JL Audio fathom F113 - Kongen på Haugen :) - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 20 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 398
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Hvordan opplevde du pc13ultra ift F112?
    Nå gikk jeg rett fra 2 stk PC13 Ultra til 1 F112.
    Av disse to er F112 marginalt den beste suben lydmessig.
    Den mangler med sitt lukkede design rett og slett "etterslepet" som jeg har opplevd med alle portede suber jeg har eid, inklusive PC13 Ultra.

PC13 Ultra har imidlertid vesentlig mer å gi nedover og går merkbart dypere og med mer trøkk.

Nå i etterkant så er jeg ikke sikker på hvem jeg ville hatt. F112 er på en måte veldig god, men det samme er PC13 Ultra. Begge har imidlertid noen små svakheter som gjør at man ikke kan si at den ene er bedre enn den andre "hver gang". Ser jeg på en blu-ray konsert så er jeg glad jeg har F112, setter jeg på Hulk så skulle jeg gjerne hatt PC13 Ultra.
    Jeg har aldri klart å få noen av dem til å spille like bra bass som mine 805S kvalitetsmessig så ingen av dem har fungert tilfredsstillende på stereo-musikklytting.
    Dette har imidlertid mer med et subplasseringsmessig vanskelig rom å gjøre enn selve subene.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Nå i etterkant så er jeg ikke sikker på hvem jeg ville hatt.
    Det høres kjent ut. Det er som kjent vanskelig å få i pose og sekk. I lengden har jeg normalt blitt mest imponert av lukkede kasser da disse i mine ører spiller renere. F.eks. hvis du hører på bassgitar, så blir de forskjellige tonene enklere å skille fra hverandre enn på en del portede systemer.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gikk jeg rett fra 2 stk PC13 Ultra til 1 F112.
    Av disse to er F112 marginalt den beste suben lydmessig.
    Den mangler med sitt lukkede design rett og slett "etterslepet" som jeg har opplevd med alle portede suber jeg har eid, inklusive PC13 Ultra.

PC13 Ultra har imidlertid vesentlig mer å gi nedover og går merkbart dypere og med mer trøkk.

Nå i etterkant så er jeg ikke sikker på hvem jeg ville hatt. F112 er på en måte veldig god, men det samme er PC13 Ultra. Begge har imidlertid noen små svakheter som gjør at man ikke kan si at den ene er bedre enn den andre "hver gang". Ser jeg på en blu-ray konsert så er jeg glad jeg har F112, setter jeg på Hulk så skulle jeg gjerne hatt PC13 Ultra.
    Jeg har aldri klart å få noen av dem til å spille like bra bass som mine 805S kvalitetsmessig så ingen av dem har fungert tilfredsstillende på stereo-musikklytting.
    Dette har imidlertid mer med et subplasseringsmessig vanskelig rom å gjøre enn selve subene.
    Hehe, lurer på hva du har gjort med dine 805s for å spille bedre enn Fathom nedover...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hehe, lurer på hva du har gjort med dine 805s for å spille bedre enn Fathom nedover...
    4 gram anabole STEREOider injisert rett i basselementene over en 3 måneders periode

Seriøst:
    805S.....my precioussssss
    De har alltid funka aldeles strålende bassmessig. Men har aldri prøvd mine i et annet rom med noe mer pinglete enn EC AW400 effekttrinn. Eller jo, prøvde dem rett på RX-V3900....Gode gamle ROFL! er vel min respons til det prosjektet.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Gratulerer så mye!

Vi vil ha BILDER! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fathom er kvalitet det, men alt for mye mikk makk på dem som har minimalt med funksjon i søken etter bedre lyd og ARO er som sagt skikkelig fattigmannskorreksjon. I en slik sub burde de klart langt bedre.
    Subene leverer imidlertid det man kan forvente lydmessig. Hverken mer eller mindre. De er ikke guds gave til suber med sine merkbare begrensninger kontra sine mye større konkurrenter i SVS og sikkert også eD og andre, men de har heller ingen svakheter av nevneverdig betydning.

Hvilke subber bortsett fra DD serien til Velo har noe mer avansert enn en PEQ?

Hvorfor skal man ha dette innebygget i subben når dagens processorer og recivere har system som er mer avansert enn noen subber har innebygget i dag?

Trenger man å ha to sett av anvanserte rom korrigering i ett system?

Hva er det som er mikk makk? Gain, low pass crossover eller ELF trim?

Jeg synes fortsatt du og mange andre misser pointet mhp JL (og ja jeg vet at du eier eller har eid). Det er ytelse i forhold til sørrelse som er deres nisje. Andre har andre nisjer. Hvis en ønsker å putte 7-8 elementer (gjerne fra JL) i en etpar store portede kasser eller en IB løsning i kjelleren så kan en jo få til noe mer enn det en kan med en liten kasse (og det er nok den veien vi vil gå når vår "Sal II" engang kommer (må kunne flytte minst 40 liter luft :-D). Det er rein fysikk. Men det er jo ikke derfor man kjøper en Fathom sub, det er fordi man ønsker eksepsjonelt mye trykk ut av en relativt liten velbygget stuevennlig kasse.

Har en ikke behovet for noe smått så kan en få billigere subber som går dypere og med høyere trykk enn JL, men jeg personlig har aldri fått samme opplevelsen av en ported sub som jeg har fått av en lukket kasse, selv om en godt konstruert portet sub skal kunne teoretisk sett levere det beste av to verdener.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte bilder! Takk!

Synes den så litt ensom ut der, er det ikke plass til en til på andre siden av senter HT?

Sitat Opprinnelig postet av amazon1969

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte bilder! Takk!

Synes den så litt ensom ut der, er det ikke plass til en til på andre siden av senter HT?
    DET har du helt rett i, hehe, det var nært at det ikke ble handlet to stk. Og jo det er plass. Men pengepungen er relativt tom, det er kun litt rusk igjen til NAD M15HD kommer ut for salg. Etter at M15 evenuelt en Parasound står i racket vil jeg handle inn en kompis.

Kjøpte den som en demosub som har vært spilt på i 3-4 timer i butikk. Endte opp på 12000 momsfrittt til Svalbard. Selger hadde to f110 for salg til demopris, og nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte begge... men men, nye muligheter =)

Liker subben mer og mer etter som timene går... :-D

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner det at enkelte setter spørsmålstegn med lydtrykk kontra ytelsen på JL subbene, men som tidligere nevnt: Tar man i betrakning størrelse, byggekvalitet, lydkvalitet, justeringsmuligheter, finish, brukergrensesnitt (knapper i front), ARO med mulighet for å fjerne den verste "toppen" og ikke minst lydtrykket, så er det ikke så fryktelig mange å velge mellom.

Jeg vil ha en sub som ser bra ut og er bygd som en stridsvogn (Den er CNC-maskinert ut av ett stykke MDF, elementet er viden kjent for sine kvaliteter). Dette sammen med eiergleden denne subben har gitt meg så langt så kan jeg bare si en ting. Den er perfekt for meg.

Igjen som tidligere nevnt, det å fylle stua med XXL-tampaxer er for meg umulig da jeg rett og slett ikke har plass. En annen ting, jeg klarer ikke lyden fra bokser med høl i. Det blir ikke samme "snerten" og musikklytting med blåsesubber har for meg endt med at de står avslått...

Da skulle jeg vel fått med det meste hvorfor jeg kjøpte denne subben, og ikke en ED eller en SVS eller en ......

EDIT:
    PS! Grunnen til at jeg skriver det jeg skriver i denne posten er enkel og grei: Jeg oppfattet det slik at det kom inn noen innlegg som ønsket et utrednining hvorfor jeg har kjøpt f110, og ikke noe annet. Kjøpet er ikke noe jeg kun kommer til AVforum for å skryte av, det er noe jeg vil ha glede av i stua. For å ha det sagt!!!

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor skal man ha dette innebygget i subben når dagens processorer og recivere har system som er mer avansert enn noen subber har innebygget i dag?

Jeg synes fortsatt du og mange andre misser pointet mhp JL (og ja jeg vet at du eier eller har eid). Det er ytelse i forhold til sørrelse som er deres nisje. Andre har andre nisjer. Hvis en ønsker å putte 7-8 elementer (gjerne fra JL) i en etpar store portede kasser eller en IB løsning i kjelleren så kan en jo få til noe mer enn det en kan med en liten kasse (og det er nok den veien vi vil gå når vår "Sal II" engang kommer (må kunne flytte minst 40 liter luft :-D). Det er rein fysikk. Men det er jo ikke derfor man kjøper en Fathom sub, det er fordi man ønsker eksepsjonelt mye trykk ut av en relativt liten velbygget stuevennlig kasse.

Har en ikke behovet for noe smått så kan en få billigere subber som går dypere og med høyere trykk enn JL, men jeg personlig har aldri fått samme opplevelsen av en ported sub som jeg har fått av en lukket kasse, selv om en godt konstruert portet sub skal kunne teoretisk sett levere det beste av to verdener.
    Trenger ikke være de dyre produktene som går forran med gode eksempler for hvordan eq kan gjøres: XTZ 99 W12 DSP 12" | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Syns vel egentlig ikke at det er noe problem å ha flere muligheter for justeringer i bassen, ser ikke noe negativt i det om det gjøres orntlig og så lenge jeg ikke trenger å betale uforholdsvis mye ekstra for det.

Skjønner godt at alle ikke ønsker eller kan ha store kasser i stua, hadde ikke mulighet til det selv så jeg gikk for subber som var av samme størrelse som JL 113

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Trenger ikke være de dyre produktene som går forran med gode eksempler for hvordan eq kan gjøres: XTZ 99 W12 DSP 12" | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Syns vel egentlig ikke at det er noe problem å ha flere muligheter for justeringer i bassen, ser ikke noe negativt i det om det gjøres orntlig og så lenge jeg ikke trenger å betale uforholdsvis mye ekstra for det.

Skjønner godt at alle ikke ønsker eller kan ha store kasser i stua, hadde ikke mulighet til det selv så jeg gikk for subber som var av samme størrelse som JL 113
    Har hørt den subben du nevner, sammen med B&W DM683, det er en knakende god sub til prisen. :-D
    MEN den kan IKKE direkte sammenlignes med en JL, i allefall ikke med musikklytting...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men nettopp det at de "gamle" DD HAR et mer avansert system er poenget. Fathom kom på en tid hvor det var mange flere muligheter enn da DD kom.

Personlig mener jeg de enten kunne gjort det ordentlig eller fjerna hele greia.
    Jeg ønsker i praksis å gjøre korreksjonen bare én plass i kjeden. Dessverre er nok ikke RX-V3900 bra nok i subområdet til dette så ARO hjelper denne receiveren litt. Nettopp dette er grunnen til at det er et marked for egne subkorreksjonssystemer.

Når jeg sier mikk makk mener jeg f.eks Master/Slave prinsippet med egne knapper, mulighet for å deaktivere master volum knappen, oversensitivitet for jording med sine egne knapper for dette. ELF hadde heller ikke vært noe poeng om korreksjonssystemet hadde vært noe tess.

Jeg skjønner ikke helt at jeg misser poenget. Jeg er særdeles klar over at det er mye ytelse i en liten boks med JL Audio. Dette er jo noe alle vet er poenget så det er liten vits i å ta med dette i noen diskusjon. Når noen også spør om hvordan jeg opplever f.eks F112 vs PC13 så regner jeg med at det er ytelse det er snakk om og at personen selvfølgelig er klar over at det er forskjell i fremtoning på disse to. Jeg synes det ikke er riktig å koste eventuelle svakheter under teppet under dekning av at det jo er en liten sub. De er der like fullt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det ikke er riktig å koste eventuelle svakheter under teppet under dekning av at det jo er en liten sub. De er der like fullt.
    Hvem er det som har kostet hvilke svakeheter under hvilket teppe her i denne tråden i de siste postene?

:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når jeg sier mikk makk mener jeg f.eks Master/Slave prinsippet med egne knapper, mulighet for å deaktivere master volum knappen, oversensitivitet for jording med sine egne knapper for dette. ELF hadde heller ikke vært noe poeng om korreksjonssystemet hadde vært noe tess.
    Master slave er meget kjekk å ha når en har mer enn en sub... Mulighet til å deaktivere master volum er også meget kjekt å ha når en har små barn eller fulle kompiser i nærheten, og for coustom install makedet i US sikkert helt nødvandig. Oversensitivitet for jording fordi en faktisk har en bryter som gjør at en kan løse tenkelige og utenklige gjordingsproblemer kaller jeg god design med tanke på forbruker. ELF med ARO kan faktisk ta to topper og ELF en er til JL er vel en av de ELF ene som er best konstruert i markedet....

Se vedalgte kurver (noe surr med bildene på min hjemmekino gjør at det ikke er med)) for hva ARO gjorde i vårt rom. Med litt leking med ELF kan jeg redusere toppen på 20hz men det vil jeg ikke. Nå vil dette være forskjllig fre rom til rom, har en ett vanskelig rom så er det egentlig fler valg, få nytt rom, finn andre plasseringer, få fler subber, hvis ikke det virker så kjøp en avansert EQ (som desverre ikke vil løse alle problemer uansett).

Nødvendig kaller jeg det og langt fra mikk makk...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hadde glemt den i farten. Men når det er sagt så har jeg hørt noen XTZ er opp gjennom tidene og de har aldri stått på min ønsker å kjøpe liste enten det er med eller uten EQ. Mye heller en av de rimeligere SVS ene enn dette....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Interessant hvilket merke og model er det? Har du målene på kassene i LBH og liter. Ta gjerne med liter luft som de kan flytte på maks trykk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT, det er vist to kasser på ED subben...

Hvis det er ED p7 - 650 du sikter til så er vel i alle fall målene på den vesentlig større i alle fall fysisk. Firkantet Tampax :-D Ikke den mest stuevennlige finishen som standard heller etter det jeg ser på bildene, men den kan kanskje får i andre finisher? Husk at F113 går for ca 2500 F112 2200) dollar street price i us, og denne ED en koster 2100 dollar så SÅ stor reel pris forskjell er det ikke i alle fall ikke i US.

ED P7 - 650
    Driver displacement 6,394 liter
    1219mm x 381mm x 381mm
    Kassevolum: 177 liter Ganger 2 totalt 354 liter!

JL F112
    Driver displacement 4,7 liter
    470 mm x 381 mm x 448 mm
    Kassevolum: 80,2 liter (EN av de to ED kassen har 120% mer kasse volum enn JLen)

JL F113
    Driver displacement 6,3 liter
    498 mm x 419 mm x 489 mm
    Kassevolum: 102 liter (EN av de to ED kassen har 73% mer kasse volum enn JLen)

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Har hørt den subben du nevner, sammen med B&W DM683, det er en knakende god sub til prisen. :-D
    MEN den kan IKKE direkte sammenlignes med en JL, i allefall ikke med musikklytting...
    Hehe det var heller ikke poenget, men det ble spurt etter en subb med eq med flere bånd og jeg linket til en. Syns selv prishoppet er litt for stort i forrhold til de enklere 12" derfra.
    Hvis det er ED p7 - 650 du sikter til så er vel i alle fall målene på den vesentlig større i alle fall fysisk. Firkantet Tampax Ikke den mest stuevennlige finishen som standard heller etter det jeg ser på bildene, men den kan kanskje får i andre finisher? Husk at F113 går for ca 2500 F112 2200) dollar street price i us, og denne ED en koster 2100 dollar så SÅ stor reel pris forskjell er det ikke i alle fall ikke i US.
    Er eD jeg sikter til ja, ikke p7 - 650, men P7s - 650 det skal være en viss logikk i modell betegnelsene hos eD selv om jeg må innrømme at jeg ikke er helt stø på det selv.
    modellene med en s betyr at de er lukkede og selvom de ikke står på sidene til eD er det fullt mulig å bestille. Disse krabatene har ytre mål på 50x45x45 med trekk og kommer som par, om jeg ikke er veldig på viddene nå så er vel 113 : 50x42x49 og sån kjapt regnet så må det sies å være ganske likt, eD er faktisk en hårsbredd mindre. (noe sånt som 1.5% mindre).

Når det gjelder pris så er jo disse strengt tatt ikke til å sammenlikne med singel 13" fra JL audio, mer med Fathom F212 da i såfall og da er man jo oppe på 55k her i norge og den ligger vel på 6k i statene. Da må det jo kunne sies å være en vesentlig prisforskjeld ned til eD's 2,1k.
    Interessant hvilket merke og model er det? Har du målene på kassene i LBH og liter. Ta gjerne med liter luft som de kan flytte på maks trykk.
    JL ser ut til å flytte mer luft, men skjønner ikke helt at et element med 29mm Xmax og 542cm² kan flytte 4.0 liter når eD har Xmax: 28.75mm og 556cm² og flytter 3.197 liter.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er eD jeg sikter til ja, ikke p7 - 650, men P7s - 650 det skal være en viss logikk i modell betegnelsene hos eD selv om jeg må innrømme at jeg ikke er helt stø på det selv.
    modellene med en s betyr at de er lukkede og selvom de ikke står på sidene til eD er det fullt mulig å bestille. Disse krabatene har ytre mål på 50x45x45 med trekk og kommer som par, om jeg ikke er veldig på viddene nå så er vel 113 : 50x42x49 og sån kjapt regnet så må det sies å være ganske likt, eD er faktisk en hårsbredd mindre. (noe sånt som 1.5% mindre).

Når det gjelder pris så er jo disse strengt tatt ikke til å sammenlikne med singel 13" fra JL audio, mer med Fathom F212 da i såfall og da er man jo oppe på 55k her i norge og den ligger vel på 6k i statene. Da må det jo kunne sies å være en vesentlig prisforskjeld ned til eD's 2,1k.

JL ser ut til å flytte mer luft, men skjønner ikke helt at et element med 29mm Xmax og 542cm² kan flytte 4.0 liter når eD har Xmax: 28.75mm og 556cm² og flytter 3.197 liter.
    Ja den modellen var ikke lett å finne på sidene ja. Lukket kasse ser bra ut. Har den bare en enkle finishen?

Er liter flytting av luft for en eller to ED subber?

X maks for 13 tommeren til JL er vel rett i underkant av to tommer hver vei hver vei hvis jeg ikke husker feil 4 tommer peak til peak (!). Der har du grunnen til at de flytter mer luft.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    4 gram anabole STEREOider injisert rett i basselementene over en 3 måneders periode

Seriøst:
    805S.....my precioussssss
    De har alltid funka aldeles strålende bassmessig. Men har aldri prøvd mine i et annet rom med noe mer pinglete enn EC AW400 effekttrinn.
    Kjørte selv slike høytalere for en tid tilbake. Ikke med 2stk AW400, men istedet en stk AW250R. Var mange kompiser som var innom som var helt overbevist om at jeg hadde SUB også når jeg spilte musikk på moderate nivåer. Sinnsykt bra høytaler, uten tvil.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Side 18 av 20 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •