Trenger nye fronter til Denon AVR-1706

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger nye fronter til Denon AVR-1706

Hallo!

Kjøpte i sommer AVR-1706 og en pakke med 5 stk Gale høyttalere type små og en sub.

Nå har jeg flyttet og har bedre plass så har lyst å bytte ut de små Gale høyttalerne forran og kanskje også senteren med større gulvhøyttalere og helst bli kvitt sub'en i samme slengen.

Dette medfører at de nye fronthøyttalerne må kunne levere skikkelig bass slik at det blir litt smell når jeg ser film selv om jeg ikke har sub.

Hva er å anbefale for dette formålet - jeg har sett litt på Dali Concept 6 men synes bassen der er litt slapp. Har vurdert litt Concept 8 også siden den har større elementer men vet liksom ikke.

Lurer også på om jeg bør kjøpe ny senter eller om det er greit å bruke den lille Gale-senteren, eventuelt pælme hele senteren ut og stille inn receiveren på "no center" og få lyden igjennom de to nye fronthøyttalerne. Vet at det ikke blir helt 5.1 av slikt, men det gjør kanskje ikke noe?

Slik det er nå synes jeg lyden er altfor stusselig ved film - når filmen har lavt nivå f eks når det bare er samtaler eller lignende må jeg skru opp lyden for å høre noe siden lyden bare kommer fra senteren. Så når det skjer noe action og det smeller masse eksplosjoner eller noe skyting så blir lydnivået altfor høyt (siden jeg skrudde opp i sted...). Ikke er det særlig bra bass i den sub'en heller, blir mer for romling å regne enn skikkelig bass.

Så, er det noen her som har noen gode tips til hva jeg bør gjøre med systemet mitt for å få det brukbart? Helst uten å bytte receiveren, det blir litt for dyrt...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først, har du ikke kalibrert anlegget får du noen problemer, som f.eks. ved tale osv. som du beskriver.
    Så, sett receiveren til Phantom Center, eller ingen senter. Ingen senter er mye bedre enn en dårlig senter.
    Jeg vil absolutt anbefale dig et sett nye fronter, bruke et par små Gale som surround i første omgang, og gjemme senteren på loftet.
    Dernest må du finde ut hvilke høyttalere du skal ha, hvor stort er rommet ditt osv., men subwoofer MÅ du nesten ha siden du ser mye film, du får ikke samme effekt fra din Denon receiver som med en aktiv subwoofer. En mulig løsning er at du skal gå for semi aktive Audio Pro som fronter ? Der er flere på forum der har disse, med aktive basser..., det vil avlaste din receiver også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Men, "semi aktive Audio Pro" ? Hva vil det si? Et par fronthøyttalere eller mener du at at det er en semi-aktiv sub?

Ville du beholdt den Gale-sub'en jeg har og lagt til 2 store høyttalere type Audio Pro eller byttet sub'en også? Jeg skulle veldig gjerne blitt kvitt den dumme sub'en som står inne i hjørnet og tar opp plass...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også se etter andre høyttalere med aktive basser. Jeg har PSB 7PT, det virker bra. I et ikke for stort rom trengs de nesten ikke sub i tillegg.

Har du tenkt på pris? Og evt. størrelse. Høye slanke høyttaler er kanskje de som tar minst gulvplass.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere MED aktive basser? Dette har aldri jeg hørt om - så mye peiling har jeg liksom :-)

Men, det høres jo ut som noe for meg da, det må jeg si. Hvordan funker dette i forhold til det jeg bruker nå da? Og kan noen gi meg en link til et par brukbare slikt høyttalere?

Jeg tenker på pris rundt 5-6000 kr for et par, men kan også vurdere bittelitt mer dersom det kreves (slik som Concept 8 som jeg nevnte)....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med dette forslaget:

- bytte ut frontene med et par Dali Concept 8
    - kaste ut Gale subben
    - kaste ut Gale senteren inntil jeg får råd til en Dali Concept CT senter

Vil ikke dette kunne fungere som et ålreit hjemmekinosystem? Ville i hvertfall bli myye mer "ryddig" rundt TV'n, noe jeg vet om i hvertfall en som vil sette pris på :-)

Beholder da de gamle Gale høyttalerne jeg har bak.

Kommentarer til dette?

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio Pro høyttalerene har innebygget forsterker som driver basselementene slik at du slipper å ha en kraftig forsterker for å drive dem. Forsterkeren din vil da bare måtte drive mellomtone og diskanten og det skulle den klare greit :-D

Det står et par tilsalgs på avtorget, et helt oppsett vel og merke.
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/16670/cat/12

Vil du ha Audio Pro så må du nok kjøpe brukt i den prisklassen du er på jakt i

Denonen din vil nok slite med dali concept 8, lyd får du med dem hadde gjort seg med en større forsterker.

Dette er det som står på hifiklubben sine sider om forsterker til concept 8:

"Anbefalte forsterkere
    Med to identiske basselementer koblet i parallell har Concept 8 en gjennomsnittsimpedans på 6 ohm. Dette er to ohm høyere enn tilsvarende høyttaler i DALIs Blå-serie – 8008. I praksis betyr det at Concept 8 er lettere å drive og stiller mindre krav til fortserkerens strømreserver. DALI selv anbefaler at det brukes forsterkere som yter fra 40-160 watt. Husk i denne sammenheng på at Concept 8 er en kvalitetshøyttaler, og jo bedre og kraftigere forsterker du bruker – jo bedre låter den"

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre høyttalere med aktiv bass er PSB 7PT som nevnt tidligere og B&W 605 S2, begge disse kan du få for mellom 4 og 6000 på bruktmarkedet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, ok...så dere mener virkelig forsterkeren min ikke klarer Concept 8 altså? Det var dumt da....hvordan vil jeg merke at den sliter med dette i så fall? Er det noe jeg kan leve med inntil jeg får byttet forsterkeren i fremtiden en gang?

Hi-fi klubben skriver jo at de skal kunne drives av en forsterker fra 40 watt og oppover, og min er vel 5x85 watt eller noe slikt.....

Edit:
    "7 x 110 watt i 6 ohm (kont. effekt, to kanaler i drift, 1 kHz, 0,7% forvrengning)"
    <--- riktignok avr-1707 og ikke 1706 men de er vel ganske like mtp effekt?

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du muligheten så ville eg gått å hørt på Dali Concept 8 hos HFK med AVR-1707 også med en større forsterker. Så kan du selv gjøre deg opp en mening om du synest din forsterker gjør en god nok jobb til at du blir fornøyd.

Du kan ta med deg din forsterker inn eller bruke AVR-1707 som er den nye utgaven.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lokie, ja det var akkurat det jeg tenkte også så har faktisk akkurat vært innom HFK i Grensen men der driver de med voldsomme ombygginger så fikk desverre ikke mulighet til å teste :-(

Skal stikke innom HFK i Marcus Thranesgt i stedet og be om en demo der da.

Fikk imidlertid snakket med en "ekspert" idag og han anbefalte Concept 6 til min receiver, men mente at den burde kunne klare Concept 8 dersom jeg ikke vrir på for høyt lydnivå. Jeg ligger nå som oftest på -40 til -30 db ved TV titting og -30 til -20 db ved film og dette mente "eksperten" at min forsterker burde klare med C8 også.

Så kan jeg heller kjøpe en sterkere receiver etterhvert dersom det skulle bli for lite hestekrefter....

Har ikke så veldig lyst å satse på C6 da jeg mener disse kanskje gir litt lite bass dersom jeg bestemmer meg for å fjerne sub'en - noe som fort kan bli aktuelt for å spare plass. Apropos plass, så vil jeg jo spare noen kvadratcentimeter ved å velge C6 fremfor C8, noe dama sikkert hadde satt pris på, og jeg sparer jo også ca 3000 kr....hm, vanskelig dette :-/

Skal som sagt stikke innom HFK og teste dette også, men noen flere tanker rundt dette tar jeg fortsatt gjerne i mot :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, svarer på mitt eget innlegg her nå, men må bare komme med en liten oppdatering:

Var innom HFK i Marcus Thranesgt. og fikk en skikkelig demo med AVR-1707 og C6 og C8 der og var veldig usikker på hva jeg burde velge. Syntes det ble litt mer fyldig bass med C8 men etter å ha hørt dem med en NAD forsterker som var endel kraftigere enn min hørte jeg hvordan de egentlig skulle høres ut og fant etterhvert ut at min forsterker er litt for slapp.

Så, jeg fikk en avtale om at jeg skulle ta C6 høyttalerne som definitivt er en bedre match med min forsterker, også kan jeg komme tilbake og bytte dem i C8 dersom jeg skulle finne ut at de gir for lite bass.

Så nå sitter jeg her og spiller Leonard Cohen på C6 og veksler på å skru av og på sub'en for å se hva slags forskjeller det gir. Det jeg merker er at det gir litt forskjell, men ikke veldig mye. Nå er dette en plate med forholdsvis mye bass, så her er det egentlig nok uten sub - blir nesten litt i meste laget når jeg skrur på sub'en.

I tillegg er det tydelig at C6 gir er mye bedre lydbilde med myyye fyldigere bass i stua mi enn de gjorde i det store lokalet til Hifi-klubben, så slik det ser ut nå så er jeg glad jeg sparte 3000 kr på å velge C6 fremfor C8. Så kan jeg heller bruke de pengene på en Concept Center og en Denon DVD spiller som matcher receiveren :-)

Men DVD-spiller da...er det egentlig noe å satse på i disse HD-tider? Og burde det ikke i såfall være en DVD-opptager? Har ikke sett noe slikt fra Denon...

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du er fornøyd, da kan jo du som du sier bruke pengene du sparte til en Dali Concept senterhøyttaler. De gamle Gale HTene kan du bruke bak.
    Du kan jo gå for Dvd-1730 den har vel HDMI utgang også så kan bruke hvis du har flatskjem, eller skal ha dette. Da har du vel ca brukt d du sparte på C6 i forhold til C8.
    Blu-ray og HD-Dvd er nok for spesielt intresserte en god stund enda.

Ser på kompiser at dem som har dvd-opptaker nesten aldri bruker dem til annet enn vanlig filmtitting anyway, e greit å ha men ikkje et must. D e dårlig med Dvd opptakere fra Denon.
    For min del bruker eg hardisken på paraboltuneren til å ta opp på hvis d e noe eg vil se seinere. Dvder brennes på pcen.

Uansett gratis med nye HTer :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gratulasjoner :-)

Har faktisk tenkt endel på den DVD-1730 ja, men lurer litt på om den virkelig er så bra at jeg vil merke forskjell fra den DVD-spilleren jeg har?? Den jeg har er en billig Phillips jeg kjøpte på Elkjøp for 4? år siden til 1500 kr....Denne Denon spilleren ligger vel på 1700 kr nå.

Har flatskjerm med HDMI inngang ja, men det blir vel ikke aktuelt å bruke denne til annet enn bildet i så fall, for jeg må jo ha lyden gjennom receiveren med digitalt signal og siden denne ikke har HDMI inn så kan jeg ikke bruke den til det...Må i så fall kjøre HDMI kabelen direkte til flatskjermen og i tillegg en optisk eller elektrisk digitalkabel fra DVD-1730 til receiveren for lyd.

Spørsmålet er om det blir merkbart bedre på noen måte enn det jeg har nå?

Den takler vel flere formater i det minste...vet du om den kan spille typiske TV-episoder jeg laster ned fra nettet? - det er vel typisk XviD filer med ting som Prison Break ol.

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal vel spille de fleste formater, lite med film brenning på meg så der skal andre få svare:???: Går helst i Mp3 for min del.

Men eg tror du vil merke stor forskjell i kvalitet både på lyd å bilde i forhold til den gamle Dvd-spilleren din.
    Fikk selv en aha opplevelse da eg selv byttet ut en gammel Marantz spiller med Denonen min. Og ny prisen på dem var stort sett d samme, men verden gå fremover. (innimellom)

Hdmi kabel for bilde til tven og digitalt mellom receiver og dvd-spiller er vel løsningen for deg da.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag var jeg innom Hifiklubben og byttet inn C6'ene jeg kjøpte med noen nye C8'er i stedet. Grunnen er at jeg ønsker å være litt mer fremtidsrettet med høyttalerne i forhold til fremtidige oppgraderinger av receiveren.

Måtte krangle litt med hifiklubben for å få byttet inn 3 måneder gamle C6 i nye C8 da, men etter en deal om 700 kr avslag på dem jeg byttet inn ble vi enige. De var jo tross alt 100% strøkne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •