senter.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: senter.

Newcomer RaZeR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

senter.

lurte på om det er gunsdig og ha en senter over tv og en under tv. er det noen her inne som har testet dette.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enkelte som har montert senterhøyttaler over/under lerret med vellykket resultat (i følge dem selv). En TV er langt mindre enn et lerret og jeg ser personlig ikke poenget med å benytte to sentere innefor et slikt lite område. Annet enn økt lydtrykk. Er det problemet? Lite lydtrykk?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er vel litt av problemet. har to mirage sentere og jeg har lyst til og bruke begge to i front,lurte da også om det blir mye bedre lyd.har jo en 42" plasma så litt mellomrom blir det vel.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RaZeR
    ja det er vel litt av problemet. har to mirage sentere og jeg har lyst til og bruke begge to i front,lurte da også om det blir mye bedre lyd.har jo en 42" plasma så litt mellomrom blir det vel.
    har da osså den ikea benken som du har på bildene dine på av torget så tv,n er ikke høyt plasert på veggen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en effektforsterker for det formålet, eller planleger du å parallell-/seriekoble senterhøyttalerne?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte og seriekoble ja.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg ikke benyttet 2 sentere. Men det er jo bare min lille mening. Mulig det hadde vært bedre med en dedikert effektforsterker.

Prøv deg frem selv. Det er jo lærdom i det.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg ikke benyttet 2 sentere. Men det er jo bare min lille mening. Mulig det hadde vært bedre med en dedikert effektforsterker.

Prøv deg frem selv. Det er jo lærdom i det.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker så mye

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RaZeR
    tenkte og seriekoble ja.
    Hvilken monstrumreciever akter å drive dette med om jeg tør spørre? Fett med dobbel senterhøyttaler, men med mindre du har en veldig kraftig reciever og/eller separat effektforsterker allerede tilkoblet frontene, er ikke dobbel senterhøyttaler noe å anbefale sånn helt uten videre. Festlig med dobling av membranareal, men man skal ha forsterker til å drive det også.

Jeg sier ikke det er fullstendig håpløst, men her er separat effektforsterker til sentern definitivt veien å gå. Først da får du løftet du jakter etter.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har lite trykk i center, så kan det jo være at denne ikke er helt i samsvar med resten av oppsettet. Tenker da på justeringer i db. Har du sjekket dette med en db-måler?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så enkelt.
    Problemet med senterhøyttalere er den fysiske størrelsen som i nesten alle tilfeller ikke er i nærheten av frontene. Dermed er det ikke bare å skru opp volumet på senteren. Den ultimate løsning er selvfølgelig tre identiske høyttalere foran, neste trinn blir løsningen jeg har i hjemmekinoen min.
    (Skulle ha oppdatert sidene for leeenge siden, will do tomorrow, I promise)
    To små sentere vil selvfølgelig hjelpe på, men bare om man har forsterkermusklene å backe det opp med.

Og bare for å svare på trådstarters opprinnelige spørsmål, bør du måle opp avtand fra hodets posisjon i sweetspot og plassere senterhøyttalerne i samme avstand fra dette punktet. Med ulik avstand vil lyden "komme i to omganger" om du vil, men med lik avstand vil det låte langt fastere og mer dynamisk. Har tross alt liten hensikt å jakte på mer dynamikk fra senterkanalen om man skal søle det hele bort på feilplassering av høyttalerne

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker så mye for det senterne blir stående i samme possisjon like langt ut fra veggen begge to! å jeg har jo tvn ganske langt nede på veggen så når jeg sitter i min soffa så har jeg mitt hode litt over mitten på skjermen. jeg kjører nå pioneer VSX-D1011 som er på 7x100w med mirage M7-si som front og jeg har to mirage MC-3 sentere bruker bare den ene nå da! å mirage 590i bak. jeg mener da at pioneeren skal greie og drive alt dette uten store probemer.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den klarer sikkert å drive det, men jeg kan ikke få understreket nok hvor mye bedre det vil låte med en egen effektforsterker til senterkanalen! Og din 7x100 watt skal du ta med en solid klype salt...
    Se bakpå forsterkeren din hvor det vil stå oppført maksimalt strømforbruk. Dette tallet deler du på 2, og dette svaret deler du igjen med 7. Da får du et mer realistisk bilde av hva forsterkeren din leverer per kanal. Og er svaret du ender opp med 100 skal jeg spise projektoren min!

EDIT: Det var forøvrig ikke senterhøyttalernes avstand fra veggen jeg snakket om, men avstand fra lytteposisjon.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ca 2m