B&W 800 serien. Hvilken høyttaler bør jeg velge? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 294
    Newcomer b&w hjemmekino sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hadde jeg vært deg hadde jeg forsøkt mere med bedre plasseringer først og i allefall oppgradert CD spilleren i samme slengen. Jeg hadde ikke kjøpt dyre høyttalere hvis jeg har måttet plassere dem helt inn et hjørne med masse ting i mellom dem.
    IMHO...
    det er greit det du sier, men høytalerene står ikke inni et hjørne med mange ting forran og mellom seg.
    cd spiller skal jeg oppgradere ja.
    når det gjelder oppgraering av høytalerene er det ingenting som er sikkert, men tipper jeg ender opp med noe fra 800 serien med tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b&w hjemmekino
    det er greit det du sier, men høytalerene står ikke inni et hjørne med mange ting forran og mellom seg.
    cd spiller skal jeg oppgradere ja.
    når det gjelder oppgraering av høytalerene er det ingenting som er sikkert, men tipper jeg ender opp med noe fra 800 serien med tiden.
    Om du glemmer lommeboka di i et øyeblikk, hvilken høyttaler sier hjertet ditt at du drømmer om/ønsker ?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    Om du glemmer lommeboka di i et øyeblikk, hvilken høyttaler sier hjertet ditt at du drømmer om/ønsker ?
    da er det 802D og 803D som kommer inn i bildet.
    og hvis jeg glemmer penger, men tenker på rommet de skal stå i så tar jeg ikke det såååå tungt heller, bare at jeg tror 802D blir for stort her, muligens 803D vil bli litt stor også, men når blir en høytaler for stor for et rom egentlig? her er det vel bassen som spiller inn, for de fleste høytalere har diskant og mellomtone som spiller høyt og trenger omtrent like mye luft ?? mens når det er flere basselementer så trenger de luft for å ikke romle, henge igjen og bli dominerende i lydbildet?
    det er ikke at det er lite luft her i rommet mitt, frontene klarer aldri å levere så mye bass at det blir for mye sånn de er plassert pr idag, lydbildet mitt mangler egentlig bass når jeg spiller kunn med fronter. tror ikke bassen hadde vært noe problem på 803D egentlig, men det er mulig det er andre ting som spiller inn, jeg er ingen ekspert.
    lengden fram til høytaler er på ca 3 meter og det er ca 2.10 mellom frontene. det skulle sikkert vært 3 meter mellom de, men det lar seg ikke gjøre.
    men det er det at høytalerene har lite luft til bakvegg (ca 20 cm), og jeg sitter selv 30 cm fra bakvegg som vel ikke er optimalt og venstre høytaler har ingen vegg ved siden av seg som kan reflektere lyd sånn som høyre høytaler har.
    Jeg prøver vertfall å bli flinkere til å forstå meg på lyd og lære meg å lytte, da er det ofte lettere å vite hva som er riktig og galt med et rom/ oppsett, men det viktigste er at høytalerene er bra i seg selv, så kommer resten etter tror jeg, må gjerne rette meg her. jeg er klar over at plassering av høytalere er veldig viktig, vertfall med tanke på å få fram bass og et riktig lydbilde.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og om du glemmer lommeboka OG rommets begrensninger, hva ville du da valgt?

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hvis jeg glemmer penger, men tenker på rommet de skal stå i så tar jeg ikke det såååå tungt heller, bare at jeg tror 802D blir for stort her, muligens 803D vil bli litt stor også, men når blir en høytaler for stor for et rom egentlig? her er det vel bassen som spiller inn, for de fleste høytalere har diskant og mellomtone som spiller høyt og trenger omtrent like mye luft ?? mens når det er flere basselementer så trenger de luft for å ikke romle, henge igjen og bli dominerende i lydbildet?
    det er ikke at det er lite luft her i rommet mitt, frontene klarer aldri å levere så mye bass at det blir for mye sånn de er plassert pr idag, lydbildet mitt mangler egentlig bass når jeg spiller kunn med fronter. tror ikke bassen hadde vært noe problem på 803D egentlig, men det er mulig det er andre ting som spiller inn, jeg er ingen ekspert.
    høytalere blir normalt aldrig for store (selsakt noen unntak) for rommet.
    jeg har 2x4 8 tommere + 15 tommer sub i ett rom som er ca 24 kv.
    jeg får som regel på pukkel for for lite bass. dette fordi jeg har tjunet systemet slik. mao ganske rett frekvensgang. fint mulig.
    konsentrer deg om typen høytaler, ikke størrelsen på den, er temmelig sikker på at det ikke blir noe problem kontra en mindere modell. muligens noe mere fintjuning. men det er det verd

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Og om du glemmer lommeboka OG rommets begrensninger, hva ville du da valgt?
    Jeg vet det er mange som ikke liker helt at vi "B&W folk" har "tunellsyn" , men jeg kommer også til å lytte til andre høytalere, men det psykiske vil også spille stor rolle pga jeg alltid har likt B&W og vil sansygligvis ikke bli helt fornøyd med andre merker, jeg liker lyden til B&W og ingen slår designet dems og da er det vanskelig å velge vekk B&W for meg.
    jeg ville nok valgt B&W 803D i sort ask antageligvis, jeg har ikke sett 802D i sort ask, bare i de 2 andre fargene og er ikke 100% tilfreds med det jeg ser.
    jeg må like designet på høytaleren også, blir litt som med en dame, man bør like det man ser også, ikke baaare det indre selv om det er hovedsaken.
    så valget ville stått mellom 802D og 803D, lytting og titting ville avgjort valget.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet det er mange som ikke liker helt at vi "B&W folk" har "tunellsyn" , men jeg kommer også til å lytte til andre høytalere, men det psykiske vil også spille stor rolle pga jeg alltid har likt B&W og vil sansygligvis ikke bli helt fornøyd med andre merker, jeg liker lyden til B&W og ingen slår designet dems og da er det vanskelig å velge vekk B&W for meg.
    jeg ville nok valgt B&W 803D i sort ask antageligvis, jeg har ikke sett 802D i sort ask, bare i de 2 andre fargene og er ikke 100% tilfreds med det jeg ser.
    jeg må like designet på høytaleren også, blir litt som med en dame, man bør like det man ser også, ikke baaare det indre selv om det er hovedsaken.
    så valget ville stått mellom 802D og 803D, lytting og titting ville avgjort valget.
    Hei!
    Jeg valgte 803d og er kjemopefornøyd! Jeg vet at "en redaktør i et kjent norsk hifitidskrift" synes at det å velge 803 fremfor 802 var tull,men jeg er dypt uenig. Det du får med 802 er litt bedre definisjon i mellomtonen. Men til prisen(40 lapper mer?) er 802 for dyr for min lommebok. Kjøp deg en god forsterker(lyngdorf TDA 2200feks) og spill dette inn i noen måneder og du er garantert et lydbilde som du som BW fan vil like! Jeg hadde 805 og Electrocompaniet ECI 1 før men 803d er en helt annen verden! De spiller bedre jo større plass du har men utnytter også et mindre rom til maks. Så har du råd;go for it! Har aldri hørt om noen som har angret på å ha valgt det dyreste av alternativene de i utgangspunktet hadde(Men sånn er det vel ellers med andre ting også!)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du hørt noen gode oppsett med for eksempel:
    Wilson Maxx 2
    Usher D2
    JBL Everest
    Avantgarde Meta Primo

...så ville du ikke vurdert B&W som et sannsynlig alternativ. Det sier jeg ikke for å disse B&W, bare for å forsøke å gi deg et lite inntrykk av hvor langt det er opp til det perfekte, samt hvor mye spennende som finnes på lydhimmelen.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man på reportasjen i "Hjemmekino" bladet som kom i posten i går(?), får man forståelse av at store høyttalere kan låte bra selv i "mindre" rom. En høyttaler blir vel sjelden for stor, der problemet ligger er heller det at man ikke får hentet ut alt hva høyttaleren fortjener, og at en rimeligere/mindre høyttaler kanskje hadde spilt like bra i det samme rommet. Men for all del, får man trøkt inn topp modeller, er det bare å få gjort det :wink:

Snickers har et godt poeng her, det er mye annet morsomt på markedet. Men hvis man er B&W fan, har jeg god forståelse for at du ønsker å fortsette i en høyere serie.. Det er litt som med biler, noen familier kjører samme bilmerke i alle år, men forskjellige biler.. Selvom andre mener at det finnes gøyalere og bedre biler i samme prisklasse.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lengden fram til høytaler er på ca 3 meter og det er ca 2.10 mellom frontene. det skulle sikkert vært 3 meter mellom de, men det lar seg ikke gjøre.
    men det er det at høytalerene har lite luft til bakvegg (ca 20 cm), og jeg sitter selv 30 cm fra bakvegg som vel ikke er optimalt og venstre høytaler har ingen vegg ved siden av seg som kan reflektere lyd sånn som høyre høytaler har.
    Jeg prøver vertfall å bli flinkere til å forstå meg på lyd og lære meg å lytte, da er det ofte lettere å vite hva som er riktig og galt med et rom/ oppsett, men det viktigste er at høytalerene er bra i seg selv, så kommer resten etter tror jeg, må gjerne rette meg her. jeg er klar over at plassering av høytalere er veldig viktig, vertfall med tanke på å få fram bass og et riktig lydbilde.
    Såvidt meg bekjent så sies det at 802D er å foretrekke fremfor 803D om en skal sitte nærme høyttalerne (lite rom)... på 803D så har denne diskant mellomtone og 3 bass elementer, lengre avstand mellom diskant og de andre elementene om en sammenligner denne med 802D. Om det er noe hold i dette vet ikke jeg... Hvorfor jeg valgte 802D fremfor 803D var først og fremst bass, og design..

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan erik
    Hei!
    Jeg valgte 803d og er kjemopefornøyd! Jeg vet at "en redaktør i et kjent norsk hifitidskrift" synes at det å velge 803 fremfor 802 var tull,men jeg er dypt uenig. Det du får med 802 er litt bedre definisjon i mellomtonen. Men til prisen(40 lapper mer?) er 802 for dyr for min lommebok. Kjøp deg en god forsterker(lyngdorf TDA 2200feks) og spill dette inn i noen måneder og du er garantert et lydbilde som du som BW fan vil like! Jeg hadde 805 og Electrocompaniet ECI 1 før men 803d er en helt annen verden! De spiller bedre jo større plass du har men utnytter også et mindre rom til maks. Så har du råd;go for it! Har aldri hørt om noen som har angret på å ha valgt det dyreste av alternativene de i utgangspunktet hadde(Men sånn er det vel ellers med andre ting også!)
    Flott å høre, men tror du ikke midgard oberon 6.1 er ok da?jeg har disse blokkene.
    Jeg har vertfall ikke råd til å kjøpe noe forsterkeri hvis jeg skal ha 803D, etter mine beregninger så må jeg vertfall spare alt jeg kan fram til jul/nyttår, og da først kan jeg snuse på 803D. dersom jeg ikke har fått andre tanker ang. høytalervalg.
    Hvor mye bass gir 803D? , er de noen gang plagsom i de høya tonene? eller er de luftige og behagelig.
    Er de kresne på plassering, tenker på om de kan tåle å stå ganske nerme bakvegg.
    Har du bilder av oppsettet ditt her på forumet jan erik?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Ser man på reportasjen i "Hjemmekino" bladet som kom i posten i går(?), får man forståelse av at store høyttalere kan låte bra selv i "mindre" rom. En høyttaler blir vel sjelden for stor, der problemet ligger er heller det at man ikke får hentet ut alt hva høyttaleren fortjener, og at en rimeligere/mindre høyttaler kanskje hadde spilt like bra i det samme rommet. Men for all del, får man trøkt inn topp modeller, er det bare å få gjort det :wink:

Snickers har et godt poeng her, det er mye annet morsomt på markedet. Men hvis man er B&W fan, har jeg god forståelse for at du ønsker å fortsette i en høyere serie.. Det er litt som med biler, noen familier kjører samme bilmerke i alle år, men forskjellige biler.. Selvom andre mener at det finnes gøyalere og bedre biler i samme prisklasse.
    Helt sant det du sier med biler, noen mener det, andre mener det, og det samme gjelder høytalere. Er man fornøyd med et merke er det ofte greit å holde seg til det, det merket kjenner man og det er trygt.
    Og selv om noen sier at B&W ikke er det beste, neivel, men vi har forskjellig oppfatning av lyd, design osv.... sånn er det bare.
    hadde vært kjedelig hvis alle elsket B&W.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stusser litt på at 803D og 803S har samme frekvensgang i dypbassen, trodde 803D gikk en del dypere, men ikke i følge hifi-klubben sin nettside.
    men det er vel mer bass i 803 vertfall, dere som har hørt begge???

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt og sammenliknet 801D, 802D, 803D, 803S, 804S og 805S med noen anledninger og kan derfor uttale meg med et visst erfaringsgrunnlag. Og det er som følger: Den forrige nautilus-serien var alt for laid-back og snill, og hadde en til dels pågående diskant. Med den nye S og D serien som har sterkt forenklede delefilter, er dette historie. Høyttalerne nå blitt mer "gøyale" dvs. har høyere morofaktor og du får "fot" ved nesten alle typer musikk. I tillegg er de blitt mer lettdrevne. Men det er likevel en del individuelle forskjeller som det kan være på sin plass å påpeke.

I utgangspunktet er mitt råd: Dersom du kan klare deg med litt mindre/dyptgående bass enn det som gjengis fra de største modellene, er 805S den klart beste høyttaleren i forhold til pris. Høyttaleren er lett å plassere, lett å drive, enorm holografi, og er faktisk ganske "rocka". Men også 803D er utrolig bra, og den jeg helst ville hatt - om lommeboka hadde vært større..... Den er dog litt snillere, mye av musikken kan bli litt vel glattpolert og lik, selv om den er til dels mye bedre enn 803S, som jeg ikke ville hatt. 802D er i mine ører veldig lik 803D, men med muligens litt dypere bass (her må jeg ta forbehold). 801D er selve kongen, supert "bass-slam", men 100k gjør den utilgjengelig for folk flest. Den i mine ører dårligste høyttaleren er 804S. Den er seriens mest "uengasjerende" og krever enormt med kraft for å våkne til livet. Synd, all den tid den kanskje er seriens flotteste høyttaler med høy WAF!

Mitt råd er altså: kjøp 805S (ikke den gamle modellen) om du kan klare deg uten den aller dypeste bassen eller 803D om du har råd og vil ha en høyttaler som kan "alt".

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg har hørt og sammenliknet 801D, 802D, 803D, 803S, 804S og 805S med noen anledninger og kan derfor uttale meg med et visst erfaringsgrunnlag. Og det er som følger: Den forrige nautilus-serien var alt for laid-back og snill, og hadde en til dels pågående diskant. Med den nye S og D serien som har sterkt forenklede delefilter, er dette historie. Høyttalerne nå blitt mer "gøyale" dvs. har høyere morofaktor og du får "fot" ved nesten alle typer musikk. I tillegg er de blitt mer lettdrevne. Men det er likevel en del individuelle forskjeller som det kan være på sin plass å påpeke.

I utgangspunktet er mitt råd: Dersom du kan klare deg med litt mindre/dyptgående bass enn det som gjengis fra de største modellene, er 805S den klart beste høyttaleren i forhold til pris. Høyttaleren er lett å plassere, lett å drive, enorm holografi, og er faktisk ganske "rocka". Men også 803D er utrolig bra, og den jeg helst ville hatt - om lommeboka hadde vært større..... Den er dog litt snillere, mye av musikken kan bli litt vel glattpolert og lik, selv om den er til dels mye bedre enn 803S, som jeg ikke ville hatt. 802D er i mine ører veldig lik 803D, men med muligens litt dypere bass (her må jeg ta forbehold). 801D er selve kongen, supert "bass-slam", men 100k gjør den utilgjengelig for folk flest. Den i mine ører dårligste høyttaleren er 804S. Den er seriens mest "uengasjerende" og krever enormt med kraft for å våkne til livet. Synd, all den tid den kanskje er seriens flotteste høyttaler med høy WAF!

Mitt råd er altså: kjøp 805S (ikke den gamle modellen) om du kan klare deg uten den aller dypeste bassen eller 803D om du har råd og vil ha en høyttaler som kan "alt".
    Takk for interessen, setter stor pris på sånne inlegg.
    Jeg hørt på 805s i oslo her om dagen, det var da jeg fikk øyene opp. wow, for en høytaler i forhold til størrelse, nå hørte jeg bare noen få sanger, men hørte fort at den var utrolig bra.
    men skal jeg først oppgradere så vil jeg gå litt lengre enn 805s, for den har nok for lite bass til at jeg blir fornøyd- jeg har en bra sub, men det blir ikke det samme.
    Tenkte å ta med 805s i sammenligningen her også, men den blir for "liten" oppgradering fra mine 604s3 syntes jeg, selv om 805s er fantastisk.
    må ha stativer også så 805s ville fort havna på 24.000 kanskje, fortsatt 40k opp til 803D , men skal jeg først kjøpe meg noe bra så vil jeg ha noe veldig bra. Men jeg utelukker ikke 805s i det hele tatt.
    Tipper 803D knuser 805s på alle områder.
    Det som kan bli avgjørende for mitt valg er også hva som kommer på bruktmarkedet.
    Men jeg har veldig lyst på 803D da

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er leveringstiden på slikt nå da? 803D og oppover er vel bestillingsvare?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par 803D i min kjellerstue som er 3,7x5,5m, dvs ca 20m2, samt at det er ca 2 m takhøyde. De spiller i mine ører fantastisk bra, selv om et større rom hadde gjort seg :-)

Når det gjelder bass har jeg supplert med en SVS SB12 Plus, som funker meget bra på film og musikk. Høyttalerne bli aldri slitsomme å høre på selv på relativt høye volum :-)

Gå for 803D du. Jeg vurderte også 803S før jeg kjøpte mine, men etter å ha hørt dem på demo hos HFK, var jeg ikke i tvil.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Jeg har et par 803D i min kjellerstue som er 3,7x5,5m, dvs ca 20m2, samt at det er ca 2 m takhøyde. De spiller i mine ører fantastisk bra, selv om et større rom hadde gjort seg :-)

Når det gjelder bass har jeg supplert med en SVS SB12 Plus, som funker meget bra på film og musikk. Høyttalerne bli aldri slitsomme å høre på selv på relativt høye volum :-)

Gå for 803D du. Jeg vurderte også 803S før jeg kjøpte mine, men etter å ha hørt dem på demo hos HFK, var jeg ikke i tvil.
    Så 803D trenger hjelp fra svs, eller er det bare at du vil ha det lille ekstra med dypbass?
    Jeg skal på hifiklubben om ikke lenge og høre på 803D, gleder meg til det.
    Jeg er foreløpig ikke fan av å ha sub sammen med frontene når jeg spiller musikk, men mangler lydbildet bass så hvorfor ikke, jeg er bare ikke vandt til det, derfor litt rart for meg.
    trodde ikke jeg trengte sub sammen med 803D i allefall, men kan hende.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Hvordan er leveringstiden på slikt nå da? 803D og oppover er vel bestillingsvare?
    ja, det er et godt spørsmål, tipper 1-2 mnd jeg.
    har du funnet deg høytalere da kid?
    du snuste litt på 800-serien selv.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Med riktig forsterker så blir ikke diskanten pågående. Har akkurat testet Lyngdorf SDA 2175 på mine Nautilus 804. Fungerer meget bra. Har også en HTM3S og kan si at det er minimal forskjell på S og N modellen. Har faktisk hørt 804 på Oberon 6.1 hos Gorm. Skal si det låt virkelig bra. Så du har forsterkeri som passer 800 serien meget godt. Men når det er snakk om D modellene så blir overgangen mye større. 804S og N er faktisk ikke så tungdrevne som de fleste tror. Du kan ikke sammenligne med 604S3. De krever mye mer enn 804. Det vet jeg. Å du som har Oberon 6.1 så har du iallefall nok av krefter til å drive de fleste modellene fra 800 serien. Som sagt, med riktig matching med forsterker så låter S og N modellene meget engasjerende, stemmer og instrumenter kommer tydlig frem. Det er da min personlige mening. Lyd er også en smaksak. Så har du pengene, så gå for 803D.

Side 3 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •