Krav til høytalere DVD-Audio og SACD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Krav til høytalere DVD-Audio og SACD

Jeg kunne tenkt meg å bli litt bedre kjent med SACD og DVD-Audio etterhvert. Jeg leser stadig om høytalere som er "forberedt for SACD og DVD-Audio", for eksempel her:

http://www.audiopro.se/products/focus_sa5.asp

Jeg lurte på om dette var viktig ved for eksempel kjøp av nytt utstyr?

Har vært og tittet på et par Jamo D590 som jeg kan få for et bra pris. Ser at D590 kun går fra 30-20000Hz, Audio pro sine går derimot fra 25-50000. Vil dette ha mye å si ved lytting på DVD-A eller SACD?

Har desverre ikke hørt på Audio Pro sine men Jamoene er helt enorme på lyd (synes nå jeg) på "vanlig" cd-lyd.

Lurer egentlig på det samme ved inkjøp av Receiver/forsterker, mange skryter av forberedt for de nye formatene? Mangler nåværende forsterkere noe??

Er takknemlig for svar!!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For omkring 20 år siden begynnte CD (som ble oppfunnet i 1979) å bli en komersiell standard. Da drev alle produsentene og merket utstyret med "forberedt for CD" eller "digitalt forberedt" osv. Det er jo liten tvil om at det er en betegnelse så full av nonsense som noen betegnelse i bransjen kan bli.

Samplingfrekvensen på en DVDA-spiller er vel 192kHz. Jeg er litt usikker på innspillingsteknikken, men siden det er snakk om 5.1-formater så tror jeg ikke det er snakk om 32kHz pr kanal. Jeg tror det kjører 96 kHz/kanal, og i såfall er den teoretiske båndbredden fra 0-ca 90 kHz. Den nedre grensen er avhengig av analogdelen og bitkorreksjonssystemet, mens den øvre grensen er avhengig av analogdelen og digitalfilteret.

Digitalfilteret er der for å fjerne samplingsfrekvensen fra signalet, og brattheten på dette er med på å avgjøre hvor høyt i frekvens formatet kan gjengi musikk. Dette ligger uansett langt utenfor det hørbare området og det spilles ikke inn lyd på plater med en frekvens på 90 kHz.

Personlig mener jeg at fordelen med de nye formatene er dynamikk, i tillegg til forenklede digitalfiltre. SACD er i tillegg et PWM-kodet signal som med den rette elektronikken kan være klasse D helt frem til høyttalerne.

Jeg tror du kan glemme frekvensområdet. En diskant som skal spille 20 kHz gjengir lyd nesten bare rett foran diskanten. Ved 50 kHz blir forholdet svært mye verre og jeg tror du hadde blitt overrasket om du fikk høre en høyttaler som bare spilte opp til 15 kHz.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jeg husker godt at de reklamert med digitalt forberedt! Man fant jo fort ut at det gikk like bra å bruke aux ingangen i stedet for å kjøpe en ny forsterker med cd-ingang.

Uansett har jeg et par høytalere Technics SB-M500M2 (35-7000Hz) som faktisk er forberedt for DVD-A, har også et sett fra Sony Pascal SA-VE705 som også er forberedt for DVD-A.

Får ta og teste litt forskjellig utstyr tror jeg.

Kanskje det er hos forsterkerdelen det er mest å hente her?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem frekvensområdet. Tenk dynamikk, strømstyrke og kvalitet. SACD og DVD-A gir de samme utfordringene for utstyret som CD. De kan gå bittelitt høyere, men det som finnes av brukbare forsterkere på markedet går høyere enn du (og bikja di) har sjanse til å høre.

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Samplingfrekvensen på en DVDA-spiller er vel 192kHz.
    192 for stereo spor og 96 for 5.1 lyd med 24bit sampling.

Jeg er litt usikker på innspillingsteknikken
    DVDA bruker PCM teknikk.

Personlig mener jeg at fordelen med de nye formatene er dynamikk,
    DVDA har dynamisk område 0-144db og 0-120db for SACD.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    DVDA har dynamisk område 0-144db og 0-120db for SACD.
    Det er her utfordringen til utstyret kommer. Nå er dette riktignok teoretiske tall og en DVD-A-spiller har neppe sjans til å levere 144 dB dynamikkområde i praksis, men dersom du kjører heldigitalt fra en SACD skal du få 120 dB, hverken mer eller mindre.

Når jeg sa at jeg er usikker på innspillingsteknikken så lurte jeg på om det er diskrete kanaler eller om det er kombinert slik som på CD, og i såfall hvordan er dette på 5.1 i forhold til 2.0? Er det 24/96 diskret i 5.1, og 24/192 kombinert i 2.0, eller kjører 2.0 24/192 diskret?

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det var 192/24 pr kanal i stereo og 96/24 pr kanal i 5.1, men ble litt usikker nå, men tror det er rett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •