Focal JMlab 826V eller Electra 926?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Focal JMlab 826V eller Electra 926?

Planen er nå i nærmeste fremtid å bygge kino. Det blir et "allrom" hvor også andre familiemedlemmer kan oppholde seg, men det blir nok mest dedikert til kino og musikk. Rommet har bredde ca 4m, lengde ca 4,5m og takhøyde ca 2,10m. Er det noen av dere forumere som har erfaring med disse høytalerene? 826V er jo temmelig ny (har selv hørt litt på 816...meget pent!), men har ikke hørt Electraserien. Har ikke noe problemer med å kjøpe brukt hvis varen er bra. Holder litt tilbake på den nye 8 serien fordi det har vært litt blandede drops angående senteren (litt snau). Takker for innspill!
    Mvh Chris

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    826v er ein flott og heftig høgtalar. God bass med ein fint mellomregister. Tykkjer no at diskanten er meir intrigert en kva den var i Cobalt serien. Godt kjøp vil eg påstå. Hadde heller kjøpt 826V en electra 926.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    826v er ein flott og heftig høgtalar. God bass med ein fint mellomregister. Tykkjer no at diskanten er meir intrigert en kva den var i Cobalt serien. Godt kjøp vil eg påstå. Hadde heller kjøpt 826V en electra 926.
    Støtter din beskrivelse av 826, men har ikke hørt 926 så en direkte sammenligning kan jeg ikke gi. Men det jeg kan si er at 826 gir utrolig mye for pengene

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil alltid være vanskelig å si noe konkret om en skal foretrekke den ene eller andre høytaleren. Lytterom og utstyret høytalerene skal matche med er usikre parametere. Kanskje har selve rommet den største innvirkningen på lytteresultatet. Jeg har hørt dyre og utmerkede høytalere låte dårlig nettopp pga at rommet har vært en mismatch.Jeg har hatt Electra 926, som er en utmerket høytaler dersom den får spille under optimale betingelser. I mitt rom ble de litt tamme, men jeg vet at dersom jeg hadde tatt meg tid og råd til å matche den med bedre utstyr, er det ikke umulig at jeg ville ha nådd de store høyder. I et innlegg i siste Fidelity er det en som beskriver hvordan en rørpreamp med en AVI effetforsterker ga 926 den beste lyden han har hørt.
    Mitt råd er, lån utstyret hjem om mulig og lytt før du bestemmer deg. Det kan spare deg for store økonomiske tap og ergelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Ellers kan man nevne at Electra 926 var klasse A i Stereophile og nok er betydelig bedre når det gjelder byggekvalitet. 36 kg netto pr høyttaler som er betydelig mer enn storebror til og med til 826. I tillegg bruker disse de såkalte "Utopia" membranene på elementene som valigvis gir en litt mer detaljert og "kanskje" en litt mer lys klang ? enn de på Chorus serien, men utelukker ikke at 826 kan låte bedre på i hvert fall noen områder. Nyere og videreutviklet diskant er det ene opplagte punktet.

Ekte tre på 926. Billig vinyl på 826 selv om noen innbilder seg at det er ekte tre

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggekvaliteten sier jo kanske litt om høytaleren. Har notert meg bak øret hva de forskjellige veier og må si det er forskjell på den gamle electraserien ift chorus serien. Nå er jo selvfølgelig ikke disse sammenlignbare så det er sagt. Ser man likevel på den nye electraserien så er faktisk senteren til nye 1000 serien 3-4 kilo lettere enn cc901 til gamle electra.
    Var hos Andre her om dagen og hørte på både 826V og 1037BE. Sistnevnte er helt utenfor mitt budsjett, så det eneste jeg kan si at det er en meget mektig høytaler. Den er en gigant og spiller som en gigant. Ble likevel imponert over 826V. Først og fremst skal det sies at den ikke var innspillt! En tight og fin bass, meget fint mellomregister og en herlig diskant. Det skal her nevnes at elektronikken nok har noe å si. Vi spillte først på Yamaha, tror det var 2700 og en Yamaha DVD spiller (vet ikke hvilken). Det eneste jeg kunne høre var at diskanten kunne få en liten antydning til skarphet, men dette var på volum langt over hva jeg høre musikk på uansett, og en del andre vil jeg tro. Når vi switchet om til en Meridian CD spiller og en tilhørende effektforsterker på
    2 X 200 W ble det andre boller. Skarpheten forsvant og hele lydbildet var mer definert. Alt ble på et vis tightere.
    Har selv bestillt en DIY effektforsterker av type SKA fra Australia som yter
    2 X 150 W. Denne har fått meget god omtale i sammenligning med andre etablerte merker til 30-40 tusen. ( Vet det høres sykt ut...og ja, man skal ikke tro alt man leser...blabla..hehe Når jeg får montert den i kabinettet og satt den opp skal jeg ta den med meg til Andre for å teste 926 opp mot 826V. Det jeg har å utsette på 800 serien er egentlig senteren. Jeg er nok sikkert litt forutinntatt, men det er nå engang sånn at vekt og str iallefall har noe å si mentalt, og 800 senteren når jo ikke cc901 til knærne hva angår dette.
    Blir spennende å se hva det blir til

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Ja må si jeg vurderer begge serier selv. Electra brukt eller nye 800. Den tredje alternativet er jo den nye profile serien. Nei blir vel til at man tar seg en tur til hifi huset i Bærum en dag.

Kanskje man får et super tilbud på nye Electra BE ? men blir nok for dyrt uansett.

Men 30 000 for et par små vegghøyttalere er jo litt drøyt synes jeg da jeg skal ha et fult 7.1 surround sett. Electra BE kan ta bli ekstremt dyrt totalt sett. 60000 for bakhøyttalerne 30000 for subben osv osv. Gulp!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe :)

Det vil vel alltid være sånn at man har lyst på "det beste". Jeg har kommet dithen at det blir uaktuellt. Da må jeg nok først kaste ut madamen og datter...eller for å si det sånn : det er nok jeg som blir kastet ut
    Nei, den nye electra serien blir altfor dyr for meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •