Roar Moen + Electrocompaniet = høyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Roar Moen + Electrocompaniet = høyttaler

Det er vel ikke ukjent for de fleste at Gunnar Brekke en stund har jobbet med en prototyp som er planlagt å bli en ferdig høyttaler under EC-signatur. Det kanskje ferre visste var at de parallellt har samarbeidet med Roar Moen fra Patos. Dreggevik fortalte meg om prosjektet i høst, og nå ser det ut til at de allerede er nogen lunde i mål med den første høyttaleren.

Dette er altså modellen som er signert Roar Moen konstruksjonsmessig, og prismessig ser det ut som den treffer en god del av medlemmene på AVforum.

Lyd og Bilde har skrevet litt om prosjektet her:
    Lyd og Bilde : Electrocompaniets første høyttaler

Ellers ser det ut som at elementene er i slekt med elementene fra Basic-serien til Patos selv om det også er klare synlige forskjeller.

Electrocompaniet har også tidligere prøvd seg på høyttalermarkedet, da med Per Abrahamsen og co som konstruktører. Den kommersielle suksessen har ikke vært like stor tidligere og modellene fikk relativt kort levetid på markedet. I tillegg til de modellene som Lasse Svendsen nevner hadde de også Wave som vel er den mest kjente. Per Abrahamsen står også bak filteret i "Nordic Tone model 1" som en del sikkert har hørt. Dette ser forøvrig ut til å bli det første ferdige høyttalerproduktet etter at Electrocompaniet ble kjøpt opp av Westcontrol på Tau i 2004.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...og ikke bare låter den forhåpentligvis relativt bra, den SÅ relativt nett og fin ut også...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det må være noe av det stiligste i prisklassen i hvertfall.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville gått for en Lyric 402 i stedet Ihvertfall hvis man ser på specs.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Tror jeg ville gått for en Lyric 402 i stedet Ihvertfall hvis man ser på specs.

Lyric 402 er en kjempehøyttaler få greier å hamle opp med. Men veldig spent på denne nye skapningen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ihvertfall sansen for menneskene bak. Har truffet både Mikal Dreggevik og Roar Moen i forbindelse med Horten-messa. Begge er mennesker med et entusiastisk forhold til lyd, samtidig som de virker som de har et jordnært og realistisk forhold til markedet og hva det krever. Med Roar Moen på laget ser jeg ingen grunn til at Electrocompaniets høyttalere skulle stå tilbake for elektronikken.

Gleder meg virkelig til å høre disse. Prisingen virker ihvertfall fornuftig, så får vi se hva produktet yter. Det er jo også lov å håpe på mer påkostede modeller som henter ut det som bor i også den dyrere elektronikken til EC etterhvert.

En liten tanke rundt dette å hente inn eksterne krefter:
    Gunnar Brekke, Roar Moen... Hvem blir den neste? Kanskje et sjakktrekk av EC, dette å hente inn kjente høyttalerkonstruktører når de går inn i dette markedssegmentet. Det å gå for ulike konstruktører vil jo også hindre at ECs høyttalerprodukter blir "more of the same". Det betyr at ulike EC-høyttalere vil kunne ha temmelig ulike egenskaper, og dermed representere et spennende produktspekter. Time will show. (Nei, jeg vet ingenting, dette er ren spekulasjon).

PS. Er for øvrig spent på den nye elektronikken i Prelude-serien også. Den ble jo presentert med sølv-finish i Horten, men de siste bildene tyder på at den kommer i en annen finish også, nemlig helt sort. Det kommer ihvertfall to integrerte forsterkere, PI-1 (50W) og PI-2 (100W), samt CD-spilleren PC-1 og DVD-spilleren PD-1. Alle komponentene havner etter hva jeg skjønner i prisklassen mellom 10000 og 15000 kroner. Ikke så mye som er sluppet av detaljer ennå, men lyden vil etter hva jeg skjønner kunne kjøres fullt balansert.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel liten tvil om at 402 er ett av de beste kjøpene i sin prisklasse, men det blir vel litt feil å dømme en annen høyttaler av samme konstruktør uten først å ha hørt denne.

Forøvrig synes jeg EC er mye mer spennende enn noen sinne og det har vel vært fler produktnyheter på 2 år i Stavanger enn på 10 år på Skårer. Det er ikke dumt å ha industrifolk til å drive med ting som faktisk er industri.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    PS. Er for øvrig spent på den nye elektronikken i Prelude-serien også. Den ble jo presentert med sølv-finish i Horten, men de siste bildene tyder på at den kommer i en annen finish også, nemlig helt sort. Det kommer ihvertfall to integrerte forsterkere, PI-1 (50W) og PI-2 (100W), samt CD-spilleren PC-1 og DVD-spilleren PD-1. Alle komponentene havner etter hva jeg skjønner i prisklassen mellom 10000 og 15000 kroner. Ikke så mye som er sluppet av detaljer ennå, men lyden vil etter hva jeg skjønner kunne kjøres fullt balansert.
    Flere som er spente på den, gitt.... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser bra ut hvertfal...låter sikkert kanon også:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lanseringstidspunkt

Noen som har hørt noe om når denne modellen kan bli å finne i butikkene?

/Bobbykjetta

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •