SVS SB12-Plus til XT4 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS SB12-Plus til XT4 ?

Jeg vurderer å anskaffe B&W XT4 fronter, men synes at suben PV-1 er i drøyeste laget prismessig. Derfor vurderer jeg en SVS SB12-plus i stedet. Men, er det noen som har erfaring eller kunnskap om hvorvidt denne suben spiller bra sammen med XT4?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVSen er jo en kjapp liten sak i lukket kabinett så jeg er sikker på at den vil passe ypperlig sammen med dine høytalere. Det er jo ikke noen grunn til at den ikke skulle kunne det i hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge spesifikasjonene har SVS'en et frekvensområde på 22-150 htz. PV-1 har et oppgitt frekvensområde på 21-110 htz. SVS,en skulle dermed ha et større område å spille på enn PV-1, så jeg skulle tro at SVS'en kan falle naturligere sammen med XT4.

På den annen side så har SVS'en ett element på 12 tommer, mens PV-1 har to 8-tommere. Sett opp mot XT4 sine to 5-tommers basselementer, så skulle man tro at PV-1 gir et mindre "gap" mellom fronter og sub.

Det kunne vært spennende å høre praktiske erfaringer på om forskjellen i elementstørrelsen mellom fronter og sub spiller noen rolle, eller om det er andre faktorer som er mer avgjørende for å få et komplett lydbilde. Som dere skjønner har jeg liten praktisk kunnskap på dette område, og slett ikke så mye teoretisk kunnskap heller.....

Kommentarer er hjertelig velkomne..

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sveberg
    Ifølge spesifikasjonene har SVS'en et frekvensområde på 22-150 htz. PV-1 har et oppgitt frekvensområde på 21-110 htz. SVS,en skulle dermed ha et større område å spille på enn PV-1, så jeg skulle tro at SVS'en kan falle naturligere sammen med XT4.

På den annen side så har SVS'en ett element på 12 tommer, mens PV-1 har to 8-tommere. Sett opp mot XT4 sine to 5-tommers basselementer, så skulle man tro at PV-1 gir et mindre "gap" mellom fronter og sub.

Det kunne vært spennende å høre praktiske erfaringer på om forskjellen i elementstørrelsen mellom fronter og sub spiller noen rolle, eller om det er andre faktorer som er mer avgjørende for å få et komplett lydbilde. Som dere skjønner har jeg liten praktisk kunnskap på dette område, og slett ikke så mye teoretisk kunnskap heller.....

Kommentarer er hjertelig velkomne..
    Så lenge en kalibrerer subben, så skal ikke størrelsen på frontene ha noe å si.. iallefall ikke før du begynner å guffe volumet veldig høyt opp, - da kan du få problem med frontene, at de ikke klarer å følge subben (eller omvendt).

Når det gjelder SVS og den B&W subben, så har jeg ingen erfaring med noen av dem.. Men jeg ville likevel valgt SVS subben uten å ha nølt. Hvorfor? Fordi den er billigere, spiller høyere, dypere, er PENERE (smaksak)... Hvordan kan jeg, som ikke har hørt noen av dem si noe slikt? :P Når sant skal sies, så har jeg enda til gode å lese noen tester der en B&W sub blir får mye ros. Jeg har lest div. tester av forskjellige B&W subber, og felles for dem alle er at de ikke spiller høyt, ikke dypt... Så kan du jo spørre deg selv hvor viktig det er for deg, å spille høyt/dypt. Er det ikke viktig for deg, - så har SVSen den fordelen at den er billigere & penere (nok engang, smaksak). Om du liker å se på litt tall, kan du ta en titt her: http://members.cox.net/fabulousfrankie/Nousaine.htm . Er noen B&W subber der, - og en 1. generasjons SVS.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller med SVS PB12+/2, altså to 12", i sammen med Patos Lyric 402 MkIII med dobble 6.5". Etter mine ører henger ikke suben igjen. Store elementer trenger ikke bevege seg så mye i forhold til små elementer for å gjenngi samme lydtrykk ved samme frekvens...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •