låter høyttalerne dårligere med stofftrekket på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

låter høyttalerne dårligere med stofftrekket på?

Hei, bare lurte på om det stofftrekket foran høyttalerne har noen negativ invirkning på lyden? for jeg synes de høyttalerne jeg har ser penere ut med trekket på, men jeg vil ikke ha de på dersom de ødelegger noe i lyden.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du må spørre om det, så tipper jeg evt. forskjellen er så liten av det ikke spiller noen rolle - ha på gitterene hvis du synes dette er penest.

De fleste høyttalerene er tunet uten gitter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har romkorreksjon, vil vel den korrigere for frontene om de er på.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste høyttalere spiller bedre med stofftrekket av. Dette skyldes rammene som stoffet er trekt på og ikke selve stoffet. Problemet er at selve stofframmene har kanter som spesielt rundt diskanten skaper svært ugunstige refleksjoner. Disse er heller ikke særlig synlige på vanlige målinger så tester som viser målinger med og uten stofftrekk er dessverre ikke så relevante.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja. jeg har rom korreksjon, men vil det være nødvendig å kjøre den omigjen da? jeg hører ingen forskjell tror jeg, kanskje litt mindre diskant, men det er mest sansynlig noe jeg bare inbiller meg. Det er så mye jobb å kjøre den romkorreksjonen:razz:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De aller fleste høyttalere spiller bedre med stofftrekket av. Dette skyldes rammene som stoffet er trekt på og ikke selve stoffet. Problemet er at selve stofframmene har kanter som spesielt rundt diskanten skaper svært ugunstige refleksjoner. Disse er heller ikke særlig synlige på vanlige målinger så tester som viser målinger med og uten stofftrekk er dessverre ikke så relevante.
    Men er det egentlig særlig hørbart jeg synes kanskje det blir litt dårligere lyd med de på, men det ser mye penere ut da. (min mening) Men er ikke sikker på om det er inbilling eller ei. Jeg har prøvd og sitte helt inntil høyttaleren med hodet rett ved siden av diskanten og lagt trekket av og på, kan ikke si jeg hører noen umiddelbar forskjell der og da, men når jeg setter meg i sofaen så syns jeg det virker som noe mangler, men det kan som sagt bare være innbilning.

Hva er det som eventuelt blir dårligere med trekket på? fikk med meg at det var noe med diskanten, men blir detaljer mindre hørbare eller hva blir dårligere?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kjører romkorreksjon, bør du sette mikrofonen der du sitter, evnt. midt i sofaen, om dere pleier å være to eller flere.

Da vil den "utjevne" differanser som rommet har, der feks. høyttaler på ene siden vil reflektere mer på veggen, o.l.

Ellers, stemmer det vel som nevnt her, så lenge høyttalerene ikke "peker" mot lytteposisjonen.

Selve stoffet gjør vel ikke noe, om du tenker på feks hodetelefoner, har de jo faktisk tykkere stoff.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detaljer blir mindre hørbare med stoffet på.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok Snickers er inne på et poeng. På mine er det hørbar forskjell, diskanten blir marginalt svakere noe som reulterer i at lydbildet blir mindre luftig. I tillegg skrangler det i takt med bassen hvis jeg drar på litt. Av hensyn til barn/hund etc. så er de på mesteparten av tiden, men hvis jeg skal sette med ned for å lytte tar jeg de av.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, takk for svar folkens, da tenker jeg heller at jeg kjører uten de jeg, så er jeg sikker på at jeg ikke mister noe lydkvalitet på det område.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mine Dali Concept 10 er det faktisk merkverdig forskjell med eller uten. Med så bli diskanten veldig dempet og bassen kjennes ukontrollert

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde rent teknisk at stoffet kan dempe lavere frekvenser, men at diskanten har så kort bølelengde at det ikke vil dempes av stoffet. Er dette riktig?

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker ganske godt på mine CV høyttalere at tøyfronten demper diskanten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •