Dumt spørsmål: Hvordan koble til aktiv sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dumt spørsmål: Hvordan koble til aktiv sub?

Har nå fått hentet min nye (brukte) Sub,
    Dali SWA 12. Den har doble koax linjeinngange, rød og hvit, ja dere skjønner sikkert.

Recievern min, Pioneer VSX-916, har kun en enkel koax utgang, logisk nok, da det er mono signal til sub.

Hvordan skal jeg koble dette sammen? Holder det å kunn bruke en av kanalene inn på sub`n? Forestiller meg at jeg kun får brukt 50% av effekten dens da.. Men jeg kan jo ta feil.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanalene summeres nok rimelig fort til et mono signal uansett. Så det holder i lange baner med en kabel, selv om noen, merkelig nok, mener å hører forskjell på å bruke y-ledd og fore signal inn på begge inngangne.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pjukern
    Men jeg kan jo ta feil.
    Yepp.

Bruk 1 kabel fra Receiver til enten left eller right In på SUB.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått hentet min nye (brukte) Sub,
    Dali SWA 12. Den har doble koax linjeinngange, rød og hvit, ja dere skjønner sikkert.

Recievern min, Pioneer VSX-916, har kun en enkel koax utgang, logisk nok, da det er mono signal til sub.

Hvordan skal jeg koble dette sammen? Holder det å kunn bruke en av kanalene inn på sub`n? Forestiller meg at jeg kun får brukt 50% av effekten dens da.. Men jeg kan jo ta feil.
    Sub Pre Out fra Receiver, Left IN på SUB.

Kos dæ! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Sub Pre Out fra Receiver, Left IN på SUB.

Kos dæ! :-D
    Oj her rant det inn med svar gitt Alltid like hjelpsomme folk her :wink:

Men Globe, nå fikk jeg ett nytt dilemma. Jeg har både "Sub pre-out" og "Sub out." Hva burde jeg gjøre her, bruksanvisningen er også litt tvetydig på dette området.

At signalene blir satt sammen til et monosignal er det ingen tvil om, subben har kun et element. Men dog har den utganger til stereo, og den har også stereo høytaler terminaler ut.

Skulle vel egentlig tro at den vil ha signal inn på begge kanaler for å yte maks?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pre-Out fra Receiver og inn i EN av inngangene på Sub (L eller R). Enkelt og greit. Ingenting å hente på å benytte y-kabling eller andre "c-momenter" med dette, har jeg LÆRT og ERFART :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Pre-Out fra Receiver og inn i EN av inngangene på Sub (L eller R). Enkelt og greit. Ingenting å hente på å benytte y-kabling eller andre "c-momenter" med dette, har jeg LÆRT og ERFART :-)
    Ok, men er det noen grunn til at jeg ikke skal bruke "Sub Out" ? Bare kjekt å vite hvorfor det er sånn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noen big deal om du kun kobler til den ene inngangen eller bruker begge ved hjelp av et y-ledd. Subben vil spille høyere ved bruk av y-ledd siden den da ikke trenger å forsterke signalet den mottar like mye, siden det nå blir kraftigere. Alternativt kan du jo bare bruke en inngang og skru opp volumet på selve subben.

Det har jeg både lært og erfart :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av @alfakrøll
    Er ikke noen big deal om du kun kobler til den ene inngangen eller bruker begge ved hjelp av et y-ledd. Subben vil spille høyere ved bruk av y-ledd siden den da ikke trenger å forsterke signalet den mottar like mye, siden det nå blir kraftigere. Alternativt kan du jo bare bruke en inngang og skru opp volumet på selve subben.

Det har jeg både lært og erfart :-D
    Enstemmig svar her gitt
    Da satser jeg på det, har funnet frem kabel og slik, men veit ikke om jeg skal bruke "sub out", eller "sub-preout". Må jo være en grunn til at de har laget begge utgangene..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enstemmig svar her gitt
    Da satser jeg på det, har funnet frem kabel og slik, men veit ikke om jeg skal bruke "sub out", eller "sub-preout". Må jo være en grunn til at de har laget begge utgangene..
    Om du har begge så er vel det SUB-OUT signalet et forsterket signal til bruk mot en Passiv Sub.......Trur eg :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff har rotet fælt her.. Ser nå at "Sub" utgangen er tegnet inn i en ramme der det står "5.1 Analog inn" så det er en Sub inngang jeg har rotet med. Kolet til på "Sub pre-out" og det fungerer fint.. Men jeg må spille veldig høyt før subben høres.. Nesten slik at de andre høytaleren gir mer enn nok bass før subben begynner å gi lyd fra seg..

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff har rotet fælt her.. Ser nå at "Sub" utgangen er tegnet inn i en ramme der det står "5.1 Analog inn" så det er en Sub inngang jeg har rotet med. Kolet til på "Sub pre-out" og det fungerer fint.. Men jeg må spille veldig høyt før subben høres.. Nesten slik at de andre høytaleren gir mer enn nok bass før subben begynner å gi lyd fra seg..
    Sub utgang i 5.1 analog in er iallefall feil.

Sub pre-out er utgang til sub med egen forsterker. Har du sjekket/justert nivå på utgangen? Gain?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Sub utgang i 5.1 analog in er iallefall feil.
    Ja det var det jeg også fant ut.

Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Sub pre-out er utgang til sub med egen forsterker. Har du sjekket/justert nivå på utgangen? Gain?
    Nivået ser greit ut, det står +4db på den da den iflg romkoreksjon er ca 4 m unna sweetspot, hvilket kan stemme ganske så bra.

Volumet på subben har jeg satt til 50% da det blei masse konstant buldring på mer enn det.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har koblet XTZ 99W12 til en 916 med Dynavoice F-6. Da satte jeg volum på sub ca. kl.10, og autooppsettet fant ut at utgangen skulle settes til -6,5dB.

Tror generelt Dali skal ha mye signal inn/høyt volum. Prøvde XTZ hjemme hos meg, sub til -dB og volum på sub ca. kl.11. På minegen Dali SWA-15 har jeg volum kl. 12 og sub novået ut på +8. Da er de kalibrert til samme nivå.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har koblet XTZ 99W12 til en 916 med Dynavoice F-6. Da satte jeg volum på sub ca. kl.10, og autooppsettet fant ut at utgangen skulle settes til -6,5dB.

Tror generelt Dali skal ha mye signal inn/høyt volum. Prøvde XTZ hjemme hos meg, sub til -dB og volum på sub ca. kl.11. På minegen Dali SWA-15 har jeg volum kl. 12 og sub novået ut på +8. Da er de kalibrert til samme nivå.
    Så jeg burde forsøke å øke db på sub kanalen på receivern til +8db?

Og sette gain på suben`s forsterker til maks.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har også en del å si hvilke innstillinger du har i speaker setup/speaker setting. Størrelse på høyttalere, dersom de er satt til Large og sub er innstilt på Yes vil ikke annet enn LFE-signalet gå til subben. Om du setter subben til Plus vil den spille dypbassen sammen med høyttalerene.
    Ellers om du har satt høyttalerene til Small vil subben ta seg av all dypbassen.
    Samsung UE55F8005 | Pioneer SC-LX72 | Oppo BDP-103 | Dali Mentor 8 / Mentor Vokal / Concept 1 | Velodyne CHT-10
    Xbox One | aune X1 dac | AKG Q701 | Philips Fidelio X1 | Turtle Beach Stealth 500X | Sennheiser Momentum on-ear | Harmony Ultimate

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg burde forsøke å øke db på sub kanalen på receivern til +8db?

Og sette gain på suben`s forsterker til maks.
    Tror nok det blir overkill. Mente bare å illustrere at det antakelig må andre innstillinger til på DALI suber generelt i forhold til andre.
    Juster nivået på suben slik at det er likt med de andre kanalene, og juster så litt opp eller ned alt etter hvilken lyd du vil ha.

Det du må gjøre først er å finne optimal plassering av suben (så langt det lar seg gjøre) antakelig i et eller annet hjørne.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Tror nok det blir overkill. Mente bare å illustrere at det antakelig må andre innstillinger til på DALI suber generelt i forhold til andre.
    Juster nivået på suben slik at det er likt med de andre kanalene, og juster så litt opp eller ned alt etter hvilken lyd du vil ha.

Det du må gjøre først er å finne optimal plassering av suben (så langt det lar seg gjøre) antakelig i et eller annet hjørne.
    Står i et hjørne nå, men skal elementet peke inn mot hjørnet, eller ut mot rommet?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som høres best ut i ditt rom bestemmer dette !
    ;-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gode gamle "prøve seg fram" trikset. Det som funker godt hjemme hos meg trenger ikke bli så bra hos deg. Jeg har elementet i samme retning som frontene mine, men heg har på andre suber kjørt "sidelengs". Er også litt avhengig av hvor suben står i forhold til din sitteplass.

Sub=mye jobb ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •