Helicon 400 går dypt !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Helicon 400 går dypt !

Måtte bare ta en frekvens test på mine Helicon 400, må si jeg er overasket over hvor dypt de går.

Eller er dette "normalt" ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du kan da ikke ha god bass når du har +/- 30 db avvik...

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den spiller dypt, men når 25hz er halvparten av volumet som 40hz kan det vel ikke høres så godt?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjempe bass i de rette frekvensene
    Men hva i h... gjør man med det da ??? jeg kan jo ikke bare fløtte høyttalerne rund for å få best bass. Da blir det vel verre med resten av lydbildet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Den spiller dypt, men når 25hz er halvparten av volumet som 40hz kan det vel ikke høres så godt?

25hz høres ganske bra ja, men 40hz bli i høyeste laget.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ser litt mystisk ut med den kurven, høyttaleren går sikkert med ok nivå til 25 hz men du har en stor "room mode" ved 40 hz, helt normalt, men da får du en stor "suckout" ved 110 hz, ikke bra, men den kan fikses noe med plasering av høyttaleren, eller dig selv og din lytteposisjon.
    Du kan prøve å sette høyttalerne som anbefalt på Cardas sin nettside, og da måle.
    Det du måler nu er like mye rommet som det er høyttaleren.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet gir deg nok en del hjelp her, altså utover det som er normalt.

H400 er avstemt til 31,5Hz. Det vil si at den ikke skal gi noe særlig under dette. BEL er avstemt til ca 32Hz, og en in room måling viste at de hadde betydelig output til 25Hz, mens under der stupte det.

Når du måler vil kvalitet på målesignal og måleutstyr også ha noe å si. Dersom du tilfører høyttaleren en tone på for eksempel 16Hz (ca halvparten av Fb) skal den i teorien ikke gjengi denne tonen, og det gjør den ikke. Det den gjengir er trykkpulser som har en audiofrekvens på 32Hz, med en slags pause i mellom slik at disse pulsene kommer med en frekvens på 16Hz.

Et godt målesystem vil gi deg et resultat som viser nesten ingen output under 25Hz, men relativt mye 2. harmonisk forvrengning, samt en del 3. harmonisk. Bassen under 25Hz er med andre ord i hovedsak forvrengning.

Videre har du en kraftig topp ved 40Hz som jeg antar du kan få bukt med om du jobber litt med plasseringen i rommet.

Dette er ikke noe svakhetstegn ved høyttalerne. Bare en egenskap ved en høyttaler med bassrefleks som man ikke kommer utenom.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noe begrensede plasserings mulightere for høyttalerne, da det også er en "bedre" halvdel som har meninger om plasseringer her.
    For de som vill se på rommet, se link.

AVforum.no - Leikis's HiFi

Er bass traps eller noe som hjelper på sånt da, eller er noen andre tips.

Cardas sin plassering blir litt vanskelig i mitt rom, da dette også er en stue :???:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg burde blokkere en av portene bak på høyttalerne ??

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Jeg har noe begrensede plasserings mulightere for høyttalerne, da det også er en "bedre" halvdel som har meninger om plasseringer her.
    For de som vill se på rommet, se link.

AVforum.no - Leikis's HiFi

Er bass traps eller noe som hjelper på sånt da, eller er noen andre tips.

Cardas sin plassering blir litt vanskelig i mitt rom, da dette også er en stue :???:
    Bassfeller hjelper mot topper og peaker. Men de skal være temmelig store for å hjelpe ned mot 40hz. Derimot null-nivået ditt rundt 100hz kan fikset med bassfeller. Du kan også få bass-feller som er tunet mot spesielle frekvenser. Dette kan helpe deg med 40hz peaken din. Heimlich resonator tror jeg det heter. Husker ikke helt.

Jeg skal selv gå til innkjøp av GIK acoustics sine tri-traps. Disse funker faktisk helt ned mot 50-60hz. Bass-feller hjelper ikke bare med lydnivået. Du slipper også sånn "etterklang" ved enkelte frekvenser. Altså en sånn slags reverb som gir deg forferdelig boomete bass. Jeg tror ikke det finns noe rom-korreksjon mot det.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike bass feller som jeg kan putte i hjøørnene bak høyytalerne er vel nesten det eneste jag kan lure inn i stua uten de helt store diskusjonene. Har veldig lyst på dempeplater i tak og side vegg, men får ikke tillatelse for det :cry:

Får vurdere Bass Pro Paneler fra Acoustic Tuning da, de er jo i Trondheim så da kan jeg hente

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike bass feller som jeg kan putte i hjøørnene bak høyytalerne er vel nesten det eneste jag kan lure inn i stua uten de helt store diskusjonene. Har veldig lyst på dempeplater i tak og side vegg, men får ikke tillatelse for det :cry:
    Bassfeller i hjørnene er det mest effektive uansett.

Men om du tenker på det øvre frekvensregisteret så kommer du jo godt på vei om du har tjukke tepper / gardiner, bokhyller osv osv.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arnis
    Bassfeller i hjørnene er det mest effektive uansett.

Men om du tenker på det øvre frekvensregisteret så kommer du jo godt på vei om du har tjukke tepper / gardiner, bokhyller osv osv.
    Ja jeg sliter litt med de øvre frekvense også ja, synes det spiller for lyst. Har lyst på rørforsterker nå :-D
    Eller Sonus Faber Cremona.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Får vurdere Bass Pro Paneler fra Acoustic Tuning da, de er jo i Trondheim så da kan jeg hente
    Flytt heliconene ned der du har hjemmekinoen i stedet! Der er det vel du som bestemmer..:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Flytt heliconene ned der du har hjemmekinoen i stedet! Der er det vel du som bestemmer..:-D
    Ja der er jeg sjef Men det blir litt asosialt der da, men har tenkt tanken ja. Får vel prøve det en dag for å høre hvordan det låter.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo netopp dette der er vanskeligt noen ganger. Skal man kjøbe de høyttalere man liker, eller skal man kjøbe de der spiller bedst i rommet man har ?
    Kjøber man de man liker må man kanskje ofre potensialet de har for lydkvalitet pga ikke optimal plasering, er det da verdt det ? Det kan være det hvis man har planer om å flytte f.eks. ( derfor synes jeg jo at B&O systemet er så genialt ! )
    Som regel synes man også man har fin lyd inntil man ser en måling !
    En hevning i bassen fra f.eks. 60 hz og ned er egentlig positiv mht til ørets manglende følsomhet, men den skal gjerne være en jevn stigning. Måler du en jevn kurve med Radio Shack synes du sikkert du ikke har noen bass....

EDIT : Etter å ha sett dine bilder kom jeg jo på at jeg også kommenterte dette på Sentralen, der foreslo jeg også en annen plasering.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel prøve det en dag for å høre hvordan det låter.
    Det tror jeg fort kan bli vanedannende ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det er jo netopp dette der er vanskeligt noen ganger. Skal man kjøbe de høyttalere man liker, eller skal man kjøbe de der spiller bedst i rommet man har ?
    Kjøber man de man liker må man kanskje ofre potensialet de har for lydkvalitet pga ikke optimal plasering, er det da verdt det ? Det kan være det hvis man har planer om å flytte f.eks. ( derfor synes jeg jo at B&O systemet er så genialt ! )
    Som regel synes man også man har fin lyd inntil man ser en måling !
    En hevning i bassen fra f.eks. 60 hz og ned er egentlig positiv mht til ørets manglende følsomhet, men den skal gjerne være en jevn stigning. Måler du en jevn kurve med Radio Shack synes du sikkert du ikke har noen bass....

EDIT : Etter å ha sett dine bilder kom jeg jo på at jeg også kommenterte dette på Sentralen, der foreslo jeg også en annen plasering.

Men mener du at non andre høyttalere ville spillt mye bedre i min stue, hadde det kanskje vært bedre med non gode stativ høyttalere ? Jeg er absolutt ikke låst til Helicon. Men når det gjelder plassering er jeg ganske låst.

Skulle det blitt stativ høyttaler så har jeg et godt øye til Sonus Faber Cremona Auditor

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke stativhøyttalere vil gjøre noen forskjell hvis plasseringen må bli den samme.

Jeg gikk nettopp over fra gulv til stativ. Bassen-responsen er den samme likevel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •