Plassering av min XTZ subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av min XTZ subwoofer

Da har tiden kommet til at jeg også, som mange andre etter god omtale her på forumet skal gå til innkjøp av en XTZ sub. 99w12

Jeg har plass til den, men vil gjerne forhøre meg litt her om hvor andre kanskje ville plassert den. Ja jeg skal teste flere posisjoner å lytte og prøve å få kalibrert denne så godt som mulig. Men grunnen til at jeg spør er at jeg kanskje kan kjøpe left eller right versjonen å få plassert den et annet sted.

Plassering av min XTZ subwoofer-avforum-jpg

PS. Det ser ut som det er veldig trangt bak sofaen osv, men er fint plass til en XTZ uten at det blir trangt, er en ganske stor sofa og alt er ikke plassert helt 100%.

Hvis man ser på bildet som er laget SketchUp så har jeg merket av plassene som er aktuelle plasseringer. Helst kunne jeg tenkt meg å plassert den bak sofaen i høyre hjørne. Men det jeg er redd for er at mye av lyden kommer til å forsvinne bak i rommet. Siden det er en åpen "dør" til stuen bak "kinoen".

Så alternativet blir å kjøpe right eller left versjonen av XTZen og plassere den bak front høytalleren som står øverst til høyre. Da vil den stå ved to yttervegger. Men er redd det blir litt trangt bak høytalleren. Ingen ideel situasjon.

Vil de som har endel erfaring med subwoofere tru at det vil bli vanskelig å få god lyd ut av den hvis jeg plasserer den bak sofaen nederst til høyre?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig vanskelig å spå hvor subben kommer til å spille best har jeg funnet ut etter å ha flyttet rundt på min XTZ i "etpar" uker.. Jeg vil gjette på at hjørnet bak høytaleren din er en aktuell plassering etter å ha sett hvor mange ender opp med å plasserer sine subber her på forumet. DBmåler er forresten veldig kjekt å ha for den siste finjusteringen. Jeg fikk 4 DB økning fra "referansenivå" ved å flytte min noen få cm ..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er planen å kjøpe en måler.

Og vet at det er vrient å spå dette, men grunnen til at jeg spør er at jeg må velge om jeg skal kjøpe 99w12 eller 99w12s. Vil helst ha 99w12 og plassere den bak sofaen, der passer det best. Men hvis folk trur at dette vil føre til problemer med utfasinger og at lyden forsvinner i rommet bak sofaen så er det jo ikke noe poeng.

Hva trur folk om å plassere en sub bak fronter da? Er det ingen ulemper med dette? Og er 99w12s like god som ikke "s", altså har den andre konstruksjonen noen ulemper lydmessig?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det glemte jeg jo helt å si; min funket best et stykke foran den ene fronten. Men jeg har problemer med å tro at det fins rom som suger mer enn det jeg slet med..

Forøvrig så vet jeg av en W12 som er til salgs for mellom 2500 og 3000 ..
    Hørte jeg provisjon?

Newcomer alibaba sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem skal selge da?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta evt spørsmål om hvem som skal selge den på PM. Jeg gidder ikke å generere masse telefoner til eieren fra folk som ikke mener bissniss..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel måte å finne ut hvor suben står optimalt, er å sette den der du selv sitter, og spille musikken du vanligvis hører på.

Så går du rundt i rommet, og der det er mest bass, skal den plasseres.
    (er du uheldig kan jo det da være midt ute på gulvet en plass, hehe).

Dette er iallefall en enkel og grei måte å finne riktig plass. Så får du heller justere litt om den ikke kan stå akkurat der

-J

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tips. Ja det er jo greit nok at man kan bruke den fremgangsmåten, og ja jeg kommer nok til å teste ut endel. Men som i andre stuer er det begrense med plasser man kan plassere en slik sak. Og jeg har i prinsippet 2 muligheter, til nød 3. Så det jeg egentlig lurer på er om noen med god erfaring trur at plasseringen bakerst i høyre hjørne vil fungere dårlig pga romløsningen med stuen bak "kinoen"?

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så og si umulig å si. Hvis du kjenner noen som har en sub, så kan du prøve den i lyttepos og gå rundt å høre. Du vil få en grov oversikt da. Bygningskontruksjonen kan også ha mye å si.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv og plaser den til venstere for sofaen din ,det har jeg gjort med min xtz12w. Når det gjelder xtz så trenger de litt luft rundt seg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •