B&W 703 vs Klipsch RF-83

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer Frxta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W 703 vs Klipsch RF-83

Nå skal høyttalerne byttes ut.Har hørt både 703 og RF-83 og liker begge veldig godt.Første intrykket av RF- 83 var helt rått,meget stoort lydbilde men en anelse skarp i toppen når det ble guffet på(Disse ble spilt med den nye prelude serien til Electrocompaniet.50 watteren)Men likte den store lyden de ga.

B&W 703 har Jeg hørt med flere forsterkere(ble litt tamme sammen Denon PMA 2000,Men meget bra med den varme Marantz PM 17 MKII).Virket som en mer snill høyttaler som heller litt mot en tørrere lyd men med meget god mellomtone,så den trenger nok en forsterker som har litt varme i klangen.Noe som Jeg tror RF-83`ene også trenger.

Spørsmålet er vel egentlig om det er noen som har eid disse en stund.Og om disse er lette å leve med?Åssen forsterkeri matcher Høyttalerne med?Jeg har for tiden Rotel RC 1070 Pre og Rotel RB 1080 Power amp.Har lest mange tråder i forumet,men det er mange førsteintrykk ute å går.Så om noen har eid disse en stund,hadde det vært fint med å høre åssen intrykk Dere sitter med nå.

Jeg hører på alt fra Johnny Cash til Slayer.

Liker at høyttalere har en åpen mellomtone og at toppen er detaljert bare ikke for spiss,Men dette har jo også mye med forsterkeri og kabler å gjøre også.

En liten outsider Jeg lurer litt på er Triangle Celius ESW,Men har ikke mulighet til å få hørt disse.

Har hatt mange høyttalere opp igjenom tiden.blant annet Dali Helicon 400(manglet litt på mellomtone siden i mitt daværende oppsett)Usher CP 6371(alt for skarp i toppen.Brukte Midgard Oberon 6.1 og EC 4,7 på begge parene)

Har hørt at Rotel passer bra til både B&W og Klipsch.Det viktigste er at Jeg kan leve lenge med høyttalerne(ikke lyttetretthet)

Takker for inspill(rommet de skal stå i er ca 5x5,5 m)

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du er var for spiss diskant og du merket noe av dette med EC til Klipsch, så tviler jeg på Klipsch er det bra valg. EC er nemlig en forsterker med veldig varm klang. Med Rotel vil du nok oppleve mer av skarp diskant, ville jeg tro.
    703 kan også i enkelte rom og/eller med feil matching av elektronikk bli noe skarp. Slet selv litt med det, men jeg har et vanskelig rom. Jeg løste det ved å dempe/diffusere første refleksjonene. Bruker nå en Thule IA350B til 703ene og den har litt varm lydsignatur som jeg synes passer bra. Hører andre er fornøyd med Rotel, men har ikke prøvd selv. Denon er ingen god match til 703.

Vil anbefale deg å låne høyttalerne med deg hjem før du kjøper. Du kan som sagt oppleve at 703 blir for lyse. Finn et par kandiater etter testing i butikker og prøvelån med deg hjem. Angrer på at jeg ikke gjorde det selv og det kostet meg en del penger lagt i akustikk senere.

Lurer forresten på om ikke 600 og 700 serien til B&W blir oppgradert til sommeren, men har bare hørt noen løse rykter.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Dersom du er var for spiss diskant og du merket noe av dette med EC til Klipsch, så tviler jeg på Klipsch er det bra valg. EC er nemlig en forsterker med veldig varm klang. Med Rotel vil du nok oppleve mer av skarp diskant, ville jeg tro.
    703 kan også i enkelte rom og/eller med feil matching av elektronikk bli noe skarp. Slet selv litt med det, men jeg har et vanskelig rom. Jeg løste det ved å dempe/diffusere første refleksjonene. Bruker nå en Thule IA350B til 703ene og den har litt varm lydsignatur som jeg synes passer bra. Hører andre er fornøyd med Rotel, men har ikke prøvd selv. Denon er ingen god match til 703.

Vil anbefale deg å låne høyttalerne med deg hjem før du kjøper. Du kan som sagt oppleve at 703 blir for lyse. Finn et par kandiater etter testing i butikker og prøvelån med deg hjem. Angrer på at jeg ikke gjorde det selv og det kostet meg en del penger lagt i akustikk senere.

Lurer forresten på om ikke 600 og 700 serien til B&W blir oppgradert til sommeren, men har bare hørt noen løse rykter.
    Når Jeg tenker etter,så byttet jeg ut EC 4,7 Mot Pioneer VSX 1016 på Usherene etter noen uker.Brukte da MA 6.1 som effekt til frontene.Det hadde nok ikke vært så spisst i toppen hvis Jeg hadde fortsatt med stereo oppsettet...

Rotel oppsettet er det mulig at blir byttet etterhvert.Vurderer Abrahamsen V 2.0 evt Parasound Pre og Power anp.

Har Du hatt 703`ene lenge?Noe Du Savner med lyden?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke Klipsch og B&W en god del forskjellige lydmessig? Hva med å høre på at par Dali Mentor 6, har ikke hørt dem, men kan tro det muligens kan være et kompromiss?

Eller siden du allerede har Rotel i stua, Focal? Det skal vel være en grei nok match? F.eks. et par brukte 926 (som går for spottpris brukt for tiden) eller 826? Eventuelt Profile?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    703 er en helt annerledes høyttaler enn RF-83. RF-83 er rene atombomba i forhold, mens 703 har endel mer finesser og er mer "lett på tråden".

J.Cash -> slayer låter nok bra på begge disse modellene, har iallefall ikke noe problemer med f.eks Slipknot på mine 703. Men på disse høyttalerene er ikke Rotel veien å gå. Men det er min mening om den saken.

Begge disse gjør susen, men på forskjellige måter. 703 kan ikke spille spessielt høyt.

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg en tur å lytt på Klipsch RF-83 med EC 4.7 som pre og MA Oberon 6.1 som effekt, gjerne med en Marantz cd-spiller... Da kan jeg nesten garantere deg at du ikke vil synes det er skarpt. Etter min mening var dette en utrolig bra kombo!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja enig at dette er er 2 helt forskjellige høyttalere.Både lydsignatur og at Klipsch spiller kjempe høyt.

Merkelig at Marantz cd spiller ble nevnt her,da Jeg bestillte det på tirsdag

Likte virkelig RF-83 når Jeg hørte de forrige fredag.Eneste Jeg er redd for er at det kan bli litt "mye" i lengden.Men vet ikke om de var helt innspillt,og de trenger jo laaang innspillingstid blir det sagt.

Har ikke hørt Dali Mentor 6.Skal stikke innom å få hørt de i dag.Men hadde Helicon 400 før og Mentorene bør ha en mer åpen mellomtone enn disse for å bli vurdert.

Takker for innspill

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frxta
    Ja enig at dette er er 2 helt forskjellige høyttalere.Både lydsignatur og at Klipsch spiller kjempe høyt.

Merkelig at Marantz cd spiller ble nevnt her,da Jeg bestillte det på tirsdag

Likte virkelig RF-83 når Jeg hørte de forrige fredag.Eneste Jeg er redd for er at det kan bli litt "mye" i lengden.Men vet ikke om de var helt innspillt,og de trenger jo laaang innspillingstid blir det sagt.

Har ikke hørt Dali Mentor 6.Skal stikke innom å få hørt de i dag.Men hadde Helicon 400 før og Mentorene bør ha en mer åpen mellomtone enn disse for å bli vurdert.

Takker for innspill
    Klipsch behøver ikke å låte spessielt "skarpt" om det er det du er redd for. Men det må matches.. 703 kan også låte veldig skarpt i diskanten. Sjekk også ut Dali Mentor (aldri testa de, men de får kjempekritikker).

Eller hva med JBL TI260?! De er litt midt i mellom 83/703.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når Jeg tenker etter,så byttet jeg ut EC 4,7 Mot Pioneer VSX 1016 på Usherene etter noen uker.Brukte da MA 6.1 som effekt til frontene.Det hadde nok ikke vært så spisst i toppen hvis Jeg hadde fortsatt med stereo oppsettet...

Rotel oppsettet er det mulig at blir byttet etterhvert.Vurderer Abrahamsen V 2.0 evt Parasound Pre og Power anp.

Har Du hatt 703`ene lenge?Noe Du Savner med lyden?
    Jeg er veldig fornøyd med 703ene. Spesielt mellomtonen er fantastisk. Diskanten er også veldig oppløst. Bassen er stram og fin. I forhold til prisklassen er det egentlig ingenting jeg savner. Mot dyrere høyttalere blir det litt annerledes. Da finnes det høyttalere med mykere diskant uten at det går på bekostning av opppløsning og som har mer i bunn.
    Har forresten selv planer om å kjøpe en Marantz CD spiller, tror det vil matche veldig bra. Har en CD spiller i dag som jeg tror er veldig nøytral. Det kan også være noe av grunnen til at jeg slitt med skarphet. Men anbefaler deg å prøve 703ene hjemme før et eventuelt kjøp. Kjedelig hvis de blir for lyse.

Ellers er det slik som andre sier, to vidt forskjellige høyttalere du vurderer. Burde etter litt mer lytting være greit å finne ut hvilke du foretrekker. Ta deg god tid og vurder andre alternativer også. JBL TI260 som nevnes, Patos, Focal, Totem, Spendor, ja det finnes mange gode alternativer.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig fornøyd med 703ene. Spesielt mellomtonen er fantastisk. Diskanten er også veldig oppløst. Bassen er stram og fin. I forhold til prisklassen er det egentlig ingenting jeg savner. Mot dyrere høyttalere blir det litt annerledes. Da finnes det høyttalere med mykere diskant uten at det går på bekostning av opppløsning og som har mer i bunn.
    Har forresten selv planer om å kjøpe en Marantz CD spiller, tror det vil matche veldig bra. Har en CD spiller i dag som jeg tror er veldig nøytral. Det kan også være noe av grunnen til at jeg slitt med skarphet. Men anbefaler deg å prøve 703ene hjemme før et eventuelt kjøp. Kjedelig hvis de blir for lyse.

Ellers er det slik som andre sier, to vidt forskjellige høyttalere du vurderer. Burde etter litt mer lytting være greit å finne ut hvilke du foretrekker. Ta deg god tid og vurder andre alternativer også. JBL TI260 som nevnes, Patos, Focal, Totem, Spendor, ja det finnes mange gode alternativer.
    Førsteinntrykket mitt med disse 2 som nevnes i overskriften sier RF-83.Men føler at de kan bli slitsomme i lengden..

Vurderer nå sterkt å bestille 703 ettersom de virker som at de som eier disse blir ordentlig glad i disse+at det nesten aldri ligger noen til salgs på bruktmarkedet.

Husker da Jeg kjøpte Helicon 400...at Jeg angret etter et par måneder på at Jeg ikke valgte 703 istedet.

Har lest litt rundt,og det virker som Rotel er grei match med disse.Men har også veldig trua på Abrahamsen sine nye produkter,så det kan hende at disse vil bli sjekket ut i nær fremtid.

Flere gode alternativer har blitt nevnt her,men har problemer med å få hørt de ettersom Jeg bor i Fredrikstad og må til Oslo for å høre de som blir nevnt her.

Hørte forresten at JBL TI 260 krever en kraftig kvalitets forsterker i en prisklasse Jeg ikke har råd til på en stund.Men de er virkelig spennende alternativer!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trokke 703 kommer til å skuffe .

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei tror ikke det Jeg heller....

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei tror ikke det Jeg heller....
    Men disse er også veldig "sære" på forsterkeri, syns ikke Rotel er den rette kombinasjonen her. Rotel sine ICE produkter kanskje.

EDIT: men for all del, det er en start!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare litt usikker på hvordan det blir på slayer da...
    Hadde personlig gått for en RF83 kombinert med en rørsak:-)
    Du kan få deg en overraskelse siden rør myker opp klipschene og fører de opp mht oppløsning i 703 klassen og kan spille dynamisk og veldig bra på metal;-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Men disse er også veldig "sære" på forsterkeri, syns ikke Rotel er den rette kombinasjonen her. Rotel sine ICE produkter kanskje.

EDIT: men for all del, det er en start!
    Min råd er at du tester selv hvis du kjøper 703ene. Folk har ulike preferanser. Selv mener jeg en varm forsterker passer bra. ICE blir jo helt annet og forteller hvor ulik smak vi har. Har også hørt noen prøve rør til 703 med stort hell.
    Men som sagt før, anbefaler jeg deg å låne høyttalerne med deg hjem først.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Bare litt usikker på hvordan det blir på slayer da...
    Hadde personlig gått for en RF83 kombinert med en rørsak:-)
    Du kan få deg en overraskelse siden rør myker opp klipschene og fører de opp mht oppløsning i 703 klassen og kan spille dynamisk og veldig bra på metal;-)

Må først si at Jeg bruker sub.til de laveste frekvensene.Og dermed tror Jeg at begge vil låte bra på metal ettersom jeg synes at begge låter litt"spett"når det er metal i cd skuffen uten sub...Synes det trengs til begge disse parene.

Tror at Abrahamsen passer veldig bra til 703,kanskje også til RF-83.

Men mulig Parasound NC 2250 som effektforsterker og denne ville passet meget bra til Klipsch: Audiofoni AS

Skal bestemme meg innen mandag,så takker for alle innspill.

Det viktigste er at de skal kunne høres på i time etter time uten at man blir sliten i øra.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som har Klipsch RF-83 som vil annbefale disse?har sett at det er endel her inne som har disse høyttalerne!

Ok.mulig at Jeg hadde rett da,at de blir slitsomme i lengden..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som har Klipsch RF-83 som vil annbefale disse?har sett at det er endel her inne som har disse høyttalerne!

Ok.mulig at Jeg hadde rett da,at de blir slitsomme i lengden..
    Hvorfor ikke låne begge med deg hjem? Kjedelig å gjøre bomkjøp i den prisklassen.

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir en svært subjektiv mening men:
    Jeg hadde RF-83 på hjemlån og jeg personlig hadde ikke kunne levd med de høytalerne på annet enn hjemmekino. Her er de konge, de spiller idiotisk høyt og skaper en massiv filmopplevelse i kombinasjon med en skikkelig sub.

Skal man kjøpe seg musikk med gode innspillinger og sitte og høre på detaljene (slik som jeg ofte liker å gjøre) så er ikke dette høytaleren for meg i hvertfall. Det blir altfor masete i toppen og jeg synes noen av detaljene i musikken forsvinner. Jeg synes de 3stk 8" bassene leverer lite bass i tillegg.
    Og kabinettet kunne vært mye bedre !
    Men for all del: Jeg skjønner de som lovpriser disse høytalerne. Jeg tror det kommer veldig an på hva man verdsetter. Om det er utrolig dynamikk, høyt volum og morofaktor (i grove trekk...) så er dette høytaleren for deg.

Nå skal det sies at jeg kun har testet disse på et fåtall forsterkere, jeg har ikke testet Parasound, Electrocompaniet, McIntosh bla.... og heller ikke rørforsterkere. Jeg vil tro at rett forsterker absolutt kan gjøre litt forskjell her.
    Har spesielt tro på rørforsterker !

Dette er som sagt kun MIN mening...

Lykke til i valg av høytalere !

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min råd er at du tester selv hvis du kjøper 703ene. Folk har ulike preferanser. Selv mener jeg en varm forsterker passer bra. ICE blir jo helt annet og forteller hvor ulik smak vi har. Har også hørt noen prøve rør til 703 med stort hell.
    Men som sagt før, anbefaler jeg deg å låne høyttalerne med deg hjem først.

Har hatt 703 siden de så si kom jeg . Og ja, rør funker veldig godt på 703. Men Rotel er ikke bra nok oppover i registeret for min smak.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •