hva gjør biamping?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hva gjør biamping?

jeg har en denon 3806 å B&W 604 S3 som fronter.
    jeg har ikke biwi`a dem ennå. Lurer på hva det gjør med lyden vist jeg gjør det?
    blir lyden høyere eller kraftigere/fyldigere?

Newcomer hingst sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest truleg begge deler. Prøv og sjå om du merkar forskjell. Eg merka i alle fall ei stor forbetring då eg biampa mine B&W 603 med same receiver

Om det er noko meir du lurer på rundt emnet vil eg oppfordre deg til å bruke søkje funksjonen, sidan det er utallige trådar rundt det emnet...

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hingst
    Mest truleg begge deler. Prøv og sjå om du merkar forskjell. Eg merka i alle fall ei stor forbetring då eg biampa mine B&W 603 med same receiver

Om det er noko meir du lurer på rundt emnet vil eg oppfordre deg til å bruke søkje funksjonen, sidan det er utallige trådar rundt det emnet...
    gammelt tema med samme forvirring.
    prøv først å spør om samme ting.
    bi-amping vil si to powere til samme høytaler, men forskjellige elementer.
    bi-wiring vil si to høytalerkabler fra samme power til samme høytaler, men forskjellige elementer.
    bøyler eller kabler bak på høytaleren mellom terminaler må fjernes i begge tilfeller.
    veldig delte meninger om bi-wiring. det blir definitivt ikke høyere. med samme type høytalerkabel, vil jeg gjerne høre fornuftige argumenter om hvorfor dette skal bli bedere. om du da ikke bruker fiskesnører til kabel da.
    bi-amping handler derimot om mere effekt, og mulighet til å bruke forskjellige powere. da kan det jo bli endel forskjell.
    om du tar den helt ut, bruker du elektronisk delefilter. dvs å dele signalet før powere. da unngår man passive delefilter, som i de aller fleste tilfeller er med på å forringe både impulsvillighet( serlig i bassen) og lydkvalitet.
    i dette tilfelle kan, og bør. man bruke høytalerkabel direkte fra power til høytaler elementet. men dette er ikke for uinnvidde, og sansynlivis heller ikke det du spurte om.
    mvh

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser man forsskjellen på biamp og biwire. Med din 3806 kan du biampe. Noen tror ikke det har noe å si siden man bruker uasett samme strømforsyning, men de fleste er enige om at høytalerne får mere "power". Forsterkeren din er jo egentlig en 7x120 watts forsterker. Men du har den bare koblet opp som en 5x120w forsterker. DVS at du har 2x120w igjen du kan bruke. Isteden for å kjøpe 2 nye høytalere kan du da koble de siste 2x120W på frontene dine slik at de i teorien får dobbelt så mye watt. 240w på hver front. I praksis er det ikke snakk om så mye men det gir lydbildet alikevel et vesentlig løft. Det blir som å koble til en større forsterker.

Fluance Bi-Amp & Bi-Wire Connection Instructions and Information
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -biwire-jpeg   -biamp-jpeg  

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forstod jeg deg nå slik at jeg kan bruke de ledige frontkanalene på min RXV1400 til å bi-ampe høytalerne mine..?

det hadde vert morro det

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker om rxv1400 støtter biamping. Man må jo kunne sette forsterkeren til å sende like signaler fra begge kanalene som brukes til biampingen. Hvis ikke blir det jo feile signaler til noen av elementene. Om forsterkeren støtter det finner du det sikkert i manualen

Newcomer buckweed sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan blir denne biwiringen?
    De øverste terminalene på beggesider er seperate i forhold til de nederste, kan slå av og på hver av de.
    Jeg fikk en klarere lyd i diskanten ihvertfall, men kunne ikke spille så høyt som før.
    Er dette bi-wiring?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jeg få mere effekt selv om jeg bare kjører i stereo. Har mere enn nok effekt når jeg ser på film, men på fest vil jeg egentlig ha enda mere trøkk... ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å kjøre bi-amp, bør du ha en forforsterker og to effektforsterkere.
    Evnt en reciever, el. lign., som da kan bi-ampe med frontkanalene.

Ellers vil du få problemer med EQ, gain, m.m. (lydnivå).
    Du vil få bedre kontroll over elementene, spesiellt ved høyere nivå.

Jeg hørte forbedring selv på lavt nivå i diskanten, på en pioneer 1016 reciever.

Husk for guds skyld (sier jeg, som er ateist) å fjerne broene om du skal bi-ampe.

Ps. bi-wire er ikke det samme som bi-amp, bi-wire er bare å kjøre doble kabler! (mindre motstand i kabel).

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Yamaha RX-V659 har A + B høyttalervalg (A, B eller A+B i valgene).
    Betyr dette at jeg kan bi-ampe ett sett gulvhøyttalere? (forutsatt at høyttalerne har HI/LOW inngang)

Og hvis ja, hvordan vil jeg oppleve lydbilde i forhold til kun bi-wire?

Litt uklart bilde jeg legger ved, men på disse 4 uttakene bak står det "front" på alle:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Min Yamaha RX-V659 har A + B høyttalervalg (A, B eller A+B i valgene).
    Betyr dette at jeg kan bi-ampe ett sett gulvhøyttalere? (forutsatt at høyttalerne har HI/LOW inngang)

Og hvis ja, hvordan vil jeg oppleve lydbilde i forhold til kun bi-wire?

Litt uklart bilde jeg legger ved, men på disse 4 uttakene bak står det "front" på alle:
    Hei,
    Bi-Wire kan du vel mest sannsynlig gjøre via a + b, men bi-amp er vanligvis at du da bruker 5.x av 7.x til reciever og så bruker de resterende 2 kanalene til å bi-ampe høyttalere i front.

Om dette går, må du lese i manualen til recievern din.
    Du må isåfall sette opp at det skal være Bi-AMP, det €r ikke bare å koble og spille musikk, recieveren må vite hvordan du har koblet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bi-wire er det høyttalerne og kablene det kommer an på, og det fungerer bra for meg.

Ang. bi-amp så spør jeg Yamaha just in case..........

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bi-wire er det høyttalerne og kablene det kommer an på, og det fungerer bra for meg.

Ang. bi-amp så spør jeg Yamaha just in case..........
    Eneste fordel med bi-wire er at du får økt kvadrat på kabel.
    Pass da på at du kjører kabler av samme lengde og kvadrat, så du ikke får differanse i motstand mellom øvre og nedre del.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablene er ferdig bi-wiret og terminert, Tara Labs Helix 8.

Her er forresten svar på om RX-V659 kan bi-ampe:

Bi- amp (benytte 2 + 2 kanaler til front) muligheten er ikke tilstede på
    RXV659. A og B uttakene benytter samme 2 kanalers
    forsterker (Husk da pkt om impedance innstilling). Men i 5.1 oppsett kan 2
    kanals forsterker (surround back) benyttes til
    2 front effekt høyttalere. Du vil med det oppnå et større lydbilde (3D) enn
    normalt. (s.80)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablene er ferdig bi-wiret og terminert, Tara Labs Helix 8.

Her er forresten svar på om RX-V659 kan bi-ampe:

Bi- amp (benytte 2 + 2 kanaler til front) muligheten er ikke tilstede på
    RXV659. A og B uttakene benytter samme 2 kanalers
    forsterker (Husk da pkt om impedance innstilling). Men i 5.1 oppsett kan 2
    kanals forsterker (surround back) benyttes til
    2 front effekt høyttalere. Du vil med det oppnå et større lydbilde (3D) enn
    normalt. (s.80)
    Jeg mener det der var litt diffust svar.

Du kan ikke bi-amp'e via A+B, da dette er Second Room ELLER alternative høyttalere.

Du kan, om svaret ditt ovenfor er riktig, bi-ampe via surround back.
    Det heter bi-amp selv om du bruker surround back, om du bruker en egen effektforsterker eller whatever.

Definisjonen på BI-AMP er jo bare at du kjører to forsterkere på en høyttaler, men det går som sagt ikke med A+B.

BI-WIRE tror jeg du kan gjøre via A+B, som du kanskje gjør per dags dato allerede.

Husk ved BI-AMP å fjerne broene, ellers lukter det popcorn

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    broene må vel av om man bi-wire også vil jeg tro, ellers har det ingen hensikt med HF og LF siden signalene da blandes igjen på broene

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    broene må vel av om man bi-wire også vil jeg tro, ellers har det ingen hensikt med HF og LF siden signalene da blandes igjen på broene
    Hensikten er jo økt kvadrat...

Forsterkeren deler ikke opp signalet til mellomtone/diskant, dette gjøres av delefilter i din høyttaler.

BI-WIRE er å bruke en forsterker, men to kabelsett.
    Jeg vet folk sier at man skal fjerne broer på BI-WIRE også, men hvorfor skjønner jeg ikke. Det er jo samme signalet?

Om man er så "1337" at man har en egen kabel til diskanten som fungerer bedre med diskant enn bass og en annen kabel til bass, så skjønner jeg hvorfor...

Men, da må man jo spørre seg om man i det hele tatt bør bruke bi-wire eller bi-amp.. hehe.. har man såpass med peiling, kjører man nok på vesentlig dyrere utstyr enn de fleste enthusiaster har.

Bi-wire har fremdeles, for de fleste, eneste fordel at man får økt kvadrat på kabel og derfor mindre resistans i kabelen.. Det gir igjen litt mer effekt ut til høyttaleren, spesiellt ved lengre kabelstrekk, da man får økt resistans jo lengre kabelen er.

Det er en viktig ting å tenke på, selv om dere har små høyttalere bak i surround, ikke kjør den spinkleste kabelen, da den gjerne får helt annen resistans enn de fremme.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holmez
    jeg har en denon 3806 å B&W 604 S3 som fronter.
    jeg har ikke biwi`a dem ennå. Lurer på hva det gjør med lyden vist jeg gjør det?
    blir lyden høyere eller kraftigere/fyldigere?
    Bruk en 100-lapp på biltema eller clas ohlson og kjøp deg noen meter med billig høyttalerkabel, så kan du høre selv. I ditt oppsett er ingen mening viktigere enn din egen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Dette er ikke lett... som og snakke til en tre vegg. Nå har dere fått 10 svar på samme sak(forskjellen på bi-amping og bi-wiring)
    Husk ved bruk av bi-amping med 7 kanals receiver er det ikke sikkert du får mer power til høyttalerne, fordi receiveren bare har en trafo!

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Biamp

Sitat Opprinnelig postet av Locco
    Hehe... Dette er ikke lett... som og snakke til en tre vegg. Nå har dere fått 10 svar på samme sak(forskjellen på bi-amping og bi-wiring)
    Husk ved bruk av bi-amping med 7 kanals receiver er det ikke sikkert du får mer power til høyttalerne, fordi receiveren bare har en trafo!
    Jeg kjørte Biamp på min Denon 3806 på B&W 603 S3 og fikk et mye bedre trøkk/effekt i høytalerene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •