Hva er en lettdreven høyttaler og hvorfor er den det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
  1. #1
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Hva er en lettdreven høyttaler og hvorfor er den det?

    Hei

    bare lurte på hvorfor Klipsch klarer å lage lettdrevne høyttalere så lett, mens andre må ha mye større strømressurser for å kunne spille like uanstrengt.

    Hvordan ser man på spesifikasjoner hvor lettdreven en høyttaler er?


    Hvilken andre høyttalermerker er kjent for å være lettdrevne?



    Takk, prøver bare å skjønne litt.

  2. #2
    Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor lettdreven en høyttaler er ser du på Sensitivity/Følsomhet.
    Dette er hvor høyt den spiller i dB på 1w når du sitter 1 meter unna høyttaleren...

  3. #3
    Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Hvor lettdreven en høyttaler er ser du på Sensitivity/Følsomhet.
    Dette er hvor høyt den spiller i dB på 1w når du sitter 1 meter unna høyttaleren...
    Spørsmålet er nok hva som gjør at en høyttaler har bedre følsomhet i forhold til andre. Følsomhet er nok ikke det eneste målet på hvor mye krefter en høyttaler trenger heller.

    Klipsch bruker Horn som fungerer som en slags forsterker. Men kan ikke tenke meg at det er så himla mye forsterkerkrefter på diskanten. er vel i bass-området den meste av energien ligger. Så noen andre får utdype.

  4. #4
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ville tro det ikke bare avhenger av elementene, men også av komponenter i delefiltre.

    Det sies jo at når du spiller på full guffe, kan et vanlig passivt filter ta opp mot 50% av effekten til forsterkeren.

    Jeg ville sådan tro at alt fra internkabling til filterkomponenter er ganske viktig for å få en høyttaler med høy følsomhet.

    Det er jo også noen som "Jukser" med masse motstander og slikt for å jukse til ohm, etc. Ville tro at en høyttaler som har "naturlig ohm" eller hva jeg skal kalle det, dvs. en som feks bruker 2 x 8 ohm elementer og får de til å gå i 4 ohm er bedre enn et annet element med motstand for å få samme ohm.

    mangler tekniske begrep, hehe.. Eneste elektronikk"utdannelse" jeg har, er jo litt elektronikk jeg fikk meg med i fysikken. Men jo mer motstand du har, jo mindre får du ut til elementene.

    Videre, er det jo selvsagt gode og dårlige elementer, noen er mer effektive enn andre, noen er dårlige, noen er midt på treet.

    Kassekonstruksjon har sikkert litt å si også, men jeg vet ikke "reglene" for å måle følsomhet, hvilke hz det er i, etc.
    --

    3db økning er forøvrig en dobling i lydstyrke, så en 100db/w/m vil spille dobbelt så høyt med 1w som en 97 db/w/m.
    Motsatt, kan du da snu dette til:
    En 97db/w/m trenger 200w for å spille like høyt som en 100db/w/m gjør med 100w.

  5. #5
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan tenke meg til at det har mye med diskanten å gjøre. Tractrix spiller ikke bare høyere (db), men også lavere (Hz) enn mange andre diskanter pga. hornladningen, hvilket muligjør mindre demping av basselement og bruk av større elementer i en 2-veis konfigurasjon. slik at den kan brukes med relativt enkle delefilter. Jo enklere delefilter jo mindre dempingsfaktor. Litt usikker på hvordan de nye RF'ene er i forhold til de gamle, men hvis jeg feks ser på 83 så er den utstyrt med 3x8tommere i motsetning til RF7 med 2x10. Ikke å se bort ifra at det var en løsning for å få litt mere WAF og høyere delefrekvens siden de antakeligvis har sett ulempen med for store diskanthorn(?) kontra lavere delefrekvenser.

  6. #6
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    GoodSound! "How To" Archives

    "
    Loudspeaker Basics -- Part 4
    ...

    This now brings us to loudspeaker sensitivity, sometimes also erroneously called efficiency. Sensitivity is simply a spec that tells us how loud a particular speaker will play given a standardized amount of amplifier power. The industry standard is to present an 8-ohm speaker with a 1 watt (2.83 volts) input signal and measure its output in an anechoic chamber with a microphone at a one-meter distance (an anechoic chamber is a specially designed room that completely absorbs sound). The resultant spec will read something like 89dB @ 1W/1m. This means that for 1 watt of input of amplifier power the speaker will output a sound pressure level (SPL) of 89dB heard at a distance of one meter in front of the speaker. Speakers that output lower SPL levels for a given input have lower sensitivity, while speakers that output higher SPL levels have higher sensitivity.

    However, not everybody has an anechoic chamber, so some companies give you an in-room measurement (marketing people also like to do this because it can make the sensitivity specification "look" better). If you measure a speaker in a room, the boundaries (the walls, floor and ceiling) reinforce the speakers' output by 3dB -- thus that loudspeaker that measured 89dB in an anechoic chamber will measure 92dB in a room. This is called room gain and you must be sure you are comparing apples to apples when comparing speaker sensitivity.

    A 3dB increase doubles the sound output of a speaker, so you can see why you must be careful to account for room gain when comparing loudspeakers. (Also, be sure that the loudspeakers you are comparing are both the same impedance. If one is an 8-ohm load and the other is 4 ohms, you need to subtract 3dB from the 4-ohm loudspeaker's sensitivity rating to get an equivalent measurement.)

    Now, let's compare speakers with 89dB and 92dB sensitivity (assuming they are both 8-ohm speakers). What these specs tell us is that the second speaker, with the same input signal strength, will play 3dB louder than the first. It will play twice as loud with the same input power.

    In real-world terms, a 3dB loudness differential doesn't mean that the 92dB speaker is better than the 89dB loudspeaker (a sensitivity measurement does not necessarily correlate with sound quality), but it does mean you may not have to spend as much on amplification. For example, an 89dB speaker may require a 100W amplifier for a satisfying listening volume for a certain listener. All things being equal except the speaker's sensitivity (room size, speaker placement, etc.), the more sensitive 92dB loudspeaker will require only 50W of amplifier power to play to the same volume level. Remember, for only a 3dB increase in volume you require a doubling of power. Higher sensitivity speakers need less power all other things being equal"

  7. #7
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mc Squared System Design Group, Inc. - Interpreting Loudspeaker Specs

    Interpreting Loudspeaker Specifications

    Sensitivity Ratings
    This is a common enough specification: 98dB @ 1w @1m measured 400-3000Hz with bandlimited pink noise, what's it all mean?

    When looking at sensitivity ratings of loudspeakers always look at the bandwidth used for this measurement. Is the measurement range the same as the operating bandwidth (i.e. subwoofers being measured between 100-500Hz - not that relevant in the real world).


    While most devices are rated for sensitivity at 1 watt at 1 metre, it always pays to confirm that, since the level difference between a 1 metre and a 4 foot sensitivity rating is 1.8dB, the 1m distance being higher by that amount.


    Check to see how the 1 watt signal input was determined. If the measurement was based on the voltage needed to produce 1 watt at the rated (or nominal) impedance (i.e. 2.83 volts at 8 ohms), then the actual power delivered to the device may be higher through the measurement bandwidth if the minimum impedance is lower. A typical commercial LF driver may have a minimum impedance as low as 5.0 - 7.0 ohms through the 250-500Hz bandwidth, which would mean up to a 2dB advantage in the sensitivity specification. At higher power, the minimum impedance may rise closer to the nominal rating due to voice coil heating, but not in low power sensitivity measurements.


    Compare the sensitivity specification bandwidth to the coverage in the same bandwidth. Is there any area of the spectrum where the coverage narrows drastically. If a high sensitivity rating is achieved because the device is "beaming" because it becomes highly directional through a narrow segment of the spectrum, then the equalized sensitivity may be considerably lower.


    The same consideration applies for sensitivity measurements in free space versus half space for low frequency devices. A LF device measured in free space will have a different sensitivity than one measured in a plane or baffle (half space). The variation will depend upon how large the device is, and how directional it is in the sensitivity measurement bandwidth.


    When comparing competing devices, check to make sure that there is a common basis to the sensitivity rating in bandwidth, signal type and measurement conditions.

    Sensitivity, Power Handling and Output
    Remember that sensitivity is only part of picture. Sensitivity combined with power handling will tell you what the maximum output level capability is. A high efficiency device with low power handling may not be able to produce as high an output level as a low efficiency device with higher power handling, and vice versa.

    There are other factors that tend to change in the sensitivity/power handling tradeoff. Distortion will vary, and will tend to increase as output level and cone excursion increases. In general, a high efficiency device has the voice coil entirely within the voice coil gap at rest, which means that it has the maximum motor force available through small excursions, but at longer excursions the voice coil starts to leave the gap which results in a non-linear drop in motor force, and non-linear distortion. A high linearity / low efficiency device has a long voice coil to maintain linear travel through long excursion, but only a fraction of the wire is in the gap at any time, so only a small amount of the total motor force is available. You need to match the device to your requirements for low distortion or high output, and integrate those requirements into the overall system design.


    Bandwidth - Efficiency Product is something that generally applies to loudspeakers. Typically higher efficiency is available at the cost of extended bandwidth, and extended bandwidth is available at the cost of high efficiency. Basically what this saying is that there is no such thing as a free lunch, and a moving system has to balance the need for efficiency with the need for linearity. Even systems that seem to cheat by using dynamic or motional feedback to deliver linearity at higher excursions, if analyzed, will show that the extra negative feedback drops the true efficiency of the overall system. In the world of loudspeakers this means that very efficient all horn loaded speaker systems, require multiple devices operating over narrow bands. Wide bandwidth systems like studio monitors are seldom as efficient as a horn loaded speaker system.


    Speaker 1
    Sensitivity: 95dB @ 1 watt @ 1 metre

    Power handling: 300 watts AES

    300 watts is 24.8 dB above 1 watt

    Max output: 95dB + 24.8dB = 119.8dB @ 1 metre

    Speaker 2
    Sensitivity: 99dB @ 1 watt @ 1 metre

    Power handling: 150 watts AES

    150 watts is 21.8dB above 1 watt

    Max output: 99dB + 21.8dB = 120.8dB @ 1 metre

    Speaker 3
    Sensitivity: 90dB @ 1 watt @ 1 metre

    Power handling: 1000 watts AES

    1000 watts is 30dB above 1 watt

    Max output: 90dB + 30dB = 120dB @ 1 metre

  8. #8
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Hei

    bare lurte på hvorfor Klipsch klarer å lage lettdrevne høyttalere så lett, mens andre må ha mye større strømressurser for å kunne spille like uanstrengt.

    Hvordan ser man på spesifikasjoner hvor lettdreven en høyttaler er?


    Hvilken andre høyttalermerker er kjent for å være lettdrevne?



    Takk, prøver bare å skjønne litt.
    Følsomhet:

    Dersom du har et gitt kassevolum og en gitt diameter på bassmembranene og et gitt antall elementer er det to parametre som jobber mot hverandre. Dersom bassen skal gå dypt synker antall dB ved 1W. Om man ikke trekker det så dypt kan man få høyere antall dB ved 1W. Om man skal ha det til å gå dypt og gi mange dB ved 1W må man ha et hundehus eller tre i kassevolum. Klipsch går ikke så veldig dypt, og de har relativt store kasser. Cerwin Vega går heller ikke så enormt dypt, og de store membranene gjør at kassene må bli desto større.

    Impedans:

    Dette får unødvendig mye oppmerksomhet når man snakker om hvor lett eller tungdreven en høyttaler er. Om den er oppgitt til 4 eller 8 ohm er ofte relativt lite vesentlig.

    Elektrisk fase:

    Impedansen varierer mellom høy og lav over hele frekvensområdet. Om man deriverer kurven (beregner stigningstallet i hvert punkt) får man en kurve som er negativ der impedanskurven faller, positiv der den stiger og null der den er flat. Jo lenger denne strekker seg på positiv eller negativ side jo vanskeligere er lasten å drive. Rørforsterkere og små klasse AB-forsterkere har størst problemer med dette. Klasse A og klasse D har minst problemer med dette.

  9. #9
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Speaker 1
    Sensitivity: 95dB @ 1 watt @ 1 metre

    Power handling: 300 watts AES

    300 watts is 24.8 dB above 1 watt

    Max output: 95dB + 24.8dB = 119.8dB @ 1 metre
    Interessant, det betyr de infinityene jeg har til salgs klarer 127.8db, med sine 103db følsomhet og 300w.

  10. #10
    Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Interessant, det betyr de infinityene jeg har til salgs klarer 127.8db, med sine 103db følsomhet og 300w.
    OM elementene fortsatt fungerer ja.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •