SVS PB12-NSD paret med KEF 105/3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS PB12-NSD paret med KEF 105/3

Så var det endelig min tur til å få en skikkelig sub i hus. Den skal kun benyttes til musikk. Ikke hjemmekino.

Har montert opp én SVS PB-12 i samspill med to KEF 105/3 http://avforum.no/forum/hvilket-utst...hlight=105%2F3

Jeg har en XTZ Class A DII forsterker som er innstilt som "splittet", fungerer i prinsippet som en for- og effektforsterker.
    Signalet går via delefilteret på subben og tilbake til sluttrinnet.

KEFene er kapable til å levere dyp bass, men jeg er verdsetter allikevel høyere deres unike mellomtone og diskant.

Nå har jeg lyttet litt på "oppsettet", og må si jeg ble mektig imponert. KEFene og forterkeren jobber lettere når SVSen tar seg av bunnsjiktet.
    Stuen min er ca 4,5 x 11 meter med takhøyde fra 2,4 til 3,7 meter. Så det er en del luft som skal flyttes på. Subben imponerer kraftig.
    Jeg hår så og si ingen erfaring med lignende utstyr fra før, men har hatt abonnement i Oslo Filharmonien gjennom mange år.

Endelig føler jeg noe tilnærmet konsertsalen. Jeg vet ikke helt hva det er, men det virker som om rommet er komplett.
    Det har dukket opp lyder som jeg kun har hørt i konsertsalen. Og for ikke å snakke om orgelkonserter. Jeg klarer ikke å tørke av meg gliset!
    Det fantastiske er at man behøver ikke å spille høyt for å få glede av vellyden.

Selv kona (også relativt konsertvant) synes det låter meget bra. Hva hun derimot uttrykte om subbens utseende, vil jeg ikke gjenta...

Men jeg innser at det er litt av en jobb å fininnstille anlegget. Én sak er plasseringen. En annen er hvordan delefilteret skal innstilles,
    lydnivået og om man skal la KEFene jobbe med hele frekvensområdet eller overlate bunnen kun til subben.
    Føler at jeg har funnet en grei løsning nå, men det lokker jo litt hvis det er mulig å ytterligere forbedre lydbildet.

Hørte (og følte) forresten noen syke basstoner på en eldre plate av Bugge Wesseltoft.
    Mener platen var fra 1997 og at det var åpningen.

Gleder meg veldig til hver gang jeg kan sette meg ned å få musikerne inn i stuen ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bugge Wesseltoft-låten jeg refererte til er på platen "New conception of Jazz" fra 1997 - kutt nr. 3.

For mer info: New Conception of Jazz

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •