Småproblemer med B&W CM7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Småproblemer med B&W CM7

Nettopp oppgradert mine høyttalere og valget falt på B&W CM7. Er egentlig strålende fornøyd med hva de kan klare men jeg har et problem. Skal prøve å forklare. Setter på låter som ikke har spesiellt mange instrumenter, av det rolige slaget. Diskant og mellomtone jobber sinnsykt bra i sammen og bassen er kontant og fin. Vokalen er helt vanvittig bra. Men så setter jeg på låter med litt mere instrumenter eller flere spor. Da virker det som om lyden blir litt mere "ullen" Vokalen forsvinner litt bort og lyden blir litt grøtete. Samtidig er det som om dette går litt i bølger. På partier i låta hvor det er mye lyd, altså mange instrumenter, da blir lyden litt "tåkete", men når det er få instrumenter så retter det seg opp igjen. Jeg har en Denon 2805 og spiller i Pure Direct. Subben er slått av. Bruker en Pioneer DVD575 som avspiller. Har sjekket for fasefeil, og plassert om endel på høyttalerne. Noen som har noen idè om hva dette kan være?

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du nettopp kjøpte høyttalerne så vil jeg tipp at du må la dem få litt tid på seg til å spilles inn. Det var en tråd på HFS rett før jul hvor en bruker klagde over diskanten og bassen på 805S og samme bruker rapporterte nettopp tilbake at lyden nå hadde blitt betraktelig mye bedre og at han nå etter nesten 2mnd er fornøyd.

Ellers så vil jeg jo også tro at din Denon ikke har sjans om å spille høyt med disse høyttalerne uten å miste kontrollen over dem. Dermed mye trøbbel med lydbildet. Kanskje den virker bedre om du kan biampe høyttalerne med to kanaler? (PS! jeg vet ikke om det er mulig med denne).

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Denon'en din

Jeg hadde samme opplevelsen med både AVR2106 og AVR2807 på Ikon 6 som ikke akkurat er en tungdrevet sak. Jeg måtte benytte meg av bi-amping funksjonaliteten for at ikke forsterkeren skulle gå tom for strøm når det skjedde mye i lydbildet selv på normale lyttevolum.

Dersom du har den funksjonaliteten på Denon'en din vil du oppleve en massiv forbedring ved å benytte deg av den. Alternativt (og det beste) kan du putte på et skikkelig effekttrinn.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på et CM7 demo i fjor i HFK i Oslo og fyren fra B&W brukte en Denon PMA-2000AE. Han mente at han prøvde en PMA-1500AE litt tidligere på dagen med fikk bedre lydbildet med en 2000AE.

Jeg tror at det er lurt å biampe høyttalerne dine. Du skal få mer ut av din 2805 og CM7'er. Se her for litt info om biamping en 2805:
    Bi-amping on the Denon 2805 [Archive] - Home Theater Forum

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Nettopp oppgradert mine høyttalere og valget falt på B&W CM7. Er egentlig strålende fornøyd med hva de kan klare men jeg har et problem. Skal prøve å forklare. Setter på låter som ikke har spesiellt mange instrumenter, av det rolige slaget. Diskant og mellomtone jobber sinnsykt bra i sammen og bassen er kontant og fin. Vokalen er helt vanvittig bra. Men så setter jeg på låter med litt mere instrumenter eller flere spor. Da virker det som om lyden blir litt mere "ullen" Vokalen forsvinner litt bort og lyden blir litt grøtete. Samtidig er det som om dette går litt i bølger. På partier i låta hvor det er mye lyd, altså mange instrumenter, da blir lyden litt "tåkete", men når det er få instrumenter så retter det seg opp igjen. Jeg har en Denon 2805 og spiller i Pure Direct. Subben er slått av. Bruker en Pioneer DVD575 som avspiller. Har sjekket for fasefeil, og plassert om endel på høyttalerne. Noen som har noen idè om hva dette kan være?
    Grattis med nye høyttalere.... :-D

Er også tilbøyelig til å tro at dette er forsterkeren, og da mangel på krefter som spiller deg et puss. Har du muligheten så prøv med en annen forsterker, eller effektforsterker. Tipper det ordner opp.

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg kan med 99,9% sikkerhet si at dette skyldes forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Takk for alle svar! Ser ut som om dette kan løse seg ) Får prøve å Biampe først. Noen som har noen gode forslag til effektforsterker som passer disse?

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Takk for alle svar! Ser ut som om dette kan løse seg ) Får prøve å Biampe først. Noen som har noen gode forslag til effektforsterker som passer disse?
    Jeg bruker selv Rotel sammen med B&W og er fornøyd med det. Hvis du kan få tak i en brukt 1080 forsterker. Så burde den gjøre susen for en overkommelig sum.

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller en lyngdorf (tact) sda 2175

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for god hjelp folkens. Var nede på hifiklubben i dag og fikk låne med en Thule PA100 og den gjorde susen. Så da var det som folket her trodde. Altså receiveren.

PA100 koster 4 995,-. Er det noen andre som gjør jobben bedre? Til feks samme pris eller småpenger mer? Tar gjerne imot anbefalinger ang dette. Men uansett så er jeg veldig fornøyd med PA100.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er lykkelig eier av disse høytalerne selv. Kjører sammen med en Densen DM10 og MarantzCD7300, og dette er det anlegget jeg har vært mest fornøyd med så langt. Har selv dårlig erfaring med både Denon og HK som kombinasjon til B&W (Blir for mørkt/ullent). Hva med å prøve Rotel, MarantzPM7001KI, eller en av de større Arcamene? Har hørt at andre også har anbefalt Thule, så hvis den du har lyttet til funker så er du kanskje uansett i mål. Skal du finne bedre alternativ til denne prisen, så er jo bruktmarkedet en mulighet! Er det slik at du bruker en DVD-spiller som signalkilde? I såfall vil jeg tro at du også har en del å hente på å sette inn en cd-spiller!

En ting til: Det følger med skumgummipropper (vet ikke om det heter det) med høytalerne. Stapp disse inn i bassporten bak. Høytalerne får hørbart bedre kontroll på bassen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Jeg er lykkelig eier av disse høytalerne selv. Kjører sammen med en Densen DM10 og MarantzCD7300, og dette er det anlegget jeg har vært mest fornøyd med så langt. Har selv dårlig erfaring med både Denon og HK som kombinasjon til B&W (Blir for mørkt/ullent). Hva med å prøve Rotel, MarantzPM7001KI, eller en av de større Arcamene? Har hørt at andre også har anbefalt Thule, så hvis den du har lyttet til funker så er du kanskje uansett i mål. Skal du finne bedre alternativ til denne prisen, så er jo bruktmarkedet en mulighet! Er det slik at du bruker en DVD-spiller som signalkilde? I såfall vil jeg tro at du også har en del å hente på å sette inn en cd-spiller!

En ting til: Det følger med skumgummipropper (vet ikke om det heter det) med høytalerne. Stapp disse inn i bassporten bak. Høytalerne får hørbart bedre kontroll på bassen!
    Bruker en DVD spiller som kilde ja. Har hørt litt om Rotel 1080. Denne går vel for rundt 6000,- brukt hva jeg har skjønt. Spm er vel om hvor mye bedre den gjør jobben enn PA100. Jeg er ingen direkte HI-FI kjenner så det spørs om jeg hører forskjell da

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker en DVD spiller som kilde ja. Har hørt litt om Rotel 1080. Denne går vel for rundt 6000,- brukt hva jeg har skjønt. Spm er vel om hvor mye bedre den gjør jobben enn PA100. Jeg er ingen direkte HI-FI kjenner så det spørs om jeg hører forskjell da
    Hva er en hifi-kjenner? En med bedre hørsel enn alle andre? Jeg tror nok du hører forskjell, og det er jo din smak som må avgjøre! Problemet med testing av hifi er at det noen ganger er vanskelig å forutse hva som funker. Selv har jeg erfart noe i butikken, for så å oppleve det helt annerledes når jeg har fått utstyret hjem. Eneste måten å få svar på er å teste side om side i det rommet der hvor anlegget skal stå. (Ikke alltid lett å få til det:-? )

Når det gjelder de to forsterkerne du nevner, så har jeg ikke hørt noen av dem. Ville jeg jo tippet at du fikk klart mest for pengene med å kjøpe Rotelen brukt. På den annen side: Thule-forsterkeren vet du jo at du er fornøyd med...

PS: Vil gjerne høre hva du kommer frem til, og hvordan du syns resultatet blir. Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Hva er en hifi-kjenner? En med bedre hørsel enn alle andre? Jeg tror nok du hører forskjell, og det er jo din smak som må avgjøre! Problemet med testing av hifi er at det noen ganger er vanskelig å forutse hva som funker. Selv har jeg erfart noe i butikken, for så å oppleve det helt annerledes når jeg har fått utstyret hjem. Eneste måten å få svar på er å teste side om side i det rommet der hvor anlegget skal stå. (Ikke alltid lett å få til det:-? )

Når det gjelder de to forsterkerne du nevner, så har jeg ikke hørt noen av dem. Ville jeg jo tippet at du fikk klart mest for pengene med å kjøpe Rotelen brukt. På den annen side: Thule-forsterkeren vet du jo at du er fornøyd med...

PS: Vil gjerne høre hva du kommer frem til, og hvordan du syns resultatet blir. Lykke til!
    Enig med deg. Du må nok ha samme utstyr i samme rom og teste side om side. ER vel ganske umulig å "huske" lyd særlig lenge . Kan ikke finne noen brukte Rotel forsterkere. Har søkt endel men itteno Rotel her nei.

Har spilt endel musikk utover kvelden og må si at jeg egentlig er fantastisk fornøyd nå. Har fått veldig bra lyd for pengene og vil rette en stor takk til Anfield som tipsa meg om CM7 til B&W. Hadde det ikke vært for han så hadde jeg sittet med JBL Studio L890 til samme prisen men med en lyd som ikke er i nærheten av CM7. Såpass klarer jeg å høre . Thule forsterkeren gjør jobben, koster ikke så mye og ser ganske OK ut så det blir nok denne ser det ut som.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å lese at du er mer fornøyd nå, Plasmaboy. Virker jo som Thule PA100 som en god match for ditt lydideal, og når du er fornøyd med lyden nå så kan du vel kanskje legge Rotel på hylla?

Har liten erfaring med Thule, så jeg må kanskje snike meg til en liten lytt nå som du har fått godsakene i hus.

Fortsatt lykke til!

PS! Beklager at jeg ikke svarte på telefon i dag, men har vært litt opptatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Godt å lese at du er mer fornøyd nå, Plasmaboy. Virker jo som Thule PA100 som en god match for ditt lydideal, og når du er fornøyd med lyden nå så kan du vel kanskje legge Rotel på hylla?

Har liten erfaring med Thule, så jeg må kanskje snike meg til en liten lytt nå som du har fått godsakene i hus.

Fortsatt lykke til!

PS! Beklager at jeg ikke svarte på telefon i dag, men har vært litt opptatt.
    Ja du er velkommen anytime

Skjønner at du er en optatt mann. Ikke lett å få fred om man besitter litt spisskompetanse

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •