JL Audio fathom F113 - Kongen på Haugen :) - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 20 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 398
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Det tror jeg ikke noe på. Differansen fra 0 JL til 1 JL er mye større enn fra 1 JL til 2 JL :-D
    Kan skrive under på at 0 JL til 1 JL gir stoor forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er erfaringen blant F113 eieren med romkorreksjon?
    Kjøres det ARO før audyssey eller andre?
    Får alle riktig avstand til subben?
    Hva må legges til på en F113 i avstand for å få korrekt delay?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jannord
    ARO først så Audyssey. Avstand korrekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jannord
    Bruker ikke romkoreksjon på receiver (bruker derimot autokalibrering). Synes onkyos romkorreksjon lager et kjedelig lydbilde hos meg. På f113 bruker jeg ARO, samt e.l.f-trim. Fungerer meget bra i Cinem SL
    Justerer delay ved hjelp av phase på suben, så da har vel ikke avstanden så mye å si siden det går ut på det samme.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ARO først så Audyssey. Avstand korrekt.
    Har kjørt samme opplegg selv. Men har hatt problemer med at subben får for kort avstand. Har funnet ut på nettet at det er pga vibrasjoner fra gulvet opp i kamerastativet som mikrofonen står på ved audyssey kalibreringen. Må justere avstanden riktig for hver gang jeg kjører kalibrering.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 900sl
    Bruker ikke romkoreksjon på receiver (bruker derimot autokalibrering). Synes onkyos romkorreksjon lager et kjedelig lydbilde hos meg. På f113 bruker jeg ARO, samt e.l.f-trim. Fungerer meget bra i Cinem SL
    Justerer delay ved hjelp av phase på suben, så da har vel ikke avstanden så mye å si siden det går ut på det samme.
    Med og uten audyssey med denon AVR-4308A er som natt og dag hos meg. Det er nok pga at rommet ikke er optimalt for lyd. Er en helt normal stue.
    8)

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir jeg snart medlem av Fathom-familien. Har bestilt meg en f110 som er på vei til Svalbard. Starter med 1 først, så når økonomien blir litt fetere blir det en til. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Da blir jeg snart medlem av Fathom-familien. Har bestilt meg en f110 som er på vei til Svalbard. Starter med 1 først, så når økonomien blir litt fetere blir det en til. :-D
    Gratulerer! Når du har prøvd den kommer du til å bytte den i en F112 eller F113 før du ender med å kjøpe en F110 til! Må bare ha mer og dypere bass!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg satt opp Fathom f110 i stua. Jeg viste den var liten, men for ett søtt lite knøtt. Overaskelsen var derfor stor da jeg plugga den inn og trykte på "DEMO" knappen. ALT i hele den 50m2 store leiligheten min rista og skrangla, spesielt på kjøkkenet.

Etter en halvtimes strabaser med å få tak i, og legge ut tynne gummimatter i bunn av skapene og passe på at ingenting av porselen og glass var i kontakt med hverandre, gikk jeg bort og presset inn "jordskjelvknappen" nytt. Noe var fortsatt løst, og diverse skruer til hyller og møbler ble teita opp. Jeg fortsatte slik i en stund til det endelig kun var lyd fra subben. Da gikk veien innom vinskapet og rett ned i stresslessen.

Jeg testet den litt med forskjellig musikk og filmer før jeg kalibrerte den med ARO, lyttet så en liten time og kjørte en ny Auddysey. Dette ble rått! Forskjellen med og uten ARO er gigantisk i min stue. Etter Audyssey gikk den merkbart dypere i frekvens, dette har vel mest med avstandsinstillingen Auddysey gjør, tror jeg. "Speaker distance" var forandret fra 2.4m til over 6m da jeg sjekket etter RK. Har også lekt meg litt med justeringene i front på subben, da mest elf.

f110 er utrolig leken og har en snert og dynamikk jeg aldri har hørt tidligere fra en sub. Anslag på bassgitarer, for eksempel, blir kvittert med en svært naturlig gjengivelse. Trommer får nytt liv. Musikken får naturlig nok mer fylde og det hele høres ut som om det er fryktelig bra sammensydd.

Jeg har også testet den på film. Bla a. Terminator Salvation med DTS-HD. Der hvor Terminatoren fyrer av noen salver med en minigun etter Connor ganske tidlig i filmen. Jeg heiv meg over kontrollen og tenkte stakkars naboer.

At man blir lurt av størrelsen kan man trygt si, men at det skulle være så enormt med trøkk fra denne tassen var helt ute av min ville fantasi. Den når ikke opp til grillen på mine Mentor 6 engang... og spiller bra sammen med frontene mine, det er jeg kjempefornøyd med. Jeg plasserste den mellom venstre front og center, og der blir den stående.

Nå hører jeg hva jeg virkelig har gått glipp av de siste to årene jeg har vært uten sub. At en så liten boks kan levere varene til de grader hadde jeg aldri trodd...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye!

Vi vil ha BILDER! :-D

Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Da har jeg satt opp Fathom f110 i stua. Jeg viste den var liten, men for ett søtt lite knøtt. Overaskelsen var derfor stor da jeg plugga den inn og trykte på "DEMO" knappen. ALT i hele den 50m2 store leiligheten min rista og skrangla, spesielt på kjøkkenet.

Etter en halvtimes strabaser med å få tak i, og legge ut tynne gummimatter i bunn av skapene og passe på at ingenting av porselen og glass var i kontakt med hverandre, gikk jeg bort og presset inn "jordskjelvknappen" nytt. Noe var fortsatt løst, og diverse skruer til hyller og møbler ble teita opp. Jeg fortsatte slik i en stund til det endelig kun var lyd fra subben. Da gikk veien innom vinskapet og rett ned i stresslessen.

Jeg testet den litt med forskjellig musikk og filmer før jeg kalibrerte den med ARO, lyttet så en liten time og kjørte en ny Auddysey. Dette ble rått! Forskjellen med og uten ARO er gigantisk i min stue. Etter Audyssey gikk den merkbart dypere i frekvens, dette har vel mest med avstandsinstillingen Auddysey gjør, tror jeg. "Speaker distance" var forandret fra 2.4m til over 6m da jeg sjekket etter RK. Har også lekt meg litt med justeringene i front på subben, da mest elf.

f110 er utrolig leken og har en snert og dynamikk jeg aldri har hørt tidligere fra en sub. Anslag på bassgitarer, for eksempel, blir kvittert med en svært naturlig gjengivelse. Trommer får nytt liv. Musikken får naturlig nok mer fylde og det hele høres ut som om det er fryktelig bra sammensydd.

Jeg har også testet den på film. Bla a. Terminator Salvation med DTS-HD. Der hvor Terminatoren fyrer av noen salver med en minigun etter Connor ganske tidlig i filmen. Jeg heiv meg over kontrollen og tenkte stakkars naboer.

At man blir lurt av størrelsen kan man trygt si, men at det skulle være så enormt med trøkk fra denne tassen var helt ute av min ville fantasi. Den når ikke opp til grillen på mine Mentor 6 engang... og spiller bra sammen med frontene mine, det er jeg kjempefornøyd med. Jeg plasserste den mellom venstre front og center, og der blir den stående.

Nå hører jeg hva jeg virkelig har gått glipp av de siste to årene jeg har vært uten sub. At en så liten boks kan levere varene til de grader hadde jeg aldri trodd...

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye!

Vi vil ha BILDER! :-D
    Støttes !! Er eneste i jl familien jeg kan skvise inn i mitt budsjett.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Støttes !! Er eneste i jl familien jeg kan skvise inn i mitt budsjett.
    Hehe, hørte såvidt den lille JL subben i Horten. Morsomt med små subber, men syns jo det er litt vittig at denne 10" koster det samme som jeg ga for mine 2x13" fra eD som da blir på størrelse med f113 i størrelse og ytelse.
    Syns jo finish og ARO blir litt kostbart da når man betaler mer for det enn for en dyr surround reciever.

Men ingen tvil om at jeg også likte det jeg hørte fra f110 og f113.
    Noen bilder er ikke å forrakte

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å skryte ARO opp i skyene er for meg helt merkelig. Det er kun en 1-bånds PEQ. Den kan korrigere for 1 peak, thats it!! Det er ikke snakk om noen seriøs romkorreksjon i det hele tatt i mine øyne.

Men 1 stor peak hjelper som regel stort likevel. Men IKKE kjøp Fathom pga ARO. Det er bare juks og fanteri og markedsføringsjippo som får en utrolig simpel funksjon til å framstå som noe på lik linje med f.eks Audyssey. Man skal være rimelig analfabet for ikke å klare å korrigere den aller største peaken manuelt med en billig PEQ og en annen sub (eller evt la receiveren gjøre jobben om den klarer dette på en god måte) om dette er målet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det å skryte ARO opp i skyene er for meg helt merkelig. Det er kun en 1-bånds PEQ. Den kan korrigere for 1 peak, thats it!! Det er ikke snakk om noen seriøs romkorreksjon i det hele tatt i mine øyne.

Men 1 stor peak hjelper som regel stort likevel. Men IKKE kjøp Fathom pga ARO. Det er bare juks og fanteri og markedsføringsjippo som får en utrolig simpel funksjon til å framstå som noe på lik linje med f.eks Audyssey. Man skal være rimelig analfabet for ikke å klare å korrigere den aller største peaken manuelt med en billig PEQ og en annen sub (eller evt la receiveren gjøre jobben om den klarer dette på en god måte) om dette er målet.
    Det var da voldsomt....

Nå har vel JL aldri utgitt ARO for å være noe annet en det er en en automatisk en bånds PEQ. Hvordan dette er juks og fanteri og markedsføringsjippo skjønner ikke jeg? Noen andre som gjør det? JL har vel heller ikke posten i denne tråden?

:-D

Når det er sagt hvis en får tatt knekken på hoved noden i ett rom er overraskende mye gjort i mine ører.

Selvsagt er ikke dette sant for alle rom i alle sammenhenger. Men jeg har hørt fler eksempler på at man har justert seg bort med PEQ i fetish for å få til en rett kurve på målinger i ett punkt i rommet uten at det nødvendigs vis låter bedre...

Når det er sagt så finnes det mer anvanserte systemer der ute inklusive SVS Audyssey boks og eqene som som er bygget inn i mange recivere og prosessorer.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da voldsomt....

Nå har vel JL aldri utgitt ARO for å være noe annet en det er en en automatisk en bånds PEQ. Hvordan dette er juks og fanteri og markedsføringsjippo skjønner ikke jeg? Noen andre som gjør det? JL har vel heller ikke posten i denne tråden?

:-D

Når det er sagt hvis en får tatt knekken på hoved noden i ett rom er overraskende mye gjort i mine ører.

Selvsagt er ikke dette sant for alle rom i alle sammenhenger. Men jeg har hørt fler eksempler på at man har justert seg bort med PEQ i fetish for å få til en rett kurve på målinger i ett punkt i rommet uten at det nødvendigs vis låter bedre...

Når det er sagt så finnes det mer anvanserte systemer der ute inklusive SVS Audyssey boks og eqene som som er bygget inn i mange recivere og prosessorer.
    Jeg skal ikke selv si noe for eller imot ARO, men personlig syns jeg det er i overkant kostbart i forrhold til andre subber med tilsvarende ytelse.
    Hadde vert spennende om noen kunne tenkt seg en liten test oppimot eD før eller senere.

Tror nok at selvom JL har sitt system skader det overhode ikke å hjelpe til med andre metoder, og da blir det jo litt overflødig kanskje.
    Håper det blir mer vanlig med bedre eq i subb fremmover, er utvilsomt til stor hjelp.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Jeg skal ikke selv si noe for eller imot ARO, men personlig syns jeg det er i overkant kostbart i forrhold til andre subber med tilsvarende ytelse.
    Hadde vert spennende om noen kunne tenkt seg en liten test oppimot eD før eller senere.
    Jeg tror ikke ARO er den viktigste årsaken til at JL subbene er forholdsvis dyre. JL har sin nisje med bass (Kvantitet, kvalitet og pent håntverk) per kubikk sentimeter som som ingen andre produsenter er i er i nærheten av så langt.

Er saken slik at det passer med hundehus eller monster tampax i stua så er det ingen tvil om at det er andre merker som gir mer lyd for pengene. De subbene har vel sine egne tråder så erfaringene med dem kan godt deles der...

Var jeg frekk nå? I så fall var det litt med vilje :-D

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er saken slik at det passer med hundehus eller monster tampax i stua så er det ingen tvil om at det er andre merker som gir mer lyd for pengene....
    Hehehehe! Beste jeg har hørt på lenge. Så enig så enig. 8)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fathom er kvalitet det, men alt for mye mikk makk på dem som har minimalt med funksjon i søken etter bedre lyd og ARO er som sagt skikkelig fattigmannskorreksjon. I en slik sub burde de klart langt bedre.
    Subene leverer imidlertid det man kan forvente lydmessig. Hverken mer eller mindre. De er ikke guds gave til suber med sine merkbare begrensninger kontra sine mye større konkurrenter i SVS og sikkert også eD og andre, men de har heller ingen svakheter av nevneverdig betydning.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Fathom er kvalitet det...
    Subene leverer imidlertid det man kan forvente lydmessig. Hverken mer eller mindre. De er ikke guds gave til suber med sine merkbare begrensninger kontra sine mye større konkurrenter i SVS og sikkert også eD og andre, men de har heller ingen svakheter av nevneverdig betydning.
    Hvordan opplevde du pc13ultra ift F112?

Side 17 av 20 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •