Klipsch eller Focal JM lab??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch eller Focal JM lab??

Skal i nær fremtid starte bygging av kino i kjeller som jo siden ungdomsårene har vært en guttedrøm , og skal gjøre en oppgradering på en god del av utstyret jeg har. Rommet er ca 22 kvm. Har Klipsch pr nå, men ønsker å se på andre muligheter. Rommet vil bli brukt både til kino og musikk. Er ute etter fronter som har en stram og presis bass for musikk. Klipsch kjenner jeg på kino, men ikke Focal. Skal ta meg en lyttetur til helga, men tenkte å høre med dere der ute om det er noen som har noen synspunkter/erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slaga elektronikk har du.

Newcomer petterjacobsen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Cobalt 826S i dag, men skal bytte til Klipsch RF82 så fort jeg får solgt JMlabene. Ikke fordi de er dårlige, men fordi samboeren ville at jeg skulle kjøpe sorte høyttalere... Hun sa hun kunne male de, men det blir for meg feil. Bruker sub i tillegg i dag, og jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er superfornøyd med JMlabene til film. Testa Hallelujah (live) her om dagen, og fy hvor imponet jeg ble! Krystallklart helt opp på max volum til og med når Kurt tar i!

Tenkte jeg skulle prøve uten sub når "kinorummet" står klart. Vil derfor ha en høyttaler med litt større bass.

(ligger forøvrig til salgs på finn. Vil ha 9000 for de, ikke 10 000...)

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal er flotte høyttalere, og gode allroundere. De har stram og artikulert bass jevnt over linja. Går ikke veldig dypt som regel, men er istedet stram og fin. Kommer jo an på hvor mye penger du skal legge i anlegget på hva du skal ha, men noe àla 826V er kanskje ok? Du får gode priser og villkår hos hifihuset i Bærum...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for svar hittil...

Har Rotel RSP-1068 og RB-985 (gammel, men god effekt ) DVD er Rotel 1050, men denne er noe av det første som "går". Skal også oppgradere effekttrinn med RMB-1095....
    Er jo den stramme bassen jeg er ute etter i hele registeret. Skal lytte til Klipsch RF-63 på fredag på RMB-1075 og RMB-1095...skal bli spennende å se hva de er gode for

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan hende det blir litt spisst i toppen med eldre Rotel og Focal, men den nye V serien til Focal skal være bedre enn den gamle serien. De har uhyre detaljert og fin lyd, som jeg liker godt, hvis man klarer å temme diskanten litt. Men som sagt, vet ikke om Rotel er det rette for Focal.

Prøv å hør på Dali Mentor og Usher før du bestemmer deg!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Usher...

Usher virker som en utrolig høytaler..ser det er en del på forumet som har skaffet seg disse. Hvor får man hørt disse?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Importøren DaCapo daCapo HiFi's Hjemmesideholder til i Moss. Forretningen er visst åpen på torsdager men vet ikke om de har demorom. Eller ta turen over fjorden til audioaktøren i Horten. AudioAktøren
    Eller i Drammen til JFS jfssoundsystems.no. De har ikke så veldig bra demorom.

Flotte høyttalere, men tror du bør i så fall være nøye med forsterkervalg for å ikke få for mye energi i toppen og stram nok bass.

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare man holder seg unna de aller lyseste forsterkerne, føler jeg ikke de er alt for vanskelige.

Vet om flere som har hatt Rotel på Usher og det fungerer bra det. Ser ut til at Midgard og Usher passer godt. Har bare hørt ett oppsett med Midgard, men syntes det var veldig detaljert, men samtidig ikke for lyst. God match i mine ører.

Emtec kjøre electrocompaniet og Usher.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere her, inkl meg selv, synes ikke Rotel og Jmlab er en veldig god match... Hver for seg er det derimot meget gode produkter når de matches med riktige komponenter.

Hvis du prioriterer film vil jeg nok holde en knapp på klipsch og latt de stå i kinoen. Jeg har dog ikke hørt de store modellene, f.eks 836v i den nye chorus-serien til Jmlab. Mener at Dag Johnsen har vært godt fornøyd med disse i kinoen sin.
    Vet at det er sagt mange ganger før, men det beste er å ta en lytterunde selv. Det er kun du som vet hva som passer best for deg selv. Hvor ofte kjøper du deg nye bukser uten å prøve dem først?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vært på en liten lytterunde i dag...

Takker først og fremst for svar Var først en tur på Oslo Hifisenter for å lytte til Klipsch RF-63. Jeg hadde ringt på forhånd og avtalt. Dette var en høytaler jeg hadde "store" forventninger til. Selgeren var veldig service-vennlig og de hadde koblet opp en RMB-1095 fra Rotel hvor han spilte direkte fra en Wadia CD spiller uten processor (den hadde volumkontroll). Det var helt tydelig at denne høytaleren ikke var innspilt overhodet. Til tross for at Klipsch nå sies å skulle være "mykere" i øvre områder på de to største modellene RF-83 og RF-63 pga oppgradert innmat, var dette en liten skuffelse. Vi spilte alt fra Rammstein til Diana Krall. Uansett var den masete i toppen med for mye "s-klang". Det skal sies at den i mellomregisteret klarte seg veldig bra. Det kom frem detaljer jeg ikke har lagt merke til før på noen av sporene og den hadde en fin holografi. Den gikk også dypere enn jeg hadde forventet, men den er jo oppgitt til 30 HZ. Mellombassen var det ikke like mye "snert" over. Jeg har funnet ut at jeg er ute etter en høytaler som heller "ruller" av litt tidligere, og som man kan supplere med et par godt integrerte SW'ere, slik at man ved HIFI kan beholde "punchen" i bassen uten å få rumling, mens man ved kino kan skru opp Db'en noe for å få en dypere gjengivelse. All over var jeg likevel greit fornøyd. Jeg legger på kontoen at Klipschene ikke var innspillt! Fikk jo heller ikke noe mindre lyst på Klipsch i kinoen når jeg fikk øye på den nye senterhøytaleren RC-64. Denne er jo formidabel
    Så gikkturen til Hifihuset i Bærum. Skulle ta Focal JM lab nærmere i øyesyn. Hadde lite forventninger til butikken, trodde egentlig det var en "helt normal" butikk. Så feil kan man ta. Jeg ble meget overrasket, og det i positiv forstand!! Det var som å komme inn på en bokantikvitar hvor alle bøker står hulter til bulter, bare at her var det høytalere og elektronikk. Ble helt nostalgisk der jeg gikk rundt og tittet. Denne butikken hadde utrolig mye snadder. Jeg beveget meg opp i 2.etg hvor jeg etterhvert kom inn på "lytterommet". Der hadde de noen Focal JM lab 826V til inspilling. De stod så vidt jeg fikk med meg koblet opp på en Yamaha 2500 eller noe (ikke så vel bevandret i Yamaha) og en billig CD spiller. Etterhvert kom Andre (innehaver) for å hjelpe. Han ville ikke gi meg noen lyttedemo på disse fordi de for det første ikke var innspilt, men aller viktigst fordi han holdt på å innrede et skikkelig lytterom i etg over. Den mannen fikk jeg umiddelbart sansen for. Han skulle absolutt ikke selge bare for å selge. Han var mest interessert i at jeg først og fremst skulle utnytte det jeg hadde av elektronikk, samt rommet jeg skulle ha dette i. Han ville mye heller at jeg skulle handle høytalere (ikke nødvendigvis fra han!), for så å tilpasse elektronikken deretter. Han ga meg likevel en liten smak på høytalerene kombinert med en JM lab sub som var skikkelig kalibrert til frontene for å illustrere hvor viktig dette er. Jeg må si jeg likte Focal. Nå spilte vi ikke spesielt høyt, men dette er kanskje også poenget, hvorfor skal man spille så høyt at man får hodepine. Det er iallefall ikke derfor jeg er entusiast. Jeg ønsker noe som kan spille bra både på kino og HIFI og som kan spille bra både høyt og lavt. Lyden i Focal JM lab 826V virket utrolig balansert (til tross for at den ikke var innspillt). Lyden var rett og slett harmonisk. Fikk ikke hørt så mye av mellombassen, men mellomtone og diskant var rett og slett "deilig". Det var akkurat som om høytaleren bare forsvant i lydbildet, og dette må jo være litt av poenget og hele gleden ved god lyd. Da vi hadde lyttet litt lurte Andre på når jeg skulle kjøpe høytalere. Som sant var sa jeg at rommet mitt nok ikke er ferdig før til sommeren, og at jeg egentlig ikke hadde noe hast, til tross for at jeg savner skikkelige høytalere noe helt vanvittig! Han fortalte da at lytterommet trolig ville være ferdig om kort tid, og at han veldig gjerne ville at jeg skulle ringe han, slik at vi kunne møtes etter 16.30 for en skikkelig demo. Snakk om utrolig service. Selvfølgelig vil han jo selge, jeg er jo ikke naiv, men å være så dedikert at han tar av fritiden sin for å gi meg en smak på godene, det må jeg si jeg synes er utrolig bra. Innbiller meg at det ikke er mange "kjeder" som yter dette. Lysten på å prøve noe nytt som Focal JM lab ble jo ikke akkurat mindre av dette. Når Focal JM lab i tillegg har skjønt at de må lage skikkelige senterthøytalere og ikke minst bakhøytalere, da begynner smilet virkelig å lure seg frem.

Slik så altså fredagen min ut, i tillegg til en tur på IKEA da, men dette "stress-handlesenteret" ble utjevnet av lytte-turen jeg hadde
    Må si jeg ser frem til en demo-kveld hos Andre på Hifihuset!

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler meg nesten litt snytt av å ha kjøpt Focal brukt når jeg hører om behandlingen din på Hifi huset Tror jeg må innom der personlig når jeg skal utvide til surround

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe :)

Tro meg...den mannen har utrolig mye snadder i "shappa" si. Det som er utrolig kult med konseptet hans er at han også tar innbytte på gammelt utstyr. Han har også mye Focal JM lab til surround, både nytt og brukt. Skulle tro jeg var "sponset" slik som jeg skryter av de her inne, men jeg har egentlig bare sansen for den ærligheten de oppviser. Han hadde i tillegg så utrolig mye kompetanse på en del ting. Han virket litt "motstrøms" i forhold til det å måtte kjøpe det nyeste og dyreste hele tiden. Det appelerer litt til meg! Det er ikke noe i veien med å kjøpenytt, misforstå meg rett, men kanskje ikke for enhver pris!? Han fortalt meg også at han prismessig på Focal JM lab ikke ligger særlig mye over Franrike, som jo er produksjonslandet. Jeg har ikke sjekket Frankrike, men bla Canada, og de ligger 500 kr under på den nye 826V. Det kan jo hende det finnes forhandlere der ute som ligger lavere, men hvis differansen er så liten, gidder jeg ikke engang tenke på å importere. Har sjekket Klipsch fra en forhandler i Tyskland kontra Hifisenteret i Oslo på Klipsch RF-63, RC-64 og RS 62. Her skiller det 15000 kr!!! (Da er moms og frakt tatt med). Det er ganske vilt synes nå jeg.
    Hvilke Focal JM lab har du da?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andrè er en veldig real kar, har handlet 5-6 ganger der og han leverer alltid varene, og servicen...

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Når Focal JM lab i tillegg har skjønt at de må lage skikkelige senterthøytalere og ikke minst bakhøytalere, da begynner smilet virkelig å lure seg frem.
    Kunne godt tenkt meg en myyye større senter enn cc800. Fysisk størrelse på senteren hører ikke hjemme med 836 i allefall. Lyden er litt "spakere", om du skjønner meg. Merkes mest på audiodvd/konserter, men uansett.
    Be om demo på denne også når du først skal dit å bruke litt tid. Ikke sikkert du reagerer på det, selv om jeg gjorde det.

Med litt ønsketenkning kommer det kanskje en 801 med tiden, slik som med tidligere Electra. Det hadde gjort seg det.

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte det samme om Andre på Hifi Huset i Bærum !
    "Likanes kar" !

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JGr

Er litt enig med deg angående senteren. Jeg har jo ikke hørt den enda, så jeg skal vel passe tunga mi enda, men utfra str på den blir jeg ikke bergtatt. Snakket med Andre om det og han mente det ikke var noe problem å gå "opp" et hakk til 9-serien fordi klangbalansen var lik. Senteren der er litt mer fristende. Litt av poenget for min del er at annlegget skal brukes både som kino og til musikk. Da MÅ senter henge med

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •