Fikk nye høyttalere idag...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer kholand sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fikk nye høyttalere idag...

Hei.

I forbindelse med anskaffelsen av mitt FØRSTE skikkelige anlegg, så bestillte jeg et sett Dynavoice m65 fra surround.no
    Bestillte en surround pakke med senter, front og satelitter.
    Var i ekstase da jeg var å henta de på posten istad, men ble litt satt da jeg pakket opp og så at kun fronthøyttalerne var fra dynavoice.. satelitter og senter er fra proson.

For meg så betyr dette ingen verdens ting, jeg har aldri hørt bedre lyd :-D. og det er kun min egen feil at jeg ikke oppdaget dette tidligere, for på hjemmesiden til surround.no så står det at anlegget leveres med proson satelitter og senter Dynavoice M-65-pakke i Sort Farve

Har det mye å si egentlig? -at anlegget ikke er "balansert" som etpar av mine selvutnevte hifi-eksperter av noen kompiser påstår at et anlegg skal være.
    er anlegget noe dårligere fordi satelitt/senter er av annet fabrikat enn front, eller er det bare å tute på?

forøvrig så skal det nevnes at av høyttalere jeg har sett på tidligere fra proson så er de pirkete like i oppbygningen og finishen til de nye dynavoice høyttalerne mine. skulle ikke forundre meg om de blir laget samme plass.

Og til de av dere som ikke har lest min andre tråd, er dere interesserte i å ta en titt? -så kan jeg kanskje få ordnet opp i litt uklarheter ang. mulighetene til min forsterker http://avforum.no/forum/generell-chi...nnom-hdmi.html

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er antakelig laget samme plass og konstruert av de samme personene.

Det burde likevel vært Dynavoice rund baut når det er en Dynavoicepakke du kjøper, men det behøver kanskje ikke bety så mye for lyden. Skal ikke forundre meg om det er ganske så lik lyd i de forskjellige høyttalerne dine :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veldig lik lyd er det. men det regner jeg med at det skal være i et surrounanlegg.

Newcomer esbens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig enig

med første svaret du har fått her,at det er mest sannsynlig særs lik lyd i dem,om det hadde stått proson eller dynavoice.
    Du får ha lykke til med lyttingen og håper du blir fornøyd!

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også hørt at det er vesentlig viktigere at senteren er lik fronthøyttalerne (og ikke minst stor nok), og at bakhøyttalerne ikke er så kritiske.

Formeninger om det?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Har også hørt at det er vesentlig viktigere at senteren er lik fronthøyttalerne (og ikke minst stor nok), og at bakhøyttalerne ikke er så kritiske.

Formeninger om det?

helt korrekt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av esbens
    med første svaret du har fått her,at det er mest sannsynlig særs lik lyd i dem,om det hadde stått proson eller dynavoice.
    Du får ha lykke til med lyttingen og håper du blir fornøyd!
    Er allerede kjempefornøyd!
    eneste minuset må være at det er for mye innstillinger på pioneer VSX-1016K forsterkeren min, som jeg heelt sikkert kødder til ganske snart.

Dette er som sagt mitt FØRSTE skikkelige anlegg.
    alt jeg hatt tidligere (gammelt B&O og Tandberg stort sett) har jeg enten fått, kjøpt av kompiser, eller kjøpt på loppis...
    dette er altså det første skikkelige anlegget jeg selv har betalt for :-)
    derfor er dette i mine ører verdens beste anlegg! -helt til jeg hører noe annet selvfølgelig. hehe

får bare håpe at denne hjemmekino/hifi interessen ikke tar helt overhånd, noe mange av interessene mine har lett for å gjøre...:neutral: :-?

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve

Formeninger om det?
    Senteren er kanskje den viktigste høyttaleren i hele systemet. Føler jeg har messet mye om akkurat det her på forumet, men det skader ikke å banke det inn en gang til Kjøp så stor og kraftig senterhøyttaler som mulig, gi den egen effektforsterker og kjør på det du kan!
    Helt grunnleggende kan man si at senterhøyttaleren bør være i samme serie som fronthøyttalerne, dette for å beholde klangen i hele fronten og dermed beholde et homogent lydbilde.

For bakhøyttalere er ikke dette så veldig kritisk, her har jeg og mange andre blandet merke i hytt og gevær, og det har fungert helt fint. Legg heller vekt på frontrekken og senterhøyttaleren i første rekke er mitt tips.
    Men så kommer det, svært få produserer skikkelige senterhøyttalere, så det tok jeg konsekvensen av. Heldigvis hadde jeg Klipsch fra før og kunne kline til med übermacho RC-7, og jeg kan ikke gjenta ofte nok hvor gromt det er med en senterhøyttaler som på alle måter er fullt på høyde med frontene.
    Man KAN ha en senter av annet fabrikat enn frontene, for å på denne måten komme på nivå med hensyn til dynaikk og lydtrykk, men da må man gjerne ofre det sømløse lydbildet i front. Skjønt, hvor sømløst man kan få det med en senterhøyttaler som er en brøkdel av størrelsen til frontene begriper ikke jeg. Reklamene påstår det går an, men jeg har til gode å oppleve det i praksis.

Og bare for å gå tilbake til bakhøyttalere et øyeblikk, det er ikke så skrekkelig nøye med dem, men nå som frontrekken hamrer ut dynamikk på høyt nivå merkes at det ikke akkurat sprudler av Jbl E20 som jeg har hengende bak. Så i slike mer "ekstreme" tilfeller kan det bli et problem.
    Men igjen, konsentrer deg først om senter.

Kan berette en liten historie fra da jeg fikk demo hos han jeg kjøpe RF3 av. Han hadde gått til innkjøp av Polk-høyttalere med dertilhørende kostbar senterhøyttaler. Mener den i dag koster 8-10000 hos www.tonart.no . Nuvel, god som den var i seg selv, var den ikke på nivå med RF3 i det hele tatt, og måtte ganske enkelt skrus av under testen. Skal nevnes at eieren kun hadde dette meget midlertidig, Polk-frontene stod og ventet på at jeg skulle plukke med meg RF3. Han har forøvrig fremdeles Klipsch i hjemmekinoen, kunne ikke gi helt slipp på den heftige dynamikken kan det virke som
    Nå funket ikke senter av annet merke i dette tilfellet, og var effekmessig ikke på samme nivå i det hele tatt, så skal du blande merker i fronten blir fort matcing med senteren en kinkig affære. Men jeg har hørt flere oppsett hvor dette er gjort med stort hell, så noen umulighet er det ikke.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for fyldige og saklige svar.
    Nå er ikke dette en referansekino jeg bygger, og det vil jeg nok aldri komme til å gjøre heller.
    sålenge det høres bra ut i mine ører så er jeg fornøyd. og til nå så er jeg helt strålende fornøyd.
    Det er jo viktig at man har muligheten til å oppgradere seinere også da..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen i "klubben" (m65).
    Jeg personlig kjører bi-amp på m65, hadde en mission 70c2 senter, men den solgte jeg.

Venter på min Dynavoice C-6, som er matchet til M85.
    Nettop som påpekt ovenfor, er det viktig med en GOD senterkanal, ingenting er kjipere enn at alle dialoger, o.l., høres ut som de blir snakket ut av en tv fra 1979!

Det er litt kjipt nå i "overgangsfasen", når jeg ikke har en senterkanal, men.. men.. Den som venter, den.. et eller annet, jeg gadd aldri vente lenge nok for å høre ferdig det uttrykket.

For å være litt seriøs igjen:
    Du har nok gjort et bra kjøp, mye for pengene der!

Ps. er pioneer 1026 noe? Eller mente du 1016?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste her har blitt sagt nå egentlig. At du har center og bakhøyttalere i et annet merke trenger ikke bety mye. Det aller viktigeste når det gjelder er center er at klangen oppleves lik i lytteposisjon, og størrelse på den er jo da som oftest alltid bra.

En fronthøyttaler som brukes som center kan faktisk oppleves som noe anderledes i klangen på grunn av vinkelen, så å bruke helt like høyttalere rundt om trenger heller ikke alltid bety at det låter 100% matchet i lyttposisjon. Lett skal det ikke være

Flott at du er fornøyd med anlegget selv om de ikke har samme label, det er jo tross alt det viktigeste

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher

Ps. er pioneer 1026 noe? Eller mente du 1016?
    godt noen er våkne! mente selvfølgelig 1016. inlegg endret.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det sånn at både proson og Dynavoice er eid av samme firma og mener de blir produsert ved samme fabrikk også, så tror ikke det er noen store forskjeller på de.. så lenge du er fornøyd så er det vel ikke noe problem;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •