ELAC 310.2 JET eller Canton Karat 703 DC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ELAC 310.2 JET eller Canton Karat 703 DC?

Er på jakt etter et par små høyttalere som spiller stort. De skal stå på en åpen hylle eller festes på vegg med braketter e.l. (utenfor barns rekkevidde, gøy med dans men helst ikke danse med høyttaleren....) De som ser mest aktuelle ut for meg akkurat nå er ELAC 310.2 JET og Canton Karat 703 DC. Prismessig er de nesten like, har fått tilbud på ca. 8500kr paret for begge typene (inkl. originale veggbraketter på ELAC'en).

Lydmessig så liker jeg Canton Karat, men ELAC har jeg ikke hørt. Noen her som har hørt 310.2 JET? Den gjør det veldig bra i tester, men hvordan låter den egentlig i nedre del av registeret? Vil helst ikke ha en sub i stua.

Lydkvaliteten må være topp, men må også ha lekkert design. Skal jo glo på disse boksene hver eneste dag.

Høyttalerne må ha gode allroundegenskaper, her går det i alt mulig rock, klassisk, jazz, metal, elektronika mm. Skal drives med en Shanling SLM-A40MkII, 2x50W klasse A.

Hva ville dere ha valgt?

Noen linker....

http://www.elac.de/en/products/three...c310_2jet.html

CANTON pure music | German Loudspeaker Tradition since 1972 (en)

Sikkert mange andre gode alternativer også, åpen for forslag i prisklasse opp til 8-9000.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør kanskje inn under prisjakt, men ville bare si ifra at du kan få Canton 703 DC mistenkelig billig her:
    Satelitt1 • Din lokale parabol leverandør

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen er per stykk. Er derfor det er mistenkelig billig

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv 310.2 Jet og er utrolig fornøyd med disse. I påvente av ny frontrekke brukes disse om dagen i ett stereo-oppsett. Rommet jeg benytter dem i er ca 20 kvm og det fungerer overraskende bra. De har jo ikke allverden og bidra med i det nedre skiktet (hva kan en forvente av en høyttaler på 5.5 kg), men lydbildet og oppløsningen er like vell på kanten av hva jeg hadde kunne håpe på. De spiller rett og slett fantastisk. Anbefaler disse på det sterkeste. Virkelig en ærlig og vellydende høyttaler. Jet diskanten i seg selv koster ca 6k pr stk skal de kjøpes løst (men repareres gratis om noe skulle skje) og uten og påstå noe så tror jeg ikke diskanten i Cantonène når denne til knærne en gang. I tilleg til at Elac bruker denne diskanten på sine mer eksklusive modeller har de solgt dem til audiovector, som har gitt dem en liten personlighetsendring og bruker dem i blandt annet Mi3 og M3 avantgarde.

Mine står på stativer noe som gjør plasseringen lettere enn hva som vil gjelde for deg. Disse har forøvrig også bakovervendt bassport, noe som skjelden er en fordel for høyttalere som skal henges på veggen.

Cantonène har jeg ikke hørt. Har hørt en del andre små modeller fra samme produsent, og de har ikke imponert meg. På den annen side så veier disse dobbelt så mye som Elacène, og har nok helt sikkert mer og gå på i det nedre skiktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt nesten hele Karat-serien til Canton, og det er høyttalere det er veldig lett å like. Har ikke hørt de Elac'ene du refererer til, men siden jeg har hørt de andre, og de er knallgode (i mine ører) hadde jeg slått til. Hvertfall hvis ikke du har mulighet til å høre Elac'ene, da hadde jeg ikke tvilt. Lykke til!

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr. Hi-Fi!
    Jeg har selv 310.2 Jet og er utrolig fornøyd med disse. I påvente av ny frontrekke brukes disse om dagen i ett stereo-oppsett. Rommet jeg benytter dem i er ca 20 kvm og det fungerer overraskende bra. De har jo ikke allverden og bidra med i det nedre skiktet (hva kan en forvente av en høyttaler på 5.5 kg), men lydbildet og oppløsningen er like vell på kanten av hva jeg hadde kunne håpe på. De spiller rett og slett fantastisk. Anbefaler disse på det sterkeste. Virkelig en ærlig og vellydende høyttaler. Jet diskanten i seg selv koster ca 6k pr stk skal de kjøpes løst (men repareres gratis om noe skulle skje) og uten og påstå noe så tror jeg ikke diskanten i Cantonène når denne til knærne en gang. I tilleg til at Elac bruker denne diskanten på sine mer eksklusive modeller har de solgt dem til audiovector, som har gitt dem en liten personlighetsendring og bruker dem i blandt annet Mi3 og M3 avantgarde.

Mine står på stativer noe som gjør plasseringen lettere enn hva som vil gjelde for deg. Disse har forøvrig også bakovervendt bassport, noe som skjelden er en fordel for høyttalere som skal henges på veggen.

Cantonène har jeg ikke hørt. Har hørt en del andre små modeller fra samme produsent, og de har ikke imponert meg. På den annen side så veier disse dobbelt så mye som Elacène, og har nok helt sikkert mer og gå på i det nedre skiktet.
    Takker for interessant innspill. Mye der som taler for å velge Elac.

Med de originale veggbrakettene ser det ut til at de blir stående ganske nært bakvegg.

http://www.elac.de/en/products/zube/...all%20Brackets

Hvor langt ut fra bakvegg står dine optimalt på stativer?

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine står for øyeblikket ca 30 cm fra bakvegg. Har ikke brukt så mye tid på plassering enda da de siste ukene har vært meget travle, men med den avstanden til veggen jeg oppererer med nå har jeg ikke opplevd noen tegn til at de er plassert for nærme. Så vidt jeg vet fines det orginale veggfester til disse (vegfester der de kan skrues fast med en skrue i bunnen av høyttaleren), og noe sier meg at en såpass serriøs aktør som Elac ikke ville levert orginale veggfester om det ikke var passende å plassere høyttalerene såpass nær veggen. Jeg kan forsøke og plassere dem tett opptil vegen senere i dag og gi en tilbakemelding på hvilke intrykk det gir..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •