JL Audio fathom F113 - Kongen på Haugen :) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 398
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siste test fra TAS og de pleier ikke være de minst kresne....

http://www.soundoctor.com/pdf/TheAbs..._F113_3-07.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Siste test fra TAS og de pleier ikke være de minst kresne....

http://www.soundoctor.com/pdf/TheAbs..._F113_3-07.pdf
    Velskrevet og grundig test må jeg si

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke akkurat noen DD18 "killer".
    Der DD18 er spesifisert fra 14Hz innefor et avvik på 3db, er tilsvarende på phanton 113 19Hz.

Den ene spiller med andre ord skikkelig dypt, og det er ikke "killeren". ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ikke akkurat noen DD18 "killer".
    Der DD18 er spesifisert fra 14Hz innefor et avvik på 3db, er tilsvarende på phanton 113 19Hz.

Den ene spiller med andre ord skikkelig dypt, og det er ikke "killeren". ;-)
    Hvor fant du dette tallet ?
    Virker jo som fathom f113 scorer høyere enn velodyne dd18 i tester så må jo være flere ting f113 er bedre enn DD18 da.. hvem som går dypest er vel kanskje ikke det viktigste her...

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hvis den koster enda mer enn DD18 også... killer, nei!

Hvor mye koster W7 elementet løst forresten?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal en være forsiktig med å være bastant når en ikke har hørt verken JL eller DD18 live. DD15 har jeg hørt og den låter meget bra, og SVS har jeg selv og er ikke misfornøyd med det.

Målinger gjort på AVS forum viser at det er mer volum å hente på JL ved 16 hz enn DD18 selv om spekken ikke sier det samme, ved 20HZ må det to DD18 til for å matche en JL, utrolig men det har vært bekeftet av flere ihuga testere på diverse amerikanske forum. Her er en av dem:

JL Audio Fathom 13" Sub - AVS Forum

Grunne er vel at JL flytter mer luft selv om den har mindre membran areal. Den har slaglengde på ca 10 cm. Det er ikke et identisk element med bilstero elementet som den er basert på ref JL ser en i tråden fra SVS over så står det beskrevet forskjellene.

Flere galninger på AVS forum som eier begge subene mener heller ikke at det er noen konkurranse mhp dype toner der er JL best. Det DD18 scorer på er equaliseren den har innebyggd. Som sagt jeg har ikke hørt begge, men ut i fra bildene (og at den er nettere og mer plasseringsvennlig) der den ett hakk mer velbygd ut en DD18 og den er ca 2000 dollar billigere, så at den har blitt en hit i USA er sikkert ikke rart. I løpet av kort tid blir den CE godkjent og kanskje noen etterhvert får erfaringer her på berget også, hadde jeg hatt råd akkurat nå så hadde jeg vært den første til å bestille....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    Hvor fant du dette tallet ?
    Virker jo som fathom f113 scorer høyere enn velodyne dd18 i tester så må jo være flere ting f113 er bedre enn DD18 da.. hvem som går dypest er vel kanskje ikke det viktigste her...
    I brukermanualen, den ligger tilgjengelig på JLaudios hjemmeside.
    Testene du refererer til, hvilke er det. Er de testet i en gruppetest, hvis ikke er jo testene rimelig irrelevante for sammenlikning av de to.

To fathom 113 har forøvrig lenge stått høyt på ønskelisten min. Eller kanskje bare en gotham g113?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du slaglengden fra Henning? Med 10cm slaglengde håper jeg det følger med stropper for å tjore den fast, hvis ikke vil den vandre gjennom rommet på få sekunder.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på sia til jl audio så står den oppgitt til 693cm2 og så skal den flytte 6,3L luft... det skulle bli nesten 10cm...

Edit: men så sjekket jeg bil siden og der står w7 elementet oppgitt med 32mm xmax en vei, så da er 10cm sikkert maks....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I brukermanualen, den ligger tilgjengelig på JLaudios hjemmeside.
    Testene du refererer til, hvilke er det. Er de testet i en gruppetest, hvis ikke er jo testene rimelig irrelevante for sammenlikning av de to.

To fathom 113 har forøvrig lenge stått høyt på ønskelisten min. Eller kanskje bare en gotham g113?
    Hehe jassåå du... ønsker deg 2 stk fathom f113 betyr jo at disse er bra da... du har jo DD18 selv og poengterte at i en tidligere post er at fathom ikke er noen DD18 killer... snakker du imot deg selv kanskje ?...

Men litt offtopic her... Vet at du har B&W 802D... crossover punktet har du satt til i ditt system med DD18 og 802D ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du slaglengden fra Henning? Med 10cm slaglengde håper jeg det følger med stropper for å tjore den fast, hvis ikke vil den vandre gjennom rommet på få sekunder.

Testene er av diverse entusiaster på flere forum (så om dette er valide tester er vel ikke sikkert (jeg kan ikke gå god for det) men linken fra AVS forrunet er en av dem, jeg skal se om jeg kan finne fler. Det står mer om temaet her (men det er mange av de samme aktørene som dsikuterer i denne tråden som den forrige)

Official Craigsub rankings thread - AVS Forum

Når det gjelder forskjell på bilstereo og denne versjonen av elementet er det litt info her:JL Audio Fathom 13" Sub - AVS Forum

Der kan en også linke seg inn til loudspeeker technology og få en presentasjo av forskjeller mellom elementer og mer teknisk info.

I denne linken hevder JL at de har 3,6" maks utslag og 2,7" lineært så helt 10cm er det ikke men forbannet imponerende hvis det stemmer.

JL Audio subs compare to SVS - AVS Forum

Mhp å flytte seg så veier den vel over 60 kilo men det er sikkert ikke langt unna, en på avs limer sin til gulvet med krafig dobbeltsidig tape...

Det hadde vært artig å høre disse nesten verd en tur til usa for å ta en lytt...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    59kg faktisk...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal en være forsiktig med å være bastant når en ikke har hørt verken JL eller DD18 live. DD15 har jeg hørt og den låter meget bra, og SVS har jeg selv og er ikke misfornøyd med det.

Målinger gjort på AVS forum viser at det er mer volum å hente på JL ved 16 hz enn DD18 selv om spekken ikke sier det samme, ved 20HZ må det to DD18 til for å matche en JL, utrolig men det har vært bekretet av flere ihuga testere på diverse amerikanske forum. Her er en av dem:

JL Audio Fathom 13" Sub - AVS Forum

Grunne er vel at JL flytter mer luft selv om den har mindre membran areal. Den har slaglengde på ca 10 cm. Det er ikke et identisk element med bilstero elementet som den er basert på ref JL ser en i tråden fra SVS over så står det beskrevet forskjellene.

Flere galninger på AVS forum som eier begge subene mener heller ikke at det er noen konkurranse mhp dype toner der er JL best. Det DD18 scorer på er equaliseren den har innebyggd. Som sagt jeg har ikke hørt begge, men ut i fra bildene (og at den er nettere og mer plasseringsvennlig) der den ett hakk mer velbygd ut en DD18 og den er ca 2000 dollar billigere, så at den har blitt en hit i USA er sikkert ikke rart. I løpet av kort tid blir den CE godkjent og kanskje noen etterhvert får erfaringer her på berget også, hadde jeg hatt råd akkurat nå så hadde jeg vært den første til å bestille....
    En DD18 koster 3500$ og en slik en i gloss koster 3300$. Det er langt unna de 2000 dollarne du snaker om. kommafeil kanskje
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det med dette forumet og "killere"?! Man kjøper vel det man syns passer best til seg selv? Virker som at dette er mer SPL relatert, og det er veldig synd.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    En DD18 koster 3500$ og en slik en i gloss koster 3300$. Det er langt unna de 2000 dollarne du snaker om. kommafeil kanskje

Sikkert mulighet å få den for det. Men det jeg tok utgangspunkt i er "listepris" MSRP (i tillegg til det kommer sales tax) og den er 4999 i følge mine kilder:

Velodyne DD-18 Subwoofer Review

Men nå vet jeg jo at det selges med store rabatter i USA så det er sikkert mulig å få den på tre tallet. Når det JL så er det også liste pris MSRP (som det må legges til sales tax hvis en ikke kjøper "out of state", men der er det kanskje ikke så lett å få gode tilbud med den hypen som er på suben for tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hva er det med dette forumet og "killere"?! Man kjøper vel det man syns passer best til seg selv? Virker som at dette er mer SPL relatert, og det er veldig synd.
    Det er vel derfor vi er her, fordi vi er litt gale... Det er vel ett ganske smalt spekter av befolkningen som synes det å bruke 30.000 på ett komplett hjemmekino anlegg er fornuftig... Og vi er vel på nippet på å bruke det per sub for et et par tre... men det er jo det som er gøy.... er det ikke?

Men jeg er enig i at det å lese forum og tester ikke er det beste for fokuset på å nyte det utstyret en faktisk har...

Når det gjelder maks SPL så er det jo en sak men gunnen til hypen her er vel at den spiller rotta av det meste mhp SPL samtidig som den er en av de mer musikalske subene som finns. Når Robert Harley i TAS (før mange år i Stereopile før det) er en av de som har hørt det meste og jeg faktisk har tillit til sier det er den mest musikalske han har hørt så vekker det i alle fall min lyst til å høre denne selv. Og det gode med TAS og Stereophile er at de er så store at de skriver at noe er dritt selv om utstyret er dyrt og produsenten annonserer hos dem og bra selv om en produsent ikke annonserer (integritet kalles det vel noe som jeg føler er et ord en ikke helt har kommet til i ordboken i den norske del av hjemmekino og hifi pressen... ( ja nå er jeg litt stygg : - )

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    Hehe jassåå du... ønsker deg 2 stk fathom f113 betyr jo at disse er bra da... du har jo DD18 selv og poengterte at i en tidligere post er at fathom ikke er noen DD18 killer... snakker du imot deg selv kanskje ?...

Men litt offtopic her... Vet at du har B&W 802D... crossover punktet har du satt til i ditt system med DD18 og 802D ?
    Grunnen til at fathom appelerer er størrelsen, kun det.

802 kjører fullfrekvent. Sub har ingen ting med musikk å gjøre når denne formidles gjennom 802D. Med romresponsen spiller det mer enn dypt nok for meg. DD18 tar seg av LFE-sporet, pluss at den er litt drahjelp for bakhøyttalerne.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det gode med TAS og Stereophile er at de er så store at de skriver at noe er dritt selv om utstyret er dyrt og produsenten annonserer hos dem og bra selv om en produsent ikke annonserer (integritet kalles det vel noe som jeg føler er et ord en ikke helt har kommet til i ordboken i den norske del av hjemmekino og hifi pressen... ( ja nå er jeg litt stygg : - )
    Du må gjerne følge opp den med noen eksempler på manglende integritet. Eller rettere sagt, du bør følge opp den påstanden med noe facts, hvis ikke rammer den alt og alle.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må gjerne følge opp den med noen eksempler på manglende integritet. Eller rettere sagt, du bør følge opp den påstanden med noe facts, hvis ikke rammer den alt og alle.
    Som sagt var jeg vel litt stygg og ondskapsfull, og dette er OT og beklager for dette stensvk!

Min opplevelse av Norsk Hi-fi og hjemmekino presse er det er varierende det er liten vilje til å kommentere negative egenskaper ved produkter det er vel den største svakheten i mine øyne, når en har gruppe tester og tilstadighet oppsummeringen er med små nyanser mhp hvilket produkt som er godt, karaktergivning skiller med plusser og minuser over 8 (da mister karakter systemet sin nytte hvis det noen gang har vært nyttig). Så er det jo min spekulasjon som forbruker at en ikke ønsker å være veldig tydelig mhp preferanser på grunn av annonse inntekter: Når det heller ikke er informasjon om hvilket utstyr (referanse utstyret) den tester eller blad eier eller låner fra importør, eller om den enkelte tester/blad kjøper utstyret etter en test (ideelt ville jeg gjerne vite hava den enkelte tester har betal for utstyret (slik at det er åpent og ikke enkelte importører selger utstyr testere til "Gi bort pris" for å få gode omtaler). Igjen momenter som er viktig for meg som forbruker mhp å oppleve at en får uhildede råd.

Videre så synes jeg at mange såkalte tester virker ikke spesielt grundige mener jeg: Ingen målinger, TV sammenlignet uten å være kalibrerte, skjeden info om rommet en bruker, ikke alltid info om hvilket utstyr det er testet sammen med, hvis det er info ofte bare testet i ett oppsett og ett rom (det som på norsk er en test vil være kaldt en "First look" eller first impression i den tyngre delen av utenlandsk presse.) Videre så er jeg ikke sikker på at alle feil med utstyr, havarier dvs det som går på
    byggekvalitet alltid kommer frem.

Men når dette er sagt så er det bedring så spore. Hjemmekino er på gang og har løftet seg det siste året (og det er kanskje takket blant annet deg Gorm (som jeg synes gjør en skikkelig jobb (og ditt utstyr har du jo informert om))). Her er det kaliberingsutstyr kjøpt inn og brukt, grundigheten er blitt bedre det siste halve året. Fidelity er vel også blitt bedre etter hvert. Lyd og bilde er vel det verste eksempelet, for meg så der det stort sett et annonse blad, og har tatt kaka når ( og nå overdriver jeg litt) når nesten alle produktene som har vært testet får enten gull eller sølv priser (Som da importørene bruker i sine annonser).

Når det gjelder en generell kritikk til all Hjemmekino og Hi-fi presse (Både i inn og utland) og som jeg selv gladelig faller for så er det evnen til å hype det nye som kommer. En kan få inntrykk av at det er dag og natt forskjell på produkter, og for noen produkt kategorier er det vel det (Projektorer, TV er og sikkert andre) men på høytaler teknologi, forsterkere som er rimelig modne prinsipper så har det vel ikke vært mange store revolusjoner/forbedringer de siste 10 - 15 årene.) Men en selger jo ikke flere blader på å si at det gamle utstyret en har er omtrent like godt, og produsentene synes vel heller ikke noe om det. Når det er sakt så er jeg en av de som med glede lar meg "lure" og stadig har lyst på noe nytt...

Det jeg ønsker meg som forbruker er en fagpresse som gjør jobben for meg som forbruker. Hvis en gjør en god jobb for oss kjøper vi blader og annonsørene vil komme enten en har gitt ett produkt en kritisk test eller ei. Det jeg ønsker hjelp til er å smalne inn det feltet av produkter jeg selv trenger å kikke eller lytte på ved neste innkjøp. For det en kjøper bør en alltid ha hørt i eget rom og sammen med eget utstyr og med egne ører før en slår til.

Dette ble langt men kanskje klargjørende, og beklager til de som rettmessig eller urettmessig kritisert... ; - )

Side 2 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •