JL Audio fathom F113 - Kongen på Haugen :) - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 20 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 398
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alle for 1...

Powebuy anyone? :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Ja, det vet jeg

Hva tror dere, både du Henning og stenvik, om kombinasjonen Pio og Fathom? Dette er en kombinasjon som skal brukes 95% til musikk bruk!
    Det er klart at for å være sikker så må en prøve i eget rom... Men F112/113 har i alle fall alle de instillingsmulighetene som trengs for å få til en god intergrering. Det er vel også ett godt tegn at flere av de "tyngre" skribentene i Stereoophile og The Absolute Sound har investert i F112/113 til sine rene musikk anlegg.

Størrelsen er jo også et pre hvis en skal ha subbene lettere synlig :-)

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Det er klart at for å være sikker så må en prøve i eget rom... Men F112/113 har i alle fall alle de instillingsmulighetene som trengs for å få til en god intergrering. Det er vel også ett godt tegn at flere av de "tyngre" skribentene i Stereoophile og The Absolute Sound har investert i F112/113 til sine rene musikk anlegg.

Størrelsen er jo også et pre hvis en skal ha subbene lettere synlig :-)
    Takker for svar Henning!

Det som er litt drit, er at jeg bor på Karmøy. Tviiiler vel egentlig på at de som jobber på Resonans lar meg få prøve den hjemme hos meg selv noen dager, selvom det ikke er så veldig langt. Jeg fikk en kjapp demo på F113 en gang, men hadde litt dårlig tid.

I dette rommet jeg bruker nå, blir det nok langt fra optimalt, uansett hvor mye jeg legger ned i arbeid for å få den til å spille best mulig. Men, når den nye leiligheten er ferdig blir det nok mye bedre.

Forresten, hvem er det som er "stjerna" her inne på forumet, når det gjelder sub kalibrering ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det vet jeg

Hva tror dere, både du Henning og stenvik, om kombinasjonen Pio og Fathom? Dette er en kombinasjon som skal brukes 95% til musikk bruk!
    Selv har jeg vært kun på utkikk etter surround processor med balanserte utganger, selv kjenner jeg ikke til pioneer receivere så jeg er ikke den rette til å svare på det. Fathom egner seg glimrende som musikk sub. Mulig F112 egner seg enda bedre til musikk enn F113

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    Selv har jeg vært kun på utkikk etter surround processor med balanserte utganger, selv kjenner jeg ikke til pioneer receivere så jeg er ikke den rette til å svare på det. Fathom egner seg glimrende som musikk sub. Mulig F112 egner seg enda bedre til musikk enn F113
    Jeg tenker ikke på receivere nå. Men den nye serien med høyttalere fra Pioneer

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt drit, er at jeg bor på Karmøy. Tviiiler vel egentlig på at de som jobber på Resonans lar meg få prøve den hjemme hos meg selv noen dager, selvom det ikke er så veldig langt. Jeg fikk en kjapp demo på F113 en gang, men hadde litt dårlig tid.

I dette rommet jeg bruker nå, blir det nok langt fra optimalt, uansett hvor mye jeg legger ned i arbeid for å få den til å spille best mulig. Men, når den nye leiligheten er ferdig blir det nok mye bedre.

Forresten, hvem er det som er "stjerna" her inne på forumet, når det gjelder sub kalibrering ?
    Det er vel ikke drit å bo på Karmøy :-D

Hør med resonans gjengen det verste du kan få er vel ett nei...

Flageborg, Akto, Hellnob, Roko etc har jo kalibrert mye, der er det sikkert råd å få. Jeg vil anbefale laste ned REW, kjøpe Berhinger måle mic og et eksternt lydkort så kan du jo bli ekspert selv. Koster ikke mye mer enn 2000 kroner. Gøy er det også.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke drit å bo på Karmøy :-D

Hør med resonans gjengen det verste du kan få er vel ett nei...

Flageborg, Akto, Hellnob, Roko etc har jo kalibrert mye, der er det sikkert råd å få. Jeg vil anbefale laste ned REW, kjøpe Berhinger måle mic og et eksternt lydkort så kan du jo bli ekspert selv. Koster ikke mye mer enn 2000 kroner. Gøy er det også.
    Ja, jeg får vel høre med dem. Veldig hyggelige folk som jobber der, så kanskje flaksen kan være med meg

Okei. Hellnoob bor vel på Sola? Om jeg ikke tar feil. Resten av gjengen, bor vel på Østlandet. Er vel kanskje en fordel å få en litt dyktige person, til å optimalisere subben, når jeg først legger så mye penger i den.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk også ut DD-serien til Velodyne. Trådtittel blir litt feil IMO om en skal se på helheten. DD-serien har innebygget DSP/EQ m/kalibrering mic, servo, TV-tilkobling, fjernkontroll og en rekke presets som gjør at en kan leke seg med lyden både når det gjelder musikk og film, mao helt geniale produkter som ikke har konkurrenter på det punktet. F113 er relativt spartansk på dette området, og har kun en automatisk 1-bånd parametrisk EQ. DD-serien har stort sett utelukkende kommet ut i tester som referanse, men begynner selvfølgelig å få noen år på baken. Er vel en av de få subwooferene (i likhet med JL Audio) som er blitt "godkjent" av de 2-kanals audiofile i ulike high-end kretser.

Den umiddelbare fordelen med F113 er naturligvis størrelsen, og det at den har enda et hakk mer headroom enn for eks. DD-18. Av førstnevnte grunn vurderer jeg F112 eller F113 selv. Ulempene er at jeg mister alt det jeg nevner tidligere. Spesielt fjernkontroll er helt luksus, da få innspillinger eller filmer har lik lyd. Alternativet er selvfølgelig en løsning som Velodyne SMS-1, men det blir dyrere og en får flere komponenter i racket.

Å lese seg blind på forum er lett da de fleste som eier JL Audio vil forsvare sitt valg, og alle som eier Veldoyne (dette innlegget?), SVS etc vil forsvare sitt valg. I denne prisklassen er det uansett vanskelig å gjøre helt skivebom. Mao bør du vurdere sub ut i fra behov og ønsker/krav om funksjoner/lyd/SPL, ikke nødvendigvis hva som er i vinden akkurat i det du åpner "plåmboken".

Til musikk der ekstrem SPL/bass under 20hz ikke er førstepri så ville jeg valgt F112 eller F113 pga plasseringsvennlighet eller DD-12/DD-15 pga EQ/fjernkontroll etc. Det endelige resultatet på hvor bra dette blir lydmessig sammen med dine Pioneer (?), handler ikke utelukkende om hva det står foran på subwooferen, men også på hvor godt du klarer å integrere den i form av plassering, kalibrering, EQ etc.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Sjekk også ut DD-serien til Velodyne. Trådtittel blir litt feil IMO om en skal se på helheten. DD-serien har innebygget DSP/EQ m/kalibrering mic, servo, TV-tilkobling, fjernkontroll og en rekke presets som gjør at en kan leke seg med lyden både når det gjelder musikk og film, mao helt geniale produkter som ikke har konkurrenter på det punktet. F113 er relativt spartansk på dette området, og har kun en automatisk 1-bånd parametrisk EQ. DD-serien har stort sett utelukkende kommet ut i tester som referanse, men begynner selvfølgelig å få noen år på baken. Er vel en av de få subwooferene (i likhet med JL Audio) som er blitt "godkjent" av de 2-kanals audiofile i ulike high-end kretser.

Den umiddelbare fordelen med F113 er naturligvis størrelsen, og det at den har enda et hakk mer headroom enn for eks. DD-18. Av førstnevnte grunn vurderer jeg F112 eller F113 selv. Ulempene er at jeg mister alt det jeg nevner tidligere. Spesielt fjernkontroll er helt luksus, da få innspillinger eller filmer har lik lyd. Alternativet er selvfølgelig en løsning som Velodyne SMS-1, men det blir dyrere og en får flere komponenter i racket.

Å lese seg blind på forum er lett da de fleste som eier JL Audio vil forsvare sitt valg, og alle som eier Veldoyne (dette innlegget?), SVS etc vil forsvare sitt valg. I denne prisklassen er det uansett vanskelig å gjøre helt skivebom. Mao bør du vurdere sub ut i fra behov og ønsker/krav om funksjoner/lyd/SPL, ikke nødvendigvis hva som er i vinden akkurat i det du åpner "plåmboken".

Til musikk der ekstrem SPL/bass under 20hz er førstepri så ville jeg valgt F112 eller F113 pga plasseringsvennlighet eller DD-12/DD-15 pga EQ/fjernkontroll etc. Det endelige resultatet på hvor bra dette blir lydmessig sammen med dine Pioneer (?), handler ikke utelukkende om hva det står foran på subwooferen, men også på hvor godt du klarer å integrere den i form av plassering, kalibrering, EQ etc.
    Hei

Først vil jeg bare takke, for at du gidder å ta deg tid til å forklare en stakkars 20 åring, som ikke har hatt så mange år på baken i denne hobbyen.

DD serien til Velodyne, er jeg bedre kjent med enn JL Audio. Med bedre kjent, mener jeg at jeg har lest mer om dem og faktisk fått noen "skikkelige" demoer. De er ufattelig rå, og jeg elsker bassen. Er ikke så veldig flink til å beskrive hvordan jeg opplever lyd, men jeg kan bestemt si om jeg liker det jeg hører eller misliker det.

Pio og Jl Audio i sammen er bare en morsom tanke jeg har hatt. Har også sikla på Array 1400, men tenker at da trenger jeg ikke sub med en gang. Har også mange andre alternativer som jeg vurderer. Array 1400 er det eneste alternativet som gir meg personlig mest bass, uten at jeg trenger og supplere med en sub med det aller første.

Jeg ser som sagt etter en sub som kicker ass på musikk. Det skal være ett reint 2-kanals musikk anlegg. På sikt blir dvd spilleren koblet fra, og alt film titting blir gjort i dobbelt senga på soverommet. Det er også noen forkortelser og benevninger du nevner, som jeg ikke skjønner helt hva betyr. Men, det er sikkert mulighet for at jeg finner dem i ordlisten her på forumet

Masse tusen takk for ett flott innlegg hvertfall!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til musikk der ekstrem SPL/bass under 20hz er førstepri så ville jeg valgt F112 eller F113 pga plasseringsvennlighet eller DD-12/DD-15 pga EQ/fjernkontroll etc. Det endelige resultatet på hvor bra dette blir lydmessig sammen med dine Pioneer (?), handler ikke utelukkende om hva det står foran på subwooferen, men også på hvor godt du klarer å integrere den i form av plassering, kalibrering, EQ etc.
    Som JL eier og en som har lyttet til begge produkter må jeg si meg enig i Håkons sine betraktninger her (og trådens tittel kan med fordel gjøres mer nøytral, JL ene står fint på egne ben.) Jeg forstår at du har lest deg litt opp på profesjonelle tester av produktene, det finnes mye linker både på Velo og JL sine sider. Da er neste steg hvis du kan få det til å fått lånt begge med seg hjem, brukt litt tid på intergrering og så ta valget.

Tror ikke du vil bli missforøyd med hverken DD eller JL til musikk bruk eller film for den delen :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Pio og Jl Audio i sammen er bare en morsom tanke jeg har hatt. Har også sikla på Array 1400, men tenker at da trenger jeg ikke sub med en gang. Har også mange andre alternativer som jeg vurderer. Array 1400 er det eneste alternativet som gir meg personlig mest bass, uten at jeg trenger og supplere med en sub med det aller første.
    Uten å ha hørt Pioneerene så vil jeg tro at det er ganske stor forskjell lydmessig mellom Arrayene og Pioneerene. Liker du lyden i den ene så liker du trolig ikke lyden i den andre. Tror det er myyyye større forskjell mellom Pioneerene og Arrayene en det er mello JL og Velo.

Igjen lytt med egne ører i eget rom det er beste medisin :-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser som sagt etter en sub som kicker ass på musikk. Det skal være ett reint 2-kanals musikk anlegg. På sikt blir dvd spilleren koblet fra, og alt film titting blir gjort i dobbelt senga på soverommet. Det er også noen forkortelser og benevninger du nevner, som jeg ikke skjønner helt hva betyr. Men, det er sikkert mulighet for at jeg finner dem i ordlisten her på forumet
    Det er ikke mange sub som kicker ass på musikk. Faktisk veldig få som har fått spesiell oppmerksomhet blant de rette kretsene. Ofte bruker de mye custom-made subwoofere, der de kan designe sub ift. personlige preferanser/rom/økonomi etc. Det er naturligvis et alternativ, men krever en del research om du ikke vel sette det hele bort. På det området kan du få laget ganske ekstreme konstruksjoner, men det det er ikke billigt når alt skal summeres opp (les: aktiv deling, high-end forsterker etc).

Jeg har hørt på noen alternativ fra Audio Physic, B&W ++, men i likhet med mange andre høyttalerprodusenter virker det ikke som ingeniørene jobber overtid når det gjelder subwoofere. Det blir rett og slett ikke prioritert blant de fleste produsenter, naturlig nok da da de aller fleste *kun* bruker sub som en bidrag i dypbassområdet til film. Focal er en av produsentene som lager subwoofere litt mer rettet mot musikk. De har litt "mer" å gi oppover i frekvensområdet (men mister litt helt i bunn), noe som gjør de forholdsvis lett integrere, samtidig som de trykker bra og oppfattes som "raske". Rel er en annen produsent som har høstet mye god kritikk, men de har ikke kommet med spesielt mye spennende nye produkter de siste årene og har havnet litt bak i rekkene når det gjelder de litt mer "ekstreme" konstruksjonene.

Ellers så finnes det mange merker som er mer kjent i det store utland, men det blir jo litt sjangsespill å kjøpe slikt uhørt - spesielt når det er så sparsomt med erfaringer å finne på de.

En annen ting du burde ta med i betrakning når du er på utkikk etter "kick ass bass", er rommet det hele skal stå i. Selv den beste romkorreksjon klarer ikke å erstatte fysisk romkorreksjon i form av bassfeller etc. Akustikk er altså viktig, men ofte glemt.

Om det var noe du lurte ift. betegnelser/ord-bruk, så er det bare å spørre.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha hørt Pioneerene så vil jeg tro at det er ganske stor forskjell lydmessig mellom Arrayene og Pioneerene. Liker du lyden i den ene så liker du trolig ikke lyden i den andre. Tror det er myyyye større forskjell mellom Pioneerene og Arrayene en det er mello JL og Velo.
    Enig. Det er ganske himmelvid forskjell mellom Pioneer og JBL i den klassen, både lyd og konstruksjonsmessig. Har faktisk A-B testet flere av de modellene i samme rom, på samme elektronikk. Desverre gjorde nok både rommet og elektronikken at ingen fikk vist sine beste sider, men det var ganske klart at det var 2 helt ulike konstruksjoner det var snakk om.

Til et rent 2-kanals anlegg der musikk stod i fokus, vet jeg ikke helt om jeg kunne levd med Array over tid. Rocka og morsomt, men hvilepulsen kommer lettere av andre konstruksjoner.... kun min mening selvfølgelig. Vurderte selv K2 (S9800) en stund. Det er en fantastisk høyttaler, men krever litt for mye av elektronikk og ikke minst rom - desverre.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Igjen lytt med egne ører i eget rom det er beste medisin :-)
    Regner også med at lydsignaturen i Pio og Array er vidt forskjellig. Har veldig god tro på Pio, etter hva jeg hører og har blitt fortalt ut i fra hva jeg er ute etter. Det hender ofte jeg kan falle for en høyttaler, og likevel også falle for en annen med gjerne en helt annen lydsignatur. Men, det er derfor jeg har tenkt å bruke litt tid her, før jeg finner ut hva jeg endelig skal gå for. For når dette anlegget er komplett, skal det stå sånn en gooood stund, før jeg setter i gang utskiftninger med det første

Den beste medisinen som du nevner, kan jeg dessverre ikke leve helt opp til. Jeg kan høre med mine ører hva jeg liker rundt om i forskjellige lytterom, men jeg bor som sagt på Karmøy, og det er visse begrensninger på hvor mange hifi sjapper jeg finner her....... trist, men veldig sant! Utrolig synd at jeg ikke får prøve alt i det rommet jeg skal bruke det.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mange sub som kicker ass på musikk. Faktisk veldig få som har fått spesiell oppmerksomhet blant de rette kretsene. Ofte bruker de mye custom-made subwoofere, der de kan designe sub ift. personlige preferanser/rom/økonomi etc. Det er naturligvis et alternativ, men krever en del research om du ikke vel sette det hele bort. På det området kan du få laget ganske ekstreme konstruksjoner, men det det er ikke billigt når alt skal summeres opp (les: aktiv deling, high-end forsterker etc).

Jeg har hørt på noen alternativ fra Audio Physic, B&W ++, men i likhet med mange andre høyttalerprodusenter virker det ikke som ingeniørene jobber overtid når det gjelder subwoofere. Det blir rett og slett ikke prioritert blant de fleste produsenter, naturlig nok da da de aller fleste *kun* bruker sub som en bidrag i dypbassområdet til film. Focal er en av produsentene som lager subwoofere litt mer rettet mot musikk. De har litt "mer" å gi oppover i frekvensområdet (men mister litt helt i bunn), noe som gjør de forholdsvis lett integrere, samtidig som de trykker bra og oppfattes som "raske". Rel er en annen produsent som har høstet mye god kritikk, men de har ikke kommet med spesielt mye spennende nye produkter de siste årene og har havnet litt bak i rekkene når det gjelder de litt mer "ekstreme" konstruksjonene.

Ellers så finnes det mange merker som er mer kjent i det store utland, men det blir jo litt sjangsespill å kjøpe slikt uhørt - spesielt når det er så sparsomt med erfaringer å finne på de.

En annen ting du burde ta med i betrakning når du er på utkikk etter "kick ass bass", er rommet det hele skal stå i. Selv den beste romkorreksjon klarer ikke å erstatte fysisk romkorreksjon i form av bassfeller etc. Akustikk er altså viktig, men ofte glemt.

Om det var noe du lurte ift. betegnelser/ord-bruk, så er det bare å spørre.
    Kicke ass var bare noen ord jeg brukte for å få fram at jeg ikke skal ha en hvilken som helst sub. Noen som kanskje ikke alle har, og som spiller råere enn subber flest. Det er sikkert masse og gå på enda, når det gjelder å lage en sub som er helt super på musikk. Men, jeg er på jakt etter en sub som er litt heftig, gjerne da DD eller Fathom. Får du en av disse subbene til å spille meget bra i rommet ditt, bør det vel være lov å kalle dette heftig?

Det er mange flotte merker fra utlandet, men det er som du sier ett sjangse spill. Og jeg ser ikke for meg meg begynne å importere å styre fra utlandet altså, der går liksom min grense.

Når det gjelder rom som du nevner, er jeg klar over at det teller en stor del. Det gjør det vel alltid, viss du skal få mest ut av lyden din, uansett om det er til musikk eller film. Nå bor jeg hjemme i kjelleren hos pappa, og har ett 16-17 m2 stort rom som ikke et noe særlig. Men, i løp av de første måndene av 2009 skal jeg være ute i splitter ny leilighet, og da får jeg ett stue/kjøkken rom på 42 m2, som jeg nok tror skal være mye bedre egnet til anlegget mitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ikke mange sub som kicker ass på musikk.
    Joda, det er det.

I HiFi-Klubbens lokaler i Grimstad står det DALI Ikon 12 som "kicker ass på musikk".

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F113 testet.
    Har ARO bare ett-bånds-PEQ? Trodde den var mer avansert enn som så :-(

Kan ARO justeres manuelt?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Har ARO bare ett-bånds-PEQ? Trodde den var mer avansert enn som så :-(

Kan ARO justeres manuelt?
    Ett bånd kun auto justering.

Skal en ha mer så må en over på andre bokser :-D

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en bruke AROen, eller kan en bruke suben kun manuelt? :-)

Side 15 av 20 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •