2x SB12 Plus i front + 2x Plus/2 bak. Hvordan vil dette fungere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question 2x SB12 Plus i front + 2x Plus/2 bak. Hvordan vil dette fungere?

Hei!

Lurer på å kjøpe meg to SB12 Plus til å ha i front bak RF-7 i hvert sitt hjørne (er begrenset med plass). Det jeg lurer på er om disse to er i stand til å fungere sammen med mitt oppsett og to Plus/2 som er satt i hvert sitt hjørne bak?

Er et par ting som jeg er skeptisk til i mitt system - blant annet;

Vil disse to knele før resten av systemet, og rett og slett bli en flaskehals når det kommer til lydtrykk?
    Foreløpig står hver av mine Plus/2 ved kl 08.30 på gain og 0dB ut på film, og har så langt ikke hatt problem. Bruker og EQ, men så langt er kun vesentlig temming av subene vært nødvendig....

Rommet er ca 16-17kvm.

Edit: Kan også føye til så spiller subene all bass fra 80hz og nedover. Dvs alle ht LARGE og sub satt til MAX. Det betyr at alle ht spiller sin informasjon i tillegg til at sub spiller all informasjon under 80hz. Er i prinsippet samme som å kjøre alt som small 80hz xover, bare at hver høyttaler også spiller sin del likevel.

Setter pris på alle svar, og hadde vært kjekt om folk med evt erfaring med disse og evt denne komboen hadde delt sine erfaringer!

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner en som er satt opp med to stk Plus/2 og lurer litt på hva i huleste du skal med to SB-12 til!!? To stk er jo i stand til å filleriste en middels enebolig og irritere naboer på to-tre steinkasts avstand? :-)

Om du nå skulle gå for to SB-12 i tillegg ville jeg latt Plus/2 stå for de dypeste frekvensene og tunet SB-12 inn slik at de kun jobber/sparker i brystkasseområdet. Du nevner også at sub er satt til max på receiver???

I tillegg ville nå tro at du kan møte begrensninger i ett såpass lite rom, husk at lavfrevente signaler har forholdsvis lang "slaglengde" og kalibreringen er nok ikke gjort i en fei, for å si det slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor føler du at du må ha 2 subber til i front?

Er det fordi du har gjort så vesentlige (som du skrev) justringer med EQ at du har brukt opp all headroomen til subben?:-D

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du flytte vegger vil jeg anbefale snekkerjobbing ikke eksprementering med Lavtrykk/Høytrykk-teorien :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, er det mulig å komme å høre på sub'en? :-)
    ...

Om du har for lite bass, ville jeg ikke kjøpt enda en lik sub, da ville jeg heller gått for noe råere.
    Feks. Sonosub prosjektet i DIY avd. her, vil nok spille en god del kraftigere.

SVS sine elementer er jo ikke akkuratt "high end", selv om subbens prestasjoner gjerne er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hvor store justeringer den Velodyne-EQ'en gjør, men når gain på subbene bare såvidt er på så kan jeg ikke skjønne at det skal være noe problem med at SB12 skal kunne holde følge med en litt høyere gain.

Men det er jo mye som tilsier det motsatte; 1/2 forsterkerkraft, halvvering av element = 3db mindre, lukket kasse mot refleks = x antall db mindre.........

Spørsmålet er jo om du ser behovet for dem pga. utjevning i rommet eller for mer punch...........mine erfaringer er ihvertfall at det skader aldri med mer tilgjengelig kraft.....

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akto kjørte dette oppsettet, og brukte da en SB til hver front, og kuttet i overkant av 100Hz så vidt jeg husker. RF7 ene dine vil jo da jobbe litt lettere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal kjøre på den måten så ville jeg vurdere å sette front til 'large', og la delefilteret i SB12'ene kutte de dypeste frekvensene vekk fra fronthøytalerene.

Hvis ikke så vil du få problemer med å justere delay til subbene siden subbene i front, og subbene bak nok vil ha forskjellig avstand til lytteposisjonen, og samtidig vil du da kunne la SB12'ene skli inn helt presis der hvor du vil siden justeringen av delefrekvens på subben er trinnløs.

Jeg har selv vurdert noe lignende, 2 SB12 fremme, og å flytte PB12-Plusen bak sofaen. Subben står nå gode 5 meter fra lytteposisjonen, samt ikke i et hjørne, og selv om den der spiller som en drøm til musikk har den litt problemer med å sette 30m2 under trykk i den posisjonen når jeg ser film.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 SB12 og 2 PB12 i et 17 kvm rom vil være tull.

1 SB12 var nok i massevis på 18 kvm her.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler og kjøre like suber freme og bak siden det virker som du har penger :-)

Har rom som er 2-3 kvm mindre og en plus/2 som spiller fra 60 hz og ned.
    Sjekket med sinus test toner i går kveld med 16 og 20 hz tuning
    Henter frem lyd fra 10 hz :-) ved 16 hz tuning :-)
    Tør ikke tenke på trykke som blir med 4 stykk plus/2 freks... :-O

Mulig det kan bli utslag på jordskjelv skalaen :-O

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å vente til nye Ultra modelene kommer ut ?

Går også med store planer om oppgraderinger og utskiftinger av diverse , men velger og vente med flere suber til nye _Ultraen er for salg .

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres veldig rart ut Labbetuss!! Hvis du savner trykk fra subene, hvorfor justerer du ikke opp gain på suben??? Hva er det du savner, trykk i mellomtonen?

Hvorfor har du alle høyttalerene satt til Large? Er du sikker på at det fungerer slik som du skisserer under editen din? Jeg tror du går glipp av bass på den måten, hvis det ikke er en helt spesiell innstilling på din receiver. Normalt vil suben kun få de signalene som er ment for subutgangen, og du vil miste den bassen som de andre høyttalerene får men som de ikke klarer å gjengi. Det er grunnen til at høytalerene skal settes til Small. Da vil ALL bassen under delefrekvensen sendes til suben, og du mister ingen bass så fremt suben kan gjengi signalene.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil jeg kalle på grensen til galskap, du kunne like gjerne kjøpt en billig gravemaskin og fått den til og stå å denge i huset gjentatte ganger
    men f... så bra:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo noen som aldri får nok av bass...

Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SVS PB12 Plus/2

Når jeg leser her tenker jeg at SVS PB12 Plus/2 ikke er så ekstreme som enkelte sier eller så er Labbetuss splitter pine gal:-D Har ennå ikke fått hørt SVS PB12 Plus/2. Men det må vel være bra greier:-D Litt OT (sorry labbetuss) men kossen er dei i forhold til min Klipsch RSW-12? Savner litt bass trøkk på film.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sevald
    Når jeg leser her tenker jeg at SVS PB12 Plus/2 ikke er så ekstreme som enkelte sier eller så er Labbetuss spitter pine gal:-D Har ennå ikke fått hørt SVS PB12 Plus/2. Men det må vel være bra greier:-D Litt OT (sorry labbetuss) men kossen er dei i forhold til min Klipsch RSW-12? Savner litt bass trøkk på film.

Labbetuss: Splitter Pine Gal Dette hadde vært fantastisk kult

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo selv et lignende oppsett, med to diy SB-lignende saker i front og en PB Plus/2 bak sofaen.
    Har da Plus-en til det under 50-60 Hz og de to foran fra 80Hz og ned til subsonisk filter i bash-forsterkeren kommer inn på 25 Hz.
    Dette gjør at de lukkede kassene konsentrerer seg om det området de er best på, mens svs-en sørger for jordskjelvbassen.
    Synes dette fungerer meget bra på film, men krever litt mer innsats for å fungere 100% på musikk.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig tanke Kai, men bortkasta penger vil eg tru. Om ikkje du får nok trykk av dei 2 du har så veit ikkje eg. Mine er jo heilt ville når eg vil dra på. Kjøp deg heller ein ny PJ. Bedre innvistering det. ;-)

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo noen som aldri får nok men jeg skal hverken komme med pekefinger eller moralpreken. Men igjen - om du ikke er "fornøyd" med nivået med ett såpass kapabelt frontsett/system og 2 stk Plus/2 må vi få lov å lure. Er det mellombassen du savner?

Jeg har nå klart å få i overkant av 100 dB i sweetspot ca 5 meter fra SVS'en ved 16Hz (sinus, korrigert Radioshack måling) med moderat kalibreringsvolum, og dette er i en L-formet stue på over 40 kvm!!? Med to stk Plus/2 innenfor 17 kvm skulle det vært interessant å fått vite resultatet av en evnt. dB måling på utsiden av rommet/huset...!!?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi her var jammen mange svar gitt! Tusen takk!

Jeg er ikke ute etter rivning av huset, men best mulig bass-symmetri :-D Og vil da forestille meg at disse SB12+ i front i hvert sitt hjørne vil kunne gi det lille ekstra trykket i fra front (som jeg savner).

Planen er å la alle subene spille fra 80hz og nedover, og evt kutte SB-12+'ene tidligere. Oppsettet jeg kjører i dag er akkurat det samme som om alle høyttalere er satt til small og deler på 80hz, bare at høyttalerne er satt til Large, i tillegg til at subene spiller all bassinformasjon fra 80hz og nedover, dvs alle høyttalerne spiller sin bassinformasjon i tillegg til at subene gjør sitt. Det er for å få mest mulig helhet i lydbildet, og å føle at hele rommet spiller med som en helhet.

PB12+/2 jobber jo såvidt her, og er ikke meningen å riste huset i fillebitter. Deres gain er ikke satt høyere enn 0830 på gainkontrollen, og utgangssignal er satt til 0dB på film og -6dB på musikk (vol 20 av 99 på SMS-1). Til musikk føler jeg at jeg virkelig har funnet en god løsning for integrering av plus/2'ene!

Det eneste jeg er ute etter er egentlig å få til mest mulig homogen bassgjengivelse i rommet, og håpte på at to SB12+ ville kunne gi det lille ekstra som jeg er ute etter?

Med SMS-1 har jeg bare temmet over hele frekvensregisteret opp til 120hz, slik at jeg får mest mulig flat kurve, og med to 12" til vil jeg vel måtte skru volumet enda mer ned? Jeg er ikke ute etter mest mulig bass, men bass og subwoofere som får sytemet til å låte bra i helhet og utfyller systemet slik at det blir mer komplett Men er også ute etter at SB12+ klarer å følge med på skikkelige nivåer, noen som har noen formening om det? Dette er min største bekymring med disse, at de blir mer en begrensning enn noe som bidrar til at anlegget går videre til et nytt nivå (?)

Ser dere foreslår å sette op gain på subene for å få mer trykk, men dette roter igjen til lydbildet slik at det blir for mye fokus på bass under 80hz i forhold til resten, og da forsvinner fort følelsen av at systemet fungerer som helhet og man begynner å irritere seg igjen :-D

Jeg har tenkt på ultra modellene som kommer, men er et par "aber" med disse. Dem er veldig dyr og stor, og om jeg skulle hatt fire ultra(/2) hadde jeg ikke hatt råd eller plass til det desverre - selv om det utrolig fristende! :twisted: Hadde SVS CE godkjent Ultra-tubene hadde jeg ikke nølt, for da kunne jeg kjørt to Ultra/2 bak og to Ultra tuber foran.
    Men grunnet plassmangel og økonomi så her jeg desverre ikke råd eller plass til dette, og vil da heller prøve en mer økonomisk løsning og ikke minst en litt mer plassbesparende en! SB12+'ene går helt fint bak RF-7 i hvert sitt hjørne, og koster ikke skjorta! Synes også Plus'ene gjør en meget habil jobb, og må tross alt ha råd til ny pj, prosessor, blu ray spiller etc med tiden også! Pj'en er den største flaskehalsen i systemet atm!

Back to topic! Så for å få best mulig bass-symmetri, tror dere dette hadde gjort seg, og hva mener dere om SB12+ - og dens evne til å følge med på ganske høye lydnivåer? Er da 6*12"'ere her da som fordeler på samme oppgave....., men to av dem befinner seg i et lite lukket system.....

Tusen takk for mange innspill folkens! Jeg setter utrolig stor pris på det!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •