Kjøpe subwoofer ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe subwoofer ??

Har en Pioneer vsx-516 med Dynavoice f6 (125w), en center fra philips(50w) og pioneer surround (100w), disse høytalerne har 5 6,5 " basselementer til sammen, men den helt store bassen blir det jo ikke, ihvertfall ikke til film.
    Noen forslag til en subwoofer i en prisklasse som matcher resten av utstyret ?
    Men vil selfølgelig heller ikke ha en halvdårlig sub som slår i hjel hele lydbildet med dårlig bass.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av MH911
    Har en Pioneer vsx-516 med Dynavoice f6 (125w), en center fra philips(50w) og pioneer surround (100w), disse høytalerne har 5 6,5 " basselementer til sammen, men den helt store bassen blir det jo ikke, ihvertfall ikke til film.
    Noen forslag til en subwoofer i en prisklasse som matcher resten av utstyret ?
    Men vil selfølgelig heller ikke ha en halvdårlig sub som slår i hjel hele lydbildet med dårlig bass.
    Hva med en XTZ 99 W12. Koster 3700,- om jeh ikke tar feil. Spiller utrolig bra til prisen. Fåes i pianolakk og sort matt.

Se vedlagt link

Surround.no

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei.....subwoofer

Jeg skal ha meg subwoofer, anlegget mitt består av Denon AVR-3806 Receiver, Dali Ikon 7 Høytalere og Denon DCD-1500 CD Spiller.

Har sett på Ikon subwoofer'n men synes den kan virke litt "stor" med sitt 12" element. Det burde da være en mellomting, noen der ute som har prøvd Dali ikon sub?

Jeg kunne tenkte meg litt mer bass siden min forsterker ikke går så dypt i bassen, så derfor en sub som kan presse frem litt ekstra. Men vil ha musikken inntakt, så ikke bassen skal overdøve det hele. Hva anbefaler dere? Kom med linker, priser og det dere har, så skal jeg se over det...

Håper på svar fra dere....

Med hilsen

Raymond

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg skal ha meg subwoofer, anlegget mitt består av Denon AVR-3806 Receiver, Dali Ikon 7 Høytalere og Denon DCD-1500 CD Spiller.

Har sett på Ikon subwoofer'n men synes den kan virke litt "stor" med sitt 12" element. Det burde da være en mellomting, noen der ute som har prøvd Dali ikon sub?

Jeg kunne tenkte meg litt mer bass siden min forsterker ikke går så dypt i bassen, så derfor en sub som kan presse frem litt ekstra. Men vil ha musikken inntakt, så ikke bassen skal overdøve det hele. Hva anbefaler dere? Kom med linker, priser og det dere har, så skal jeg se over det...

Håper på svar fra dere....

Med hilsen

Raymond
    Får den prisen hadde jeg holdt meg unna Dali subbene. Du får 2 stk XTZ 99 W12 til prisen av en Ikon. XTZ`n spiller mye bedre enn Ikon subben. Personlig hadde jeg gått for en SVS PB12-NSD. Spiller fletta av Dali.
    Men hvis denne blir for stor i kassevolum så kan jo SVS SB12-Plus være et alternativ.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Link til Lsound som selger SVS.
    NB!!! Alle priser er eks mva.
    Velkommen til L-Sound!

Link til surround.no so selger XTZ
    Surround.no

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Støtter de overnevnte sub alternativene.

Like viktig som valg av sub er skikkelig kalibrering av suben. For å få en godt integrert sub, som du vil ha, er kalibrering et must.

Her kommer en oppskrift på en måte å gjøre tingene på:

1: Les om plassering på f.eks. lsound.no
    2: Kjøp Radioshack lydtrykksmåler samme sted, kr 600.
    3: Last ned Room Eq Wizzard (REW) gratis fra hometheatershack.com
    4: Følg instruksjonen i hjelp menyen til REW punkt til prikke
    5: Få opp frekvensresponsdiagram på 5 sek mellom hver plassering/fasejustering o.l.

Lykke til!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt kan du prøve XTZ 10.16 , samme sub som er foreslått over her, men med 10" element. Passer kanskje litt bedre sammen med F-6 og 516.

Begge er gode, kommer litt an på budsjettet ditt også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters

Jeg kunne tenkte meg litt mer bass siden min forsterker ikke går så dypt i bassen, så derfor en sub som kan presse frem litt ekstra.
    Forsterkeren forsterker jo kun innsignalet fra kilden, så om du mangler bass er det neppe forsterkeren sin feil. Mangelen på bass kommer nok heller av kombinasjonen preferanse, innstillinger, høyttalere (elementer og delefilter) og ikke minst forsterkerens styrke. De aller fleste forsterkere opererer med 20Hz - 20kHz uten problem men da må jo HT henge med. Sub'en skal jo kun hjelpe til i de laveste frekvensene og derfor er det viktig å matche den med IKON. Kjenner ikke IKON men ser den på papiret spiller ned til 36Hz iflg HFK.

SVS er jo meget gunstig priset mht bass/kvalitet pr krone men de er store og krever litt jobbing mht. plassering/kalibrering. PB-12NSD er nok uten tvil en av de sub'ene som gir mest moro for pengene om du er ute etter ekte dypbass under 18-20Hz. I hjemmekino-anlegg er slik følbar bass ubeskrivelig morsomt. Heller du mer mot musikalsk tight bass vil jeg kanskje heller vurdert SB-12 istedet. Lsound opererer med 45 dagers fornøydgaranti, så i verste fall taper du kun returkostnaden. PB-10 er jo også ett alternativ men den mangler delefilter og da må du dele på din receiver.

Dali IKON sub 6498,- pluss evnt frakt:
    Frekvensgang (-3 dB): 26-200 Hz
    Innbygd forsterker: 250 watt

PB-12NSD 6490,- pluss frakt:
    325 watt BASH forsterker med alle typer tilkoplinger
    +/- 3 dB 18 Hz-120 Hz eller bedre (ekkofritt)
    Vekt: 34 kg

Tallene er ikke mye verdt men jeg tar dem med for å illustrere litt av forskjellen på de to. I område 15 - 30 Hz ligger det mye godlyd som gir en helt spesiell opplevelse, kanskje aller mest på film. Tallene indikerer hvor sub'en ruller av, dvs. Dali har lite eller ingenting å fare med under 25Hz, SVS drar helt ned i 18Hz før den ruller av, med god romrespons kan du få hentet ut helt ned til 15-16 Hz.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS er fenomenal til film :-) Beste kjøpet jeg har gjort noen gang :-)

Du kan snakke med svs-lassesen. Fortell om hva du har av utstyr, og hva du vil oppnå av lyd. Ta noen bilder av romet eller tegn opp...

Alle kassene til SVS er store, men det må til for og gi bra skyv nedover i frekvensene :-)
    "Minstemann" NSD 10. 10" i luket kasse bassrefleks. Koster ikke mere en at en kan kjøpe en til... he he. God jakt

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tomt hus i kveld nyter mitt anlegg med XTZ.. 12" Ohhh!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiller meg bak forslaget om XTZ her. Det er gode subber til en rimelig penge. Hvis du har litt høyere budsjett kan du evt. ta en titt på SVS PB-10.

NB! Slo i sammen denne tråden med en annen som spør om nesten akkurat det samme ("Rogers Waters - Hei.....subwoofer"). Det er greit bruke eksisterende tråder hvis man har lignende spørsmål, så blir det litt lettere å finne fram i denne jungelen for alle sammen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •