttalermerke inn på banen!

Neida, jeg har vurdert Dali, og det er vel først og fremst Ikon-serien som er aktuell. Det er mulig jeg stikker innom Klubben for å høre på Ikon 6, men de andre høyttalermerkene er foreløpig mer interessante. Senteren i Ikon-serien virker litt puslete, og for meg er senteren svært viktig. Kan jo alltids kjøre "fantomsenter", men siden jeg ikke sitter midt mellom frontene, så vil en senter sentralisere lyden, hvis du skjønner hva jeg mener.

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen problemer med å anbefale Klipsch til H/K. Funker utmerket hos meg, og at noen mener det blir for skarpt i toppen er en smakssak. Jeg ville heller kalle det detaljert. For min del synes jeg at f.eks Patos blir litt vel tilbakelent i diskantområdet. Den nye RF-82 skal visstnok være litt "snillere" oppover også, ift. tidligere modeller.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke si at JBL lyden er kvass. Hadde JBL E80 selv (spilte på både Harman AVR25 og hk970) for en stund siden og de var veldig bra på vokal og selvfølgelig resten av lydbildet. Perfekt for film ja fordi du hører det slik det skal låte. Så sjekk ut E-serien også. E80 hadde for lite bass så det er bra du har sub. (men det er jo klart, de har jo bare 2x6" basser i hver). Må nesten opp på 12" eller 15" for å få bra nok bass ja.

rockete, engasjerende, fyldig, er meget riktig ja! Pluss: ekte

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder en knapp på Infinity komboen. Må være fullstendig reciver crash om det ikke blir kjempebra. Men kjenner jeg HK rett, så gjør den ikke seg noe skamme på Infinity oppsettet.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av suprmann
    Jeg har ingen problemer med å anbefale Klipsch til H/K. Funker utmerket hos meg, og at noen mener det blir for skarpt i toppen er en smakssak. Jeg ville heller kalle det detaljert. For min del synes jeg at f.eks Patos blir litt vel tilbakelent i diskantområdet. Den nye RF-82 skal visstnok være litt "snillere" oppover også, ift. tidligere modeller.
    Takk for innspill!

Jo, jeg pratet med oslo Hi Fi Senter i går, og deres representant kunne også bekrefte at den nye serien har bedre horndiskanter som ikke er like påtrengende som de gamle.

Grunnen til at jeg er ute etter høyttalere som har en litt fyldigere klang, men som kanskje ikke er like detaljert som f.eks. B&W i de øvre frekvensene, er at de kun skal brukes til film. For da kan høyttalere som farger lyden litt slik at svakheter i innspillingen tildekkes være å foretrekke fremfor analytiske høyttalere som understreker hver eneste ulyd. Dessuten krever rommet mitt større høyttalere som klarer å flytte mer luft enn mine 602 S3 og LCR60.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Holder en knapp på Infinity komboen. Må være fullstendig reciver crash om det ikke blir kjempebra. Men kjenner jeg HK rett, så gjør den ikke seg noe skamme på Infinity oppsettet.
    Infinity Beta er meget fristende, spesielt med tanke på prisen. Jeg bestilte faktisk Beta 50 og C360 for noen uker siden, og måtte da ut med "bare" 8500 kr, men de hadde problemer med å få tak i svart C360, så jeg valgte å avbestille.

Jeg har lest en anmeldelse av Beta-serien, og den fikk god kritikk, men jeg er redd for at det blir en nedgradering å gå fra B&W 600 S3 til Beta. Det er faktisk den lave prisen som gir meg en litt dårlig følelse i magen.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Hehe, takk for at du bragte nok et høyttalermerke inn på banen!

Neida, jeg har vurdert Dali, og det er vel først og fremst Ikon-serien som er aktuell. Det er mulig jeg stikker innom Klubben for å høre på Ikon 6, men de andre høyttalermerkene er foreløpig mer interessante. Senteren i Ikon-serien virker litt puslete, og for meg er senteren svært viktig. Kan jo alltids kjøre "fantomsenter", men siden jeg ikke sitter midt mellom frontene, så vil en senter sentralisere lyden, hvis du skjønner hva jeg mener.
    En ting skal jeg fortelle deg, Vokal 2-centeren er ihvertfall ikke puslete , den er litt dyrere da, men helt klart verdt pengene!

Har hørt på IKON-oppsettet flere ganger, og blir like imponert hver gang:-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •