Finnes der gulvhøytalere som går like dypt ? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 146
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    skulle likt å vist hvor mye spillerom de frekvensene har på cdplata.
    10-20 kontinuerlige sekund av 70min? heh
    og frekvenser som utgår helt fra stemmebånd og alle normale instrumenter. viktig frekvens!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Hei. Vil gjerne vite hvilke instrument de har på platene sine som frembringer så dype toner. Har ikke disse plater selv da det ikke er den musikk jeg pleier å lytte til, men det kunne være interessant for test.
    Aner ikke. Datamaskin antageligvis. Björks låt Hyperballad (albumet Post) er vel nede i 25 Hz tror jeg med en rimelig syntetisk tone som klatrer opp og ned gjennom hele sangen. Spor 10 på mix-albumet Telegram has en lyd som er ekstremt lavfrekvent som kommer av og til. Under 20 Hz anslår jeg. Telegram er et litt sært album da.

Ellers har den B&W reklameDVDen som har blitt omtalt en del på forumet her et live-spor med Sara K som spiller gitar sammen med en fyr som spiller bassgitar eller noe sånt. Jeg har ikke særlig peiling på instrumenter. Der er det bakgrunnslyder som er alvorlig dype. Ikke spør meg om vitenskapen bak hvordan lydene produseres men det er et fundament i musikken som både kjenne og høres. Subwooferen min er kalibrert.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommentare egentlig ikke nødvendig. 2-5-6Hz. Uansett er det nesten ingen høyttaler som gjengir under 30Hz ... med samme power som 50Hz. ... Nå gidder jeg ikke mer med dette, så kan man tro så mye man vil at deres høyttalere kan slik og slik. Ta de (høyttalerne) med til meg så skal dere høre hva som er virkeligheten.
    Nå nermer jo Gaia seg en realitet. Da kan du jo ta deg en tur selv og høre.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Kan nevne noen eksempler fra min liste om dybeste toner på noen cd :
    The Big Picture, Telarc cd 80437, Space Shuttle Launch. ( 0.30 to end) 2 hz
    Flim & The BBs, DMP cd 454 ( sangen Big Notes 5:14-5:15) Shockwaves from cannon shots and door slam 5 hz
    når 30 hz vil det være ok til musikk, 25 hz til film, men vi liker å sette grensene litt lavere idag...
    Er det noe særlig med cdspillere som faktisk har frekvensrespons under 10hz da? Eller har de kanskje ikke filtere i bånn på samme måte som de har filtere på toppen?

Bare lurer altså.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si hva dere vil, men 32" subben jeg hadde, bevegde seg til tider på HZ som man ikke kan høre og det var "vanlig" musikk for dagens ungdom, altså rock,rap,trance, etc.

Forøvirg kanskje ikke så mye "ekte" instrumenter, men whatevers your bag of tea.

Det er jo ikke ekte å høre en ekte gitar via en sub uansett, da kan man jo heller høre den på ekte, lære seg å spille gitar?? hva skal man da med sub?!?!?!

Bare for å poengtere avsporingen deres.

Ellers, Aucoustic Research hadde et sammarbeidsprosjekt med Sunfire, der de hadde 12" sidemontert sunfire sub og en aktiv forsterker på 1kw peak.

Ville tro den går dypt nok og slår hardtnok, har lest om folk på nett som sier de kjører sub på minimum, pga. den er så kraftig.

Søk på google for feks: ar3 sunfire technology

ps. det fins også en eldgammel ar3, det er ikke samme greiene!

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men for å gi svar på det trådstarter spør om: finnes det gulvhøytaler som spiller like dypt som en subwoofer.

den jeg skal nevne spiller ned til 20 Hz +-3db (om jeg ikke tar helt feil).

Men jeg legger igjen et bilde som jeg er ganske sikker på at mange har enten hørt om merket eller hørt selve høytaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier bare en ting til deg og andre som bygger. Skjøner ikke at dere ikke er sjefskonstuktører i et stort firma som f.eks. JBL. MEN ... det skal jo noe til å gjøre det samme som G.T. Les litt. Finnes mye på nettet om dette som burde gjøre dere ydmyke.

jeg fungerte meget godt som egen høyttaler "fabrikk" i Trøgstad, i samsvar med Seas i 5år.

Men du har jo overhode ingen peiling, på hvorfor folk bygger selv.
    Eller hva som er fordelene ved å bygge selv.
    så jeg forstår ikke en gang hvorfor du bryr deg.

Noen her har kanskje kjøpt seg no name høyttalera som Elkjøp solgte for 4 årsiden. dem satte dem sammen med den gamle Elektrokompani intrigert forsterkeren som dem fikk ett lager av.

Disse høyttalera kjøpe Elkjøp for 600,- og solgte dem vidre for 990,- pr par.

jeg lagde modellen til dem.

Men det er det vel ingen her som trur noe på. For her er det bare "experter" og ingen andre kan noe.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Ellers, Aucoustic Research hadde et sammarbeidsprosjekt med Sunfire, der de hadde 12" sidemontert sunfire sub og en aktiv forsterker på 1kw peak.

Ville tro den går dypt nok og slår hardtnok, har lest om folk på nett som sier de kjører sub på minimum, pga. den er så kraftig.

Søk på google for feks: ar3 sunfire technology

ps. det fins også en eldgammel ar3, det er ikke samme greiene!
    Den AR 3 har vel en frekvensrespons ned til 25Hz hvis jeg ikke husker feil, AR1 derimot har oppgitt frekvensrespons ned til 18 Hz +/- 3 db, det med 15'' element og innebygd forsterker på 500W 8 Ohm / 2 Kw dynamisk.. Ellers har plassering en god del å si, mine AR1 ser ut til å trives best med mye luft rundt seg, ved nåværende plassering står de ca 1,8 meter ut fra bakvegg og med volum/pot på ref = 0, det er mulig å tune opp / ned 6 db..

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toffy
    For her er det bare "experter" og ingen andre kan noe.
    Det fins mange dyktige her inne, og mange som er mer ydmyke enn jblfan, ino.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Det fins mange dyktige her inne, og mange som er mer ydmyke enn jblfan, ino.
    Ja. jeg vet.
    Men har aldri likt å gi dirrekte henntydninger, derfor skreiv jeg her inne, selv om jeg mente kun han.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Den AR 3 har vel en frekvensrespons ned til 25Hz hvis jeg ikke husker feil, AR1 derimot har oppgitt frekvensrespons ned til 18 Hz +/- 3 db, det med 15'' element og innebygd forsterker på 500W 8 Ohm / 2 Kw dynamisk.. Ellers har plassering en god del å si, mine AR1 ser ut til å trives best med mye luft rundt seg, ved nåværende plassering står de ca 1,8 meter ut fra bakvegg og med volum/pot på ref = 0, det er mulig å tune opp / ned 6 db..
    Ja, jeg ville våget å sagt at de da går like dypt som en subwoofer?

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ville våget å sagt at de da går like dypt som en subwoofer?
    Ja, i teorien er det ihvertfall fullt mulig, er ikke selv i besittelse av måleutstyr som kan bekrefte eller avkrefte hvor dypt mine egne høyttalere spiller.
    Det vil i alle fall være veldig individuelt for hvert rom og plassering av høyttaler.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. jeg vet.
    Men har aldri likt å gi dirrekte henntydninger, derfor skreiv jeg her inne, selv om jeg mente kun han.
    Husk at det er mange her som tenker mye vi ikke nødvendig vis skriver. Sånn som for eksempel at et forsøk på å henge ut deg basert på at du har tro på det du selv gjør neppe har rot i hans viten om kvaliteten på ditt arbeide.

Om du biter det i deg og ikke forsvarer deg mot slike ting så vinner du i lengden. Hans troverdighet blir ikke på noen måte styrket av hans uttalelser. På samme måte blir ikke din svekket. Ofte slår det stikk motsatt vei for begge parter...

MVH
    En som har tråkka i baret mange ganger og fortsetter med det gang på gang

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg skal le eller gråte over denne tråden.

Det første man burde tenke på er jo hvilke frekvenser forskjellige instrumenter har. Det instrument som går dypest i vanlig bruk er et flygel (piano), og den tonen er 42Hz. Det finnes susafon og kirkeorgel som går dypere, men hvor mange (skikkelige) inspillinger finner man med disse? og hvor mange av dere lytter til dem?

På en vanlig pop/rock plate/konsert er det normalt ikke en tone under 30Hz. Stopper som regel på 50Hz.

Jeg kan forstå den akademiske interesse av å ha mulighet til å gjenngi dypere toner, men det er som regel rommet anlegget er plassert i som setter begrensninger. En annen ting er at de fleste høyttalere vil ha er adskillig høyere output på 40-50Hz enn på 20Hz (eller dypere), slik at disse dype toner ofte vil bli uhørbare på grunn av dette.

For å sitere den professjonelle bransje så er et frekvensområde så rett som mulig fra 30Hz til omkring 18000Hz det som er av betydning. Etterhvert som man blir eldre hører man neppe over 15000Hz. Hva som er over blir da også akademisk, og som sagt før det er ikke mange instrumenter som har noe under 42Hz.

Med hi-fi hilsen

Hip Hop går ofte ned til 30hz og nedover. Og all musikk laget på data kan gå -20hz

Tripple Six Mafia - Late night tip (Denne går DYYYP, men vet ikke hvor dypt)

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. jeg vet.
    Takk for "skittkastinga". Tar meg ikke så veldig nær av det. Det har desverre lett for å bli slik når man (jeg) står på sine meninger inntil det motsatte er bevist. Jeg støtter meg mye til uttalelser som har kommet, og kommer fra den professionelle bransje, og det er faktisk der lyden på platene vi har kommer fra.

Jeg betegner meg ikke på noen måte som expert. Jeg baserer mine meninger på erfaringer gjort i over 35 år med lyd som hobby. Over tid opperbeider man seg det som kalles lytteerfaring, og jeg vil hevde at det er viktigere enn å lese seg til hva som er god lyd. Tekniske spesifikasjoner er en ting, men det er nå engang slik at det er det vi hører som er det viktigste.

I løpet av den tiden har jeg hørt mye forskjellig utstyr, hørt mange uttalelser, både riktige, gale og noen "helt på jordet".

Det er tydligvis noen her på forumet som føler seg støtt av noe jeg skriver, og det har i alle fall ikke vært meningen. Det jeg har forsøkt å gjøre oppmersom på er hva som er/ikke er viktig for en god lytteopplevelse ... basert på hva man gjør og ikke gjør i den professionelle verden. Spør folket der om hva de bruker av utstyr (sjekk de forskjellige studioers web sider), så er det vel noen som vil få seg en a-ha opplevelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for "skittkastinga". Tar meg ikke så veldig nær av det. Det har desverre lett for å bli slik når man (jeg) står på sine meninger inntil det motsatte er bevist. Jeg støtter meg mye til uttalelser som har kommet, og kommer fra den professionelle bransje, og det er faktisk der lyden på platene vi har kommer fra.

Jeg betegner meg ikke på noen måte som expert. Jeg baserer mine meninger på erfaringer gjort i over 35 år med lyd som hobby. Over tid opperbeider man seg det som kalles lytteerfaring, og jeg vil hevde at det er viktigere enn å lese seg til hva som er god lyd. Tekniske spesifikasjoner er en ting, men det er nå engang slik at det er det vi hører som er det viktigste.

I løpet av den tiden har jeg hørt mye forskjellig utstyr, hørt mange uttalelser, både riktige, gale og noen "helt på jordet".

Det er tydligvis noen her på forumet som føler seg støtt av noe jeg skriver, og det har i alle fall ikke vært meningen. Det jeg har forsøkt å gjøre oppmersom på er hva som er/ikke er viktig for en god lytteopplevelse ... basert på hva man gjør og ikke gjør i den professionelle verden. Spør folket der om hva de bruker av utstyr (sjekk de forskjellige studioers web sider), så er det vel noen som vil få seg en a-ha opplevelse.
    Du har jo misforstått hele denne tråden da, den omhandlet ikke profesjonelle A/V-utstyr, men om det eksisterer noen høyttalere som kan gå like dypt i HZ som en subwoofer.

Ellers, angående "ekte instrumenter", så må du huske at selv om noen grupper fremdeles bruker gitar, trommer, m.m, så er det ofte effekter som legges til i tillegg. De fleste nyere grupper nå for tiden, bruker nok en del "data effekter" i forskjellig grad.

Man kan ikke høre under 20hz, men man føler det.
    Jeg har personlig opplevd at det er lyd der, under 20hz, dvs. jeg sier opplevd, ikke hørt. Hadde et element som gikk fra 5-50hz, så da kunne jeg visuellt bekrefte nettop dette! Forsterkeren jeg hadde gikk bare fra 10hz, men ja, 10-20hz et sted er på mye av dagens musikk. Hva som er der nede, vet ikke jeg :P Men jeg så det på elementet at noe var det iallefall!

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt artig og litt tragisk denne tråden. minner meg litt om paneldebatten til KLM (Kirkevaag,Lystad ,Mjøen) fra 80 åra. mange snakker bare for seg selv, mens andre frebrilsk prøver å holde tråden.
    musikk er for enkelte bare akustiske instrumenter, noen lager musikk kun ut fra elektronikk, vokal er for enkelte referansen, og atter andre kombinerer alt deller deler av dette. (de fleste av oss ville nå jeg tro)
    alle har vel rett her vel.....musikk er for den enkelte de de liker å høre på. enten det kommer fra en kontrabass, orgel, el-gitar eller pc( eller annet ).
    til tradstarter er det vel enkelt å si at det i utgangspungtet ikke er noen forskjell på hvor basselementet sitter. enten i en dedikert sub, eller i en kasse som gjengir hele toneområdet.
    det har bare lett for å bli stoort og tungt, om du skal integrere et virkelig dyptgående bass element i en full-range.
    kjøp gjerne (har vel nevnt de før ) Quadral titan, uansett mk- verson.
    de går lett ned til 16 hz, og det med relativt bra output.(ikke prøv kanoner o.l)
    men de er jo store med liten vaf-faktor. 160cm høye og 60cm dype. og veier minst 115 kg stk minst. avhengi av mk-verson.
    moro med lyd.
    mvh.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo misforstått hele denne tråden da, den omhandlet ikke profesjonelle A/V-utstyr, men om det eksisterer noen høyttalere som kan gå like dypt i HZ som en subwoofer.

Ellers, angående "ekte instrumenter", så må du huske at selv om noen grupper fremdeles bruker gitar, trommer, m.m, så er det ofte effekter som legges til i tillegg. De fleste nyere grupper nå for tiden, bruker nok en del "data effekter" i forskjellig grad.

Man kan ikke høre under 20hz, men man føler det.
    Jeg har personlig opplevd at det er lyd der, under 20hz, dvs. jeg sier opplevd, ikke hørt. Hadde et element som gikk fra 5-50hz, så da kunne jeg visuellt bekrefte nettop dette! Forsterkeren jeg hadde gikk bare fra 10hz, men ja, 10-20hz et sted er på mye av dagens musikk. Hva som er der nede, vet ikke jeg :P Men jeg så det på elementet at noe var det iallefall!
    Jeg er klar over hva trådstarter begynte med, men som i mange tråder sklir det lett ut, og det var etter det at min første kommentar ble skrevet.

Som swans skriver er det ikke noe problem å få en "alt i ett høyttaler" til å gå like dypt som en sub, men det krever ekstremt store kasser, gjerne elektronisk deling og to eller flere forsterkere. Har forøvrig hatt to forskjellige Titan selv, byttet dem ut av forskjellige årsaker.

Når det gjelder et studio eller et hjem brukes mye av det samme utstyret om hverandre. Hvorfor skulle det ikke det? Vet om studioer som bruker B&W hjemme høyttalere, og private som bruker f.eks. professionelle Genelec og JBL monitorer. Jeg bruker såkalte studio monitorer, men har ellers "hjemme" elektronikk, bortsett fra et proffesionelt elektroninsk delefilter.

Som du skriver at du har sett at det skjedde noe under 20Hz, uten å ha hørt noe tviler jeg ikke på. Det har jeg også. Men, om elementer skulle greie å gi samme output ved så lave frekvenser som det gjør ved 50Hz, ville det nok ligge på gulvet. Her kommer de fysiske lover inn i bildet. Det er dette som er og har vært mitt poeng hele tiden.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Tripple Six Mafia - Late night tip (Denne går DYYYP, men vet ikke hvor dypt)
    Three Six Mafia ;-)

Og ja, den er det fet bass i

Newcomer janok sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AUDIO PHYSIC
    Modell: Kronos

Prinsipp: 3 1/2-veis, semi-aktiv, trykk-kammer
    Frekvensområde: 7 Hz - 40 kHz (-3dB)
    Virkningsgrad: 91 dB / 1W (1m)
    Nominell impedanse: 4 ohm
    Mål i mm: (BxHxD) 360 x 1300 x 600
    Vekt: 120 kg/stk
    Dette er det dypeste oppgivelsen jeg har sett på en høyttaler!!

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •