Stax "earspeakers"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stax "earspeakers"?

Da jeg begynte å interessere meg for HiFi for noen år tilbake, så var Stax et hett navn. I de senere årene har de forsvunnet ihvertfall fra det norske mediebildet.
    For de uinnvidde dreier det seg om hodetelefoner (eller "earspeakers" som Stax kaller dem ), basert på elektrostatprinsippet (samme som i Quad-høyttalere).

Noen som har slike fortsatt, eventuelt har erfaringer med dem?

Lenke: STAX Earspeakers

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har et par sr-80 jeg har gravd frem igjen nå som jeg har et par ekstra høytalerutganger å koble dem på... er noen år siden jeg har hørt på dem, men jeg husker lyden som deilig

tregner litt hjelp med dem her

lyric hifi i torggata har stax-er utstilt i vinduet

:water

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et par STAX SRS-4040 Signature System II.

Disse ble kjøpt etter at ledningen til mine SR-80 gikk føyken, og derved ble lagt i en skuff. Og der lå de i maaange år før de atter en gang ble funnet. Kan man gjøre noe med disse, spurte jeg meg selv.

Akkurat dét skulle jeg kanskje ikke gjort - det ble altså et par nye supermodeller i stedet... ops:

Hva annet kan man si enn at dette er som fløyel i mine ører. Vanvittig oppløsning, eksemplarisk plassering av lydbildet. Frekvensgangen er enorm, og det merker man.

Ulempen er at en hver "feil" eller dårlig miksing i lydbildet avsløres umiddelbart. Imidlertid får du den motsatte effekten dersom lyden er godt mikset.

Selvsagt er det ikke billig med slike klokker, nær 17 lapper, men du verden. Man lever kun én gang... :roll:

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taimport, firmaet bak Lyric i Torggata i Oslo er importør av disse, tror de har ene-agentur for hele Skandinavia.
    At de har vært borte fra det norske mediebildet de siste årene er vel ikke helt riktig, jeg kan nå huske å ha sett skamrosende omtale/anmeldelser av dem med jevne mellomrom.
    Mine:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vurderer stax selv i disse dager. har forelsket meg stort i system 3030. Helt vanvittig dynamikk. Sjelden eller aldri har jeg blitt så forbauset over hva som er mulig å høre som når jeg hørte de. Nå er det forhandlinger med fornuft og lommebok som gjenstår.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vargtass
    vurderer stax selv i disse dager. har forelsket meg stort i system 3030. Helt vanvittig dynamikk. Sjelden eller aldri har jeg blitt så forbauset over hva som er mulig å høre som når jeg hørte de. Nå er det forhandlinger med fornuft og lommebok som gjenstår.
    Jeg vurderte 3030 mot 4040. Forskjellen er kanskje marginal, men følgende kan sies om forskjellen:

- 4040 er som å se et landskap i gnistrende klart vær. Du ser alle detaljer - klart og tydelig.
    - 3030 er det samme landskapet, men dessverre med antydning til dis som gjør at det hele blir litt "foggy". Du opplever dessverre at en del av de små, men like fullt betydningsfulle, detaljene mangler. Når du hører dem opp mot hverandre forstår du hva jeg mener.
    Jeg tror helt klart at det er tube-ampen som utgjør mye av lydbildets forbedring.

Om forskjellen i pris kan forsvares? Det er selvsagt opp til den enkelte å vurdere, men selv kunne jeg rett og slett ikke forsvare å ikke legge til de ekstra tusenlappene som skulle til når jeg først skulle bruke så mye penger.

3030 er heller ikke billig, og du vil sikkert bli såre fornøyd, men du vil kanskje alltid føle at du burde ha strukket deg "litt" lenger....

Og, det er bare å prute... :wink:
    Du kan oppnå flere tusen kroner i avslag!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjipt at prisene har gått sånn opp. vurderte 3030 en tid, da kostet den 8300kr elns. faktisk billigere enn i usa!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilkoblingsmuligheter til STAX driverenhet

Hei,
    Jeg går i tanker om innkjøp av et STAX sett. Er der noen som har oversikt på hvilke tilkoblinger som er mulig til de forskjellige settene. Primært vil jeg benytte settet til lytting med Itouch som musikkilde.

mvh

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på Stax sine nettsider. Normalt kobler du til en Tape Out utgang el.lign. På de større forsterkere er der 3 innganger hvorav en er balansert. Man kan da koble til direkte til en dac, eller bruke en linje utgang f.eks.
    Stax er i høy grad i live, og prisene her er faktisk ikke så gale, sammenlikner du med Tyskland f.eks.
    Husk, Stax hadde i gamle dager en "Voltage Selector" bak på sine forsterkere, denne er borte nå for å beskytte agenturer i forskjellige land. Det vil sige, kjøber du f.eks. Stax fra Japan hvor den er billig må du ha en omformer også.
    Stax sine større modeller bør du høre, men ikke på 32 kbps el. lign.
    En kanon testskive er The Wall med Pink Floyd, som beskrevet her også :
    6moons audio reviews: Stax SRS*4040-II Signature/SRM-006t II Earspeaker System
    Jeg påstår også at ingen har hørt alt på denne skive før de hører den igjennom f.eks. Stax Signature II. På vanlige høyttalere synes jeg faktisk denne skive har dårlig lyd!
    Det er helt vanvittig så mange detaljer høyttalere ikke får frem, simpelthen fordi støygulvet maskerer det. Du vil få hakeslepp....
    De er vanvittig detaljerte, og på grunn av all oppløsningen oppfattes de for noen som veldig lyse i klangen, men etter du har hørt de kan der bare være én referense, eller nesten, Sennheiser har jo HE60 og Orpheus...., hvis du kan finde de da.
    Her en test av den gamle modellen Stax Signature II : audiophile.no
    Sammenlikner man litt med hvilken pris man skal opp i for få samme lydkvalitet fra forsterkere og høyttalere er Stax faktisk billige.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har akkurat gått til innkjøp av et par jecklin float elektrostater som jeg driver med en v2 t-amp, og jeg må si meg meget imponert over lyden!
    kan nok ikke gå tilbake til grado eller beyerdynamicene etter dette.
    brukte elektrostater med transformatorer er også en billig måte å komme seg inn i elektrostat verdenen, i og med at de kan drives av vanlige forsterkere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •