Bedre uten centerhøyttaler??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bedre uten centerhøyttaler??

Jeg har et par Dali Helicon 300 som jeg bruker som fronthøyttalere i et surroundoppsett. Jeg er for tiden uten centerhøyttaler og begynner å bli vant til dette. Jeg lurer på, før jeg går til innkjøp av Dali Helicon senterhøyttalter til 17000, om det egentlig blir noe bedre med centerhøyttaler enn uten, forutsatt at man sitter i sweetspot'en. Man føler jo virkelig at lyden som skal komme fra midten kommer fra midten uansett. Jeg vil nesten tro at resultatet kan bli dårligere. :-? Jeg vurderer å oppgradere fra min eksisterende forsterker Yamaha A2 til noe bedre. Noen som vet om noe som vil matche mine nye Helicon 300? Jeg ønsker meg enda bedre stereolyd. Surroundlyden er tilfredsstillende.

Utstyret:
    Micromega Minium DVD
    Yamaha A2
    Sunfire true Subwoofer signature
    Dali Helicon 300
    B&W M1 Bakhøyttalere

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

center

Hei..

Om det blir "bedre" er vanskelig og si.. men hvordan du liker lydbildet er desto viktigere...
    Dette kommer jo også så klart an på hvor stort rommet ditt er.. Dersom det er smalt mellom høytalerne dine vil du ofte ikke ha noen "nytte" av center, det blir for tett. Fordelen med en bra center er jo at den gjenngir tale/skudd osv mer troverdig...

Du må nesten teste og se selv hva du mener er best.. Er ingen regel her som sier at dette er best.. er jo nesten det som er artigst med HiFi

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør Hifiklubben om du kan låne en for å se hvordan det blir, og om du syns det er verdt pengene..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fronthøytalerene mine veldig nærmere hverandre og syns faktisk det er bedre uten center. tipper som sagt over at du får låne center med hjem av hifiklubben

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som pug-nose sier så burde du kanskje spøre om du kan låne med deg hjem og teste før du kjøper. Da finner du jo fort ut om du synes det er nødvendig med center høyttaler.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I manualen til min EAD processor står det at det i et hi-end oppsett ofte er en fordel å kjøre center i "phantom mode". Dette p.g.a. at det ofte kan være vanskelig å finne en center som matcher hoved høyttalerne.

Selv gjør jeg det, men det har også med at skjermen gjør at det er vanskelig å plassere en center.

I et matchet oppsett vil jeg tro det er best med center.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fantomsenter er best (synes jeg)

Under forutsetning at jeg sitter i sweetspot selvsagt. Hvis to eller flere skal se film bruker jeg senter. Med senter får du ikke plassert dialogen like nøyaktig på skjermen som frontene fordi senter som regel aldri vil stå i lik høyde som frontene. Et annet forhold er jo at det er vanskelig å få samme lydsignatur fra en senter i forhold til front selv med samme type elementer. Konstruksjonen er jo ulik.

Forutsetter nå at du har gode fronter med godt perspektiv (bruker selv Audiovector M3 Signatur).

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En senter har noe for seg i følgende tilfeller:

1. Du har crappy fronthøytalere som ikke gjengir dialog tilfredsstillende

2. Du har gode fronthøytalere men klarer å få tak i matchet senterhøytaler som du i tillegg får plassert helt korrekt. Det vil si enten på lik linje med mellomtone/diskant på hovedhøytalerne eller evt to stk senter, slik at de igjen lager en illusjon av at lyden kommer fra midten.

Alternativ 1 er gyldig opp i en viss prisklasse.

Alternativ 2 er omtrent umulig å oppfylle for de fleste, siden skjermen/lerretet befinner seg i den ideelle senterposisjonen.

Selv synes jeg at lyden er mer helhetlig og sammenhengende uten senterhøytaler, så jeg benytter ingen. Men jeg har ok høytalere som gjengir dialog greit også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    En senter har noe for seg i følgende tilfeller:

1. Du har crappy fronthøytalere som ikke gjengir dialog tilfredsstillende

2. Du har gode fronthøytalere men klarer å få tak i matchet senterhøytaler som du i tillegg får plassert helt korrekt. Det vil si enten på lik linje med mellomtone/diskant på hovedhøytalerne eller evt to stk senter, slik at de igjen lager en illusjon av at lyden kommer fra midten.
    Du glemmer det viktigste punktet av alle her, det som var opprinnelsen til behovet for senterhøyttaler. Hvis man IKKE sitter mutters alene og ser film. Sitter man 30cm til side for sweetspot hjelper det lite hvor gode høyttalerne dine er på dialog, og hvor bra sentrert lydbilde er i sweetspot. Dialogen vil tilsynelatende komme fra bildekant eller enda lenger ute uansett. Skal man ha flere enn en brukende stol i kinoen sin, MÅ man ha senter.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du alltid sitter i sweet-spot og frontene dine er gode kan det være greit å kjøre med phantom-center. Uansett følger jeg at en god center nesten uansett tilfører en ekstra dimensjon til lydbildet, så selv vil jeg ikke kjøre uten lenger (har gjort dette en del tidligere). Og sitter man utenfor sweet-spot blir det jo naturlignok ganske "skjev" fordeling uten center.

Det viktigste er, hvis du først skal ha en center, at den klarer å henge med frontene. Som sagt her bør du låne en fra HFK og teste litt selv.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Du glemmer det viktigste punktet av alle her, det som var opprinnelsen til behovet for senterhøyttaler. Hvis man IKKE sitter mutters alene og ser film. Sitter man 30cm til side for sweetspot hjelper det lite hvor gode høyttalerne dine er på dialog, og hvor bra sentrert lydbilde er i sweetspot. Dialogen vil tilsynelatende komme fra bildekant eller enda lenger ute uansett. Skal man ha flere enn en brukende stol i kinoen sin, MÅ man ha senter.
    Hehe, "glemte" det ikke. Men her hos meg er det ikke noen andre enn meg som bryr seg om sweetspot. Det er jo selvfølgelig en faktor dersom man har en kino av litt størrelse

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •