Rimeligere alternativ enn B&W 803D til surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rimeligere alternativ enn B&W 803D til surround

Heisann folkens

Har levd med B&W 803D en stund i 2-kanals oppsett på hjemmekinoen, men vurderer nå å satse på fullt surround-oppsett da det har vist seg at mesteparten av tiden blir brukt på film, og mindre og mindre tid på musikk. Dette blant annet da anlegget tidligere stod i stua, men nå er flyttet ned i kjelleren. Å gå for B&W i fullt surround-oppsett synes jeg blir for dyrt med senter og bakhøyttalere i samme serien som 803D, derfor har jeg vurdert andre merker.

Har sett litt på Vienna Acoustics Beethoven. Har aldri hørt dem, men synes de ser utrolig elegante ut i Rosewood-finish. Komplett pakke med høyttalere koster mindre enn 803ene. Noen som har erfaringer med disse?

HiFi-Butikken.no tilbyr HiFi-tilbehør av høy kvalitet til konkurransedyktige priser. - Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand, Rosewood

Vurderer enten å bytte ut Lyngdorfen med en egen surround-forsterker, f.eks Arcam AVR-350, eller Primare e.l., eller gå for en kombinert løsning med en rimeligere surroundforsterker, som f.eks Denon 2807 og bruke Lyngdorfen som effekt.

Har lyst til å prøve noe annet, og ta sjansen på et anlegg som primært er beregnet på film, men som også kan spille bra på musikk.

Forslag og innspill mottas med takk :-)

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør videre på med B&W. Det er ingen grunn til å velge dyre bakhøyttalere fra samme serie. Det er lite lyd som kommer fra bakhøyttalere, derfor klarer man seg fint med f.eks B&W 601S3 eller noen andre.

Senter:
    B&W HTM2D - 32900 kr
    B&W HTM2D Senterhøyttaler

Bakhøyttalere:
    B&W DM601 S3 - 3196 kr
    B&W DM601 S3 Høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekinoen passer best til film, musikk kan høre på i stua. Jeg synes det er en svært dårlig utnyttelse av 803D å bruke dem kun til kino i kombinasjon med senterhøytaler.
    - Alternativ 1: Bruk 803D sammen med nye bakhøytaler og receiver. Dropp senter! Behold Lyndorfen som effekt til 803D i første omgang.
    - Alternativ 2: Flytt 803D opp i stua og bruk dem til musikk, eller selg dem. Kjøp nye høytalere i kinoen, med fokus på film.

Har ikke hørt Vienna Acoustics Beethoven, men det virker som de har fokus på musikk. B&W gir mulighet for begge deler, selv om det da blir dyrt.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Kjør videre på med B&W. Det er ingen grunn til å velge dyre bakhøyttalere fra samme serie. Det er lite lyd som kommer fra bakhøyttalere, derfor klarer man seg fint med f.eks B&W 601S3 eller noen andre.

Senter:
    B&W HTM2D - 32900 kr
    B&W HTM2D Senterhøyttaler

Bakhøyttalere:
    B&W DM601 S3 - 3196 kr
    B&W DM601 S3 Høyttalere
    Offda, senter til 32900,- det blir nok i meste laget. Er forsåvidt ikke uenig i at det kan være like greit å kjøre på med B&W, men det blir så inn i hampen dyrt :-(

Om jeg selger 803ene så vil jeg sannsynligvis ha nok til et par rimeligere fronter, samt en rimeliger senter, og bakhøyttalere. Hva med Dali Mentor sin serie da? De kommer jo med både senter og bakhøyttalere i løpet av våren...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gammelnok
    Hjemmekinoen passer best til film, musikk kan høre på i stua. Jeg synes det er en svært dårlig utnyttelse av 803D å bruke dem kun til kino i kombinasjon med senterhøytaler.
    - Alternativ 1: Bruk 803D sammen med nye bakhøytaler og receiver. Dropp senter! Behold Lyndorfen som effekt til 803D i første omgang.
    - Alternativ 2: Flytt 803D opp i stua og bruk dem til musikk, eller selg dem. Kjøp nye høytalere i kinoen, med fokus på film.

Har ikke hørt Vienna Acoustics Beethoven, men det virker som de har fokus på musikk. B&W gir mulighet for begge deler, selv om det da blir dyrt.
    Takker for tilbakemeldinger :-)

Jeg er helt enig i at det er dårlig utnyttelse av 803ene, det er derfor jeg er kommet til den erkjennelse at det kanskje er like greit å selge dem til fordel for noe rimeligere, da jeg har mindre og mindre tid til å lytte til musikk.

Å flytte dem opp i stua skulle jeg gjerne ha gjort, men pga to små unger, og en samboer som "jagde" meg ned i kjelleren nettopp pga store gulvstående høyttalere er dette dessverre ikke et alternativ :-)

Eneste grunnen til at jeg nevner Vienna Acoustics Beethoven, er at jeg lenge har vært fascinert av utseende på dem i Rosewood (litt usaklig å vurdere høyttalere etter utseende kanskje...) Men jeg innbiller meg at de kan være bra på både musikk og film, og samtidig ikke koste så fryktelig mye som et B&W-oppsett ser ut til å koste.

Men det er helt sikkert en drøss med andre aktuelle kandidater som jeg ikke har tenkt på... Dali, Dynaudio, SA, JBL, mfl...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som filmanlegg tror jeg du kan ta en lytt på for eksempel JBL, Klipsch eller Patos som ikke trenger bli veldig dyrt.
    Usher kan jeg personlig anbefale, og jeg synes de er gode på både film og musikk...:-D

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan bytte :-D
    Du sender 803D til med og du får 703, HTM7 og 601S3 tilbake.

Skal du nesten utelukkende bruke det til hjemmekino bør du se deg etter merker deretter. Vienna Acoustics Beethoven er ikke noe å satse på.
    Miller&Kreisel har spesialisert seg på hjemmekino, men er usikker på om de har noe i denne prisklassen. SVS kommer med noe seinere i år som kan bli svært spennende:
    Velkommen til L-Sound!
    Eller er Klipsch et merke som passer ypperlig til hjemmekino.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres godt ut, Bomholt: Jeg gleder meg bare ved tanken ved din glede over å få musikken på plass! Host opp mellomlegget til en sub og den er god, tror dere ikke?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Vi kan bytte :-D
    Du sender 803D til med og du får 703, HTM7 og 601S3 tilbake.

Skal du nesten utelukkende bruke det til hjemmekino bør du se deg etter merker deretter. Vienna Acoustics Beethoven er ikke noe å satse på.
    Miller&Kreisel har spesialisert seg på hjemmekino, men er usikker på om de har noe i denne prisklassen. SVS kommer med noe seinere i år som kan bli svært spennende:
    Velkommen til L-Sound!
    Eller er Klipsch et merke som passer ypperlig til hjemmekino.
    Hehe, ja det hadde vel vært noe :-)

Nå skal ikke anlegget utelukkende brukes til film, men også fungere bra på musikk som jeg nevnte innledningsvis, så derfor tenkte jeg å styre unna de høyttalerne som utelukkende er beregnet på film.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut som en tråd hvor jeg kan komme med noen innspill. Jeg har hatt, og har fremdeles, flere forskjellige Vienna høytalere. Beethoven har jeg god kjennskap til, dette er dog forgjengeren og ikke den nye grand-serien.

Jeg bruker Vienna både til film og musikk og synes den fungerer ypperlig til begge deler. Den er en meget god musikkformidler med behagelig, detaljert diskant. Bassen er meget rask og kontant. Selv om høytalere en er slank, så sørger de mange elementene for at den går forholdvis dypt og beveger en del luft også.

Høytaleren er kanskje ikke like dynamisk som for eksempel Klipsch eller M&K, men det holder. Til gjengjeld blir de aldri slitsomme å høre på, hverken når det gjelder musikk eller film. Dessuten må en huske at det er svært mye musikk i moderne filmer, så en ekte hi-fi høytaler presterer svært ofte meget godt også i surround. Hvis du hører en del på musikk så mistenker jeg at du ikke vil være like fornøyd med høytalere som primært er beregnet på film...

Så var det i forhold til ditt dilemma. Hvis du ikke har mulighet til å bygge ut til surround med 803D kan det være fornuftig å bytte høytalere, men jeg ville ikke gått for langt ned i kvalitet. Da vil du bli skuffet i forhold til den gjengivelsen du hadde på musikken tidligere. Beethoven Grand er kanskje en liten nedgradering i forhold til 803D, men jeg tror ikke den er mye dårligere. Vienna er lettdreven og mye mindre kresne på elektronikken enn B&W, som gjerne trenger et kraftverk for å våkne skikkelig til liv. Et oppegående effekttrinn av typen 5x120 ala Primare eller Parasound vil fungere glimrende til Vienna, men kanskje ikke så veldig bra med B&W?

Nå vet jeg ikke hva du får for dine 803, men en pakke bestående av Beethoven Grand, Maestro Grand og Haydn Grand er nok helt klart en verdig kandidat. Det vil du helt sikkert bli fornøyd med...

Angående subwoofer så ville jeg hatt en som kunne henge med på musikk. Det betyr at den må koste litt. Vienna promoteres ofte samme med subwoofere fra REL, men andre fungerer helt sikkert fint. Selv har jeg valgt å kjøre uten inntil videre. Jeg bor i leilighet og må ta hensyn til naboene. Likevel har jeg ikke savnet den ekstra bassen. Beethoven har nok bass på musikk og for så vidt strekker det ganske langt på film også! Mitt råd er å prøve uten sub først og høre hvordan det låter. Så får du finne en sub som matcher høytalerne i ettertid...

Det var mine tanker om saken. Håper det hjelper deg litt på vei.

Edit: Du har helt rett når du sier at Vienna høytalerne ser meget bra ut.. Det er meget høy kvalitet på treverket og lakkeringen.

Edit 2: Ser du har en subwoofer fra SVS. Har aldri hørt denne, men tror nok den kan fungere ganske bra.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Dette ser ut som en tråd hvor jeg kan komme med noen innspill. Jeg har hatt, og har fremdeles, flere forskjellige Vienna høytalere. Beethoven har jeg god kjennskap til, dette er dog forgjengeren og ikke den nye grand-serien.

Jeg bruker Vienna både til film og musikk og synes den fungerer ypperlig til begge deler. Den er en meget god musikkformidler med behagelig, detaljert diskant. Bassen er meget rask og kontant. Selv om høytalere en er slank, så sørger de mange elementene for at den går forholdvis dypt og beveger en del luft også.

Høytaleren er kanskje ikke like dynamisk som for eksempel Klipsch eller M&K, men det holder. Til gjengjeld blir de aldri slitsomme å høre på, hverken når det gjelder musikk eller film. Dessuten må en huske at det er svært mye musikk i moderne filmer, så en ekte hi-fi høytaler presterer svært ofte meget godt også i surround. Hvis du hører en del på musikk så mistenker jeg at du ikke vil være like fornøyd med høytalere som primært er beregnet på film...

Så var det i forhold til ditt dilemma. Hvis du ikke har mulighet til å bygge ut til surround med 803D kan det være fornuftig å bytte høytalere, men jeg ville ikke gått for langt ned i kvalitet. Da vil du bli skuffet i forhold til den gjengivelsen du hadde på musikken tidligere. Beethoven Grand er kanskje en liten nedgradering i forhold til 803D, men jeg tror ikke den er mye dårligere. Vienna er lettdreven og mye mindre kresne på elektronikken enn B&W, som gjerne trenger et kraftverk for å våkne skikkelig til liv. Et oppegående effekttrinn av typen 5x120 ala Primare eller Parasound vil fungere glimrende til Vienna, men kanskje ikke så veldig bra med B&W?

Nå vet jeg ikke hva du får for dine 803, men en pakke bestående av Beethoven Grand, Maestro Grand og Haydn Grand er nok helt klart en verdig kandidat. Det vil du helt sikkert bli fornøyd med...

Angående subwoofer så ville jeg hatt en som kunne henge med på musikk. Det betyr at den må koste litt. Vienna promoteres ofte samme med subwoofere fra REL, men andre fungerer helt sikkert fint. Selv har jeg valgt å kjøre uten inntil videre. Jeg bor i leilighet og må ta hensyn til naboene. Likevel har jeg ikke savnet den ekstra bassen. Beethoven har nok bass på musikk og for så vidt strekker det ganske langt på film også! Mitt råd er å prøve uten sub først og høre hvordan det låter. Så får du finne en sub som matcher høytalerne i ettertid...

Det var mine tanker om saken. Håper det hjelper deg litt på vei.

Edit: Du har helt rett når du sier at Vienna høytalerne ser meget bra ut.. Det er meget høy kvalitet på treverket og lakkeringen.

Edit 2: Ser du har en subwoofer fra SVS. Har aldri hørt denne, men tror nok den kan fungere ganske bra.
    Takker for et fyldig og utdypende svar, det var vel omtrent et sånt svar jeg hadde håpet på. Vienna-høyttalerne er absolutt til grundig vurdering, med mindre Cresco Finans får råde grunnen og 803ene får stå :-)

Var innom HFK idag og forhørte meg litt om muligheter.. For det første må Lyngdorfen oppgraderes med analog-kort for å kunne brukes sammen med en surroundforsterker, koster noen kroner, men det ville jeg sannsynligvis ha gjort uansett etterhvert.

Foreslo selv Denon 2807, men ble anbefalt Denon 3806, da denne var noe kraftigere og hadde flere muligheter mht overføring til HDMI etc. , sammen med følgende senter fra B&W:

B&W HTM3S kr 19900,-
    B&W HTM3S Senterhøyttaler

Sa at jeg synes denne ble noe dyr og ble da anbefalt B&W LCR600 S3, da den skulle gi mye av samme lyden/trykket, men til en mye rimeligere pris... men selvsagt ikke like matchende til hovedhøyttalerne:

B&W LCR600 S3 Senterhøyttaler

Disse ble anbefalt som rimelige på-vegg bakhøyttalere:
    Dali Ikon W2
    DALI IKON W2 Bakhøyttalere

Blir jo ikke så ille med den rimeligste varianten, og da får man jo i både pose og sekk, eller?

SVS SB-12 synes jeg spiller svært bra på musikk og på film. Den er kjapp og kontant og står ikke tilbake for B&W ASW750 som jeg sammenlignet med før jeg bestemte meg. Den rister ikke innvollene ut av meg, men den spiller dypt og kraftig nok til mitt bruk :-)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Sa at jeg synes denne ble noe dyr og ble da anbefalt B&W LCR600 S3, da den skulle gi mye av samme lyden/trykket, men til en mye rimeligere pris... men selvsagt ikke like matchende til hovedhøyttalerne:

B&W LCR600 S3 Senterhøyttaler
    Personlig må jeg innrømme at jeg er noe skeptisk til denne centeren sammen med såpass gode fronter. Husk at center er viktig i et surround-oppsett. All dialog foregår i center og dessuten kommer også mange effekter derfra. Dersom denne ikke klarer å henge med, så vil du kanskje få et noe spinkelt lydbilde. Det kommer selvfølgelig an på og det er vanskelig å si med sikkerhet hvordan det ville fungere. Du kan kanskje låne en for å prøve?

Dersom du bestemmer deg for denne løsningen ville jeg nok hatt som mål å oppgradere til den dyrere centeren etterhvert. Jeg tror du vil oppleve ganske stor forskjell... Det gjorde jeg i hvert fall de to gangene jeg har oppgradert center.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •