Hei

Ser at det er i alle fall noen her på forumet som har disse noen år gamle klassikerne (801 og 802 series I, II, og III), kanskje det er på tide med en tråd for å dele erfaringer, opplevelser, tips etc.

Jeg for min del opplever at mine 801 SIII (som jeg kjøpte nye av hifiklubben i 1994 og selv om det gikk et studielån på dem ikke angret ett sekund på) fikk en ny vår nå koblet opp til hver sin Midgard Oberon 6.1. Både dynamikk mellomtone er kommet på ett nytt nivå og lysten til å bytte høyttalere er på ingen måte akutt (tror at det eneste som kan få meg til å bytte er at det blir levert et par 802 D er på døren (tviler på om konen er så snill at jeg får dette til bursdag (og jeg har i alle fall ikke vært snill nok til å få det til jul...)).

800 matrix serien har vært en referanse i studio sammenheng i mange år og det er vel ikke få innspillinger som er mikset som har vært gjort på disse i de flestes musikk bibliotek, og det er jo morsomt å høre en lyden slik studio teknikeren mente det skulle låte... Men ser jo at det er mange som bruker høytalerne som en avansert equaliser for å få en lyd som en selv liker og ikke noe galt med det men det var og er ikke det Matrix 800 serien var designet for.

Hvis en ser litt på nye målinger som Stereopile har gjort med moderne måleutstyr så har de ikke noe å skjemme seg for selv opp mot dagens design (måler faktisk flatere enn den nye 800 D serie in mellomtonen...)

Klippet fra "40 years of Stereophile: The Hot 100 Products"

B&W 801 Matrix Series 2 loudspeaker
Stereophile review: December 1987 (Vol.10 No.9). Widely used in classical recording studios and high-end systems alike, the revised version of the big B&W took the concept of a high-quality minimonitor integrated with a bass bin to a far wider audience than its $5000/pair price would suggest was possible. "Possibly the best-selling high-end loudspeaker ever sold in the US," notes Wes Phillips, and "certainly the most influential dynamic loudspeaker design of its generation." The current Nautilus incarnation of the 801 builds on a solid base of quality.

Jeg vet ikke hvor mange eksemplar som er solgt i Norge, ser ikke at de er ofte på bruktbørsen (de siste jeg så tror jeg Flageborg stakk av med (mulig jeg tar feil?) men de 801 ene jeg har sett har gått for rundt 15k i mint condition og jeg tviler på at en kan få en mer value for money enn det (forutsatt at en har forsterkeren til å drive dem...)

Har rotet frem noen tester/erfaringer:

Stereophile 801 SII (Lå på referanse utstyr listen som klasse A produkt deres i 10 år) Stereophile: B&W Matrix 801 Series 2 loudspeaker

Erfaringer 801

B&W Matrix 801 Series 3 Reviews at AudioReview.com
B&W Matrix 801 Series 3 Reviews at AudioReview.com

Erfaringer 802:

B&W Matrix 802 Series 3 Reviews at AudioReview.com
B&W Matrix 802 Reviews at AudioReview.com

Hvis det er noen som har sett de gamle testene fra The Absolute Sound så hadde det vært kjekt med en link, jeg har magasinet i en eske ett sted men den ligger så langt inne i boden at jeg ikke har energi til å lete...

Jeg vet jo at det var en hel underskog av modder av høytalerne delefilter stativ, jeg har ikke moddet noe er det andre som har erfaringer?

Kjør debatt (og det er selvsagt mulig for andre som ikke er eiere av disse klassikerne å både lese og kommentere hvis en ønsker det)!