B&W i hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W i hjemmekino

Hei, lenge siden jeg har fått skrevet nå, for er på lofotfiske her i nord, og da er det skjeldent vi får mulighet til å komme på nett, men vi tjener jo gode penger, og da går drømmene mot nye høyttalere, og hver gang vi er inne for å levere et sted di har hifi klubben eller hifisenterkjeden, må jeg jo inn å ta meg en liten lytt.

Etter å ha hørt litt rundt, kommer jeg til den konklusjonen at jeg tror jeg vil har B&W i hjemmekinoen min. Og i front ønsker jeg 803D, bak tenker jeg kansje 804S.

Men tror kansje jeg må gå for å kjøpe bakhøyttalerne først, siden det er såpass mye penger det er snakk om. Så lurer jeg på om noen her inne på forumet har noe av dette brukt, og hva di i så tilfelle vil ha for dem.

Og så lurer jeg på hvilken center jeg burde gå får. Syns di to største centerene blir både dyre og kansje litt store, men det er vell verdt det?

Mvh
    Christopher

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par 802 S3 med nye basser hvis det skulle friste?
    Har bud på 8 nå men det blir nok en smule for lite ..

Send PM hvis..

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville heller ha priotert en god senter og kjøpt rimeligere bakhøyttalere. Senteren er kjempe viktig i hjemmekino. Til bakhøyttalere er jeg usikker på om det har noe for seg med gulvstående. For det første kommer det lite lyd fra bak høyttalerne og for det andre bør de være ca. 50 cm over ørehøyde for å skape best surround. Ser faktisk ikke bort fra at du kan får bedre surroundopplevelse med et par B&W 601S3 som er plassert riktig.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noen heftige surround opplevelser med gulvstående bakhøyttalere så lenge de står "lang nok unna" sofaen/sitteplassen(e). Skal du ha dem tett innpå, er det ingen tvil om i mine ører at vegg/stativ høyttalere egner seg best bak. B&W 800-serien er rett og slett rå uansett hvem modell du måtte velge, jo mer du legger i det - jo mer glede får du. 802D er min drøm. Jeg ville definitivt lagt kroner i frontrekka framfor bak først og fremst...

Shitt fiske, håv inn flere kroner!

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med Kid her! Dra opp endel flere lofottorsker og start med 803D! :-D Senter etc. kan du bygge på med senere. 803D er jo vannvittig bra både på musikk og film så der får du både i pose og smekk! Mest penger i frontrekka vil nok gi større opplevelse for pengene enn store og dyre bakhøyttalere. Rommets størrelse har jo også mye å si når det gjelder valg av høyttalere. Hvis du kommer med litt mer info om rom, elektronikk (skal det kjøpes inn på dette området også?), musikk/filmsmak etc. så får du nok også flere gode tips. :-D

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke vurdert JBL Array da ?! . De er helt ville på det meste. Men BW 800 serien er jo ikke akkuratt dårlige dem heller. 803D er den modellen som gir mest gromlyd i den serien nå.

Ville ikke hatt noe dårligere center enn
    B&W HTM2D Senterhøyttaler

Denne har de samme "elementtypene" som 803D.. også holder det lenge med 703/704 til bakkanalene. 804 blir overkill syns jeg.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Jeg har noen heftige surround opplevelser med gulvstående bakhøyttalere så lenge de står "lang nok unna" sofaen/sitteplassen(e). Skal du ha dem tett innpå, er det ingen tvil om i mine ører at vegg/stativ høyttalere egner seg best bak. B&W 800-serien er rett og slett rå uansett hvem modell du måtte velge, jo mer du legger i det - jo mer glede får du. 802D er min drøm. Jeg ville definitivt lagt kroner i frontrekka framfor bak først og fremst...

Shitt fiske, håv inn flere kroner!
    Har selv aldri testet gulvstående som bak ht, men lurer på om det gode anvendte penger. Det kommer selvfølgelig også ann på bruken. Hører man på mye musikk i surround er det sikkert kanon. Dersom bruken først og fremst er til film, tror dere ikke da at f.eks 2 sett bakhøyttalere (kanskje et par stativer og et par dipole) vil gi klart best surroundopplevelse?

Shitt fiske ja!

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Me tanke på at du ska ha så pass dyre å heftige høyttalerar så bør du tenka litt på elektroniken og . Disse høyttalerene driver seg ikke av seg selv

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje nye NAD Master serien hadde vært noe? Den har jo fått masse god kritikk. DVD spillern vet jeg lite om, men her har jeg på følelsen av at det finnes bedre (f.eks Arcam).

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at center betyr mye for kinofølelsen i film og sånn, så tenkte på HTM2D ja, men var usikker på om HTM3S ville holde, men tror at hvis jeg tar skrittet helt opp på 803D, så må jeg nok ha HTM2D også.

Huff. Det er snakk om masse penger, så jeg må ta ett skritt av gangen, og få madammen til å være med på det hele, midt oppi letingen etter ny leilighet.
    Derfor vet jeg at det å få gjennom kjøp av 803D er med det første, derfor tenket jeg å kjøpe noen midre i første omgang, for så å ha dem bak når jeg kan ta neste steg.

Derfor ser jeg for meg noe fra 800S serien, eller 700. Jeg må få tatt meg en lytterunde når jeg kommer hjem.

På forsterker siden har jeg jo Denon A11XV, så den holder et stykke på veien, og så ligger eventuelt effektforsterkere i kortene etter oppgradering av frontene. På avspillersiden har jeg bare søppel foreløpig, men når vi kommer hjem i april ligger Denon 3930 på hifiklubben i grimstad å venter på meg.

Grunnen til at jeg nå ville gå for B&W er fordi di presterte utrolig bra når jeg var innom tromsø å hørte på dem, og da var rommet ikke akkuratt optimalt.
    Jeg ville bare høre mere, men siden di sto midt i butikken, klagde noen av di andre kundene. Hehe.

Hva jeg bruker å høre på er veldig forskjellig.^
    Men for å nevne noen, Mark Knopfler, Katie Meula, Lacuna Coil, Within Temptation, Nightwish, Infected Mushroom. Det sier litt om hvor vid musikksmaken min er, og det variere fra dag til dag hva jeg hører på.

Men en fellesnevner er at mye av det jeg hører på har masse trykk.
    Og jeg vil ha høyttalere som spiller behagelig, med masse trykk. Og det var det jeg følte da jeg hørte pp B&W 803D.

Qrt:
    802 S3, er det di stativhøyttalerene i 800 serien? Hvor gamle er di, og hvorfor er bassene byttet?

Newcomer b&w hjemmekino sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei..

Hadde jeg vært i din situasjon, med en del penger til disposisjon, så ville jeg nok vurdert mange B&W oppsett, og tenkt på fordeler og ulemper hver kveld når du ligger i senga da har du klare tanker og kan se ting forran deg.
    Kikk litt på en samlet pris, og se hva du kan klare å legge i dette.

Jeg ville lagt mest vekt på musikk når du velger fronter - grunnen til det er at når jeg hører på musikk så sitter jeg og lytter, og lever meg inn i musikken. Hører på detaljer, fine bass-overganger og det musikk har og by på.

Jeg har på pure direct når jeg lytter til musikk, og dermed er frontene "alene" om å bringe budskapet på cd platene.
    På en dvd film har du flere høytalere som er med på oppgaven, og her ville jeg lagt pengene i en god senter som har et stor rolle i alle filmer, morro med senter som lar deg bli med inn i filmen pga detaljene den avgir.
    Når senter er på plass ville jeg kikka på en god sub.
    f.eks en svs pb 12 plus 2 ( som du burde vurdere i kino oppsett) som tar seg av det meste av bassen, frontene er med på å gi det lille ekstra av bass. Ville dermed ikke tenkt noe særlig på om frontene avgir mye bass til film da svs-en er kongen her.
    Bakhøytalere er også et vanskelig valg, men ville kikka på høytalere fra B&W som virkelig ER bergenet for surround, tenker da på B&W DS 7 eller DS8s.

Mitt oppsett ville nok blitt:
    803 D
    HTM2 D
    DS7
    SVS pb 12 pluss/2

ca 125.000 kroner.

- kunne valgt signature fronter og senter også og spart 30-40 k, men jeg ville gått for Diamanten når du først skal satse såpass
    - oppgraderingsspøkelse vil nok ikke komme til deg så fort når du har diamant.;-)

Alltid artig å følge folk som skal handle alt nytt :-D
    LYKKE TIL.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en link til hvor jeg kan se disse DS høyttalerene? Tror ikke jeg har sett disse hos hifiklubben. ¨

Ja jeg er fristet til å ta steget så langt, men jeg må ta et steg om ganga. Så tror frontene kommer først.

Når jeg ser på sub, er det også noe jeg helt klart må ha ny, men jeg er ikke enig i at SVS er kongen. Jeg tror nok jeg vil legge mere penger i den også, og få en som kansje egner seg godt til musikk også.

Her ute har jeg hatt mange mange timer hvor jeg ligger å tenker å planlegger hva neste skritt skal bli, og håper jeg kan få pengene til å strekke til. Hehe, og hvordan jeg skal overtale madammen til å gå med på det.

Legger du ut link til hjemmekinoen din, hvis du har?

Når jeg har fått tak i ny leilighet, og oppgraderingene skal begynne, lover jeg å lage en tråd med bilder om hvordan utviklingen vil gå.

Men nå blir jeg borte i ei uke eller så til, fisker sei på halten.
    Hadet så lenge alle sammen.

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er B&W DS7 B&W DS7 Bakhøyttalere

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har &W DS6 S3 Bakhøyttalere og er godt fornøyd med dem. Litt avhengig av hvilken forsterker du satser på. Med denon og Audussey så er de helt timbre matchet med front rekka mi. Når en kjører lyden rundt med AVIA verifikasjonen med hvit støy så er det ikke mulig å høre forskjell, det vil jeg tro du kommer nærme med front rekken du ønsker også. Bruk heller pengene der, spesiellt senter. Jeg har tidligere sagt HTM1D med 803D er vel strengt tatt ett godt balansert film oppsett, selv om det sikkert ikke er noen i verden som har det....

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Hvis du ville ha en link av kinoen min så har du den her.

http://avforum.no/minhjemmekino/show...w%20hjemmekino

Feil av meg og kalle svs kongen, men jeg tror det er få subber som slår den.

Vet ikke om den dyreste til B&W kan hamle opp med den jeg, har mine sterke tvil, når det gjelder heftig trykk selv ved 16 hz som min svs er stilt inn på.
    B&W subben er nok bedre til musikk ville jeg tro, men til film så tror jeg svs med sitt enorme kabinett og 2stk 12" vil slå B&W sitt 15" roachel.

Nå er jeg ikke fan av å bruke sub til musikk, jeg syntes dette er frontene sin oppgave, og frontene skal klare å gi hele lydbildet på egenhånd.

jeg ville lagt mest penger i fronter og senter, bakhøytalere ville jeg ikke lagt så mye penger i, og svs-sub er meget rimelig i forhold til pretasjonen.
    Men sikkert morro med sub som står i stil til fronter., og er konevenlig når det gjelder utseende.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snart tilbake fra fisketuren eller hva det var
    må holde oss opdatert hva du tenker ang kinoen din.
    tenker selv på fronter fra 800-serien til B&W, så får surround komme etterhvert.
    Fronter først.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heihei

Nå er jeg tilbake, men kom hjem til en ødelagt nettverkskontakt i veggen og et ødelagt nettverkskort pga lynnedslag så har ikke fått skrevet noe mens jeg var hjemme, men jeg fikk tatt en tur innom hifiklubben og hificenterkjeden i bergen og hadde meg noen timers lytting som gjorde veldig godt mot slutten av en lang Tjente veldig gode penger, og tok meg råd til ny dvd spiller.

Denon 3090, den nye nesttopp modellen. Veldig fornøyd med både bilde og lyd, men den ville ikke spille av cder med kopisperring, det syns jeg var dumt.

På Hifiklubben var jeg heldig, men litt skuffet egentli. Di hadde satt opp B&W 803D og HTM1 eller 2 D og den største sub'en med en Denon pre amp og spiller, og Nad Master series effektforsterker. Jeg gliste som en unge da jeg fikk lov å slå meg løs, men han sa at han ikke visste om det var ordentli stilt inn. Jeg setter inn en cd, spiller litt, vrir litt på volumet og gliset mitt forsvinner, lyden virker tom og kjedelig, jeg prøver meg frem med pure direct, og dolby plII music, men ingenting hjelper lyden er rett og slett kjedelig. Etter litt fomling finner jeg romkorreksjon og setter denne på, men vet ikke om den er stilt inn for di høyttalerene som var koblet på, men det låt bedre i allefall, men mistet alt i bunnen. Så jeg koblet på sub'en også, i pure direct og da låt det hele mye bedre. Jeg lyttet vell i 2 timer tror jeg, og det var veldig morro, men var ikke like imponert som sist gang, tror det var dårlig innstilt, det må det rett og slett ha vært, så før jeg bestemmer meg må jeg ha en ny seriøs lytterunder, helt skulle jeg ha fått lånt med meg et par hjem.

Men noen nye tanker dukket opp mens jeg var på hificenterkjeden.
    Her hørtet jeg på system explorer ranger, på en heigel cdspiller og forsterker.

Dette låt faktisk fabelakti. Di hadde ikke noe lytterom satt opp, så jeg sto nede i butikken og lyttet i rundt en halvtime, times tid. Det var nydelig. Kansje ikke like fint som når jeg hørte B&W i tromsø, men fremdeles veldig bra, og det satte meg inn på tanken med SA Explorer. Disse er jo veldig mye rimeligere, og noe lettere å få igjennom hos madammen. Men jeg må nok fremdeles ta tiden til hjelp for meg og madammen har nettopp begynt å gå på visninger etter ny leilghet/hus i kristiansand, noe som viser seg å bli veldig dyrt. Og da trenger jeg nok alle di pengene jeg har tjent i vinter...

Jeg skulle bare så inderlig ønske det gikk ann å finne en plass hvor jeg kan spille musikken min slik jeg vil, når jeg vil i en by som kristiansand, men det ser dårlig ut så langt, så kansje jeg må nøye meg med noe litt rimeligere til å begynne med, og se om vi kansje finner noe bedre om noen år, og har bedre råd da...

Livet til en HiFi entusiast i dag er ikke lett...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, en ting som er sikkert er at det ikke er lett...
    Og det blir ofte dyrt
    Men du får holde oss oppdatert om du handler inn noe.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en på et annet forum som solgte sine 803D til fordel for Focal 1027Be. Personlig så syntes jeg de i allefall er verdt en lytt når du først skal bruke så mye penger. Eventuelt så finnes det masse spennende på markedet i den prisklassen som hifiklubben selger de for. Husk at skal du få en B&W i 800-serien til å virkelig låte morsomt og dynamisk, trenger du en skikkelig forsterker for å "vekke de til liv". Har du regnet det med i budsjettet?

Skulle jeg ha valgt noen i det øvre sjiktet av 800-serien, hadde det blitt 802D eller 801D, no more no less....

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror nok midgard 6.1 monoblokker til 18k holder mål for 803D.... det er jo ikke så veldig dyrt det.
    Jeg har midgard 6.1 og skal jeg kjøpe 803D så beholder jeg midgard.
    Men det er en jungel av ting å velge i.
    Helt fornøyd blir man kanskje aldri, vertfall ikke over en lang periode.
    Snakker mest av egen erfaring.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •