Hvordan koble 2 subwoofere på en receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer RaZeR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan koble 2 subwoofere på en receiver?

hei lurte på en ting! hvordan får jeg koblet opp 2 subwoofere på en reciver? har en pioneer vsx-d1011. og skal ha to suber av type XTZ 99 W8.16

takker for alle svar jeg får!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en RCA-splitter (1 male to 2 female) i receiverenden. Den ser omtrent slik ut:
    -sub_rca_splitter-jpg

I tillegg trenger du selvfølgelig en vanlig subwoofersignalkabel til hver av subwooferne.

Newcomer RaZeR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takker så mye

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer på å gjøre det samme selv, men trodde jeg kunne bare kjøre en subwoofersignalkabel til den ene av de og så kjøre den andre signalkabelen fra denne til den neste subwooferen?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sage
    lurer på å gjøre det samme selv, men trodde jeg kunne bare kjøre en subwoofersignalkabel til den ene av de og så kjøre den andre signalkabelen fra denne til den neste subwooferen?
    Det kan du også gjøre.
    Det kommer jo an på hvordan du plasserer subwooferne.

Y-leddet (RCA-splitteren) jeg viste i forrige innlegg kan brukes til det også, men kobles da i RCA-inngangen på den subwooferen som er nærmest receiveren.

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men trenger man y-leddet da? Jeg mener, har ikke subwoofer'n en, i tillegg til inngang, også en utgang for direkte sende signalet videre til neste sub, eller har jeg misforstått litt?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble anbefalt å ikke bruke "Daisy-chain" metoden, dvs koble fra en sub til neste på min SVS dersom jeg skulle sette opp en til. Heller benytte y-splitt fra forsterker. Dette var fra en som har mye erfaring med SVS.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en begrunnelse, Mor10?

Jeg vet at RCA-UTgangen på de fleste SVS-subbene er laget for aktivt delte satellitter, og dermed er høypassfiltrert i forhold til delefrekvensen.
    Men med Y-ledd (RCA-splitter) er det ikke noe problem, slik jeg ser det. Det betyr altså Daisy-chaining på kabelnivå, der kabelen fra recevieren går inn i den ene hun-pluggen på Y-leddet. Han-pluggen på Y-leddet kobles inn i RCA-INNgangen på den første subwooferen, mens den andre hun-pluggen i Y-leddet sender signalet videre til RCA-INNgangen på neste sub via en vanlig subwoofersignalkabel). Man bruker da ingen av RCA-UTgangene på subwooferne.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har du en begrunnelse, Mor10?

Jeg vet at RCA-UTgangen på de fleste SVS-subbene er laget for aktivt delte satellitter, og dermed er høypassfiltrert i forhold til delefrekvensen.
    Men med Y-ledd (RCA-splitter) er det ikke noe problem, slik jeg ser det. Det batyr altså Daisy-chaining på kabelnivå, der kabelen fra recevieren går inn i den ene hun-pluggen på Y-leddet. Han-pluggen på Y-leddet kobles inn i RCA-INNgangen på den første subwooferen, mens den andre hun-pluggen i Y-leddet sender signalet videre til RCA-INNgangen på neste sub via en vanlig subwoofersignalkabel). Man bruker da ingen av RCA-UTgangene på subwooferne.
    Begrunnelsen var vel at det er en eller annen prosessering i mellom inngang og utgang som ikke var ønskelig. Gikk ikke noe dypere inn på det. Var bare et generelt råd. Skal vel egentlig være pass-through, men det var ikke helt fritt for prosessering. Tror ikke jeg kommer til å høre forskjell, men erfaringer og råd er greit å ta med seg.
    Enig med med deg angående y-leddet på subwoofer. Ville valgt den løsningen som gir minst strekk på begge kabler, når man setter opp splitting. Dersom det står en sub på hver side av forsterkeren ville jeg valgt y-ledd ut fra forsterker og en kabel til hver sub. Dersom subbene står "etter hverandre" ville jeg valgt y-ledd på første sub og så en kabel derfra til neste.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •