Kjøpt meg ny center, men er litt misfornøyd med lyden.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpt meg ny center, men er litt misfornøyd med lyden.

Hei, kjøpte meg en Dynavoice challenger c6 center høyttaler for 3dager siden, før det så hadde jeg bare et par Challenger m85 fronter og noen små bakhøyttalere, har hatt de ca 1år.

Jeg spiller en del musikk, og da bruker jeg som regel pro logic 2 music, og jeg synes det fungerte veldig bra, men nå som jeg har fått centeren så syns jeg at det har blitt en del dårligere lyd på musikk, jeg synes centeren skiller seg litt ut ved at den spiller en del lysere enn fronthøyttalerne den smelter liksom ikke 100% inn sammen med de andre høyttalerne. Og jeg synes også at det har blitt ltt mindre trykk mye av musikken.

Kan dette være pga den ikke er ordentlig innspilt? eller kan det skyldes at den ligger en del lavere enn det fronthøyttalerne gjør? For på frontene så er diskanten og mellomtonen over ørehøyde, mens på centeren så ligger den under ørehøyde. Eller er det rett og slett pga centeren ikke er like bra som det fronthøyttalerne er?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er løst. Jeg satte centeren opp ned så ble det bra. Grunnen til at jeg jeg satte den opp ned var at det sto på Dynavoice.se at hvis man hadde centeren litt lavt nede så skulle man sette den opp ned for da spilte den ikke rett mot deg, men lyden ble rettet mer oppover, og det gjorde tydeligvis susen.

Men er fortsatt en liten ting, og det er at jeg syns basselementene virker litt stusselige, de høres litt papp aktige ut, men det løser seg kanskje med litt mer inspilling? centeren har vel spilt ca 10timer tilsammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker aldri surround til musikk, hvorfor bruker du det?

Om du bruker den til det, så vil du vel stjele frekvenser fra hovedhøyttalerene dine?

er kanskje fint om hovedhøyttalerene har dårlig diskant/mellomtone, vet ikke jeg?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fordi det låter bedre enn på stereo. ihvertfal før jeg fikk centeren, det låt utrolig mye bedre i pro logic enn det gjorde i vanlig stereo. mye renere lyd og bassen ble strammet opp, samt at jeg trengte ikke skru så høyt opp på forsterkeren for at lyden skulle bli høy.

med pro logic så holder det med -15 til -20db og i vanlig stereo så må jeg opp på -10db for å få samme lydnivå.

Lyden på musikk har blitt litt dårligere med centeren av en eller annen grunn, men ikke verre enn at jeg overlever.

Newcomer linsti sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    musikk skal høre i stereo..:-D hos meg er det motsatt lyden i stereo er høyere og ikke minst bedre i stereo enn i surround

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Om du bruker den til det, så vil du vel stjele frekvenser fra hovedhøyttalerene dine?
    Kan du forklare hvordan du mener det skjer?

Poenget her er vel at når du kjører musikk i to kanaler bypasser du gjerne all digital signalprosessering (DSP) i receiveren (rettere sagt: all DSP etter DA-konvertering). Musikken får du da i frontene, forsterket så godt som receiveren tillater det.

Når du koder to-kanals musikk til flerkanals med ProLogicII eller andre metoder, kjører receiveren din en DSP som kan gjøre alle mulige greier med musikken. Den tolker åpenbart tokanals-signalet og konstruerer et senter-signal og to (?) bakkanals-signaler. I tillegg kommer signalet som settes ut til en evt. sub. Min erfaring er at to->flerkanals koding medfører en generell forringelse av musikkgjengivelsen, ettersom det gjerne legges inn delay til bakkanalene (skaper romvirkning), og at mye detaljer går tapt i diskanten. Sikker mye annet snacks DSPen gjør også. Bare prøv settinger som VMAX, HALL, CHURCH e.l., så skal du høre ikke-hifi gjengivelse av musikken din....:???:

Det er uansett ikke slik at senteren "stjeler" frekvenser. En frekvens kan veldig godt kodes til å bli sendt til alle kanaler samtidig. Frontene er ikke utelukket fra å få akkurat samme signalet som senteren.

Til trådstarter: Det virker som senteren din har en helt annen lydsignatur enn frontene. Slik er det hos meg også (KEF senter og Focal fronter). Jeg trodde senteren hadde åpen og fin lyd helt til Focalen kom på plass....så nå er senteren klar for en liten oppgradering :-D Hos meg er det faktisk såpass ille at når det først er tale i en front og deretter bare i senteren virker det som om noen har lagt en ullsokk over diskanten på senteren. Liiitt plagsomt, kanskje.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sett på faktorer som polaritet (senter front), fasevinkler (riktig oppsett av avstand mellom høytalere og lyttepossisjon) og innstillinger for "large"/ "small" i oppsettet med hvordan frekvensene i lydsignalet blir fordelt til de høytalerene som er best egnet til oppgaven osv.

Mange ganger kan det være bedre med en "phantom" senter, enn en i forhold til front høytaelerene underdimmensjonert center, som kanskje mest er for å få frem mellomtone og diskant og en mer forståelig gjengitt dialog hvis man sitter en del til siden for "hotspot" ved filmtitting.

Kjenner ikke de nevnte høytaler modellene i denne tråden, men generellt burde vel center høytaleren vært en identisk spillende konstruksjon som fontene, og det er det vel skjeldent man ser, da dette ofte betyr plasserings problemer i en hjemmekino hvis man ikke tyr til audio gejnnomspillende lerret duker eller investerer i dedikerte center høytalere som gjerne koster mer enn en eller begge font høytalerene til sammen.

Stereo lydsignaler foretrekker jeg også gjengitt i Stereo, fra et minst mulig elektronisk korrigeringer i signalveien, men dette avhenger selfølgelig også litt av kvalitetene som ligger i elektronikken som benyttes, og type musikk osv.

Er ganske morsomt å høre fler kanals SACD med skikkelig oppsatt surround oppsett, men skikkelig stereo er ikke å forakte det heller f.eks Roger Waters amused to death.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •