JL Audio fathom F113 - Kongen på Haugen :) - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 20 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 398
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    JL Audio 13W7 har xmax på rundt 32 mm og eD har 29 mm. En ting er xmax, en helt annen ting er hvordan en skal komme seg til Xmax, på papiret får vell JL Audio 4 ganger så mye effekt som hvert eD element! Dersom elementa virkelig skal være omtrent like lurer jeg litt hvorfor det er så mye forskjell i effekten som blir brukt på de :?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh.... ingenting er som en subwoofer diskusjon på AVforum.

Det var en stund her det var minst en stor og opphetet diskusjon i uka - SVS-menigheten i spissen. Søren at jeg ikke hadde tampax-beskrivelsen til Henning da - DET var ganske treffende. Nå ser subwoofere derimot ut til å druknet litt i Emotiva og Swans diskusjoner. Heldigvis får en kanskje si.

En ting kommer man ikke utenom. Skal man ha en subwoofer med "normale" mål (dvs. ikke en som rommer en familie med Sankt Bernhard`s), et flott utseende, solid byggekvalitet, topp elementer, digitale justeringsmuligheter og bra lyd til både film og musikk - da blir det kostbart.

Jeg mener både JL og Velodyne er kommet langt på vei for å fylle det markedet. Hadde prisen vært det halve er jeg sikker på at de hadde begge solgt i bøtter og spann. Både SVS og ED hopper elegant over flere av punktene over, og da faller selvfølgelig prisen betraktelig.

Hadde jeg fått velge fritt; gi meg en lukket sub i high-gloss lakk, 1 eller 2 stk 15" av kvaliteten til for eks. Aurasound NS15, 1000W ICE moduler, frekvensrespons ned til 15-16hz og et kabinett bygget for å overleve en ny
    verdenskrig. Adam har vel noe i de baner, men prisen....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    JL Audio 13W7 har xmax på rundt 32 mm og eD har 29 mm. En ting er xmax, en helt annen ting er hvordan en skal komme seg til Xmax, på papiret får vell JL Audio 4 ganger så mye effekt som hvert eD element! Dersom elementa virkelig skal være omtrent like lurer jeg litt hvorfor det er så mye forskjell i effekten som blir brukt på de :?
    Er vel litt vanskeligere å få en liten trykkammer kasse til å bli like effektiv som en stor bassrefleks.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Er vel litt vanskeligere å få en liten trykkammer kasse til å bli like effektiv som en stor bassrefleks.
    Nå er det vell ikke snakk om noen stor bassrefleks kasse her men snarere relativt små trykkammerkasser både fra eD og JL!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelse på disse to-delte lukkede eD 'ene viser tålig greit på dette bildet fra eD tråden:

Ser for meg ut til å være tålig samme størrelse og formfaktor som tilsvarende JL.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utvendig fininish derimot har de litt å hente på fortsatt :-D

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Størrelse på disse to-delte lukkede eD 'ene viser tålig greit på dette bildet fra eD tråden:

Ser for meg ut til å være tålig samme størrelse og formfaktor som tilsvarende JL.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ahhh.... ingenting er som en subwoofer diskusjon på AVforum.
    Jeg synes det var litt førjulsslapt her ja så noen bidrag må vi jo komme med :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke 13W7 som står i F113...

Lite sitat fra produsenten:

The drivers used in the Fathoms are not the same as the car versions of the W7. The motors are different and the coils are different.

The Effective Displacement spec on our website is based on multiplying the effective piston area times a conservative value for peak to peak excursion capability that is attainable in each product (3.6 inches in the case of the f113, 3.42 inches for the f112).

Peak to peak excursion x effective piston area = Effective displacement
    3.6 x 107.35= 386 cu.in. (6.3 liters)
    3.42 x 84 = 287 cu.in. (4.7 liters)

Effective displacement (based on attainable excursion) is a more accurate indicator of maximum SPL capability.... Linear displacement reflects the output capability with a very low level of distortion.

Linear, peak-to-peak excursion is 2.7 inches for the f113 and 2.4 inches for the f112... so in terms of linear displacement (constant number of VC turns in the gap), the spec is:
    290 cu.in (4.75 liters) for the f113
    201.6 cu.in (3.3 liters) for the f113

Finally, the Driver Displacement specs on our mobile site describe the physical displacement of the product inside an enclosure... in simple terms how much box volume the woofer's structure actually occupies in the enclosure. This spec is necessary for accurate box volume calculations when building a custom enclosure.

Best regards,

Manville Smith
    JL Audio, Inc.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Hvilke subber bortsett fra DD serien til Velo har noe mer avansert enn en PEQ?

Hvorfor skal man ha dette innebygget i subben når dagens processorer og recivere har system som er mer avansert enn noen subber har innebygget i dag?

Jeg synes fortsatt du og mange andre misser pointet mhp JL (og ja jeg vet at du eier eller har eid). Det er ytelse i forhold til sørrelse som er deres nisje. Andre har andre nisjer. Hvis en ønsker å putte 7-8 elementer (gjerne fra JL) i en etpar store portede kasser eller en IB løsning i kjelleren så kan en jo få til noe mer enn det en kan med en liten kasse (og det er nok den veien vi vil gå når vår "Sal II" engang kommer (må kunne flytte minst 40 liter luft :-D). Det er rein fysikk. Men det er jo ikke derfor man kjøper en Fathom sub, det er fordi man ønsker eksepsjonelt mye trykk ut av en relativt liten velbygget stuevennlig kasse.
    JL Fathom er heftige subber, ingen tvil om det. Nå ligger vel omtrent likt med DD i pris også i samme størrelsesorden, bare at det er jo en langt nyere modellserie. Og det er klart man burde få en mer, eller minst like bra sub mtp romkorrksjon.

Selv har jeg Velodyne sin rimeligere SPL-1200 Ultra (også kalt Optimum), som koster halvparten av F113. Hissig liten sak som innspirerer til tillit med sine hele 10 fester for grillen

Prinsippet er likt, liten og lukket. Har en 7 bånds rom EQ, ikke på DD sitt nivå - noe jeg skulle ønske alle subber hadde (eller bedre).

De fleste av dagens prosessorer gjør en OK jobb med å flette sammen sub og resten av settet, men ingen tvil at det er en god del å gå på her fortsatt, spesielt finpussen av de dypeste frekvensene. Det er ikke for ingen grunn at produkter som SVS AS-EQ1 og Anti Mode 8033C er populære

I en ideell dypbassverden hadde slike produkter vært totalt overflødige, forhåpentligvis blir det det ganske snart blant alle subber som koster fra10.000 og oppover og er verdt prisen sin

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke 13W7 som står i F113...
    Vet det ikke er 13W7 men såvidt jeg har forstått er de svært like så jeg ville ikke trodd at element i F113 hadde nesten dobbel xmax men mulig jeg tar feil, det har skjedd før det

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utvendig fininish derimot har de litt å hente på fortsatt :-D
    Nei, det er jo ikke tvil om at mye penger på JL er lagt i utseende, og det er jo greit om man vil betale for det. Uansett er vel ikke hverken utseende eller små marginer i antall liter luft disse flytter som er interessant, men snarere litt målinger på frekvensgang og distorsjon når de stryker nedover mot 20 hz og lavere, noe som igjen vil vise hva de er gode for ved tung bruk.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vell ikke snakk om noen stor bassrefleks kasse her men snarere relativt små trykkammerkasser både fra eD og JL!
    Beklager - min feil, jeg henger ikke med i svingene.

Men lite effekt har i allefall en helt klar positiv virkning. På prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Nei, det er jo ikke tvil om at mye penger på JL er lagt i utseende, og det er jo greit om man vil betale for det. Uansett er vel ikke hverken utseende eller små marginer i antall liter luft disse flytter som er interessant, men snarere litt målinger på frekvensgang og distorsjon når de stryker nedover mot 20 hz og lavere, noe som igjen vil vise hva de er gode for ved tung bruk.
    Som sagt street price i US på 2500 synes jeg ikke er voldsomt mye mer enn det ED tar der borte i US. At det koster mer i Norge får nå være, det gjør det meste som skal gjennom både importør og forhandler.

Hvor mye luft som blir flyttet og målinger henger veldig tett sammen, sånn er nå en gang fysikken...

F1113 har vel vært målt opp og ned som det meste av nyere sub og de henger vel greit med ned til 19 HZ. Under det så er det klart at de ventilerte hundehusene og tampaxene har overtaket det skulle bare mangle :-D

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er det en sammenheng, men det er vel slik at skal et element har gode målinger på distorsjon i tillegg til mye bevegelse på X-aksen så må konstruksjonen være deretter.

Ikke meningen å forsvare eD, men du får vel strengt tatt 2 x 13" for pengene? Og street price her på berget er ihvertfall noe helt annet utifra min kunnskap om sakene?

Flotte subber begge deler, men poenget her i Norge blir jo det at du betaler jo utvilsomt en god del for finish og utseende, selv om ytelsen er helt klart i toppklasse på de fleste parametre som betyr noe. Akkurat hvor mye drag man får ned mot 10 hz er ikke veldig interessant for meg ihvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link til vår finske venn Ilkka sine målinger for dem som er interessert.

JL Audio Fathom f113 - Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link til vår finske venn Ilkka sine målinger for dem som er interessert.

JL Audio Fathom f113 - Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack
    Hva synes du selv om harmonisk forvrengning når dB går opp da? Har sett endel kurver og synes ikke de var akkurat vakre, men ser jo kommentaren under oppklarer litt, men dog. Ser man på andre liknende subber har jo de mye av samme oppførselen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er det en sammenheng, men det er vel slik at skal et element har gode målinger på distorsjon i tillegg til mye bevegelse på X-aksen så må konstruksjonen være deretter.

Ikke meningen å forsvare eD, men du får vel strengt tatt 2 x 13" for pengene? Og street price her på berget er ihvertfall noe helt annet utifra min kunnskap om sakene?

Flotte subber begge deler, men poenget her i Norge blir jo det at du betaler jo utvilsomt en god del for finish og utseende, selv om ytelsen er helt klart i toppklasse på de fleste parametre som betyr noe. Akkurat hvor mye drag man får ned mot 10 hz er ikke veldig interessant for meg ihvertfall.
    2 x 13 som flytter mindre luft? Men det er ett (viktig) poeng at med to subber så har en større sansynlighet for å få det til å funke i rommet (Men de er jo så stygge at de må gjemmes uansett....(den siste bare for å få litt fart her før jul :-))

Enig i at prisene her hjemme er høye, dette både for Velo og JL. Det kommer jo desverre forst og fremst av salgskonseptet, dvs ikke direkte til forbruker men importør og forhandler.

Når det gjelder drag til 10 Hz kan jeg forsikre at JL ikke er tingen, ingen andre lukkede konstruksjoner (hvis vi ikke snakker IB (Infinite Baffle) løsninger) for den del heller :-D

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi er helt enige i bunn og grunn, Henning, var bare et poeng med at du nok får mer smekk for pengene med eD, mens man med JL får ei blid kone og? Samt at i denne klassen er kanskje ikke 0,2 mm mer utsving på elementet så viktig, snarere enn kontroll på element og lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes du selv om harmonisk forvrengning når dB går opp da? Har sett endel kurver og synes ikke de var akkurat vakre, men ser jo kommentaren under oppklarer litt, men dog.
    Vis meg EN annen sub uten port som klarer bedre med samme output :-D

Det er fysikkens lover som slår til her, skal det ikke se slik ut så må du ha hundehus eller tampax med hull i :-D

Og så er det her mystikken kommer inn, for jeg har så langt ikke fått samme følelsen med portede løsingen selv om de har målbart lavere forvrengning.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi er helt enige i bunn og grunn, Henning, var bare et poeng med at du nok får mer smekk for pengene med eD, mens man med JL får ei blid kone og? Samt at i denne klassen er kanskje ikke 0,2 mm mer utsving på elementet så viktig, snarere enn kontroll på element og lyd.
    Jeg er også rimelig sikker på at vi er enige, men er det noe morsom da???? Dette er jo et DISKUSJONS forum! SOm du skjønner så er det litt førjuls overskudd her.

:-D

Side 19 av 20 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •