SVS subwoofer på 110 volt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS subwoofer på 110 volt

Hvis jeg kjøper en brukt SVS subwoofer fra USA, er det da noen som vet om jeg kan benytte en converter fra 220 - 110 volt? Vil det eventuelt gå utover lydkvaliteten? Skal visstnok fungere bra opp mot TVer. Vi har 220V/50Hz og USA 110V/60Hz. Converteren vil ikke endre frekvensen.

F.eks. denne: http://www.voltageconverters.com/itemdesc.asp?CartId={0D496590-EVERESTA55F-4E3D-A475-4E60F41FEA6F}&ic=VC1000W

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligheten er der, men den er relativt dyr.
    Regn med å betale et sted mellom 500 og 1000,- for en passende step-down trafo, som du eksempelvis kan kjøpe hos Clas Olsson.
    Lydkvaliteten vil ikke lide, så lenge trafoen er kraftig nok til å betjene forsterkeren.
    50 eller 60Hz spiller i denne sammenheng ingen rolle.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt OT:
    Brodern kjøpte konverter for sin Nintendo Wii som han kjøpte fra statene, funket super bra!!
    Men dog trekker ikke en Wii like mye watt som en sub da så en konverter for 100 lappen blir vel veldig varm da vil jeg tro.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Advarsel: Den vil høyst sannsynlig ta fyr!!!
    Dvs, så langt går det nok ikke. De fleste trafoer har en innebygget termosikring, som bryter strømmen om trafoen blir for varm.
    Sjekk max-effekt på subforsterkeren, og kjøp en trafo som kan håndtere den effekten, og helst litt til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Jeg forsøkte å lage en klikkbar link i første post, men fikk det ikke til. Den jeg tenkte på skal være god for ca 1000 Watt. Det burde da holde for de fleste aktive subwoofere?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ha en meget kraftig sub om den skal trekke 1000w fra nettet, så den bør absolutt holde!
    Selv om man tidvis kan få ganske kraftige transienter i strømtrekket også fra en 500w forsterker, vil en slik trafo klare dette på strak arm.
    Samtidig er det aldri snakk om en så høy kontinuerlig belastning på en forsterker, uansett.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GeirM7
    Hvis jeg kjøper en brukt SVS subwoofer fra USA, er det da noen som vet om jeg kan benytte en converter fra 220 - 110 volt? Vil det eventuelt gå utover lydkvaliteten? Skal visstnok fungere bra opp mot TVer. Vi har 220V/50Hz og USA 110V/60Hz. Converteren vil ikke endre frekvensen.

F.eks. denne: http://www.voltageconverters.com/itemdesc.asp?CartId={0D496590-EVERESTA55F-4E3D-A475-4E60F41FEA6F}&ic=VC1000W

Sylinderene kan du kjøpe uten forsterker da!! . så da kan du skaffe den utenom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har egentlig lyst på en sylinder, men den passer "sjefen" dårlig...
    Vurderer en sub for kun musikkbruk (mye klassisk).
    Har KEF 105/3, som jo egentlig går ganske dypt, men ønsker ytterligere litt mer helt nede på skalaen. Er meget fornøyd med disse. PCi 16-46 hadde passet meg aller best (tror jeg).
    Stuen vår er på ca 50 m2 med skrått tak høyde 2,40 - 3,70. I tillegg er det en åpen kjøkkenløsning og spisestur en halvetasje over stuen. Så totalt sett kan det bli mye luft å sette i bevegelse.
    Er primært ute etter god lyd, ikke høyest mulig.
    Har lest ufattelig mange dikusjoner her, men blir vel egentlig ikke så veldig mye klokere før jeg har forsøkt litt. Har noen venner som er meget skeptiske til sub, men også litt nysgjerrige på hva litt kvalitetsbass kan tilføre:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •