Koble til flere høyttalere til aktiv sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble til flere høyttalere til aktiv sub?

Jeg har en Canton AS20 sub, som har noen ekstra inn-\utganger bak.

L\R "FROM RECIVER" -banan
    L\R "TO SPEAKER" -banan
    L\R "LINE IN" -RCA (koblet til reciver selvfølgelig)
    L\R "LINE OUT" -RCA

Hvordan kobles de ekstra høyttalerene til sub'en?
    Hvilken forsterker driver disse og hva slags signal får de ( og hvordan blander de seg inn i lydbildet)?
    Oppnår man i det hele tatt noen forbedringer ved å bruke disse utgangene?

http://www.canton.de/www/index.php4?...30,as20sc,2,se

bilde nr 5 viser baksiden.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bruker "L\R "FROM RECIVER" -banan" inngangen så bruker du signalet fra recieveren/forsterkeren til suben. Dersom du skal koble noe på "L\R "TO SPEAKER" -banan" vil du få den samme effekten ut som du mater inn på "L\R "FROM RECIVER". Dersom du bruker linjeinngangen (e) vil du ikke få noe effekt ut på "L\R "TO SPEAKER". Sub-en produserer bare effekt til sitt eget element.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, men hva heter utgangen fra forsterkeren som skal inn da? Og hva er vitsen med å kjøre et signal inn i sub'en, for så å få det samme signalet ut igjen?
    Dette må jeg innrømme at jeg skjønner lite av(finn frem en teskje)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En surroundreciever har som regel en subutgang med et linjesignal. Den kobler du til slik du har gjort. Dersom du ikke hadde hatt den utgangen på recieveren derimot hadde du hatt mulighet til å bruke høyttalerutgangene fra forsterkeren inn på "L\R "FROM RECIVER" -banan". Da hadde sub-en fått sitt musikksignal den veien. Suben bruker alikevel ikke effekt fra dette signalet, den bruker det bare til å styre sin innebyggede effektforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg nå har forstått dette riktig, så må jeg altså kjøre et analog signal inn på "from reciver" for å kunne koble høyttalere til "to speaker", uansett om jeg kjører signal inn på "line in" fra før.
    Eller betyr dette at jeg ikke får benyttet disse "to speaker" utgangene siden jeg nå bruker "line in"
    Jeg forstår ennå ikke hva som er poenget med å koble dette via sub'en hvis det allikevel er det samme signalet som kommer ut igjen. Da kunne man vel likegodt kjørt dette direkte til høyttalerene.
    Nå tør jeg snart ikke spørre mer ops:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av t-vs
    Jeg forstår ennå ikke hva som er poenget med å koble dette via sub'en hvis det allikevel er det samme signalet som kommer ut igjen. Da kunne man vel likegodt kjørt dette direkte til høyttalerene.
    Nå tør jeg snart ikke spørre mer ops:
    Bare spør du :wink:

Du bruker bare "L\R "FROM RECIVER" -banan" dersom du ikke har koblet noe på linjeinngangen på suben ja. Det er selvsagt fordi du da må ha signal inn i suben på en annen måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis jeg kunne tenke meg å forsøke å koble to høytalere til på sub'en ( på "to speaker"), så må jeg altså kjøre signal ifra analogutgangene på forsterkeren. På Canton sin hjemmeside står det nemlig noen anbefalinger om dette, så det kunne vært interresant å prøve.
    Men det forutsetter jo at man forstår det grunnleggende om disse inn-\utgangene.
    Kan snickers-is (eller noen andre) se noe poeng i å bruke tid på å forsøke dette, eller er det å koble to mindre høyttalere på sub'en meningsløst

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av t-vs
    Og hvis jeg kunne tenke meg å forsøke å koble to høytalere til på sub'en ( på "to speaker"), så må jeg altså kjøre signal ifra analogutgangene på forsterkeren. På Canton sin hjemmeside står det nemlig noen anbefalinger om dette, så det kunne vært interresant å prøve.
    Men det forutsetter jo at man forstår det grunnleggende om disse inn-\utgangene.
    Kan snickers-is (eller noen andre) se noe poeng i å bruke tid på å forsøke dette, eller er det å koble to mindre høyttalere på sub'en meningsløst
    Da måtte i såfall suben ha eget effekttrinn for disse høyttalerne. Det er helt uvanlig at suber har dette.

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje han meinar høgtalarutgangene når han skriver analogutgangene?
    Berre ein tanke..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •