Forslag til bra hjemmekino/film høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til bra hjemmekino/film høyttalere

Er det noen som har en formening om hvilke lydmessige forskjeller det er mellom disse to høyttalerene? Jeg har per i dag PSB Image, og har også selv hørt på Synergy F-2. Men synes selv det er litt vanskelig å sette fingeren på forskjellene. Mye pga. elektronikken som jeg hørte Synergy F-2 på, sammenlignet med hva jeg selv bruker til mine PSB Image. Derfor dette litt merkelige spørsmålet (tatt i betraktning at jeg selv har hørt de begge), men vil høre om det er noen andre som muligens har noe mer oppsiktsvekkende forskjeller å komme med, sammenlignet med min egen opplevelse.

Bruker helt klart mitt hjemmekino anlegg mest til film, og er på utkikk etter nye høyttalere. Det er i den sammenhengen jeg spør. Så på forhånd takk for alle svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe innput?

Et mere generelt svar i forhold til lyden i Klipsch sammenlignet mot PSB er også interessant (innefor de rammene det lar seg gjøre).

Om jeg skal bestemme meg for å kjøpe Klipsch sin Synergy serie, så er jeg veldig usikker på senter høyttaleren. Den har jeg aldri hørt noe snakk om, og heller ikke hørt den selv. Så om noen har lånt øret til den, hadde det også vært spennede å høre hvilket intrykk det gav.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

både Klipsch og PSB er høyttalere som er veldig godt egnet til hjemmekino

Personlig synes jeg Klipsch er en god del mer dynamisk, samtidig som toppen er litt mer frampå (dog ikke nødvendigvis negativt). PSB er vel hakket vassere når det kommer til mellomtone, og har nok en noe mer avrundet topp enn det Klipsch har som gjør dem mer behagelig å lytte til. Hva du liker best kommer helt an på hva du foretrekker.

For meg virker også Klipsch langt hurtigere i bassområdet, men de er ikke av dem som går dypest i frekvens - selv om F2 går forholdsvis dypt mtp at det kun står to 6,5". Klipsch er også mer lettdreven, men dette betyr ikke at dem ikke trenger godt med strøm. Slik jeg har forstått så skal den nye Synergy ganske grei å ha med å gjøre når det kommer til hvilken belastning den blir for forsterkeren, så det skal ikke være noe stort problem. Vil tippe at PSB'ene du har er langt mer tungdreven i forhold både mtp last og effektivitet. (Hvilke PSB Image har du nå?)

Til kino liker jeg et luftig, litt frampå og dynamisk lydbilde, og her kommer Klipsch til sin virkelig rett. PSB blir litt daff i forhold, men igjen det blir en smakssak :-D Bytter du ut PSB mot Klipsch vil du få et hjemmekinoanlegg som vil gi deg veldig mye moro - man sitter ikke å sturer da, men tyr til rockefoten eller puten og føler at man er tilstede enten på konsert eller på film

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som senter ville jeg kjørt C-3, en ganske kompetent sak med like stor bestykning som frontene du kikker på

C-3

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Labbetuss og takk for svar. Du gir meg en del svar på de tingene jeg lurer på.

Jeg har for øyeblikket PSB Image B15 (altså den minste stativ høyttaleren) og c40 som senter. Planen var å begynne med de og flytte dem bak når jeg fikk kjøpt meg en gulvstående i serien. Men det har ikke blitt så jeg har invistert i en gulvstående enda, og jeg har begynt å føle at det er noe som mangler når det gjelder PSB høyttalerene. Og det har kanskje noe med at de er mer avrundt i toppen som du sier. For uten å kunne sett fingeren helt konkret på hva det er, så føler jeg at at det mangler litt "klarhet" om man kan si det, altså noe i diskanten.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, ikke så store front for øyeblikket mao. Da vil du uansett få et stort løft i lydbildet ditt.

Hornene i Synergy låter uforskammet bra til prisen synes jeg, og detaljer kommer veldig godt fram! Kjører et Klipsch Reference sett for øyeblikket, og det første man merker med horn er at det blir formidlet uforskammet mye detaljer uten forvrengning (både på godt og vondt ). Man trenger ikke ha det høyt for å få med seg alle detaljene i lydbildet, i tillegg til at toppen blir langt mer engasjerende og sprudlende. Det som er kjekt er at basselementene også følger hornene full og helt, og man får ikke feelingen av at det er noe som henger etter på noen måte i lydbildet - de er forbasket raske og tåler MYE juling i tillegg til at de låter veldig bra!

Nå virker det jo som at jeg skryter dem veldig opp i skyene, men skal ikke ta helt av. Poenget er at hvis du liker måten Klipsch formidler lyden på, så får du et sett som vil gi det utrolig mye glede for pengene. Til konserter og film vil jeg påstå at du ser på noen av de beste alternativene til prisen - med mindre man også tar bruktmarkedet i betraktning Dem fungerer naturligvis godt på musikk også, men her kommer det veldig an på hvilke preferanser du har selv

F.eks:

Front

F-2

Senter

C-3

Surr.

S-3

Et sett med samme klangsignatur og som er tilpasset hverandre er å anbefale!

Men til dette settet trenger du og en sub vil jeg tro:

Velkommen til L-Sound!

evt deres egne suber til ca samme pris:

Synergy Sub-10

Synergy Sub-12

Alt etter smak og behag :-D

Et sett til 18k, men jeg vet ikke hvor mye du har tenkt å bruke på dette, eller om du skal ta det bit for bit eller kjøpe alt på engang :-D Det over er bare et forslag

Test:

Lyd og Bilde : s66 MÃ¥nedens anlegg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har nevnt så bruker jeg helt klart mitt annlegg til film. Og det er litt i den sammenhengen jeg vurderer Klipsch, fordi jeg ser de ofte blir nevnt som bra når det gjelder å formidle film lyd.

Det er front og senter jeg er på utkikk etter, for på de resterende områden er jeg fornøyd med komponentene. Ellers har jeg en Yamaha RX-V1600 receiver. Vet ikke om det er noe som bør bli tatt med i betraktningen når det gjelder Klipsch. Da tenker jeg på om det passer godt eller dårlig sammen?

Skal også legges til at jeg er litt spent på Dynavoice Defenition serien. Både med tanke på pris og det lille jeg har kunne lest om den så langt. I forhold til de, får jeg se om jeg blir noe klokere av anmeldelsen som kommer i Hjemmekino bladet, for virker ikke som det er mange som har lånt sitt øre til de enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen andre høyttalere enn Klipsch Synergy som dere vil anbefale som gode hjemmekiono/film høyttalere? Da med tanke på en pris i samme området som Synergy F-2, altså rundt 5 000 kr. Selvfølgelig er det positivt at de også kan formidle musikk på en god måte, men mitt annlegg blir hovedsaklig brukt til film. Tipsene vil være til hjelp for å finne ut hvilke høyttalere jeg bør lytte til før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gå for.

Og selvfølgelig er jeg klar over at det er lønnsomt å følge med på bruktmarkedet. Men nå bor jeg i Danmark, og bruktmarkedet her er ueheligvis ikke like "up to date" som i Norge.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •