To dipole or not to dipole.....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To dipole or not to dipole.....

Hva er deres erfaringer vedr. dipol bakkanaler vs. vanlige gulvstående i hjemmekino?

Mange sier jo at det beste i hjemmekino er helt like høyttalere i alle kanaler. Men på THX Home Theater 7.1 Speaker System Layout så står det dipoler på sidene, og det virker som at alle thx-certifiserte hjemmekinopakker bruker dipoler.. De påstår at dipoler sprer lyden bedre, men er det bare positivt å bruke dipoler?

Hva gir egentlig best kinolyd?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dipole selv, og syns de skaper enn mer diffus opplevelse bak deg enn det direkte strålende gjør, men dette er selvsagt en smakssak.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Har dipole selv, og syns de skaper enn mer diffus opplevelse bak deg enn det direkte strålende gjør, men dette er selvsagt en smakssak.
    Kjøp B&W sine bakkanaler så kan du med hjelp av en bryter eller trigger signal velge. Teoretisk så skal en bruke dipol til film og direkttestrålende til musikk, jeg har direktestrålende bak og dipol på side høyttalerne. The proof is in the listening....

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gått fra direkte til Dipol. Gir den rette kinoyden, i mine ører! Anbefales. Og som Henning sier, Enkelte dipole lar deg velge på HT om du skal kjøre de som dipole eller direkte. Har selv B&W DS6 S3.

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Kjøp B&W sine bakkanaler så kan du med hjelp av en bryter eller trigger signal velge. Teoretisk så skal en bruke dipol til film og direkttestrålende til musikk, jeg har direktestrålende bak og dipol på side høyttalerne. The proof is in the listening....

Blir nok ikke B&W. Har klipsch rc-35, og 4 synergy f-1 så det blir nok den største dipolen i synergy-serien vil jeg tro i såfall. det er bare det at jeg ville hatt f2 som front i stedenfor og brukt f1 som sidehøytt., men hvis dipoler vil gi best kinolyd så må jeg jo vurdere det også...

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dipol og direkte stråling?

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thode

de to på toppen er dipoler: F-3 Home Theater

gulvstående er direkte stråling fordi de har én retning de sender lyden.
    dipolene har som du ser 2 stk diskant som står i hver sin retning. Da skal lyden visstnok spres bedre og gi bedre surroundlyd.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thode

Her er B&W`s løsning "Rundstråler (dipole) eller direktestrålende (monopole)

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, skjønner. Trodde det hadde noe med hvordan man koblet til høyttalerene jegops:

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har byttet til dipol surr.høt. Klipsch rs-52
    Har hatt stereo høytalere i surr kanalene før. Men dipol er og trøkke inn i en annen værden både til film og musikk

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm. da ser det stygt ut til at jeg må få meg et par dipoler.... blir ikke helt billig dette her nei...

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bipolare og dipole høyttalere har vesentlige forskjeller! Det finnes en del tråder om det på AVforum - men bipolare høyttalere (Focal Profile SR 908 og Focal Chorus SR 800v, Gale 3060B,) er mye lettere å plassere. De spiller i fase, og er derfor ikke like avhengige av hvor de henges.

"Dipol er f.eks. elektrostat: Ett element sender lyd i begge retninger, men lyden som blir sendt bakover har motsatt fase av lyden som blir sendt fremover - en bølge-topp på fremsiden er samtidig en bølgebunn på baksiden.
    Bipolar er typisk to elementer, koblet slik at lyden sendes i samme fase begge veier."
    Bipolare høyttalere har jeg kjempeerfaring med. Det er absolutt et utrolig praktisk teknisk aspekt ved lyd i bakkanaler man absolutt burde teste ut. Lyden blir spredt mye bedre enn ved direktestrålende høyttalere, og problemet med å få en diskant midt i øret forsvinner. Det er den morsomste featuren i kinoen min uten tvil.

EDIT: Jeg kan også legge til at de fungerer vel så bra på musikk som på spill, men de skinner aller mest på film, hvor eventuelle effekter som skjer i et "generelt" område bak deg, si bakgrunnsmusikk eller mange personer over et spredt område kjøres bak, så er det utrolog hvordan lydeffektene blir spredt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •