Finnes der gulvhøytalere som går like dypt ? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 146
    Active Petter Smart sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    "Bare" til 35Hz. Plenty til musikk.
    Hehe, Vet det er mer enn plenty med bass for meg iallefall. Bare mente at de spiller dypt selv med bare 35

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Three Six Mafia ;-)

Og ja, den er det fet bass i
    Ja sant det Three

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janok
    AUDIO PHYSIC
    Modell: Kronos

Prinsipp: 3 1/2-veis, semi-aktiv, trykk-kammer
    Frekvensområde: 7 Hz - 40 kHz (-3dB)
    Virkningsgrad: 91 dB / 1W (1m)
    Nominell impedanse: 4 ohm
    Mål i mm: (BxHxD) 360 x 1300 x 600
    Vekt: 120 kg/stk
    Dette er det dypeste oppgivelsen jeg har sett på en høyttaler!!
    Ja det må vere litt av en høytaler, ser nesten ut som om det er to peerless XXLS element i siden og Seas mellomtone

Noen som vet hva de koster ?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Tripple Six Mafia - Late night tip (Denne går DYYYP, men vet ikke hvor dypt)
    Noen som kan finne ut hvor dypt denne låta går?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isen skrev på et annet forum, at de største konsertflyglene går ned til 16.9Hz.

Den laveste tonen på et "normalt" flygel er 27Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for "skittkastinga". Tar meg ikke så veldig nær av det. Det har desverre lett for å bli slik når man (jeg) står på sine meninger inntil det motsatte er bevist. Jeg støtter meg mye til uttalelser som har kommet, og kommer fra den professionelle bransje, og det er faktisk der lyden på platene vi har kommer fra.

Jeg betegner meg ikke på noen måte som expert. Jeg baserer mine meninger på erfaringer gjort i over 35 år med lyd som hobby. Over tid opperbeider man seg det som kalles lytteerfaring, og jeg vil hevde at det er viktigere enn å lese seg til hva som er god lyd. Tekniske spesifikasjoner er en ting, men det er nå engang slik at det er det vi hører som er det viktigste.

I løpet av den tiden har jeg hørt mye forskjellig utstyr, hørt mange uttalelser, både riktige, gale og noen "helt på jordet".

Det er tydligvis noen her på forumet som føler seg støtt av noe jeg skriver, og det har i alle fall ikke vært meningen. Det jeg har forsøkt å gjøre oppmersom på er hva som er/ikke er viktig for en god lytteopplevelse ... basert på hva man gjør og ikke gjør i den professionelle verden. Spør folket der om hva de bruker av utstyr (sjekk de forskjellige studioers web sider), så er det vel noen som vil få seg en a-ha opplevelse.
    Jeg føler meg ikke støtt av det du sier, men syns dine uttalser om folks kunskaper blir for dumt, da du ikke engang vet hva dem driver med, eller har drevet med.

Jeg kritiserer verken din inntresse eller kunskaper.
    Men det ser bare ut som du kun ser dine egne, og uttaler jeg har gjort feil, bare for da har du nevnt det.

Og når en da har drivet med design og utvikling av høyttalere samt produksjon (liten skala sammenlignet med seas og B&W)

hvor salget har vært bra, og mange fornøyde kunder, som ringer fortsatt. så syns jeg det blir teit, nå andre flinke folk ikke trur på andres ord.

Da driter jeg egentlig i det, skulle bare fortelle deg det.

Jeg har lagt opp, og solgt mine konstruksjoner, så da kan jeg vel egentlig i F. i å diskutere temaet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du skriver at du har sett at det skjedde noe under 20Hz, uten å ha hørt noe tviler jeg ikke på. Det har jeg også. Men, om elementer skulle greie å gi samme output ved så lave frekvenser som det gjør ved 50Hz, ville det nok ligge på gulvet. Her kommer de fysiske lover inn i bildet. Det er dette som er og har vært mitt poeng hele tiden.
    Er ikke helt med på hvad du siger her, samme output ved 20 som ved 50 hz, hvorfor skal det være noe problem ?
    Her er en måling av mine IMF transmisjonlinjer, RSPM MK IV fra 1979 , den er tatt opp på to forskjellige steder i rommet, nemlig hvor man sitter og hører på stereo, og hvor man sitter når man ser film, der er ca. 1/2 meter imellom de to steder. Måleplaten gik bare til 20 hz, derfor ikke noen målinger under dette, høyttaleren er spesifisert til 16 hz minus 3 db ellers.
    Den viser mye høyere output ved 20 hz enn ved 50 hz. I "film" mode begynner høyttaleren først å dappe av ved 22 hz !! Men, dette er nå mitt sidste svar i denne tråden.
    Det kan dog være et problem med så dyb bass, forsterkeren må ha ressurser til å klare dette også...

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Ja det må vere litt av en høytaler, ser nesten ut som om det er to peerless XXLS element i siden og Seas mellomtone

Noen som vet hva de koster ?
    "Four-way, floorstanding loudspeaker with powered woofer module. Drive-units: 1" ring-radiator tweeter; 6.5" ceramic-coated aluminum-cone midrange driver; two 6" side-firing, ceramic-coated, aluminum-cone lower-midrange drivers; four 10" long-throw plastic-cone woofers."

65000 dollars i USA. Altså en drøy halvmillion i Norge.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier farvell i denne tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiser i stuen

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er ikke helt med på hvad du siger her, samme output ved 20 som ved 50 hz, hvorfor skal det være noe problem ?
    Her er en måling av mine IMF transmisjonlinjer, RSPM MK IV fra 1979 , den er tatt opp på to forskjellige steder i rommet, nemlig hvor man sitter og hører på stereo, og hvor man sitter når man ser film, der er ca. 1/2 meter imellom de to steder. Måleplaten gik bare til 20 hz, derfor ikke noen målinger under dette, høyttaleren er spesifisert til 16 hz minus 3 db ellers.
    Den viser mye høyere output ved 20 hz enn ved 50 hz. I "film" mode begynner høyttaleren først å dappe av ved 22 hz !! Men, dette er nå mitt sidste svar i denne tråden.
    Det kan dog være et problem med så dyb bass, forsterkeren må ha ressurser til å klare dette også...
    er det så vanskelig å skønne da ?? man vet at ved for eks 1000hz trenger en 10 tommer ikke bevege seg synlig for å oppnå 110 db, den må bevege seg noe for å oppnå 110 db ved 100 hz, ved 40 hz må den bevege seg ganske mye for å oppnå de samme 110 db. ved 20 hz,så spørs det om den er utenfor sitt vandrings område. og ved 10 hz..... tjahh, det blir nok kun ett teoretisk membranutslag. det finnes en formel for dette, det er det sikkert noen her på forumet som har. jeg lette etter den, men den er nok borte i det blå for mange år siden.
    å ja.. angående de meget gode gamle IMF. selve enheten i disse kassene kan levere de oppgitte dype toner. om du prøver å spille høyt (les ca 100 db )
    vil du oppleve en enhet på vei ut av kabinettet. pluss at de da vil gi så høy forvregning av det opprinnelige signalet, at det i praksis vil vere bort i mot uhørbart. har hatt ganske mange versoner av denne høytaler i min besittelse, så dette er ikke antagelser fra min side. men missforstå meg rett, jeg har inderlig dyp respekt for kostrusjonen, serlig i forhold til alder.
    mvh

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo logisk. Tror vi har tatt feil av hverandre her, vi snakker om to forskjellige ting, noen svarer med henblik på trådstarter ( jeg bl.a.), andre svarer han der ville ha 120 db ved 20 hz tror jeg. Jeg har ikke nevnt noe om hverken 110 eller 120 db på de seneste sider her, sagde blott at 120 db ved 20 hz ikke var realistisk, men jeg havde da ikke noe problem med å spille høyt nok til mitt behov med 350 watt. Så ja, jeg er enig med jblfan også, men har sikkert misforstått han i all denne db drag prat, beklager dette da...

Newcomer jan arild sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vet også at 120 dB ved 20 Hz er drøyt.
    Men det hadde ikke vært helt feil heller da.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved en halvering i frekvens må elementene bevege seg 4 ganger så langt for å gjengi samme lydtrykk.

Teoretisk for Gaia er 111dB fritt felt ved 10Hz. Teoretisk for 20Hz er dermed 12dB høyere. Med romforsterkning snakker vi omkring 130dB ved 20Hz. Om man vil kan man med andre ord teoretisk klemme ut nærmere 140dB ved 40Hz.

Slaglengde er ekvivalent med membranareal. For eksempel vil 4 stk basser med omkring 800kvcm og 2cm x-max levere omkring 110dB fritt felt ved 10Hz. Tar man en høyttaler med 1 x 8" og 0,5cm x-max flytter man teoretisk ca 1/64 av luftmengden. Det tilsvarer 1/4 av luftmengden i areal, i antall elementer og i slaglengde, altså vil kapasiteten flyttes en oktav opp 3 ganger. Man får faktisk teoretisk 110dB ved 80Hz fritt felt. Eksempler på ulike konfigurasjoner:

Seas L18RLY: 2x 6,5" med 4mm x-max: 0,38 liter luft/par
    Seas L22RN4X-P: 2x 8" med 7mm x-max: 1,25 liter luft/par
    Visaton TIW 200 XS: 2x8" med 11mm x-max: 1,85 liter luft/par
    Cerwin Vega 215: 2x15" med ca 6mm x-max: 3,75 liter luft/par
    Peerless XXLS: 4x10" med 12,5mm x-max: 6,6 liter luft/par
    Aura NS 15 (Gaia): 4x15" med 25mm x-max: 30,6 liter luft/par

Det er med andre ord ikke noe problem å få til 120dB ved 20Hz, men det krever at man må flytte en del luft og man må ha ganske gunstig plassering i rommet. For et lukket system vil jeg tro man behøver å flytte omkring 7-10 liter luft, avhengig av hvor mye man får tilbake fra rommet. Med bassrefleks kan man vinne ca 6dB, men systemet vil ikke være stabilt under avstemningsfrekvensen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Husk at det er mange her som tenker mye vi ikke nødvendig vis skriver. Sånn som for eksempel at et forsøk på å henge ut deg basert på at du har tro på det du selv gjør neppe har rot i hans viten om kvaliteten på ditt arbeide.

Om du biter det i deg og ikke forsvarer deg mot slike ting så vinner du i lengden. Hans troverdighet blir ikke på noen måte styrket av hans uttalelser. På samme måte blir ikke din svekket. Ofte slår det stikk motsatt vei for begge parter...

MVH
    En som har tråkka i baret mange ganger og fortsetter med det gang på gang
    AMEN!:-D
    Etter å ha lest hele denne tråden, var det utrolig deillig og lese dette innlegget. Hva som kommer etter dette er jeg usikker på. Tror helst ikke jeg vil lese det en gang...
    Er bare så vidt jeg tør, men vil alikevel nevne Quadral, igjen. Har selv Aurum Vulkan som fronter. De skal spille ned til 20Hz. Og om det ikke er nok, så har de en store bror som spiller ned til 16Hz. Og for alle dere som mener at en høyttaler som spiller dypt, ikke kan spille høyt, så spiller faktsik mine Quadraler opp til 60 000hz.
    Hva det skal være godt for er en annen sak...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HMM tråden min her tok en uventet vending:-D Eneste jeg lurte på var om det overhode var mulig å få et par gulvhøytaler som går rimelig dypt eller er det slik at en sub egentlig er et "must" men har funnet ut etter å ha lest innlegga her, er at "musikk engasjerer og provoserer" gjerne godt at vi ikke sitter i samme rom å diskuterer dette hmm, :-D

Ha en fortsatt god helg alle

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Går denon pma 925 bra til Cerwin Vega dc-12??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiofrustrert
    HMM tråden min her tok en uventet vending:-D Eneste jeg lurte på var om det overhode var mulig å få et par gulvhøytaler som går rimelig dypt eller er det slik at en sub egentlig er et "must" men har funnet ut etter å ha lest innlegga her, er at "musikk engasjerer og provoserer" gjerne godt at vi ikke sitter i samme rom å diskuterer dette hmm, :-D

Ha en fortsatt god helg alle

Hehe. jeg beklager vertfall mine utspill, som ikke er av tema.

Men jeg er overbevist om vi satt i samme rom, så hadde enigheten vært større, og alt hadde faktisk foregodt med en snillere tone.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toffy
    Hehe. jeg beklager vertfall mine utspill, som ikke er av tema.

Men jeg er overbevist om vi satt i samme rom, så hadde enigheten vært større, og alt hadde faktisk foregodt med en snillere tone.
    Er enig her, det er trist at mld her ikke har tonefall så kunne gjerne endel missforståelser vært ungått:-D men er gøy at Av engasjerer og provoserer da

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiofrustrert
    HMM tråden min her tok en uventet vending:-D Eneste jeg lurte på var om det overhode var mulig å få et par gulvhøytaler som går rimelig dypt eller er det slik at en sub egentlig er et "must"
    Enig med det her. Det var med stor iver jeg også begynte å lese denne tråden. Er nemlig selv veldig interessert i å finne en "nesten fullrange"" stue vennlig høyttaler, slik at jeg slipper subben. Håper kansje vi kan finne tilbake til tråd opprinnelsen :???:

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •