Tips til kjøp av fronthøytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Tips til kjøp av fronthøytalere?

Trenger noen råd til kjøp av høytalere i 10k klassen.

Jeg hører nesten utelukkende på rock, men ser en del film.

Høytalerne skal brukes i et surround oppsett, men har med tid og stunder
    tenkt å gå over til ren stereo. ( Pris, plass ... )

Har ingen preferanser pr. dags dato, så noen gode tips hadde blitt satt
    pris på. :-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PSB T65 Komplett.no
    B&W DM603 S3 evt DM604 S3 www.hifiklubben.no
    QLN Artec 12 Hi-fi Center Kjeden

Dette er noen jeg ville vurdert om jeg var deg iallefall. Kommer litt an på hvilken forsterker du skal bruke det på også, 604 er tunge å få skikkelig i gang så de trenger mye effekt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W CM7 klasser ut 604. Ta en titt på dem hos HFK

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse å velge i:
    Klipsch RF-82.
    JFS SOUND SYSTEMS

JBL Studio L880
    JBL Studio L880 - Hi-fi Center Kjeden
    JBL E-100
    JBL NORTHRIDGE E-100 - Hi-fi Center Kjeden

Dali Concept 8
    DALI Concept 8 Høyttalere

Cerwin Vega Cls 12 / Ve-12 (holde i massevis med 12")
    CERWIN-VEGA CLS-12 Høyttalere

Infinity Beta 50 (kjempehøyttaler!!)
    AV Hifi
    Patos Basic B-510 og B-410 (Fantastisk Norsk høyttaler produsent).
    AV Hifi

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    B&W CM7 klasser ut 604. Ta en titt på dem hos HFK
    Når vi ser hvilken musikk han hører på så er han vel ute etter bra med trøkk også så da er vel 604 et bedre alternativ:twisted:

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke forsterker har du ?

Match mellom forsterker og høytaler er viktig. BW og Infinity tror jeg nok begge kan gjøre en god jobb, men disse krever litt av forsterkeren.

Patos og Dali concept syntes jeg er ganske lik i signaturen (seff min personlige mening) og er begge gode all-around høytalere.

Av det jeg har hørt av Klipsch er dette en meget artig høytaler som egner seg godt til rock. Etter min mening har disse godt av en forsterker som ikke er for skarp i lydbildet pga horndiskanten.

Så du ser finnes det mange muligheter. Anbefaler deg å lytte til det du kan

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men kvalitet på lyden betyr jo og mye, og der er CM7 mye bedre enn 604. I tillegg så krever vel 604 sitt for å synge av full hals?

Og viktigst av alt:

Hvor stort rom snakker vi?
    Hva har du av elektronikk fra før av?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Nå skal det sies at kjøp av nye høytalere er et steg i en oppgraderings prosess. Har idag en surround reciever fra Marrantz samt monitor 3 høytalere fra Paradigm.

Noen som har mening om det lønner seg å begynne å oppgradere i den enden? Dvs med høytalerne, eller ville det lønne seg å kjøpe en ny forsterker først!?

Når det gjelder høytalere så har jeg hørt at Dali spiller bra ifht Rock:twisted: Noen som har erfaring?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som lønner seg kommer vel litt an på hvor du skal... Hva heter forsterkeren du har? Og hvor ser du for deg du vil utstyrsmessig. Er kino til 250 000 det endelige målet eller...?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor jeg jeg skal er vel ikke helt sikkert, veien blir til mens jeg går. Har ikke et tak hva det skal koste, men har vel sett for meg noe i 50k klassen til slutt. Har en Marrantz sr-5200 ca 5 år pr dags dato, vet ikke helt om denne har nok power for å kunne dra et par høytalere i 10k klassen bra nok. Rommet som dette skal stå i er ca 30kv...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du skal over på ren stereo vil det jo ikke være aktuelt å oppgradere til ny surroundreciever, da resultatet blir mye bedre med stereo til samme eller lavere pris. Så hvis du bytter ut denne først, trenger du 2 stk av dine Paradigm. Spørsmålet er da om du klarer deg med dette inntil det er tid for nye ht. Tidsaspektet kan da være avgjørende.
    Alternativet er som du sier å kjøpe nye ht, og putte dem inn i surroundanlegget. En dårlig løsning synes jeg, da du sannsynligvis ikke får full glede av dem pga forsterkeren og kanskje passer de heller ikke sammen med Paradigm.

Med utgangspunkt i at du har 10k foreslår jeg følgende:
    1. Kjøp en god, men rimeligere stereoforsterker.
    2. Hvis du ikke har cd-spiller, kjøper du det også (Ikke basèr deg på bruk av dvd-spiller til musikk med mindre den er svært god..).
    3. Bruk resterende sammen med salgssummen for Marantz/Paradigm til et par ht, gjerne brukt. Mye bra på bruktmarkedet for tiden.

eks

Audiofoni AS

Jeg ville kjøpt en Xindak XA-6950 + evt en Muse Delux 1.0 = 6400kr = KUPP!
    Resterende slås sammen med salgssummen for anlegget du har nå. Da er en vel oppe i +/- 10k igjen. For den summen finner man mye bra ht, særlig brukt.

Hva du enn måtte velge, lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kansje disse kan være et alternativ:
    Pm Audio

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rock og Film sier du? og marantz reciever? For ikke så lenge sida lagde jeg en tråd om hva som er den beste recieveren i klassen 10 - 15 lapper, nok om det, men der ble jeg anbefalt å sjekke ut marantz til mine kjære rf7 (bruker oberon 6,1 som effekt), som sagt så gjort, og jeg må innrømme at jeg likte lydbildet som ble tegnet opp. Også HK funker fint på klipsch.

Min anbefalling går utelukket på klipsch i denne prisklassen. Du finner mange andre høytalere med bra lyd, men styr nå unna cerwin vega (greit med svære basser for noen få lapper, men fy farao for en møkkalyd da mann). Jeg er som deg, jeg var også ute ett HT til rock og film, og klipsch trakk det lengste strået. Stikkordet er D Y N A M I K K! ;o) Men du bør jo ta en lytterunde, det er jo dine ører som teller.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Siden du skal over på ren stereo vil det jo ikke være aktuelt å oppgradere til ny surroundreciever, da resultatet blir mye bedre med stereo til samme eller lavere pris. Så hvis du bytter ut denne først, trenger du 2 stk av dine Paradigm. Spørsmålet er da om du klarer deg med dette inntil det er tid for nye ht. Tidsaspektet kan da være avgjørende.
    Alternativet er som du sier å kjøpe nye ht, og putte dem inn i surroundanlegget. En dårlig løsning synes jeg, da du sannsynligvis ikke får full glede av dem pga forsterkeren og kanskje passer de heller ikke sammen med Paradigm.

Med utgangspunkt i at du har 10k foreslår jeg følgende:
    1. Kjøp en god, men rimeligere stereoforsterker.
    2. Hvis du ikke har cd-spiller, kjøper du det også (Ikke basèr deg på bruk av dvd-spiller til musikk med mindre den er svært god..).
    3. Bruk resterende sammen med salgssummen for Marantz/Paradigm til et par ht, gjerne brukt. Mye bra på bruktmarkedet for tiden.

eks

Audiofoni AS

Jeg ville kjøpt en Xindak XA-6950 + evt en Muse Delux 1.0 = 6400kr = KUPP!
    Resterende slås sammen med salgssummen for anlegget du har nå. Da er en vel oppe i +/- 10k igjen. For den summen finner man mye bra ht, særlig brukt.

Hva du enn måtte velge, lykke til.
    Dette synes jeg var både fornuftig og konstktivt. Spesielt med kjøp av dedikert CD spiller.
    Hvorvidt Xindak er tingen for deg må du avgjøre selv, men de prisene som er i linken er jo bra da...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler å høre på PSB T55 eller T65, jeg angrer enda på at jeg solgte mine
    T65. Kommer til å kjøpe de i sort igjen om ikke så lenge. Skikkelig dynamikk
    og behangelige å høre på lenge, selv på høyt volum.

Newcomer naboklikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg anbefaler qln artec 12.di kan spille høyt med masse bass,og spiller samtidig rimelig fint:-D

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xerez
    Har en Marrantz sr-5200 ca 5 år pr dags dato, vet ikke helt om denne har nok power for å kunne dra et par høytalere i 10k klassen bra nok. Rommet som dette skal stå i er ca 30kv...
    Hadde MarantzSR-6200 tidligere og vil ikkje anbefale den til B&W 604s aleine, men den funket fint når eg brukte den sammen med to Embla Tinea blokker. Syntes eg hadde finere lyd med den som forforsterker enn eg har nå med Denon 2807, men så var d det med film og alle mulighetene som gjorde at eg kjøpte Denonen da...

Eller så er det mangen HT i 10k klassen den ville fint klart å drive

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •