Stativ vs. gulvhøyttaler, og hva skal jeg velge.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stativ vs. gulvhøyttaler, og hva skal jeg velge.

Skal kjøpe meg nye høyttalere, etter at jeg har solgt mine Audiovector c1. Har sett på mange modeller, men det er jo et "hav" å velge i.
    Skal bruke de til "70% stereo og 30% film". Jeg spiller alt fra hard rock og pop, til litt disco, og jeg liker en stram og fast bass. Der sviktet Audiovectorne. Vil ha en brukbar god diskant også. På grunn av begrenset plass, så bør de være smale, og ikke dypere enn 25cm, høyden er ikke så nøye.
    Har sett på og vurdert følgende høyttalere;
    B&W Dm 601 s3
    B&W Dm 602 s3
    Dali consept, både gulv og stativ
    Polk Audio Monitor 50
    JBL Northridge 20/30

Jeg skal drive høyttalerne med et Rotel for. og -effektforsterkersett (RB-980), samt Rotel cd-spiller. Har et budsjett på maks kr. 5000.-
    Har vært utrolig greit med synspunkter og råd fra dere om hva som kan være best match for for meg, da jeg ikke klarer å bestemme meg. Kom gjerne med andre alternativer enn hva jeg har listet opp...

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W og Rotel er en veldig god match! Jeg ville kjøpt 602 med et par gode stativer. Spiller i ringer rundt Dali Concept8-)

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antares
    Skal kjøpe meg nye høyttalere, etter at jeg har solgt mine Audiovector c1. Har sett på mange modeller, men det er jo et "hav" å velge i.
    Skal bruke de til "70% stereo og 30% film". Jeg spiller alt fra hard rock og pop, til litt disco, og jeg liker en stram og fast bass. Der sviktet Audiovectorne. Vil ha en brukbar god diskant også. På grunn av begrenset plass, så bør de være smale, og ikke dypere enn 25cm, høyden er ikke så nøye.
    Har sett på og vurdert følgende høyttalere;
    B&W Dm 601 s3
    B&W Dm 602 s3
    Dali consept, både gulv og stativ
    Polk Audio Monitor 50
    JBL Northridge 20/30

Jeg skal drive høyttalerne med et Rotel for. og -effektforsterkersett (RB-980), samt Rotel cd-spiller. Har et budsjett på maks kr. 5000.-
    Har vært utrolig greit med synspunkter og råd fra dere om hva som kan være best match for for meg, da jeg ikke klarer å bestemme meg. Kom gjerne med andre alternativer enn hva jeg har listet opp...
    Om jeg kan tillate meg selv og komme med et forslag!?! Så kan du jo gå for Klipsch RF-10 (gulvstående) eller Klipsch RB-61 (stativ) eller Patos Basic 410 (gulvstående, men 300kr over budsjett) eller Tannoy Mercury F4 (gulvstående). Tenkte ikke noe særlig på dybde og bredde da jeg kom på dette, men de som jeg har ramset opp nå er de jeg tror kunne ha vært noe for deg! Klipsch har jo både god diskant (horn) og veldig god bass, så lenge du får plassert de riktig... Og de er en ganske god match med Rotel... Ellers har du jo alltid valget på Bowers & Wilkins DM-602S3 + Rotel... Som jeg ikke tror vil slå feil. Men, de er jo ikke sånn kjempe "rocka" da! Vet ikke helt hvordan de spiller på f.eks Hip-Hop, Rock, Pop osv. Den sjangeren der... Da tror jeg at Klipsch er bedre for deg, så lenge du vil ha noen ht som kan "rocke" skikkelig når det først gjelder! Men, som også spiller pent om du vil det!

Lykke til med valget av et hav av muligheter... :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at Klipsch sin diskant kan være ubehagelig skarp?? Hvordan er de på f.eks. akustisk musikk, farger de mye generellt?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 602S3 med Soundstyle-stativer på Rotel, og syns det er meget behagelig å høre på, iallefall til min musikksmak(akustisk, jazz, vokal osv). De trykker faktisk ganske bra, men er målet å skremme resten av nabolaget, bør nok andre ht velges

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at Klipsch sin diskant kan være ubehagelig skarp?? Hvordan er de på f.eks. akustisk musikk, farger de mye generellt?
    Den kan være det ja! Om du matcher Klipsch med riktig komponenter så får du nødvendigvis ikke "skrikete" diskant... Nevnte Klipsch pga at du nevnte de forskjellige sjangerene du sa du hørte på om... På f.eks akustisk musikk, så har du jo veldig dynamikk da! Horn er jo ganske nøyaktig på lydgjengivelse! Men, de er nok ikke "korrekt" til den type musikk... :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å gå innom HFK å lytte på B&W CM1. Sier ikke mer da det å beskrive lyd med ord er litt vanskelig for meg )

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar, men jeg føler meg fortsatt forvirret:-c begynnte å få lyst på B&W, men ser at de ikke er magnetisk skjermet. Glemte å si at høyttalerne må stå helt inntil tv-en da jeg ikke har noen andre plasseringsmuligheter.
    Jeg har en 40 tommers Samsung lcd, og lurer på om den blir påvirket av høyttalernes magnetfelt, eller om det ikke er noe problem i det hele tatt? Noen som kan svare meg 100% sikkert på det?
    Ellers så har jeg "sett" på både Polk audio monitor 50 og Tannoy, og skulle gjerne visst litt mer om disse...

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar, men jeg føler meg fortsatt forvirret:-c begynnte å få lyst på B&W, men ser at de ikke er magnetisk skjermet. Glemte å si at høyttalerne må stå helt inntil tv-en da jeg ikke har noen andre plasseringsmuligheter.
    Jeg har en 40 tommers Samsung lcd, og lurer på om den blir påvirket av høyttalernes magnetfelt, eller om det ikke er noe problem i det hele tatt? Noen som kan svare meg 100% sikkert på det?
    Ellers så har jeg "sett" på både Polk audio monitor 50 og Tannoy, og skulle gjerne visst litt mer om disse...
    Du trenger ikke å tenke på magnetisk stråling når du har LCD/plasma tv ;-)

Jeg vil anbefale deg å høre på tannoy, jeg har aldri hørt tannoy på rotel men jeg tror nok det vil fungere bra. De aller fleste tannoyene er lettdrevne og jeg syns de gir veldig mye for pengene på de rimeligste modellene. Men du burde lytte til dem før du kjøper, er ikke sikkert de passer din smak, personlig elsker jeg tannoy :-D

A

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med Hifi-klubben i går, og de sier at jeg ikke kan ha f.eks. B&W dm 601 helt opp i tv-en. De sier at det da kan danne seg bølger i forbindelse med magnetismen. :evil: Dali consept serien skal visstnok være skjermet, men jeg vet ikke om disse er like bra som B&W...

Kan noen komme med forslag til gode magnetisk skjermede høyttalere?? Har sett på Tannoy, men har dessverre ikke mulighet til å lytte til de, men er jo like aktuell uansett.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel, du fortalte at du har LCD TV? LCD og plasma blir ikke påvirket av magnetisk stråling, men for en CRT skjerm kan magnetisk stråling være en katastrofe, i verste fall blir bildet ødelagt for alltid.

Det er ganske viktig å få hørt på høyttalere når man skal handle, hvis du snakker litt med stereofil så tror jeg nok du kan få gjort en avtale om at du kan returnere høyttalerene dersom de ikke skulle falle i smak i det hele tatt. De har vel kanskje også en oversikt over hvilke forhandlere rundt omkring i Norge som har tannoy.
    Husker ikke hvem som har agenturet på tannoy hifi, professional vet jeg godt hvem som har agenturet på men det er nok helst hifi seriene som passer for deg?

A

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viser seg at det faktisk føres Tannoy her i Mo i Rana! Var innom i dag en snartur, og fikk lyttet på Mirage omni 350, og ble litt betatt. Den er sannelig magnetisk skjermet også, har en 5,5" mellomtone, en 5,5" bass og en 1" diskant med 360 graders spredning. Har dette merket gjort seg bemerket i forbindelse med tester o.l. Hva synes dere om Mirage, noen som har erfaringer å dele om disse?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mirage har mange bipolare omnipolare høyttaler, den som du beskriver er omnipolar. Slike høyttalere krever litt mere av rommet og plassering for å yte optimalt. Kanskje litt vanskelig for deg som har litt strenge krav til plassering ;-)

Fikk du hørt på noen tannoy? Og hva syns du? :-D

A

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke tid til å lytte på Tannoy dessverre, men det er mulig jeg må ta meg en tur. Tror jeg blir sprø av alle muligheter og "ikke muligheter " man har:???:
    Syntes at Miragen (omni 350) hørtes bra ut, og at det 360 graders spredningsmønsteret gjenga diskantområdet ukritisk til plassering. Tror du plasseringen kan være vanskelig i min stue mht Mirages konstruksjon.Skal ikke dette være Mirages fortrinn, dvs at de ikke skal være kritiske til plassering. Syntes at bassgjengivelsen var god til en så liten høyttaler å være.
    Som sagt så synes jeg dette er et vanskelig valg, har kanskje mest lyst på B&W, men føler meg usikker på den sørgelige plasseringen bare noen cm fra tv-en...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, omnipolare er neppe så vanskelige som feks bipolare høyttalere, men jeg tenkte mest på at de kanskje mister endel av effekten sin hvis de må stå ganske trangt. Og det er ganske trangt der du skal ha dine?

Hvis det er nærme bakveggen så burde du se etter høyttalere som har bassrefleksporten på forsiden, de som har den bak krever som regel mye større avstand til veggen ;-)

Det er mye å velge i ja, det gjelder å ta seg litt god tid slik at du finner noe du er sikker på at du kan like i lang tid fremover. Har du vurdert brukt forresten? Da kan du få veldig mye mer for pengene, men du må selvfølgelig se an selgeren også kan prøvelytting bli veldig vanskelig i endel tilfeller..

A

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var og lyttet litt mer til Miragene i går, og synes lyden er meget bra i forhold til min smak. "Stor" diskant og relativt god spenst og fart i bassen, noe som jeg liker. Har nå nesten bestemt meg, så jeg tror jeg bestiller dem i butikken i morgen (de hadde den ikke på lager), så får jeg de kanskje til påske. Skulle forresten få de for kr.5500.-. Ser de koster 7000 kroner i sverige, så jeg tror at jeg kan gjøre en rimelig grei deal. Har fundert litt over plasseringen, og blir å dra dem litt fra veggen når jeg skal kose meg med musikk, så plasseringen håper jeg skal gå greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yepp!!!
    Da var Omni 350 i hus, og inntrykket av høyttalerne er fremdeles veldig bra. Innspilling blir agenda i ca. 100 timer iflg. manualen og forhandler.
    Høyttalerne var meget godt emballert og pakket i solide esker. Det generelle kvalitetsinntrykket er meget bra til en "budsjetthøyttaler" å være. Buede kabinetter med kvalitets "laminat" finish, solide terminaler og pianolakk føtter med justerbare spikes. Det eneste jeg har å bemerke er at den ene foten er skjevt montert, men det er sannsynligvis bare å løsne skruene og justere den på plass...
    Selvfølgelig er lydkvaliteten viktigst, men det er artig at den fysiske kvaliteten også er bra.
    Nå venter det innspilling, så det skal bli spennende å høre hvordan den låter etterhvert. Akkurat nå synes jeg den har en avslappende og myk diskant, med god detaljering. Mellomtone og bass synes å være noe tilbaketrukket, men jeg tror den vil gå seg til etterhvert og kanskje bli litt mer tilstedeværende.
    Alt i alt er jeg godt førnøyd, og er glad for å ha fått de i hus-det var et vanskelig valg i et hav av modeller

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yepp!!!
    Da var Omni 350 i hus, og inntrykket av høyttalerne er fremdeles veldig bra. Innspilling blir agenda i ca. 100 timer iflg. manualen og forhandler.
    Høyttalerne var meget godt emballert og pakket i solide esker. Det generelle kvalitetsinntrykket er meget bra til en "budsjetthøyttaler" å være. Buede kabinetter med kvalitets "laminat" finish, solide terminaler og pianolakk føtter med justerbare spikes. Det eneste jeg har å bemerke er at den ene foten er skjevt montert, men det er sannsynligvis bare å løsne skruene og justere den på plass...
    Selvfølgelig er lydkvaliteten viktigst, men det er artig at den fysiske kvaliteten også er bra.
    Nå venter det innspilling, så det skal bli spennende å høre hvordan den låter etterhvert. Akkurat nå synes jeg den har en avslappende og myk diskant, med god detaljering. Mellomtone og bass synes å være noe tilbaketrukket, men jeg tror den vil gå seg til etterhvert og kanskje bli litt mer tilstedeværende.
    Alt i alt er jeg godt førnøyd, og er glad for å ha fått de i hus-det var et vanskelig valg i et hav av modeller
    GRATULERER så mye med nye høyttalere! Da får jeg virkelig håpe at du får noe kanskje gode timer foran anlegget i påsken... (sier det pga at de ikke er ferdig innspillt)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høyttalere :-D

Håper du blir fornøyd! Hvilken finish gikk du for?

A

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finishen er "Blak ash"-vinyllaminat. Overflaten ser ut til å være ganske tykk og i solid kvalitet, ser faktisk ut som sort beiset askefiner.
    Kjenner nå etterhvert at når jeg banker i sidene på høyttalerne, så blir det en liten "bokslyd". Vet ikke hvor mye resonans dette kan danne, men jeg tror egentlig ikke at dette har så mye å si, og heller ikke om de er noe dårligere bygget enn konkurrenter i tilsvarende prisklasser. Noen som f.eks har "banket" i Dali suite, B&W 603, o.l.?? Har jo bygd litt selv, og jeg kan jo ikke forvente at disse skal være like "døde" som kabinetter med sand i sidene...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •