Bakhøyttalere i hjemmekino - må ha like lange ledninger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bakhøyttalere i hjemmekino - må ha like lange ledninger?

Jeg har et par B&W høyttalere som skal brukes til bakhøyttaler i et vanlig hjemmekinoanlegg / 5.1. Har lagt inn rør i vegg for å skjule ledningene. Men er det slik at også for bakhøyttalerne så bør ledningene være like lange selv om den ene høyttaleren er betydelig nærmere forsterkeren enn den andre? Dette ville jeg selvsagt gjort for 2 fronthøyttalere som skulle brukes til musikk, men er det så viktig med de to bak som kun skal gi surround-effekt lyd ved fremvisning av film ?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man være veeeldig finsiktet, så bør de holdes like lange. Dette vil først og fremst gjelde om kabeltverrsnittet er lite, da den ohmske motstanden vil øke med antall meter kabel.
    Bruker du en kabel med godt tverrsnitt, f.eks 4kv^mm, unngår du denne problematikken ettersom motstandsforskjellen mellom en kabel på eksempelvis 4 meter kontra en på 6-7m, vil være forsvinnende liten.
    Om du evnt skulle være bekymret for at lyden / signalet bruker lenger tid i en lang kabel, så kan du utelukke dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Skal man være veeeldig finsiktet, så bør de holdes like lange. Dette vil først og fremst gjelde om kabeltverrsnittet er lite, da den ohmske motstanden vil øke med antall meter kabel.
    Bruker du en kabel med godt tverrsnitt, f.eks 4kv^mm, unngår du denne problematikken ettersom motstandsforskjellen mellom en kabel på eksempelvis 4 meter kontra en på 6-7m, vil være forsvinnende liten.
    Om du evnt skulle være bekymret for at lyden / signalet bruker lenger tid i en lang kabel, så kan du utelukke dette.

I mitt tilfelle snakker vi fort om ca 8-9 meter til den nærmeste og 13 meter til den lengst unna. Problemet er ikke prisen det koster å kjøpe de 4-5 meterene ekstra, men alt klusset med å plassere det overflødige uten av estetikken i rommet forsvinner.....!

Og som bakhøytalere i et hjemmekinoanlegg så er det begrenset for hvor mye jeg vil betale per meter for ledningen. JA, du har rett...jeg var bekymret for at lyden skulle bruke lenger tid frem til høyttaleren! Vil dette være et ikke-tema uansett hva jeg velger av ledningskvalitet?

Noen tips til god høyttaler ledning til en rimelig penge?

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du av en eller annen grunn skulle få forsinkelse av lyden på den ene bakkanalen, så kan du jo stille inn det på receiveren.
    Og hvis du har receiver med automatisk romkorreksjon, så er det hvertfall ikke noe problem.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke helt hva du tenker på som grei penge, men Supra gir generelt mye for pengene.

Edit. Nå glemte jeg at det ikke går an å linke direkte til Supra-seksjonen. Men du finner den i menyen til venstre.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo en litt annen problemstilling da, Sundman?
    Som du for så vidt også har fått svar på. Du behøver som allerede nevnt, ikke utlikne lengdeforskjellen. Ettersom du legger kablene i rør i veggen, ser jeg ikke problemet med det estetiske??
    Signalene går så vidt jeg vet med lysets hastighet gjennom en kabel, og dermed kan du se bort fra noen form for forsinkelse.
    Det som evnt kan forringe lyden, er kabel med for dårlig tverrsnitt.
    Med de lengdene det her er snakk om, ville jeg nok valgt en 4^mm kabel, for å være på den sikre siden.
    Min personlige oppfatning er at det er fint lite å hente på "superkabler" til flere titalls kroner pr meter, så jeg tror du kommer ganske langt med kabler du kan kjøpe hos f.eks Clas Olsson.
    Det aller viktigste er som sagt tverrsnittet, for å eliminere den elektriske motstanden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det blir jo en litt annen problemstilling da, Sundman?
    Som du for så vidt også har fått svar på. Du behøver som allerede nevnt, ikke utlikne lengdeforskjellen. Ettersom du legger kablene i rør i veggen, ser jeg ikke problemet med det estetiske??
    Signalene går så vidt jeg vet med lysets hastighet gjennom en kabel, og dermed kan du se bort fra noen form for forsinkelse.
    Det som evnt kan forringe lyden, er kabel med for dårlig tverrsnitt.
    Med de lengdene det her er snakk om, ville jeg nok valgt en 4^mm kabel, for å være på den sikre siden.
    Min personlige oppfatning er at det er fint lite å hente på "superkabler" til flere titalls kroner pr meter, så jeg tror du kommer ganske langt med kabler du kan kjøpe hos f.eks Clas Olsson.
    Det aller viktigste er som sagt tverrsnittet, for å eliminere den elektriske motstanden.
    Hva med Supra Classic 2.5 til 28 kroner meteren (se forrige innlegg før deg). 2 x 2.5mm2 , er denne for enkel og for tynn? Eller f.eks denne fra Hifiklubben:
    ARGON 5301 Kabel eller denne: QED Micro Kabel

Ser også at Clas Ohlson har ferdige lengder på 25 meter med 4,0 mm2 OFC kabel for kr. 398. Kanskje er dette et like greit valg??

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville gått for Clas Ohlson kabelen her, både pga lengde, pris og tverrsnitt.

Foskjellig lengde på kabelene vil nokk ikke være hørbart for lyden i bak kanalene eller lydnivå timing osv, det vil bety mye mer om du har på deg en ull genser eller teskorte for å si det sånn. For en effektforsterker er det imiddlertid en fordel å ha så korte kabler som mulig pga kabelens ohmske motstand og condensator og spole effekter. Ville derfor ikke spart noe ektra kabel lengde for å oppretholde lik lengde, og ville som du antuder kortet ned den kabelen som gikk til den høytaleren som er nærmest forsterkeren.

Hadde det vært front høytalere i et stereo oppsett ville jeg kanskje mer tilstrebet så like lengder som mulig, men det er like mye for følelsen av å gjøre det riktig, og hvis det da hadde betydd at en av kablene måtte kveiles opp for å oppnå dette og dermed øke spole og kondensator effekten ytteligere, ville jeg ikke vært i tvil om å korte ned en av kablene i dette oppsettet heller.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ville gått for Clas Ohlson kabelen her, både pga lengde, pris og tverrsnitt.

Foskjellig lengde på kabelene vil nokk ikke være hørbart for lyden i bak kanalene eller lydnivå timing osv, det vil bety mye mer om du har på deg en ull genser eller teskorte for å si det sånn. For en effektforsterker er det imiddlertid en fordel å ha så korte kabler som mulig pga kabelens ohmske motstand og condensator og spole effekter. Ville derfor ikke spart noe ektra kabel lengde for å oppretholde lik lengde, og ville som du antuder kortet ned den kabelen som gikk til den høytaleren som er nærmest forsterkeren.

Hadde det vært front høytalere i et stereo oppsett ville jeg kanskje mer tilstrebet så like lengder som mulig, men det er like mye for følelsen av å gjøre det riktig, og hvis det da hadde betydd at en av kablene måtte kveiles opp for å oppnå dette og dermed øke spole og kondensator effekten ytteligere, ville jeg ikke vært i tvil om å korte ned en av kablene i dette oppsettet heller.
    Meget godt sagt og forklart ! Akkurat slik jeg hadde tenkt selv. Selv om ledningene mine går i rør i veggen så kan jeg ikke stappe inn 5 meter ekstra i røra og dermed må jeg heller kveile 5m ved siden av den nærmeste høyttaleren. Derfor blir det nok til at jeg klipper til 2 ulike lengder for å bli kvitt overskytende kabellengde.

Ellers er jeg glad for at du mener at Clas Ohlson ledningen er god nok til bakhøyttalerne og jeg legger selvsagt mer penger i kabel til front høyttalerne (som naturligvis også har langt kortere avstand).

Takk for rådet !!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0