Slakte noen Dynavoice F6? - ØNSKER INNSPILL FRA ALLE!! DEG OGSÅ JA! SVAR HER, KOM AN!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Slakte noen Dynavoice F6? - ØNSKER INNSPILL FRA ALLE!! DEG OGSÅ JA! SVAR HER, KOM AN!

Hei,

Jeg lurte på om jeg skal kjøpe et par Dynavoice F6 og slakte de.
    Saken er jo nemmelig den at de unektelig har fått bra kritikk og vi vet jo alle at de er billige.

Slakte, jeg mener ikke slakte som i å teste de og si at de er dårlig.
    Jeg mener slakte som i å demontere de, ta ut elementer, delefiltre, en fysisk reverse engineering.

Planen min, som egentlig er kanskje en teit plan, er altså å ekstrahere elementene fra den opprinnelige konstrukerte "lådan" som jeg innbiller meg det heter på svensk!

Jeg vet jo ikke om de her er svensk i utgangspunktet, men ja..
    Poenget mitt?

Jeg har infinity sm255, som er en høyttaler med 1 x diskant, 2 x 133mm mellomtoner (5.25") og da 1 x 15" bass.

Infinity sm255 er jo ingen operahøyttaler, som jeg har sagt over alt på internett. Jeg vet jo Dynavoice ikke er highend den heller, men jeg inbiller meg at dette må være fett:

Jeg ekstraherer elementene fra Dynavoice, tar ut filtre, etc. og monterer det i Infinity Sm255 kabinett.

Jeg må da lage et eget kammer til øvre del av kassen, så jeg får ca. opprinnelig kabinettvolum og ha en bassport oppe(?).

Videre, lager jeg da et eget kammer i nedre del av infinity kassen og kjører der en aktiv løsning, dvs. jeg kjører en forsterker på bass-elementet.

Jeg er usikker på om det da blir å kjøre på infinity sitt element, eller om det blir å kjøre inn et litt mer "heavy" element.

Hva synest dere om planen min folkens?
    Bør jeg gå på fylla for de pengene, eller bør jeg kjøpe dynavoice til ca. 1100kr (nye), tømme de for elementer og hive det inn i infinity? Jeg personlig tror dette kan være morro!

Det sies jo (av lyd og bilde) at dynavoice f6 spiller i prisklasse til 8x prisen.
    Selv om man ikke kan ta alt for god fisk, må det vel bety at dynavoice f6 med ekstra bass må være knall?

Info om Infinity kasser:
    Yttre volum: 177 liter
    Kabinettavstiver ca. midt på kassen

Min tanke:
    Lage et eget kammer på toppen av kassen, som vil da tilsvare Dynavoice sitt volum.

Info om Dynavoice sine kasser:
    yttre volum på 47 liter (mener jeg å huske).

Infinity med sine 170 liter yttre volum tror jeg er ca. 150 liter, grovt tippet.
    Det er jo en sokkel på høyttalerene, samt de har jo 22mm spon og intern avstiver.

150 / 2 = 75, noe som er en god del mer enn 47 liter yttre volum på F6.
    Det er mao. ca. 30-35 liter jeg må "kvitte" meg med og jeg tror en aktiv forsterker vil stjele max 7-10 liter, som vil si at om jeg kjører den i toppen, vil jeg fremdeles måtte fjerne ca. 27 liter +- 3 liter, for å få tilsvarende specs som f6(?).

hva synest dere folkens? støtter dere min galskap?
    tenker på moralsk støtte altså, hehe.. F6 koster jo bare litt over tusenlappen og jeg vet ikke hvor mye jeg kan få for sm255'ene mine.. Hadde vært morro å laget noe fett!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå på fylla...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    (...) og jeg vet ikke hvor mye jeg kan få for sm255'ene mine..
    En bekjent av meg solgte sine for 5k, det må sies å være en god pris. Hvis du ikke er fornøyd med dine nåværende HT ville jeg heller solgt dem, og handlet noe annet

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Westen
    En bekjent av meg solgte sine for 5k, det må sies å være en god pris. Hvis du ikke er fornøyd med dine nåværende HT ville jeg heller solgt dem, og handlet noe annet
    Jeg har noen Dynavoice M65'er på bestilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noen Dynavoice M65'er på bestilling.
    Gratulerer! De er et godt kjøp

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fylla, helt klart.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viser seg jeg kan få de ned i 790kr!!
    dynavoice F6 altså, som lyd og bilde sier spiller som 5-6.000kr høyttalere(?).

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De spiller nok ikke til den prisen nå for dagen da :P, men gode høytalere er de.
    Skulle gjerne ha fått hørt Dynavoice Reference

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det virker som et morsomt prosjekt jeg ...selv om jeg ikke skjønte hele greia. Uansett: kjør på!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NAD-master
    Synes det virker som et morsomt prosjekt jeg ...selv om jeg ikke skjønte hele greia. Uansett: kjør på!
    Bestillte noen F6 nå, så får se hvordan det går :P
    M65 bør vel være fremme i morgen, ville jeg tro.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om hva jeg skal mene om dette, men du "maser" jo sånn om å få tilbakemeldinger, så her kommer det en fra meg

Litt av det som gjør Dynavoice høytaleren til det den er, er vel den smale baffelen og en ganske optimalisert konstruksjone med billige komponenter. Er derfor redd for at en reverse engeneering her fort vil bli misslykket med bruk av Infinity kassa, selv med en del intern forandring (som vel igjen vil ødelegge for 15" ytelsen), og vil derfor mistenke at den "sammenkobblede" konstruksjonen vil bli dårligere enn begge konstruksjonene hver for seg.

I og med at du snart her har begge høytalerene tilgjengelig, ville kanskje det lureste vært å testet hvordan de spiller sammen hvis du kobbler vekk diskant og mellomtone i sm255 konstruksjonen og kjørte bassen i denne litt på samme måte som du ser for det i den sammenkobblede konstruksjonen, og med det avgjøre om ideen din fremdeles er en gangbar løsning. Vil f.eks tro at det å selge sm255 for en eller to dedikerte subwoofere vil kunne være en bedre løsning, eventuellt solgt allt og kjøpt noe helt annet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Vet ikke helt om hva jeg skal mene om dette, men du "maser" jo sånn om å få tilbakemeldinger, så her kommer det en fra meg

Litt av det som gjør Dynavoice høytaleren til det den er, er vel den smale baffelen og en ganske optimalisert konstruksjone med billige komponenter. Er derfor redd for at en reverse engeneering her fort vil bli misslykket med bruk av Infinity kassa, selv med en del intern forandring (som vel igjen vil ødelegge for 15" ytelsen), og vil derfor mistenke at den "sammenkobblede" konstruksjonen vil bli dårligere enn begge konstruksjonene hver for seg.

I og med at du snart her har begge høytalerene tilgjengelig, ville kanskje det lureste vært å testet hvordan de spiller sammen hvis du kobbler vekk diskant og mellomtone i sm255 konstruksjonen og kjørte bassen i denne litt på samme måte som du ser for det i den sammenkobblede konstruksjonen, og med det avgjøre om ideen din fremdeles er en gangbar løsning. Vil f.eks tro at det å selge sm255 for en eller to dedikerte subwoofere vil kunne være en bedre løsning, eventuellt solgt allt og kjøpt noe helt annet.
    hehe, den er grei!

Da har jeg avbestillt F6.
    Får heller gjøre som du sier da, tror jeg.. Å bare selge/bytte vekk SM255'ene.

Får prøve å få 5k for de, siden de er så god stand

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par store minuser med den ideen:
    Ved å bygge inn optimalt kassevolum til Dynavoice elementene, har du totalt ødelagt det optimale for Infinity-bassen. Dermed er dypbassen borte, og hva er da vitsen?
    Det andre er at Dynavoice konstruksjonen låter ikke bra lenger med en helt annen baffel, og dermed er den gode mellomtonen og diskanten også ødelagt!

Mao Istedetfor å dra nytte av det gode i to konstruksjoner, ender du opp med å ødelegg begge!

Så løsningen er enkel: Selg Infinity, og kjøp sub!
    Da får du i pose og sekk, og med et bedre lydbilde enn du har idag, hvis du tar deg tid til å integrere suben skikkelig

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viser seg jeg kan få de ned i 790kr!!
    dynavoice F6 altså,
    Hvor?:|

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge prisguiden på hw.no og kelkoo.no er det pcutstyr.no som er billigste leverandør med 895,-.

790,-?

Tipper det er en pris oppgitt uten mva?

Enten det eller så er det et bud gitt på netthandelen. Du kan selvfølgelig være heldig å få de der for 790,- der, men så kommer ekspedisjonsgebyr på 65,- i tillegg og da er du omtrent like langt...

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk her:
    Fronthøyttalere - ABdata

Dynavoice F6 Calvados, 2 X 6,5" - Basselementer - (T) - 315428 : 790kr! inkl mva! (de brune)

De sorte koster ca. 1000kr

2126kr for M65 sort der..

-
    ****, jeg burde kanskje tatt m85 isteden :P hehe.. men, men.. m65 kan jo brukes bak og så kjøpe m85 senere? om de leverer sort m85 da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv 2 par med F6 og disse spiller bra til prisen. Men å at de spiller like bra som høytalere til 8x prisen er sprøyt. I sammenligning med B&W 602 til 5500 som jeg har så spiller F6 ræva. Den er dårligere på ALLE punkter

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Jeg har selv 2 par med F6 og disse spiller bra til prisen. Men å at de spiller like bra som høytalere til 8x prisen er sprøyt. I sammenligning med B&W 602 til 5500 som jeg har så spiller F6 ræva. Den er dårligere på ALLE punkter
    ok, bra jeg avbestillte de da :P

har du hørt M65 eller M85?
    jeg bestillte m65 for flere dager siden, skal ringe å mase på de i dag vedr. dato jeg kan hente de på.

håper m65 er "stort nok" for meg, om det er bra saker tenker jeg på å kjøpe 1-2 par til, en matchende senter og en sub.. Men det blir jo litt over tid, har jo regninger også :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •