Forvirret - Nye Electra 1027Be kontra gamle 946

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forvirret - Nye Electra 1027Be kontra gamle 946

Sliter med langt framskreden oppgradringssyke. Har hatt en fantastisk Martin Logan Vista-opplevelse nylig, men ML er nok avskrevet av økonomiske årsaker :cry:

Liker Cobaltene mine veldig godt, men vurderer sterkt oppgradering til 1007Be eller 1027Be. De begynner å komme på bruktmarkedet, og innenfor mine finansielle rammer. Så kommer det en sterk mening fra en om at jeg heller skulle satse på electra 946, fordi disse var så mye bedre enn nye 1027. Dette var aller første person som jeg har sett påstå noe sånt!

Hva mener dere?

Jeg trenger råd!!

Øvrig info:
    Rommet er nesten kvadratisk og på 16 m2. Dedikert rom med frihet til demping og møblering etter behov. Store krav til musikalsk gjengivelse i 2 kanaler. Mer beskjedne krav til hjemmekinolyd, men nye fronter skal brukes også til film, og få følge av en ok center. Eksisterende KEF-egg skal brukes som bakhøyttalere.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv hatt electra 926 før jeg byttet til 1027be, og jeg mener at 1027be er en vesentlig bedre høyttaler en electra 9xx, mye pga den fortryllende BE-diskanten som er superoppløst men samtidig ikke oppfattes som pågående, noe mange har sagt om cobalt s og electra 9xx-serien. Det eneste jeg kan tenke meg 946 er bedre på er i bassområdet med sine 2x10". 946 krever også større rom enn 1027 for å spille optimalt. Jeg tror faktisk du vil få problemer med en så stor høyttaler i et 16m2 lytterom. Men du får sikkert 946 en del billigere enn 1027, siden den er en utgått serie. At noen påstår at 946 er en bedre høyttaler enn 1027be er jo en smakssak, men i mine ører er det ingen tvil om hvem som spiller best...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x10tom.på 16 kvdrat bli bare kluss.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turbo13
    2x10tom.på 16 kvdrat bli bare kluss.
    Det var det jeg trodde også. Jeg er ikke ute etter unaturlig megabass, selv om jeg liker å høre E-strengen på bassgitaren også

Dermed står det mellom 1007 og 1027. Ser ut til at 1027 er lettere å få tak i brukt. Kanskje fordi 1027-eiere nå sikler på den kommende 1037?

Jeg har et problem med utfasing av bass i lytteområdet, og har liten mulighet til å flytte på ting. 1027 har bassporten nedover. Vil det hjelpe på spredningen av bass i rommet, f.eks. sammenlignet med bassrefleksporten i front slik som på Cobaltene?

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også etter den nye electra serien, og regner med at jeg får et par 1027 i hus i slutten av måneden. Den er nok bedre enn den gamle electra 9xx serien på alle mulige måter. 1037 tror jeg neppe kommer til å slå helt igjennom, ettersom prisen nærmer seg farlig nære Utopia Diva Be. Bassen i 1027 høyttalerene har derimot fått noen blandede tilbakemeldinger fra anmeldelser jeg har hørt. Derfor vurderer jeg også et par 1007 samt en subwoofer for å utligne bassmangelen i forhold til 1027. Jeg har fått anbefalt 1007 + SW1000be av Andre - og sammen ligger de bare litt over 1027 i pris. Jeg sliter fortsatt med å velge.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Jeg er også etter den nye electra serien, og regner med at jeg får et par 1027 i hus i slutten av måneden. Den er nok bedre enn den gamle electra 9xx serien på alle mulige måter. 1037 tror jeg neppe kommer til å slå helt igjennom, ettersom prisen nærmer seg farlig nære Utopia Diva Be. Bassen i 1027 høyttalerene har derimot fått noen blandede tilbakemeldinger fra anmeldelser jeg har hørt. Derfor vurderer jeg også et par 1007 samt en subwoofer for å utligne bassmangelen i forhold til 1027. Jeg har fått anbefalt 1007 + SW1000be av Andre - og sammen ligger de bare litt over 1027 i pris. Jeg sliter fortsatt med å velge.
    Om du ønsker å lytte før du handler er du hjertelig velkommen en dag hos meg for å sjekke ut 1027, både med og uten sub

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder 946 i rommet ditt er det bare en ting å si. Glem det. Dette er en fantastisk høyttaler i riktig rom, men da bør du nok 3-doble størrelsen du har hos deg. Vurderer du den gamle electra serien ville jeg holdt meg til 926. Jeg har hatt både 946 og 926 i kinoen min på ca 23 kvm, og 926 spilte utrolig mye bedre enn 946. Den ble rett og slett for stor til å kontrollere i et så lite rom. Lydmessig stiller 1027 i en helt annen divisjon etter min mening. Var jeg deg ville jeg likevel testet Chorus V serien før jeg innvisterte 47 laken i 1027 på 16 kvm
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    ....Lydmessig stiller 1027 i en helt annen divisjon etter min mening. Var jeg deg ville jeg likevel testet Chorus V serien før jeg innvisterte 47 laken i 1027 på 16 kvm
    Hva mener du med at 1027 lydmessig stiller i en annen divisjon? Er den dårligere eller bedre enn gamle 926? Eller er det andre forskjeller du sikter til?

Jeg hadde forøvrig ikke tenkt å svi av 47 laken på 1027. Det begynner å bli helt ok bruktpriser nå, og med innbytte er nettoinvesteringen bortimot overkommelig

En annen ting er at jeg vurderte en meget ok priset brukt Micro Utopia BE på hifisentralen. Foreløpig har jeg lagt bort denne til fordel for 1027 ettersom jeg nok ønsker litt mer guff og punch i bånn enn Micro'n vil gi - i følge tester og omtaler. Noen synspunkter her?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten noen som har formening om hvorvidt en Cobalt CC800S vil gå godt sammen med 1027BE? NB! Jeg er kresen på tokanals musikk, men på film er det først og fremst noenlunde lydsignatur og trykk jeg er ute etter. Som dere ser i signaturen min er ikke eksisterende 5.1-anlegg av den gjeveste sorten...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Hva mener du med at 1027 lydmessig stiller i en annen divisjon? Er den dårligere eller bedre enn gamle 926? Eller er det andre forskjeller du sikter til?

Jeg hadde forøvrig ikke tenkt å svi av 47 laken på 1027. Det begynner å bli helt ok bruktpriser nå, og med innbytte er nettoinvesteringen bortimot overkommelig

En annen ting er at jeg vurderte en meget ok priset brukt Micro Utopia BE på hifisentralen. Foreløpig har jeg lagt bort denne til fordel for 1027 ettersom jeg nok ønsker litt mer guff og punch i bånn enn Micro'n vil gi - i følge tester og omtaler. Noen synspunkter her?
    1027 har like mye trykk i bunnen som de nesten dobbelt så store 946, men sliter ikke med problemet med sssing i diskanten. Virker også som om de er mye lettere å integrere i et lite rom. Etter min mening er 1027 derfor en mye bedre høyttaler enn forgjengeren 946.
    Får du tak i et par av disse brukt til en hyggelig pris vil du hvertfall ikke angre lydmessig.
    Jeg har selv begynt å leke litt med tanken på å teste ut 1037 mot Usherene mine. Jeg vurderte 1027 når jeg handlet sist, men syntes de ble litt små. 1037 derimot.....

Micro Utopia har jeg aldri hørt, men etter hva jeg har lest om dem er det ikke akkurat en standard monitor. Den leverer nok bra med trykk og detalj, men ifølge specken går den ikke under 40Hz. Skal du ha trykk ned mot 22-25Hz trenger du isåfall en sub ved siden av. F.eks en SVS SB 12-plus som skal kunne jobbe ned til 22Hz
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trøkk fra stativhøyttalere uansett kaliber er det vel heller dårlig med. Kan derimot tenke meg at Utopia Micro Be supplert med en Utopia Be Subwoofer spiller fletta av de fleste andre alenestående fronthøyttalere - samtidig som lyden burde være i toppklasse.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Trøkk fra stativhøyttalere uansett kaliber er det vel heller dårlig med. Kan derimot tenke meg at Utopia Micro Be supplert med en Utopia Be Subwoofer spiller fletta av de fleste andre alenestående fronthøyttalere - samtidig som lyden burde være i toppklasse.
    Det beste er selvfølgelig å kombinere disse med en sub i samme serie, men det spørs om det ender på en overkommelig pris
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ca 16 kvm rom med 1007 i. Meget fornøyd med dem. Oppgraderte fra 816s og forskjellen er dag og natt. Jeg tror jeg ville prøvd med meg et par 1007 og fått en god sub i bunnen var jeg deg. 1007 er det mye krutt i til å være en ensom 6.5" - og Berylliumdiskanten er jo bare helt utrolig. Jeg hadde aldri vurdert 9xx. Skulle jeg første velge noe under så måtte det vært 826V, men de er jo litt større igjen..

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    1027 har like mye trykk i bunnen som de nesten dobbelt så store 946
    Jasså?

1027 Frequency response (+/- 3dB) 38 Hz - 40 kHz
    946 Frequency response (+/- 3dB) 32 Hz - 23 kHz

Men jeg er likevel enig i at trådstarter burde velge 1027. En meget "smuk" høyttaler i mine øyne.

Newcomer Mullet Man sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et kjapt spørsmål: Hva koster 1007 nye?

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veiledende er 27k, men det er vel heller sjelden de går for det.

Særlig i Bærum ryktes det om meget gode prisavslag

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til 16kvm ville jeg valgt 1007. Og heller en subwoofer hvis det behovet er der.

Høyttalerne må passe rommet.

Bruk heller litt ekstra penger på bedre kilde/forsterker

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Særlig i Bærum ryktes det om meget gode prisavslag
    Er vel heller få steder i landet som selger Focal nå til dags...

Hvordan vet du dette forresten, snakker du av erfaring??????

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo viden kjent at André nærmest pruter med seg selv.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er altså flere som anbefaler monitorer+sub framfor 1027 i mitt 16kvm rom?
    Siden jeg har en ørliten sjanse til å få tak i micro utopia til en overkommelig pris, kan denne f.eks. pares med en slik sub:
    Velodyne SPL-1200R

:?:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •