Din mening- de beste gulvstående til 10.000,- - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 119
    Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "Rotel RB-1080 har for høy gain til å låte bra med Klipsch. Det er en fy-fy kombinasjon. NAD er et mye bedre valg til Klipsch, det har du helt rett i. Du har ikke hørt dem med noen andre?"

Tatt rett ut fra en annen tråd her på forumet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem skrev det?

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    "Rotel RB-1080 har for høy gain til å låte bra med Klipsch. Det er en fy-fy kombinasjon. NAD er et mye bedre valg til Klipsch, det har du helt rett i. Du har ikke hørt dem med noen andre?"

Tatt rett ut fra en annen tråd her på forumet.
    Sa meg kanskje ikke allverdens men..

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var faktisk selveste Whoppass Cheese som skrev det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Selveste Whoppas"??? Det er da fortsatt bare en subjektiv oppfatning...

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den objektive martin???

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selveste meg ja. Jeg har hørt flere Klipsch/Rotel kombinasjoner og alle har vært ganske dårlige. Spesielt med de nye RB-10XX. Men som sagt så er det bare en subjektiv mening. Selv om vi er mange som deler den. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke helt legge bort disse påstandene om følsomhet og Klipsch.Og før det blir kommentert;Nei jeg har IKKE Klipsch,og ja har hørt Klipsch.

Først dette utsagnet som du Snickers-is kom med angående følsomhet.
    Mener du virkelig at følsomhet ikke har noe å bety??
    Isåfall en ganske banebrytende ny vitenskap.
    Dumme meg trodde hele poenget måtte være at du ikke trengte tilføre samme effekt for å spille like høyt,og derfor bedrer vilkårene til forsterkeren betraktelig.Du sier også at det må flyttes den samme mengde luft uansett høyttaler.Det er jo akkurat dette som er grunnen til at enkelte produsenter velger å bruke horn.

Når det gjelder forsterkereffekt kan vi sikkert diskutere dette fram og tilbake,men dere må vel være enig i,at for å spille like høyt må det en mye større(og dyrere) forsterker til på Dalien for å spille like høyt.

Sannsynligvis har de bare mindre forvrengning på de enhetene som har horn. Altså diskanten på RF-35.
    Får ikke dette heller til å stemme.Siden RF35 er et toveis system med dobble basser,kan jeg ikke tenke meg annet enn at de har ganske høy følsomhet i bassen også.Ergo tror jeg også at den er bedre i bassområdet ved høye volum.
    I tillegg har vel RF35 8 ohms nom impedanse,mens Dalien har 4.Altså en teoretisk lettere forsterkerlast.

Stusser også over dette med Rotel+Klipsch.Har fått fra andre kilder at det er nettopp Rotel som anbefales av Klipschimportøren.
    Men som du skriver det er jo bare en subjektiv mening
    Har lest en del på forumet angående Klipsch og passende forsterkere,og tror nesten alle merker er nevnt i positiv eller negativ.Hva skal en stakkars sjel tro??Du Woppass har jo tydeligvis testet denne kombinasjonen,men det tviler jeg på at alle som har kommentert har gjort.

Nesten verdt en egen tråd dette. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Sannsynligvis har de bare mindre forvrengning på de enhetene som har horn. Altså diskanten på RF-35.
    Får ikke dette heller til å stemme.Siden RF35 er et toveis system med dobble basser,kan jeg ikke tenke meg annet enn at de har ganske høy følsomhet i bassen også.Ergo tror jeg også at den er bedre i bassområdet ved høye volum.
    Diskanten har horn og trenger dermed ikke å bevege seg like mye for å oppnå det samme lydtrykket som en diskant uten horn. Bassene har ikke horn og må dermed bevege seg like mye som andre basser for å oppnå samme lydtrykk. Og som de fleste vet så er det en sammenheng mellom bevegelse og forvrengning.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men to 8" element har vel ca 50% mer areal enn to 6.5" element. Dermed trenger ikke disse å bevege seg like langt for å flytte like mye luft, og forvrengningen blir mindre.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    melle skrev:
    Whoppass Cheese skrev:

Diskanten har horn og trenger dermed ikke å bevege seg like mye for å oppnå det samme lydtrykket som en diskant uten horn. Bassene har ikke horn og må dermed bevege seg like mye som andre basser for å oppnå samme lydtrykk. Og som de fleste vet så er det en sammenheng mellom bevegelse og forvrengning.
    Er forsåvidt enig i dette.Var derfor jeg nevnte hornet lenger oppe i innlegget.Du som er inne i høyttalerbygging,vet jo også at følsomheten til element betyr litt under konstruksjonen,og derfor vil jeg jo tro at Klipsch vil prøve å ha bass/mellomtoner med så høy følsomhet som mulig,for å matche horndiskanten.

Ellers må jeg si meg enig i Fhl's betraktninger ang. 8" vs 6,5"

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere leser mitt innlegg så har jeg kommentert at Klipsch er 2-veis med 2 8-tommere i bassen. Det betyr vesentlig lavere delefrekvens enn med 6,5" Derfor har horndriveren på Klipschene sikkert en tøff oppgave de også. Når det gjelder å flytte luft/spille høyt så tror jeg uansett at det er i bassen de tydeligste begrensningene ligger. Det som betyr noe da for maksimalt lydtrykk er jo areal, slaglengde, kassekonstruksjon osv... Det er kun arealet som er kjent, noe som fører til at vi ikke kan si noe sikkert om maksimalt lydtrykk på disse to.

Effekten man trenger for å oppnå det samme antallet dB er selvsagt mindre på Klipsch enn på Dali. Men nå er det jo slik at en god 100-watter er langt mer enn noen av disse høyttalerne trenger for å flytte maksimalt med luft. Siden det er strømmen ved tøffe fasevinkler som er utfordringen for en forsterker må vi derfor ta utgangspunkt i at de to høyttakerne er like tung/lettdrevne selvom følsomheten på den ene er høyere. Vi vet jo også at hverken Yamahaen eller noen annen budsjettreciever har nok strøm til å takle slike ting helt perfekt.

Når det gjelder det å flytte luft vet vi at Klipsch flytter mer luft ved 1 watt enn det Dali gjør. Det betyr at Klipsch antakelig vil nå sin øvre grense for hvor mye luft som kan flyttes før Dali gjør det rent effektmessig. Det at klipsch bruker horn betyr i vesentlig grad at de kan tvinge sin diskant lenger ned i frekvens med en svært høy følsomhet. Det er som sagt høyst sannsynlig ikke denne som takker for seg først.

Når det gjelder nominell impedanse så blir den tilsynelatende avgjort med en terning hvor 3 av sidene har tallet 4 og de tre andre har tallet 8. Har du sett impedanskurvene til noen av disse?

Rent høyttalerteknisk vil jeg tro at det er nesten umulig å oppnå den same dypbassen, og den samme følsomheten uten det arealet som Klipsch har. Men for å holde følsomheten så høy trenger de antakelig høyohmige elementer i paralell, samt at de må ha relativt korte talespoler for å utnytte den tilførte strømmen maksimalt. Alternativet måtte være underhengende spoler, men det finner du ikke på denne siden av 40 000 for paret på 4 basselementer.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men klipsch er jo oppgitt til å tåle 125 watt, sikkert nettopp p.g.a kort talespole, elementene må ta seg av stort frekvens område (diskanten må gå dypt siden en 8" ikke klarer å gå så høyt i frekvens.).
    Og ellers de andre tingene du nevnte Snickers-is.
    Eller?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt være at de bunner eller forvrenger kraftig ved 50wattRMS@25Hz.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefrekvensen er 2600Hz på Klipsch og 3000Hz på Dali, noe som jeg ikke vil kalle en vesentlig forskjell. Dessuten er diskanten på Klipsch en 1" kompresjonsdriver med horn, noe som ikke kan sammenlignes med en vanlig diskant. En 1" driver med passende horn kan uten problemer deles helt ned til 800Hz. Jeg har liggende noen 1" drivere som veier mer enn en 7" fra Scan-Speak. Det er helt klart at denne typen diskanter er laget for å tåle vesentlig tøffere behandling enn 1" domer beregnet på hjemmehøyttalere.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent høyttalerteknisk vil jeg tro at det er nesten umulig å oppnå den same dypbassen, og den samme følsomheten uten det arealet som Klipsch har. Men for å holde følsomheten så høy trenger de antakelig høyohmige elementer i paralell, samt at de må ha relativt korte talespoler for å utnytte den tilførte strømmen maksimalt. Alternativet måtte være underhengende spoler, men det finner du ikke på denne siden av 40 000 for paret på 4 basselementer.
    Her tror jeg jaggu vi er noenlunde enige

Det kan godt være at de bunner eller forvrenger kraftig ved 50wattRMS@25Hz.
    Nå er vel heller ikke RF35 tunet for å gå så veldig lang ned i frekvens.Sannsynligvis av den grunnen du nevner,og et godt grep rent konstruksjonsmessig.Virker som et bevisst valg.Andre produsenter tuner jo lavere enn dette med f.eks 6,5"

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvis dere leser mitt innlegg så har jeg kommentert at Klipsch er 2-veis med 2 8-tommere i bassen. Det betyr vesentlig lavere delefrekvens enn med 6,5" Derfor har horndriveren på Klipschene sikkert en tøff oppgave de også.
    RF-35 deler faktisk så høyt som 2,6khz.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert litt slitsomt for 8 tommerene.
    Ikke for diskanten.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spore tilbake til spørsmålet, så kan du nå få Infinity Kappa 400 til 10k. Ikke mye annet som slår den, etter min mening. Hørte på Klipsch RF25 i dag uten å bli voldsomt imponert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor selges de til den prisen? Kan man også få demoteste dem?

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •