Ønsker råd om optimal avstand fra bakvegg til Infinity kappa 600

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker råd om optimal avstand fra bakvegg til Infinity kappa 600

Hei godtfolk

Hva tror dere er optimal avstand fra bakvegg til høytalerne (Infinity kappa 600), for at de skal yte best mulig bass?. Nå er jo disse såpass store at man skulle tro de ville gi god bass uansett hvor langt de sto fra bakvegg eller hva tror dere

Takk på forhånd

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det virkelig ingen som har noen formening om generell avstand fra høytaler til bakvegg?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme HT som deg.

Det blir jo en avveining hva du er ute etter. Hvis du setter de nær veggen, forsvinner litt av holografien, mens bassen blir tydeligere. Har selv eksperimentert litt med dette, og syns ikke jeg tapte så mye bassmessig ved å ha de litt ut på gulvet, mens lydbildet blir større og mer nøyaktig.

Hvilken forsterker har du? Kappa 600 kan være litt nøktern i bassen hvis forsterkeren er av den lyse sorten. Den tar gjerne også imot litt krefter.

Prøv selv...

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar JD

Forsterkeren jeg bruker idag er en Yamaha RX-V2700 som jeg nettopp har kjøpt, etter å ha brukt en Pioneer VSA-AX10-i

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel mye an på rommet, er det ikke slik at solide bærende vegger gir mer bass? Selv flytter jeg de litt frem og tilbake ut fra veggen etter musikken (bruker ikke spikes ), det er jo ganske stor forskjell på bassgjengivelse på cd-utgivelsene.

I tillegg bruker jeg Kappa Suben som fyller godt på i de laveste Hz.

Du kan jo også tenke på å drive Kappaene med dedikert effektforsterker, selv fikk jeg et bra løft med dette, bruker en Vincent SP-993.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det kommer vel mye an på rommet, er det ikke slik at solide bærende vegger gir mer bass? Selv flytter jeg de litt frem og tilbake ut fra veggen etter musikken (bruker ikke spikes ), det er jo ganske stor forskjell på bassgjengivelse på cd-utgivelsene.

I tillegg bruker jeg Kappa Suben som fyller godt på i de laveste Hz.

Du kan jo også tenke på å drive Kappaene med dedikert effektforsterker, selv fikk jeg et bra løft med dette, bruker en Vincent SP-993.

Takker for svar

Hvordan vil jeg lydmessig merke at jeg har en effektforsterker i tillegg, hvis jeg anskaffer det?, det er bare det at jeg ikke har "hifi" ører og lurer på om jeg vil merke noen forskjell i det hele tatt. Jeg vurderer også å selge mine kappaer 600, kappa sub og kappa surround og kappa center til fordel for Kefs 3005 satelitter, men er enda ikke sikker, da jeg er redd lyden ikke vil være i nærheten av kappaene, har ikke hørt 3005 enda.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vallhall
    Takker for svar

Hvordan vil jeg lydmessig merke at jeg har en effektforsterker i tillegg, hvis jeg anskaffer det?, det er bare det at jeg ikke har "hifi" ører og lurer på om jeg vil merke noen forskjell i det hele tatt. Jeg vurderer også å selge mine kappaer 600, kappa sub og kappa surround og kappa center til fordel for Kefs 3005 satelitter, men er enda ikke sikker, da jeg er redd lyden ikke vil være i nærheten av kappaene, har ikke hørt 3005 enda.
    På film er vel det Kef settet ganske brukbart men blir nok en skikkelig nedtur til musikk i forhold til Kappaene. Mellomtonen er som regel en svakhet hos disse satelitt systemene.

Det vil nok hjelpe en del med en dedikert effektforsterker av god kvalitet, du hører nok forskjell, merkes selvsagt mest hvis du spiller høyt.

For min del gikk jeg for et rent stereo-oppsett og skaffet en ekstern dac, forforsterker og effektforsterker, forskjellen var som natt og dag - så kostet det ca 10 ganger det surround-receiveren kostet da

Nå bruker jeg et Sony 5.1 satelitt system til film - funker bra nok - bruker Kappa senteren i stedet for den lille Sony sentern.

Etter mine krav skal det ikke så mye til å få grei lyd til hjemmekinoen - men å få skikkelig god lyd til musikken skal det en del mere til, så jeg la pengene mine i det.

Er veldig fornøyd med Kappa 600, synes de låter bedre en flere typer jeg har prøvelyttet til bra over 20k - det kan selvfølgelig ha mye med rom og tilkoplet elektronikk å gjøre også da man er jo fan av sitt eget utsyr.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar igjen Mr_Spock

Kappaene er usedvanlig detaljerte, nesten til det plagsomme av og til, og de avslører også veldig godt dårlige og gode opptak av musikken, men grunnen til at jeg vurderer å selge er altså det estetiske og av hensyn til plass, har plassert høytalerne litt lenger mot veggen og synes da at lyden ble mye bedre, så nå får jeg kjøre "Yapo" på nytt og høre hvordan PQ ordner med lydbildet.

Sikkert et dumt spørsmål, men er kappa 600 beregnet å stå tett inntill vegg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vallhall
    Takker for svar igjen Mr_Spock

Kappaene er usedvanlig detaljerte, nesten til det plagsomme av og til, og de avslører også veldig godt dårlige og gode opptak av musikken, men grunnen til at jeg vurderer å selge er altså det estetiske og av hensyn til plass, har plassert høytalerne litt lenger mot veggen og synes da at lyden ble mye bedre, så nå får jeg kjøre "Yapo" på nytt og høre hvordan PQ ordner med lydbildet.

Sikkert et dumt spørsmål, men er kappa 600 beregnet å stå tett inntill vegg?
    Er enig i det, dårlige innspillinger blir ubarmhjertig avslørt.

Plassering nærme vegg burde være greit, skulle tro pq ordner opp i eventuelle uønskede peaker du skulle få.

Jeg har selv en Behringer rom-eq som jeg laborerer mye med - blir aldri ferdig . Men jeg synes lyden er bra bra uten noen som helst eq, samme om høytalerne står 10cm fra vegg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf

Med hensyn til ditt spørsmål, da er plaseringen av dine ører like viktig som dine høyttalere, hjelper ikke mye om du har høyttalerne 1 meter ute på gulvet og da sitter klin opp av bakveggen selv.
    Ellers prøv 1/5 eller 1/7 regelen, divider rommet opp, sett høyttalerens baffel 1/5 eller 1/7 inn i rommet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf

Med hensyn til ditt spørsmål, da er plaseringen av dine ører like viktig som dine høyttalere, hjelper ikke mye om du har høyttalerne 1 meter ute på gulvet og da sitter klin opp av bakveggen selv.
    Ellers prøv 1/5 eller 1/7 regelen, divider rommet opp, sett høyttalerens baffel 1/5 eller 1/7 inn i rommet.
    Stemmer bra det, ikke tillegg betyr høyden ørene dine er plassert mye - ikke på hodet da

Legger jeg meg på sofaen øker bassen markant, fint ved bassfattige inspillinger

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •