Skjule ledningene til høytalerene på veggen? forslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjule ledningene til høytalerene på veggen? forslag?

Heisann, eg har har surround anlegg som skal henges på veggen. Dvs 1 høytaler på hver side av tv`en og en center høytaler. Disse er svarte og har svart ledning. Dette skal henges på hvit vegg. Noen som har eksempler på hvordan man kan skjule dem? Jeg tenkte på å bårre hull i veggen å trekke dem ned å borre et liksom i midten nede hvor alle kan komme ut. Men dette blir vel kanskje litt stress, og stygt når man skal selge leiligheten etterpå?

Newcomer R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm

Hva med en smal/lav/tynn kabel-gate? Dette kan se noelunne greit ut om det gjøres riktig. og kabel-gatene kan taes ned igjen om det skulle bli nødvendig...(små hull i veggen som kan fylles igjen med acryl og evt overmales)...Du kan jo også bare få tak i hvit kabel, evt male over de du har nå og stifte de opp med kabel-klemmer(de med hvit holder og en spiker i)...

Jess..dette var de forslagene jeg kom opp med i allefall...håper det hjelper noe, med i allefall å få tankene på gli

Mvh.
    R-M-I

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du ha kablene inni veggen og ut på et felles punkt må selve vekkeg, platene ivertfall ned, så mitt forslag er at du hørre på R-M-I

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe ja var masse bra ideer der. Jeg tenkte også på sånn kabelgate greier, men det blir jo litt synlig det også. Har du noen link til butikker som selger dette? kan jo fulle igjen me acryl ja. Siden d skal være små hull, men skal jo være et litt stort hull nede hvor alle kablene skal trekkes inn. Hmmm

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en som hadde en litt fiffig løsning synes jeg:
    Han tok løs listene ved gulvet og la kabelen bak der, for helt usynlig kabel kan du frese inn et spor på baksiden av listene som kabelen kan ligge i. Har du ikke håndoverfres så kan du kjøpe billigste på Jernia, tror det er Fixit til 300kr eller noe, fungerer bra til de fleste jobber

Newcomer Johansen^ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det siste der var jo utrolig smart :-D
    fikk litt lyst til å gjøre det selv :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe ja var smart, men jeg skal jo skjule dem i veggen da

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tygga
    hehe ja var smart, men jeg skal jo skjule dem i veggen da
    Inne i veggen? uten at det ligger rør der fra før?

Blir vel svært vanskelig å komme forbi alle stenderene i veggen.?.

Så problemet er ledningen fra gulvet og opp til satelittene?
    Da ser jeg ikke noen enkel løsning, annet enn å bytte ledningen til hvit..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, eg har har surround anlegg som skal henges på veggen. Dvs 1 høytaler på hver side av tv`en og en center høytaler. Disse er svarte og har svart ledning. Dette skal henges på hvit vegg. Noen som har eksempler på hvordan man kan skjule dem? Jeg tenkte på å bårre hull i veggen å trekke dem ned å borre et liksom i midten nede hvor alle kan komme ut. Men dette blir vel kanskje litt stress, og stygt når man skal selge leiligheten etterpå?
    Dette kan du vel bare glemme for hvordan i huleste skal du klare og få det til uten og ta ned veggen? he he en noe vill ide synes jeg. du må nok regne med at det blir noe synlig ja,men hva har det og si egentlig? Ledningene er jo mindre synlige enn selve høytaleren!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er bare gips vegg, så kan liksom legge mellom gipsplatene, pga er hult mellom der. Er ikke stender der jeg skal henge høytalerene

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ledningstape

Vel, hvis du ender opp emd de utenpå veggen vil jeg anbefale ledningstape. Er en slags dobbelsidig tape som ikke er bredere enn ledningen. "limer" ledningen fast på veggen uten noen klemmer eller annet stygt. Er dermed kun ledningen som "limes" til veggen. Selges på clasern

Men klarer du få det bak veggen så gjør det. Skal gjøre det samme selv, forskjellen er bare at jeg kommer til på baksiden av veggen. Blir enklere..:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk løsningen til AndreWerdenskrieg:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show...reWerdenskrieg

Jeg synes den er kjempeelegant. Jeg vurderte noe slikt selv, men fruen syntes det i større grad fremhevent kionen en skjulte den (noe jeg må medgi er delvis riktig - lekkert eller ei). Jeg har derfor måttet krype til det korset det er å lage en ny vegg utenpå den gamle for å skjule alle kabler. Da legger jeg både strøm, signal og høyttaler bak denne veggen. Dette er påbegynt, men ikke avsluttet, da den samme fruen har satt alle andre oppussingsoppgaver i hjemmet høyere på prilista enn kino

Jeg foretrekker sponplater foran gips, da gips er noe dårligere underlag for skruing.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

skjul i veggen.

går fint å skjule det i vegg. sjekk at det ikke er noen stendere i veien på veien ned fra vegg til gulv. Borr hull i vegg. det enkleste er å ta av gulv lister så kan du lage litt større hull som du siden kan skjule.
    fest en spiker i hyssing, dytt spiker og tråd inn i vegg, da detter den forhåpentligvis ned ved hullet du har laget ved gulv.
    trekk den ut med tang, eller lag en løkke av ståltråd som du prøver å få tredd spikeren igjenom og fisket kabelen ut av veggen.
    lager du hullet bak listene så kan du jo fortsette å skjule kabler bak list.

eventuelt sett høytalerene inntil tv'en så samler du alle kabler i en kanal ned til gulv.

Pål

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oxo

men hvordan får jeg tak i sånn mørk vegg som det der? Masse bra forslag. Veggen min er ikke så breg, så kan sette høytalerene nesten inntil vær og en av listene. Så da tar jeg bare ledningene langs listene. me sånn clas ohlson teip

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hvordan får jeg tak i sånn mørk vegg som det der? Masse bra forslag. Veggen min er ikke så breg, så kan sette høytalerene nesten inntil vær og en av listene. Så da tar jeg bare ledningene langs listene. me sånn clas ohlson teip
    Det er relativt enkelt å lage dette selv. Du klarer deg med en sponplate av tilstrekkelig tykkelse til å løfte det du skal bære, en stikksag eller sirkelsag, litt lim og den overflatebehandlinga du vil ha.

På en eller annen måte må du få "løfta" plata ut fra veggen slik at du får plass til kabler på baksiden. Dette gjør du enten ved å sette sammen to like plater der du har skjært ut for kabler på den bakerste, alternativt ved å legge tynne lister rundt ytterkanten på baksida slik at du får litt "Luft".

Overflatebehandlingen er etter eget ønske. En rull miljøstrie og litt vannbasert maling blir bra det, og kan tilpasses slik at det enten blir likest mulig veggen du har, alternativt slik at du får litt kontrast.

Jeg ville festa plata med gjennomgående skruer. forsenk disse litt, og benytt akryl for å skjule skruhullene. Det blir penest om du gjør det før du overflatebehandler ( i allefall før siste malingsstrøk).

Total kost (litt avhengig av hvor mye plate du trenger) bør ikke bli så mye mer enn noen hundrelapper.

Jeg er ikke sikker på om AndreWerdenskrieg gjorde dette slik, og der er mange veier til målet.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kryssfinér er meget greit å bruke til slikt, da dette er meget sterkt. Lister rundt slik at platen får luft og plass til kabler bak. Puss og beis. Henges opp med små vinkler og/eller gjennomgående bolter bak TV'en.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm. Dæven det hørtes ut som litt for mye jobbing. I og med at jeg ikke blir værende her mer enn 1 år, så selger jeg leiligheten Så får kjøre det teip greiene heller men takk for fantastiske forslag

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •