Dali ikon 6 - Denon avr 3805 kombo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Dali ikon 6 - Denon avr 3805 kombo

Jeg har akkurat byttet ut min gamle Marantz SR7200 med Denon avr 3805. Lyden er betydelig strammere, men jeg merker at Denon-forsterkeren er mye skarpere, også i de høyeste tonene. Jeg har tenkt å oppgradere høyttalerne mine til Dali ikon 6, og har hørt at disse kan være litt lyse. Er derfor nervøs for om kombinasjonen kan gi litt for spiss diskanten, noe jeg rett og slett ikke takler. Jeg føler det ikke er mye vits å ha et frehst anlegg hvis du må takle gneldrende S-lyder.

Jeg har hørt Denon/Dali kombinasjonen på hifiklubben, og det hørtes veldig veldig pent ut, men tipper de for det meste har cd'er av god innspillingskvalitet liggende. Jeg ser for meg at dette kan være litt annerledes når jeg får hørt gjennom cd-samlingen min...

Så er det da noen som har hørt mye på denne dali-denon kombinasjonen? Isåfall er det all good? Hvis ikke, hvilke andre høyttalere kan anbefales?

Newcomer samye83 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du liker dali ht'ene kan du ta en nærmere titt på Dali Suite 2.8. Jeg har nå brukt ht'ene i 2 uker og er veldig fornøyd. Og den skal ikke være like spiss i toppen som ikon. Hørte suite 2.8 med nad, og da merket jeg spiss diskant, men med min xindak, forsvant problemet. Spiller meget oppløst med god og fast mellom tone. Man kan også merke den holografiske delen av musikken når ht'ene er riktig plassert i forhold til rommet. De ble blant annet utnevnt til beste allrounder i lyd og bilde. Hva slags cd spiller bruker du?
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker en 6år gammel Samsung DVD-spiller som optisk drev...sender lyden digitalt til forsterkeren. Får holde ut litt til frem til det blir HD spiller.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bisken
    Jeg har akkurat byttet ut min gamle Marantz SR7200 med Denon avr 3805. Lyden er betydelig strammere, men jeg merker at Denon-forsterkeren er mye skarpere, også i de høyeste tonene. Jeg har tenkt å oppgradere høyttalerne mine til Dali ikon 6, og har hørt at disse kan være litt lyse. Er derfor nervøs for om kombinasjonen kan gi litt for spiss diskanten, noe jeg rett og slett ikke takler. Jeg føler det ikke er mye vits å ha et frehst anlegg hvis du må takle gneldrende S-lyder.

Jeg har hørt Denon/Dali kombinasjonen på hifiklubben, og det hørtes veldig veldig pent ut, men tipper de for det meste har cd'er av god innspillingskvalitet liggende. Jeg ser for meg at dette kan være litt annerledes når jeg får hørt gjennom cd-samlingen min...

Så er det da noen som har hørt mye på denne dali-denon kombinasjonen? Isåfall er det all good? Hvis ikke, hvilke andre høyttalere kan anbefales?
    Jeg har hørt på og har Dali Ikon 6 med Denon AVR2106 og 2807.

Mine erfaringer er at dette låter svært bra under forutsetning om at du benytter deg av bi-amping på receiveren (støttes vel bare sånn halveis i 3805).

Dette er imidlertid ikke en kombinasjon du spiller høyt med. Da blir det fort skrikete. Her gjør et effekttrinn underverker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg har hørt på og har Dali Ikon 6 med Denon AVR2106 og 2807.

Mine erfaringer er at dette låter svært bra under forutsetning om at du benytter deg av bi-amping på receiveren (støttes vel bare sånn halveis i 3805).

Dette er imidlertid ikke en kombinasjon du spiller høyt med. Da blir det fort skrikete. Her gjør et effekttrinn underverker.

hva mener du med at det støttes halveis? Finnes det en mellomting?
    Har iallefall tenkt å bi-wire.

Når jeg hørte på høyttalere på hifiklubben testet jeg først b&w DM603 s3, men syntes de hadde litt for metallisk diskant. Ble derfor anbefalt Ikon 6, som egentlig hadde mye mykere topp...og de ble da spilt infernalskt høyt..såh..hmm..men det er ikke lett å vite etter å ha kun hørt 2 sanger...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt Dali Ikon 6 drevet av Denon 2806 på Hifi-klubben, det hørtes meget bra ut, litt lett å bunden men det løste seg med Ikon-suben. Diskanten hørtes vanvittigt bra ut ved musik ala. Dire Straits, ikke for skarp etter min smak

Kjøpte nettopp en Denon 3806 og har nermest bestemt meg for å gå for Ikon 6 surround pakken

En liten avsporing:
    Noen som har erfaringe med Denon link? mtp, film og musik?
    Hvordan er den iforhold til vanlige digitale signal(coax, optisk)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har hatt denne kombinasjonen i ca ett år, dvs dali ikon 6 i samspill med denon 3805. Jeg bruker denon 1920 som cd spiller, bruker da da/konvertoren i recieveren. Jeg må si meg svært fornøyd etter å ha hørt det aller meste av musikktyper og innspillinger, av ulik kvalitet. Når det er sagt så er diskanten veldig oppløst og kan til tider oppfattes skarp på høyt volum. Jeg har selv nylig flyttet inn i ny leilighet og lider litt under store vindusflater, stor takhøyde osv, jeg merket m.a.o stor forsjell på lyden i forhold til min gamle stue. Konklusjonen min er uansett positiv, det jeg prøver å formidle er at du har mye å tjene på et godt dempet rom med dise høyttalerne. Til prisen synes jeg både reciever og høyttalerne leverer varene++

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bisken
    hva mener du med at det støttes halveis? Finnes det en mellomting?
    Har iallefall tenkt å bi-wire.

Når jeg hørte på høyttalere på hifiklubben testet jeg først b&w DM603 s3, men syntes de hadde litt for metallisk diskant. Ble derfor anbefalt Ikon 6, som egentlig hadde mye mykere topp...og de ble da spilt infernalskt høyt..såh..hmm..men det er ikke lett å vite etter å ha kun hørt 2 sanger...
    tror ikke 3805 støtter det, men det er mulig å trikse det til.

Biwiring hjelper overhodet ingenting. Det trengs mer power. Denon receiverene er rett og slett ganske puslete greier.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    tror ikke 3805 støtter det, men det er mulig å trikse det til.

Biwiring hjelper overhodet ingenting. Det trengs mer power. Denon receiverene er rett og slett ganske puslete greier.

Jeg kan ikke si meg enig i det utspillet. Hvor puslete en forsterker er vil være ganske relativt. Ikon-serien er forholdsvis lettdrevet, og 3805 har vunnet de aller fleste testene jeg har lest mot tilsvarende produkter, da mye på grunn av kraftoverskudd. Den vant dessuten 2004 EISA-awards. Så å si at Denon-forsterkere er puslete greier er feil...Hvis en biampet surroundforsterker til 11.000kr ikke klarer å drive et par lettdrevne små gulvhøyttalere, hva klarer den da? ...Dette høres litt fanatisk ut.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke puslete om du får bi-ampet. Men i single-amp modus er det puslete.
    Det er det ikke den ringeste tvil om. Bare sett på litt musikk hvor det skjer mye på middels til høyt volum, så merker du at alt blir litt grøtete og utydelig. Dette er en meget tydelig effekt som man ikke må være fullstendig hi-fi gal for å høre, bare man kjenner anlegget godt.

Så prøver du det samme i bi-ampet modus:
    EN HELT ANNEN VERDEN skal jeg si deg. Alt blir mye bedre definert og ryddig, samt at bassen får et helt annet skyv, faktisk så mye mer at det føles som om man har satt inn en liten sub i forhold. Dette har jeg og andre personlig opplevd svært tydelig med Ikon 6 på både 2106 og 2807, og din forsterker er bare ørlitegrann kraftigere. Husk at denon ikke oppgir effekt med alle kanaler i drift.

Så kan du sette på et skikkelig effekttrinn med samme konklusjon, om enn med en litt annen klang nødvendigvis.

Dette sier bare en ting: Denon receiverene er puslete! Det hjelper imidlertid svært mye å bi-ampe. Dette har jeg erfart svært tydelig i løpet av mitt "samboerskap" med Ikon 6 og Denon i over ett år. Du kan godt leve i den villfarelse at virkeligheten er annerledes, men da går du glipp av mye musikkglede.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •