Cerwin Vega! VE-8F

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Lefse sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Cerwin Vega! VE-8F

Jeg kjøpte inn disse småtassene for omtrent et halvt år siden, da jeg ville bytte ut mitt gamle Logitech Z-5500 med noe bedre. Jeg pakket ut av eskene og var svært spent på hvordan de spilte. 5500'en var fortsatt et ferskt minne og jeg husker at jeg var godt fornøyd med det, så de nye høyttalerne hadde litt å bevise.

Jeg koblet opp VE-8'ene på den nyinnkjøpte Cambridge P500 effektforsterkeren, og den videre til lydkortet på PC'en. Jeg startet mediespilleren og spilte av en testsang, hm, dette var ikke SÅ imponerende. Jeg var faktisk skuffet over bassen! Etter litt fikling med diverse innstillinger, ble saken en annen. Når jeg bare fikk skrudd opp bassinnstillingen til "cerwin Vega"-nivå, ble det noe HELT annet. De var bedre enn det forrige på alle måter, krystallklar diskant, solid mellomtone og en bass som fikk 5500-suben til å høres ut som en slapp fis.

Designet er også noe som er bra på disse høyttalerne. Det er klassisk Cerwin Vega! design, med rødt kantoppheng på bassen, svart trefinish og detaljer i krom. Fronten og bakveggen er felt inn og kantene foraner skrådde, for å gi de et litt slankere utseende. Logoen på basselementet er også en stilig detalj, designet får tydelig fram at dette er en Cerwin Vega! høyttaler. Det er også deksler til de, greit hvis du vil beskytte bass-elementet i de, eller gjøre de mer diskre, eller du kan la vær å bruke dekslene og vise at det her er snakk om skikkelig Cervin Vega!

Dette er høyttalere som ikke må dømmes etter utseendet, for all del. Bassen er tung, men også stram og hard, dette er fullblods Cerwin Vega!, akkurat slik vi Cerwin Vega!-fans liker det. Opphenget på basselementet tillater god slaglengde, noe som er en fordel ved dyp bass på høyt volum. De er gode både på "slagbass" og "durebass", de får vinduer og dører til å skrangle i takt med bassen, og ting i hyllene kryper faretrunde nærme kanten.

Jeg ble også imponert over diskanten, den er så ren og klar, man får med seg utrolig mange detaljer. Hvis jeg skal sammenligne med diskanten i V-serien, som er forfølgeren til VE-serien, så vil jeg si at diskanten er litt snillere rett og slett, diskanten er ikke så hard og skarp som i mange CV høyttalere.

Det er sikkert de som lurer på hvordan disse høyttalerne kan lage god mellomtone med et 8" og et 1,25" element, vel CV fikk det nå til. Hvis man også sammenligner med f. eks. Patos og B&W så har de lignende løsninger som gir god lyd, så hvorfor skulle ikke dette fungere? Etter det jeg har hørt, er det god mellomtone i disse høyttalerne, den er tydelig og behagelig. Jeg tror VE-serien til CV rett og slett er en litt mer "fintspillende" serie fra CV, så vi CV-fans også kan få nyte litt lydkvalitet.

Det er noen få ting jeg har å utsette på de som ikke gir full score for brukervennlighet og funksjoner, skruterminalene er utformet som "muttere", og siden de er av plast, så gir dette dårlig grep når du skal skru med fingrene. Bassrefleksen er heller ikke optimalt utformet, enden er lite avrundet, slik at det blir litt blåselyder, men så hører man ikke dette når man spiller da.

De har bare en betydelig svakhet lydmessig, de kan slite litt med den aller dypeste bassen, men så driver ikke jeg dem med optimal forsterker heller, så det kan nok ha med det å gjøre også.

Kan anbefale disse på det varmeste til de som liker bunnsolid kjellerbass, men har for liten plass til store gulvhøyttalere.

Cerwin Vega! kan det ennå! Høyttalere som spiller høyere og dypere enn de fleste, billigere enn de fleste.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fin liten omtale, Lefse, men for å havne på forsiden krever vi nok litt mer "mat" (lengde, overskrifter, bilder). Takker uansett så mye for bidraget!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å utvide testen etterhvert.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kul omtale!

Bra omtale av dine nye høyttalere! Gøy å se når noen nettopp har oppdaget CV! for første gangen og har fått så bra inntrykk...

Hvilke V serie høyttalere har du hørt? Jeg har V-12F høyttalere og er veldig fornøyd med de, eneste negative er at jeg ikke får optimal bass med min forsterker. Jeg liker personlig utseendet på VE serien siden de minner mest om mine første Cerwin Vega LS-12 høyttalere som jeg solgte for 5 år siden, og ennå savner sårt!

Peis på Lefse, så havner vel snart et par med VE-12 eller VE-15 på rommet ditt snart? Hehe... :-D

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok ikke plass til de større modellene i serien, men skal utvide til 5.1 system med VE-5C og VE-5M og Cambridge Azur 540r v.2.

Bruker Power DVD til å spille av DVDer da, og der kan mikse LFE-kanalen inni frontkanalene. Sikkert ikke så uvanlig funskjon, men greit å nevne.

Gjør dette siden det ikke er så mye vits å ha sub på mitt lille rom, utvider nok mer senere da.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •